Voor eens en voor altijd duidelijkheid: Tectyl, WD40....???

Re/\/e 086

Rookie
2 sep 2007
24
0
Den Haag
Ik wil van de winter gewoon door blijven rijden met mn moto, maar nu
lees ik op t forum heel erg tegenstrijdige verhalen over het inspuiten of
voorbereiden van je motor op de winter....

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb een busje tectyl superwax gekocht
ter bescherming van de pekel... Maar wat moet ik nu precies inspuiten? De
kunststof delen, de vering, motorblok, frame, radiateur, uitlaat en uitlaatbochten?? :?

Zijn er nog meer dingen dingen waar ik rekening mee moet houden voor het
behoud van mn motor in de winter???
 
tectyleren zou ik alleen doen als je dag in dag uit rijd, en een hekel hebt aan poetsen.
als je (net als mij) op een mooie droge winterse dag een rondje rijd dan kan je hem lekker vet houden met WD40 en af en toe wassen.

maare.... tectyl superwax?

ik heb gewoon bruine tectyl (voor op de pekelmotor). heb het op alle metalen delen gespoten behalve de uitlaatbochten, want de tectyl blijft dat toch niet op zitten door de hitte. kunststof delen, vering, radiator hoeven niet.

let in de winter goed op je banden (druk en profieldiepte) die paar bar kan icm met een versleten band net het verschil maken tussen een glijer en een close call.
en rij gewoon lekker in de bandensporen ipv midden op de weg (waar de meeste pekel ligt). scheelt toch weer, al dat zout op je moto.
 
tectyleren zou ik alleen doen als je dag in dag uit rijd, en een hekel hebt aan poetsen.
als je (net als mij) op een mooie droge winterse dag een rondje rijd dan kan je hem lekker vet houden met WD40 en af en toe wassen.

maare.... tectyl superwax?

ik heb gewoon bruine tectyl (voor op de pekelmotor). heb het op alle metalen delen gespoten behalve de uitlaatbochten, want de tectyl blijft dat toch niet op zitten door de hitte. kunststof delen, vering, radiator hoeven niet.

let in de winter goed op je banden (druk en profieldiepte) die paar bar kan icm met een versleten band net het verschil maken tussen een glijer en een close call.
en rij gewoon lekker in de bandensporen ipv midden op de weg (waar de meeste pekel ligt). scheelt toch weer, al dat zout op je moto.
een paar bar op 2,4 scheelt idd erg veel. :X

Ik gebruikt silicone spray voor de metalen delen, kettingvet voor het blok en kachelzwart voor de uitlaatbochten, aangezien die van gewoon staal zijn bij mij.
 
Dus de vering (voorvorken) helemaal niet behandelen?? Mijn motor zit helemaal
ingebouwd in de kunststof kuip... Van voren kan je eigenlijk alleen het
spruitstuk (als dat ook zo bij motoren heet) en de radiateur zien.. En dan toch
nog de motor behandelen?

En wat is dan een goede bandenspanning? Ik heb namelijk geen idee (dit is de 1e
winter die ik met een motor in mn bezig meemaak)
 
Laatst bewerkt:
Dus de vering (voorvorken) helemaal niet behandelen?? Mijn motor zit helemaal
ingebouwd in de kunststof kuip... Van voren kan je eigenlijk alleen het
spruitstuk (als dat ook zo bij motoren heet) en de radiateur zien.. En dan toch
nog de motor behandelen?

En wat is dan een goede bandenspanning? Ik heb namelijk geen idee (dit is de 1e
winter die ik met een motor in mn bezig meemaak)
De rubbers van de voorvork en voorvork zelf zou ik met siliconespray inspuiten, naar het schijnt is rubber en WD40 geen goede combi.
Kijk wel uit bij de remschijven, want als daar WD40/siliconeolie enz op komt, moet je het goed schoonmaken, anders remt ie niet meer zo lekker.
 
Ik ga zo mijn motor wassen en denk dat ik hem niet gelijk ga inspuiten :)
De regen heeft zowiezo alle pekel al weg gehaald ondertussen.

En het komende weerbeeld voorspelt geen nieuw pekel.
 
