Volsyntheet olie: "Goede en slechte" ervaringen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.948
331
Tilburg
Na het lezen van tig topics over het welles nietes met volsyntheet olie wilde ik een topic met een lijst met daarin concrete ervaringen van mensen met diverse volsyntheet oliën in diverse motoren.

Uit mijn eigen omgeving heb ik al eea. verzameld, dat is een aardig begin-lijstje.

BelRay EXS
Aprilia RSV1000R bj 2004 - Bel-Ray EXS 10W50 - geen probleem
Aprilia Tuono bj 2003 - Bel-Ray EXS 10W50 - geen probleem
Suzuki GSXR750 2003 Belray 10W50 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSXR1000 2004 Belray 10W50 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSX-R 750 K7 - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem
Suzuki GSX-R 600 SRAD - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem
Yamaha YZF600R Th.cat 1999 Belray 5W60 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha Fazer1000 2002 Belray 5W60 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha XT 500 Bel Ray EXS 10W50 - GEEN PROBLEEM
Yamaha Fazer FZS600 bj 2000 - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem
Yamaha Fazer FZ6 bj 2004 - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem

Castrol
Honda CBR900RR bj?? Castrol R4 Superbike - SLIPPENDE KOPPELING
Honda CBR400RR uit 1990, Castrol R4 Superbike 5W-40 - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSXR 1000 K7 Castrol R4 SBK - GEEN PROBLEEM
Yamaha XJ600S bj? Castol Superbike - GEEN PROBLEEM
Yamaha YZF-R1 bj? Castrol R4 Superbike - SLIPPENDE KOPPELING
Yamaha Fazer 600 2000 Castrol R4 Superbike 5W-40 SLIPPENDE KOPPELING
Yamaha XT 500 Castrol RS 10w60 - GEEN PROBLEEM
Yamaha XT 500 Castrol TWS - GEEN PROBLEEM
Yamaha XT 500 Castol Superbike - GEEN PROBLEEM

Kroon Oil
Honda CBR900RR 1992 - Kroonoil EXPULSA RR 10W-40 volsyntheet - GEEN PROBLEEM

Motorex Power Synth
Suzuki GSXR750 2003 Motorex 10W50 volsynth - GEEN PROBLEEM

Motul 300V
Honda CBR 600RR Motul V300 5W40 Factory geen probleem
Suzuki GSXR1000 2001 Motul 300V 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSXR1000 2004 Motul 300V 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha BT1100 Bulldog Motul 300V 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha R1 2004 Motul 300V 10w40 vollsynth - Geen Probleem
Yamaha R1 2007 Motul 300V 10w40 vollsynth - Geen Probleem



Putoline Syntec 4+
Suzuki GSXR1000 2001 Putoline 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Kawasaki ZX6R-636 2003 Putoline 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM

Shell
Suzuki SV650S 2002 - Shell Advance 10W40 Volsynth SLIPPENDE KOPPELING
Yamaha VMX-1200 V-Max '07 - Shell Advance 10W40 Volsynth - GEEN PROBLEEM


Valvoline Durasynth
Honda CBR954RR - Valvoline 10w40 Vol synthetisch . - GEEN PROBLEEM
Honda CBR600RR 2004 - Valvoline 10w40 Vol synthetisch . - GEEN PROBLEEM
Honda CBR1000RR 2004 - Valvoline 10w40 Vol synthetisch . - GEEN PROBLEEM
Honda CBR600F '98 (PC31) - Valvoline Synpower 4T 10W40 Geen probleem

Aanvullingen zijn dus meer dan welkom! *O*
 
Laatst bewerkt:
GSX600F 10W40 hema oid versleten slepers en nokkenassen.
GSXR750W Eurol 5W40 Bigendlager uitgelopen
GPz900R 10W40 Praxis Blok zo inwendig vervuild 3 x flushen kleppen reinigen enz enz olie gebruik 1 liter op 500 km.
Na behandeling Motorex 10w40 topspeed olie snel vuil ( klant wel boos???) maar oliegebruik 1 op 3000 km en geen slippende koppeling meer en liep weer als het bekende zonnetej.
Jammer dat de klant de overtuiging heeft dat olie helder moet blijven????
Triumph T595 10W50 Motorex powersynt geen probleem
XS1100 ( 1978) 10W40 Motorex topspeed geen probleem
GSX750ES 10W40 Motorex topspeed geen probleem
XS650Turbo 10W50 Motorex slippende koppeling ( was al versleten!!!)
GSX1100ET 10W50 Motorex stuk stiller geworden ivm rollengelagerde krukas.
Kan wel ff doorgaan maar mijn werk lonkt
 
Volsyntheet IS gewoon beter... qua smering...

Shit WB is me weer voor :9~

Qua thermische degradatie is synthetisch beter, het veroudert minder snel t.o.v. een minerale olie.

Als minerale olie mechanisch zeer zwaar belast wordt treedt er (zeer lokaal) viscositeitsverhoging op. Dit is een zeer gewenste eigenschap die synthetische olie niet heeft. Als vervolgens de temp zo hoog wordt dat mineraal heel snel veroudert of voor veel vervuiling zorgt heb je weer de nadelen te pakken van mineraal.

Goed kijken naar je brik, rijstijl, bouwjaar en dan bepalen of synthetisch zinvol is.
 
Shit WB is me weer voor :9~
_O-
Goed kijken naar je brik, rijstijl, bouwjaar en dan bepalen of synthetisch zinvol is.
Ik las ook nog een testje in Motorrad, Castrol GPS halfsyntheet scoorde meer punten dan de volsyntheet van het zelfde merk. '( Geloof dat GPS in de top drie van de beste olieeen kwam.

De laatste tijd zie ik ook diverse 'economische' volsyntheet olieeen.
Dus alles is relatief. maar dat weet jij als geen ander. ;)

Hoewel, tegenwoordig heb heb je meer verstand van water. :? :+
 
_O-Ik las ook nog een testje in Motorrad, Castrol GPS halfsyntheet scoorde meer punten dan de volsyntheet van het zelfde merk. '( Geloof dat GPS in de top drie van de beste olieeen kwam.

De laatste tijd zie ik ook diverse 'economische' volsyntheet olieeen.
Dus alles is relatief. maar dat weet jij als geen ander. ;)

Hoewel, tegenwoordig heb heb je meer verstand van water. :? :+

De zgn economische synthetische olie zijn geen volwaardige syntheten. Dit zijn vaak hydrotreated en hydrocrack olien. Benaderen qua eigenschappen een PAO (syntheet) maar zijn dit simpelweg niet. Op zich goede olie, maar geen 100% syntheet.

Zie ook: minerale olie of half synthetich


Die platforms die ergens op zee staan.........die boren en verpompen OLIE :+ Dus ik als fetisjist kan nog steeds mijn lol op. Lekker de lucht van crude oil snuiven........heerlijk
 
Laatst bewerkt:
De zgn economische synthetische olie zijn geen volwaardige syntheten. Dit zijn vaak hydrotreated en hydrocrack olien. Benaderen qua eigenschappen een PAO (syntheet) maar zijn dit simpelweg niet. Op zich goede olie, maar geen 100% syntheet.

Zie ook: minerale olie of half synthetich


Die platforms die ergens op zee staan.........die boren en verpompen OLIE :+ Dus ik als fetisjist kan nog steeds mijn lol op. Lekker de lucht van crude oil snuiven........heerlijk
Je moet je rem niet zo snel loslaten voor het insturen...

:9

Verklaring: ik zat het filmpje uit je signature te kijken van het rondje op Assen.
Ik zie dat je voorvering bij het remmen (logischerwijs) induikt maar ook weer omhoog komt als je gaat insturen (en de rem loslaat).
Als je je rem langer aanhoudt blijft de voorkant lager en heb je meer druk op je voorwiel en heb je meer grip. Eenmaal in de bocht houdt de druk en snelheid van de motor vanzelf je vering in...
;)

Back on topic:
Maarre ik dacht dat de filmsterkte van volsyntheet, en de smering bij koude start ook beter waren? Onzin?
 
Verklaring: ik zat het filmpje uit je signature te kijken van het rondje op Assen.
Ik zie dat je voorvering bij het remmen (logischerwijs) induikt maar ook weer omhoog komt als je gaat insturen (en de rem loslaat).
Als je je rem langer aanhoudt blijft de voorkant lager en heb je meer druk op je voorwiel en heb je meer grip. Eenmaal in de bocht houdt de druk en snelheid van de motor vanzelf je vering in...
;)
We aint all Harada. :}

Beter heb je al de juiste snelheid en kan je voor ingaan van de bocht al het gas er op zetten. :?
 
Je moet je rem niet zo snel loslaten voor het insturen...

:9

Verklaring: ik zat het filmpje uit je signature te kijken van het rondje op Assen.
Ik zie dat je voorvering bij het remmen (logischerwijs) induikt maar ook weer omhoog komt als je gaat insturen (en de rem loslaat).
Als je je rem langer aanhoudt blijft de voorkant lager en heb je meer druk op je voorwiel en heb je meer grip. Eenmaal in de bocht houdt de druk en snelheid van de motor vanzelf je vering in...
;)

Back on topic:
Maarre ik dacht dat de filmsterkte van volsyntheet, en de smering bij koude start ook beter waren? Onzin?