Ik ga zo mijn motor wassen en denk dat ik hem niet gelijk ga inspuiten :)
De regen heeft zowiezo alle pekel al weg gehaald ondertussen.

En het komende weerbeeld voorspelt geen nieuw pekel.

Denk ook dat het voorlopig wel meevalt en dat goed schoonmaken op dit moment goed genoeg is.

Anders is het misschien ook een oplossing om voor het pekelseizoen begint wat minder schoon te maken, natuurlijke bescherming zegmaar :P
 
Ik wil van de winter gewoon door blijven rijden met mn moto, maar nu
lees ik op t forum heel erg tegenstrijdige verhalen over het inspuiten of
voorbereiden van je motor op de winter....

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb een busje tectyl superwax gekocht
ter bescherming van de pekel... Maar wat moet ik nu precies inspuiten? De
kunststof delen, de vering, motorblok, frame, radiateur, uitlaat en uitlaatbochten?? :?

Zijn er nog meer dingen dingen waar ik rekening mee moet houden voor het
behoud van mn motor in de winter???


Ook dit is natuurlijk gedoemd om een welles nietus topic te worden.

Tectyl: neem de blanke. zie je niets van, en beschermt prima.
Kunststof wordt niet aangetast door de pekel, dus daar hoeft het niet op.
Verder: alle metalen delen in de tectyl.
Eventueel de velgen in de vaseline ipv tectyl.

Verder zijn er nog legio middeltjes die je kunt gebruiken, waarover eindeloos gediscusseerd kan worden.
 
Denk ook dat het voorlopig wel meevalt en dat goed schoonmaken op dit moment goed genoeg is.

Anders is het misschien ook een oplossing om voor het pekelseizoen begint wat minder schoon te maken, natuurlijke bescherming zegmaar :P

Ik heb hem sinds het begin ingespoten met vasline en motrex spul, ding is ECHT smerig... en dan ook ECHT smerig ;)
Daar kan geen pekel meer bij :P
Maar denk dat het niet verkeerd is om hem schoon te maken na al die pekel ritten.
 
Ik heb hem sinds het begin ingespoten met vasline en motrex spul, ding is ECHT smerig... en dan ook ECHT smerig ;)
Daar kan geen pekel meer bij :P
Maar denk dat het niet verkeerd is om hem schoon te maken na al die pekel ritten.

Schoonmaken kan natuurlijk nooit doet, mits je het goed doet :)

Maar als hij zo vies is dat er geen pekel meer bij kan werkt dat natuurlijk wel als bescherming 8-)
 
whaha ja dat is eigenlijk wat ik ook doe.. gewoon een paar maanden niet wassen, niks aan de hand. Alleen de metalen binnencirckel van mn remschijven is een beetje aangetast, maar met een schuurpapiertje zijn die ook weer netjes hoor :P
 
Ik heb voor de gein effe 3 plaatjes blank staal ingespoten met resp. WD 40 - siliconenspray en een met scottoiler FS 365.
Resultaat had ik niet verwacht, na 1 dagje Hollandse neerslag;
WD 40 - geen roest :)
siliconenspray - 1 roestplekje B|
Scottoiler- Heel veel roestkleur over bijna het gehele plaatje :(

voor de duidelijkheid; ik heb ze alledrie royaal ingespoten.
Eerlijk gezegd had ik beter verwacht van Scottoiler, en dit was slechts regenwater.
Misschien tzt nog even een pekeltestje? :Y
 
Ik heb voor de gein effe 3 plaatjes blank staal ingespoten met resp. WD 40 - siliconenspray en een met scottoiler FS 365.
Resultaat had ik niet verwacht, na 1 dagje Hollandse neerslag;
WD 40 - geen roest :)
siliconenspray - 1 roestplekje B|
Scottoiler- Heel veel roestkleur over bijna het gehele plaatje :(

voor de duidelijkheid; ik heb ze alledrie royaal ingespoten.
Eerlijk gezegd had ik beter verwacht van Scottoiler, en dit was slechts regenwater.
Misschien tzt nog even een pekeltestje? :Y
Een paar posts hierboven staan 2 tests:
1 van een MF'er, en een op de site promotor.nl.

(En ik had slechter van WD40, doe maar eens een pekeltest. )
 
Terug
Bovenaan Onderaan