Dank u voor de tip :+

Er is inmiddels een GSX-R600 bij gekomen met kwalitatief betere vering. Psychologisch geen angst meer om de straatfiets plat te leggen. (dat helpt behoorlijk kan ik je melden) Door de betere vering op deze fiets is deze veel beter om te gooien en zijn de lijnen behoorlijk beter. Ik wil dit jaar echt proberen om onder de magische (voor mij magisch dan) 2 minuten te komen.

Ook weer on topic:

Bij de koude start zeker. Maar dit heeft te maken dat de viscositeit van een syntheet bij lage temperaturen gunstiger is dan van een mineraal.
De smeerfilmsterkte van een minerale olie is en blijft het beste. In de prakijk heeft syntheet toch wel meer voordelen dan een mineraal. Ik bedoel, een sterkere smeerfilm is heel fijn, maar als de minerale olie geen temperaturen aan kan boven de 85 graden celcius wordt dit effect teniet gedaan en is synthetisch weer beter.
 
We aint all Harada. :}

Beter heb je al de juiste snelheid en kan je voor ingaan van de bocht al het gas er op zetten. :?
Als je het goed doet rem je de bocht in (met steeds minder rem), en ga je in de bocht gas geven, maar ook weer niet voor de bocht....


Dank u voor de tip :+

Er is inmiddels een GSX-R600 bij gekomen met kwalitatief betere vering. Psychologisch geen angst meer om de straatfiets plat te leggen. (dat helpt behoorlijk kan ik je melden) Door de betere vering op deze fiets is deze veel beter om te gooien en zijn de lijnen behoorlijk beter. Ik wil dit jaar echt proberen om onder de magische (voor mij magisch dan) 2 minuten te komen.

Ook weer on topic:

Bij de koude start zeker. Maar dit heeft te maken dat de viscositeit van een syntheet bij lage temperaturen gunstiger is dan van een mineraal.
De smeerfilmsterkte van een minerale olie is en blijft het beste. In de prakijk heeft syntheet toch wel meer voordelen dan een mineraal. Ik bedoel, een sterkere smeerfilm is heel fijn, maar als de minerale olie geen temperaturen aan kan boven de 85 graden celcius wordt dit effect teniet gedaan en is synthetisch weer beter.

OK ook weer tnx voor de tip ;)


Voor mijn GSXR 1000 K4 hou ik het dus gewoon bij de prima 300V volsynth van Motul, ik gebruik hem toch stevig incl circuitgebruik (helaas nooit Assen gedaan, maar Zandvoort ca 2:05 en Zolder onder 1:48)
Mijn Banditje 600 mag het met Belray EXP 10w40 halfsyntheet of Motul 5100 halfsyntheet doen..
 
Als je het goed doet rem je de bocht in (met steeds minder rem), en ga je in de bocht gas geven, maar ook weer niet voor de bocht....
Vroeger reed ik ook zo, maar werd teruggefloten door een coureur.
Die vertelde dat je dan juist lastwissel reacties kreeg, waar je juist rust in je rijwielgedeelte wil.
Maar ik neig nu ook om je te geloven. :+ Dinsdag gelijk proberen @Zandvoort. O-)

Edit. Schoon en vloeiend rijden is in alle gevallen the key. :}
 
Laatst bewerkt:
Vroeger reed ik ook zo, maar werd teruggefloten door een coureur.
Die vertelde dat je dan juist lastwissel reacties kreeg, waar je juist rust in je rijwielgedeelte wil.
Maar ik neig nu ook om je te geloven. :+ Dinsdag gelijk proberen @Zandvoort. O-)

Edit. Schoon en vloeiend rijden is in alle gevallen the key. :}

dat laatste is absoluut waar... :}.

Het eerste, ik weet de context zo niet waarin het gezegd is, maar daar zet ik vraagtekens bij ;)
Als ik remmend instuur en steeds verder los, en geleidelijk op het gas ga, heb ik echt nergens onrust of onbalans...

Yamaha Fazer 600 bj. 2000met Castrol R4 Superbike 5W-40 : slippende koppeling.
Thanks! Weer een met Castrol-problemen dus!
 
Laatst bewerkt:
Waarom onnodig dure volsyntheet gebruiken en dan blij zijn dat je geen problemen hebt??
Dat is toch de wereld op zijn kop...........................
Allemaal opgeklopte commerciele onzin en bangmakerij dus.
Helemaal mee eens. Ik deed altijd Shell Adv. VSX synthetic based (dus half syntheet) Rijdt mijn VX800 op als een speer, terwijl ik hem kocht met een slippende koppeling, dat was over na deze olie erin gegooid te hebben.
Sta ik in Oostenrijk bij de Shellpomp, verkopen ze alleen maar Shell Adv UTRA Fully syn. voor € 20,- schrok me rot. Maar wat moet je. Gewoon geldklopperij en wij maar zeuren over de oplopende benzineprijzen zie: Benzine 2 euro per liter maar kopen wel onnodig dure olie.
 
Ik ben wel gek van Motul, RSV31 doet er geheimzinnig over, ik verdenk hem van Bell Ray.
Maar kan je nu eindelijk de tip van de sluier oplichten? :W :} :9~

Ik heb niets te doen momenteel. :+
 
Ik heb een Yamaha FZR 600 met daarin Thundercat zuigers, dus 660 cc + racenokkenassen en openluchtfilter + dynojet + volledig instelbare ontsteking en 107 pk aan het achterwiel. Standaard is 85pk. IK haeb hiervoor nieuwe koppelingsplaten gekocht + sterkere veren, de koppeling bleef slippen met meerdere verschillende halfsyntheten. Ben uiteindelijk overgestapt volsyntheet van Belray en meteen alle problemen voorbij + de motor loopt soepeler.
 
Laatst bewerkt:
OK, thanks, maar waarom gooi je volsyntheet in een XJ600???
Weet ik veel, EX-dealer vond dat een goed idee, Castrol superbike olie erin en dan beurten om de 10000 ipv om de 6000

is dat een diversion of een oudere xj 600 zoals ik heb ( een 51J )

in mijn oude xj600 uit 86 ( 51j) zit bellray 10W40 geen koppellingsproblemen.
oliegebruik onbekend ik heb nog te weing km's op de klok kunnen zetten want ik heb vandaag voor het eerst er officieel op mogen rijden. mn rijbewijs was rond het middaguur namelijk binnen *O*
Dat is een Diversion uit 2000
 
De smeerfilmsterkte van een minerale olie is en blijft het beste..

Wat is smeerfilmsterkte precies ?


De viscositeits index van een goede synthetische olie is hoger dan van mineraal, dunner bij lagere temperaturen en dikker bij hogere temperaturen, alleen dat is toch al een reden om synthetisch te nemen. Tenslotte is de meeste slijtage in de eerste 20 km na een koude start.
 
Laatst bewerkt:
Wat is smeerfilmsterkte precies ?

De mate waarin een smeerfilm in staat is om weerstand te bieden tegen mechanische belasting.

Er bestaan 2 smeermethoden: Hydrodynamisch en hydrostatisch. Hydrostatisch onstaat doordat een externe pomp de olie op druk rond circuleert. Feitelijk gebeurt dit (ook) in je motorblok op bepaalde plekken. Omdat je onder druk de olie tussen de 2 te scheiden loopvlakken brengt zullen deze vlakken gescheiden blijven. Uiteraard kun je met een variatie in druk ook verschillende resultaten halen.

Een voorbeeld van hydrodynamische smering is wanneer een glijlager in je blok in de olie draait en dus geen olie onder druk ontvangt. Of de zijkant van je cilinderwand die door opspattende olie wordt gesmeerd. Omdat er hier geen externe druk wordt uitgeoefend zal de olie de eigenschap moeten hebben dat de smeerfilm niet snel wordt weggedrukt. Hier is een goede smeerfilmsterkte zeer belangrijk.

Juist bij hydrodynamische smering werkt een minerale olie beter; d.w.z. de viscositeit verhoogt als de smeerfilm belast wordt.

Als je de stribeckcurve bekijkt (ff googlen) dan zal je zien dat er 3 smeringregimes zijn. Een van de voorwaarden om te komen tot hydrodynamische smering (einde van de grafiek) is voldoende toerental en voldoende viscositeit in relatie tot een bepaalde mate van belasting. Als je de belasting dus veranderd (verhoogt) en het natuurlijke gedrag van de olie is dat de viscositeit ook hoger wordt, dan heb je het ideale smeermiddel. Zie hier het grote voordeel van een minerale olie.

Zoals eerder geschreven kan bovenstaande eigenschap teniet worden gedaan door hoge temperaturen (indien van toepassing) en vuilafzetting in je blok.

In menig topic werd vaak de opmerking gepost:

"geen synthetisch er in doen ivm slippende koppeling"

Ik zie deze mensen opvallend weinig in dit topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan