Voorbereiding motortrip, motor/kleding/bagage

kappah

Die hard MF'er
24 apr 2012
671
152
Overijssel
Leute,

Het plan is om dit voorjaar (medio juni) een lang weekend op de motor naar Duitsland te vertrekken. Dit is voor mij de eerste keer dat ik langer dan een dag van huis ga met de motor. Dit roept dan direct ook een aantal vragen op waar de ervaren "motor reizigers" mij ongetwijfeld antwoord op kunnen geven.

p.s. ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar vind enkel wat losse topics en geen compleet overzicht.

Bagage
Wat ik tot nu toe heb gebruikt om spullen te vervoeren op de motor is een eenvoudige rugtas. Enkel een rugtas gaat qua volume natuurlijk niet voldoen en dus zal ik iets moeten gaan aanschaffen voor meer bagageruimte. Wat ik veel zie zijn tassen die achterop de motor geplaatst worden. Wellicht kunnen jullie me een aantal handvatten geven waar rekening mee te houden bij de aanschaf van een dergelijk product.

Tips

- Rugtas
1. Stop niets hards in de rugtas. Dit kan gevaarlijk zijn bij een val.
2. Kies een rugtas van kwaliteit en een goed draagsysteem (bijvoorbeeld Kriega). Toch kan een rugtas gaan irriteren, zeker als deze zwaar is (denk aan last schouders, rug en zweten op rug bij warm weer).
3. Denk aan een regenhoes voor je rugtas, of stop de inhoud in een goed gesloten vuilniszak.

- Tailbag/Bagagerol
1. Rol kleding op, dan past er meer in
2. Past veel in.
3. Zet het goed vast en je hebt er minder last van dan bijv. een rugtas
4. Kriega lijkt het merk te zijn. Goede bevestiging, waterdicht en meerdere aan elkaar te koppelen.

- Koffer
1. Garantie op droge spullen
2. Erg overzichtelijk in te pakken
3. Nadeel: wordt vaak als lelijk ervaren

- Tanktas
1. Kies voor een bevestiging op tank met "quick lock", dat voorkomt beschadigingen door mageneten
2. Tanktas is handig voor de spullen die je bij de hand wil hebben (portemonnee, camera, sigaretten etc.)

- Algemeen
1. Neem niet te veel mee!
2. Pas op met harde objecten in een rugtas of op je lichaam (jaszakken etc.)

Kleding
Uiteraard hopen we op goed weer in juni maar er bestaat natuurlijk de kans regen tegen te komen onderweg. Ik beschik enkel over een lederen combi (en dus geen textiel oid). Ik ben een mooi weer rijder en rijd dan ook nooit in de regen. Ik kan me voorstellen dat mijn lederen combi niet waterdicht is en dat ik er dus verstandig aan doe iets als een regenpak oid aan te schaffen. Wellicht zijn er tips, productervaringen etc. die mij op weg kunnen helpen. Dus alle tips omtrent kleding zijn welkom!

Tips

- Algemeen
1. Textiel: meer bewegingsvrijheid (kan comfortabelere zijn) dan leer.
2. Draag in lagen zodat je iets uit kunt doen wanneer het warm is.
3. Neem extra handschoenen mee.

- Regen
1. Leer is niet waterdicht!
2. Neem een goed regenpak mee. Pas op met goedkope pakken (Action, Hema etc.), deze willen wel eens kapot gaan bij bijv. hoge snelheid.
3. Zorg voor een goede aansluiting van je regenpak. Wanneer er te veel wind onder komt wordt je een "Michelin mannetje".
4. Neem extra handschoenen mee, zo heb je nog eens een droog paar.

Motor
Uiteraard krijgt mijn motor de gebruikelijke beurten. Daarnaast zal ik nog eens een extra check uitvoeren mbt vloeistoffen, banden, ketting en tandwielen. Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden als het gaat om de motor zelf?

Tips

- Algemeen
1. Zorg uiteraard voor goed regulier onderhoud.
2. Check: banden (kunnen sneller slijten in bochtig gebied).
3. Check: remmen (kunnen sneller slijten in bochtig, bergachtig gebied).
4. Check: Olie, en neem extra olie mee. Ook wanneer je motor normaal geen olie verbruikt.
5. Neem kettingspray mee.

Gereedschap
Natuurlijk ga ik er niet vanuit dat m'n motor stuk gaat onderweg, maar mocht er ondanks de goede voorbereiding toch iets mis gaan dan heb ik graag wat gereedschap bij me.

Tips

- Neem mee
1. Bougiesleutel
2. Schroevendraaier met losse bitjes (zo heb je veel maten bij je)
3. Veel voorkomende maten bij je motor (dop, ring, steek, imbus, torx etc.)
4. Mes
5. Ty-rips
6. Rolletje ijzerdraad
7. Tape
8. Banden reparatieset

Verder

1. Cash geld 8-)

Opmerkingen en aanvullingen hieronder!
 
Laatst bewerkt:
Kijk voor een tas eens naar Kriega, hebben waterdichte tassen welke je kan bevestigen aan je buddy.
Tevens kan je die ook upgraden door er meerdere aan elkaar te koppelen.
 
Een textiele pak is wel fijner wanneer het regent want deze droogt sneller dan leer ;)
 
Kwa bagage ligt het een beetje aan de motor.
Ik zelf kan op mijn thundercat 2 zadeltassen kwijt waarop ik een bagagerol kan zetten met een netje. deze tassen hebben een regen hoes.

Rugtas is handig maar zorg dat er NOOIT iets hards in zit.
( deobusjes, laptop,iets waar je je rug op kan breken )

Tanktas kan ook handig zijn als je een magneet versie kan gebruiken, anders zit je met bandjes te kloten bij elke tankbeurt.

Kwa kleding kan je waterdichte regenbroeken kopen die over je huidige kleding gedragen word.
Misschien is hier ook een jas versie van zodat je redelijk droog blijft.

Motor ff wat liefde geven als in alles smeren en niet alleen de ketting.
Dus schakelpookjes, de rem/koppeling hendel ect ect gewoon alles wat beweegt en smering nodig kan hebben.
De rest van de motor zou je bij gehouden moeten hebben!;p olie reeds gecheckt?

Kwa gereedschap is een ANWB pasje onmisbaar voor het geval dat je echt niks zelf kan doen.
Verder kan je de standaard en gebruikelijke sleutels mee nemen zoals je all genoemd hebt.
Misschien ff kijken voor de tyraps met het metale klepje ipv 100% plastic.
en met tape bedoel je hopelijk 2 volle rollen echte ductape?:)

Enige wat je misschien nog mee moet hebben is een plankje!
jawel een plankje hout!
voor je standaard :p
 
een lang weekend op de motor naar Duitsland te vertrekken.
Maak je niet teveel zorgen, het is geen maanden durende reis naar onherbergzame gebieden. Vooral genieten :)
Bagage
Wat ik tot nu toe heb gebruikt om spullen te vervoeren op de motor is een eenvoudige rugtas.
- Tas achterop de beste oplossing (of wellicht iets anders)?
- Hoe bevestigen?
- Waterdicht?
Het gaat om een Superduke? In het SD topic staan vast tips om bij dit specifieke model rekening mee te houden. Hoeveel je nodig hebt hangt er vanaf of je gaat kamperen of een hotelletje pakt. In het laatste geval heb je behalve tandenborstel en schoon ondergoed niet veel meer nodig dan een gewone schoenen en een trui voor als het wat kouder word. Heb je geen waterdichte tas stop je het gewoon in een vuilniszak voor je het in de tas stopt
Laagjes onder het leer zodat je wat uit kunt doen als het warmer word. Voor eventuele buien een regenpak mee.
Motor
Uiteraard krijgt mijn motor de gebruikelijke beurten. Daarnaast zal ik nog eens een extra check uitvoeren mbt vloeistoffen, banden, ketting en tandwielen.
Als de motor een lange dagrit aan kan, kan ie een lang weekend ook aan. Het enige waar je echt op moet letten is dat je banden niet op het laatste profiel lopen
Gereedschap
Natuurlijk ga ik er niet vanuit dat m'n motor stuk gaat onderweg, maar mocht er ondanks de goede voorbereiding toch iets mis gaan dan heb ik graag wat gereedschap bij me.
Boordgereedschap, busje kettingspray en een gsm om bij echte pech hulp in te roepen. Ook in Duitsland zijn voldoende kundige motorzaken :)
 
Enige wat je misschien nog mee moet hebben is een plankje!
jawel een plankje hout!
voor je standaard :p
Plankje is ook bij dagritten handig. Stukje touw eraan om aan je stuurhelft te hangen. Dan vergeet je hem niet en hoef je geen capriolen uit te halen om het stukje hout weer mee te nemen als je op de motor zit :)
 
Wat je mee neemt hangt nogal af van wat je gaat doen? Ga je 2 dagen rijden en overnachten in een hotel, eet je in een restaurant, of ga je een weekend camperen en kook op je de camping je eigen prakje voor je tent?

In geval van overnachting en restaurant heb je niet meer nodig dan schoon ondergoed, een t-shirt en je tandenborstel. Een pinpas en pechservice kan nog wel handig zijn.

Zelf heb ik altijd een gereedschap en banden reparatie setje bij. Van dat spul wat je nooit nodig hoopt te hebben, maar je altijd nodig hebt als je het niet bij hebt :P
Hoe meer bagage ruimte je hebt, hoe meer je gaat meenemen.
Een vriendin van mij kreeg voor 3 dagen motor rijden alles mee in een 5 liter zadeltasje. En dat was incl schoenen (rits van het tasje stond dan ook wel op knappen).

PS. Je topic titel "op reis" is wellicht wat overdreven. Je gaat niet op de brommer naar de Balkan. Je bent van plan om een lekker weekendje er op uit te gaan :] *O*
Mensen die al 4 jaar op een motor over de wereld reizen krijgen het ook voor elkaar, dus voor een weekend is dat natuurlijk een peuleschil.
 
Laatst bewerkt:
Bagage -

Zoals anderen zeggen ligt het een beetje aan de motor.. Aan je onderschrift te zien heb je een KTM. Ik zou zadeltassen onderzoeken en/of een bagage rol voor op de "passagiersstoel" :+ .

Tanktas is ook een goede mogelijkheid. In tegenstelling tot Gardia hoef je niet met bandjes te kloten als je geen tas met magneten op je tank kan zetten. Je kan een ring installeren op de tank, waar je een tanktas opklikt (zoek op bags connection quick lock). Heb ik ook en werkt ideaal! Geen bandjes waar je tas aan vast zit en ook geen magneten die je lak mogelijk beschadigen. Wel wat duurder.. Magoed, dan hebbie ook wat :P

En een goeie rugzak vind ik onmisbaar op vakantie. Ik heb er een van Kriega. Speciaal voor op de motor. Die steunt niet op je schouders zoals normale rugzakken maar klemt tussen je rug/borstkas. Je voelt wel dat je een rugzak hebt, maar levert niks in qua bewegingsvrijheid wat je wel doet met een gewone rugzak.

Kleding -
Ik heb ook een volledig leren pak (combi) en ook een mooi weer rijder. Als ik op motorvakantie ben heb ik gewoon een regenpak bij me (eentje voor op de fiets van de Hema). Werkt prima. Tip: neem meerdere paren handschoenen mee!

Gereedschap -
Het standaard gereedschap setje zou voldoende moeten zijn + standaard spul. Ligt een beetje aan de betrouwbaarheid/sleutelbaarheid van je motor.
 
Ik heb mijn vakanties gedaan met twee zijtassen + een bagagerol over de zijtassen/buddyseat. Waren allemaal goed waterdicht en ik zou daar ook echt niet op bezuinigen, want niks ergers als je na een natte rit niks droogs/warms kunt aantrekken.

Qua kleding: ik heb zelf die trips in een leren pak + regenoverall gedaan. Overall heeft in geval van regenpak mijn voorkeur omdat het niet kan gaan 'lekken' tussen de broek en de jas. Belangrijk: zorg dat de overall goed past (en dus zeker niet te groot is; met wind erin word je anders een michelin mannetje en dat rijdt voor geen meter). Dus leren pak aan, naar een motorzaak, en regenpak erover passen. En het tweede is: zorg dat je iets van kwaliteit neemt. Ik heb in een motorzaak gewerkt en hoevaak ik wel niet hoorde 'Ik had een regenpak bij de Zeeman gekocht maar dat scheurde meteen aan flarden'...

En verder, wat iemand anders al schreef: het is geen wereldreis, niks engs, dus bovenal gewoon genieten. Wordt vast helemaal top! Heb je al wat routes in gedachten?
 
Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik maar eens opzoek ga naar een tail pack, een goede rugtas en een regenpak :)

En nee, het is inderdaad niets engs :+ Ik reis veel voor m'n werk door Europa, dus ik ben wel wat gewend zeg maar :)

Alleen nog nooit op de motor weggeweest, en beter ben ik goed voorbereid :Y
 
ik gebruik gewoon een hema (fiets) regenpak. Zo'n zwarte van 15 euro, maatje L past prima over mijn jas en broek. Ik heb er wel eens wat slechts over gelezen, maar die van mij doet het al anderhalf jaar zonder te lekken en ook met 145 km/h valt het wapperen mee.

Verder inderdaad een bagagerol, zijtassen en/of tanktas. Probeer zo min mogelijk mee te nemen, dat rijdt lekkerder. Qua tassen gewoon een beetje rondkijken wat goed op jouw fiets lijkt te passen, en met een spanbandje, touw of bagage-netje de boel strak en deugdelijk vastzetten. Wel oppassen met je uitlaat en met je veerweg, zorg dat er geen koordjes klem komen of stukken tas in de fik gaan. Waterdichtheid is prettig, maar je kan ook je schone onderbroek in een plastic zakje doen voordat 'ie in de tas gaat.

Ik ben voorstander van gereedschap meenemen, maar bedenk je wel dat als er echt iets kapot is je het waarschijnlijk toch niet zelf kan repareren. Een losgetrilt moertje weer vastdraaien is wat anders natuurlijk, daarvoor kun je wel wat klein spul meenemen.
 
standaard in de zijvakjes tanktas: tape , tyraps , en een rolletje ijzerdraad.

en het zal wel scheuren worden met de superduke...... :X beetje olie meenemen .
 
standaard in de zijvakjes tanktas: tape , tyraps , en een rolletje ijzerdraad.

en het zal wel scheuren worden met de superduke...... :X beetje olie meenemen .

Een rolletje ijzerdraad, ook altijd handig inderdaad :)

Jaa, dat wordt inderdaad scheuren! Olie, voor die paar dagen zal ik hopelijk niet nodig zijn :X
 
ik zou een bankpasje meenemen en iets minder aan bagage (wat je toch niet gaat gebruiken).
Tip van flip: rol kleding op, zo past er meer in de tas.
 
Zo een tailpack (ik heb er een van Oxford) is echt super. Past een hoop in en zit behoorlijk stevig vast. Snelheid van 180/u is geen punt, en op een naked ga je dat toch niet al te lang volhouden.
 
Een paar dingen die ik in de loop der jaren geleerd heb,

Reserve sleutels van Motor/koffers/sloten meenemen.
Navulbare kleine flesje kopen bij de xenos/action voor shampoo e.d

Verblijf je langer in 1 hotel, neem dan wasmiddel mee om bv t-shirts mee te kunnen wassen.
Vochtregulerende thermokleding voor het geval het 30 graden of warmer wordt.

Een beetje motorolie, ook als je motor normaal gesproken niets verbruikt.
Kettingspray natuurlijk.

Goede tassen/koffers ed voor je bagage.
Bv een roltas: koste weinig, is waterdicht en er kan erg veel in.
Een rugtas kan gaan irriteren als je deze een paar dagen draagt.
Vooral de banden over de schouders kunnen lekker gaan schuren.

Maar neem vooral zo weinig mogelijk mee!
 
Maar neem vooral zo weinig mogelijk mee!
:^ dit vooral begon met >70kg achterop. vorig jaar was daar nog geen 20 van over. alle zooi die ik de keer ervoor niet gebruikt had thuis gelaten. voor een weekendje weg zou ik geeneens gereedschap meenemen. je zit om de hoek van de deur dus als er echt wat is heb je de anwb of de adac. de keren dat ik die nodig had was mijn motor of al tever heen of ik had zo nog wel een motorzaak kunnen bereiken.
 
Mijn advies?

Een rugzak is een dikke no go!! Leuk voor w.w. verkeer, drama op vakantie.
Als het warm is zweet je je de pest op je rug, als het winderig is klappert het en de hele vakantie... nja weekendtrip met een rugzak om rijden is killing voor je rug en schouders.

Ben je van plan vaker daagjes weg te gaan met de motor?
Investeer dan in een eerder genoemde quick lock tanktas van Bags Connection.
De tas is universeel (tip: marktplaats) maar de ring is motor/type gebonden en kost 2 tientjes.
Ideaal want: in 1 sec erop en eraf (ideaal met tanken), geen krassen op je tank door magneten, altijd stabiel en zo vast als een huis.
Gebruik de tanktas voor de kleinere spullen; fotocamera, telefoon, portemonnee, regenpak, broodje, pakje sap... Dan heb je dat soort dingen altijd voor het grijpen.

Kleding neem ik altijd mee in een bagagerol, zoéén met een ventieltje.
Je stapelt de kleding op, rolt de tas op met geopend ventiel, zo past de tas zich aan aan de inhoud, sluit het ventiel is klaar is kees.
Die leg je vervolgens in lengterichting op het passagiers gedeelte en bind de tas af dmv de 4 straps/spanbandjes aan duo-voetsteuntjes en de onderkant van de kont of bagage haakjes.


Zo is hoe ik het doe :)
 
Mijn advies?

Een rugzak is een dikke no go!! Leuk voor w.w. verkeer, drama op vakantie.
Als het warm is zweet je je de pest op je rug, als het winderig is klappert het en de hele vakantie... nja weekendtrip met een rugzak om rijden is killing voor je rug en schouders.

Precies hierom, kijk naar zoiets als het volgende: Kriega R30 Rugzak bestellen bij Motorkledingcenter.nl!

Klappert NIET en is NIET killing voor je rug en schouders (heb al meerdere week lange vakanties met zo'n rugzak gedaan, dan wel een vorige generatie van dezelfde als gelinkt). Blijft wel dat je rug warm wordt van een rugzak. Ik ga niet meer zonder rugzak op reis hoor :)
 
liever een grote tailbag dan een volle rugzak.
Kriega, Oxford, SW-motech heeft allemaal mooi spul wat betreft tailbags. Meestal met een stuk stevig klittenband onder je buddyseat door. Kun je voor wat extra gemoedsrust nog een spanbandje overheen doen, dan gaat het sowieso nergens heen.

Als je toch een rugzak mee wilt nemen dan is er wat mij betreft maar 1 optie en dat is Kriega. Heb zelf een R20 en dat vind ik een perfecte maat om bijvoorbeeld lichte spullen in te doen zoals wat t-shirts en onderbroeken. Eén maatje groter (R25) heeft een nog comfortabeler draagsysteem maar die vond ik al onnodig groot.. dat is natuurlijk persoonlijk ;)

Verder: vooral niet te veel meenemen. Laat je schoenen bijvoorbeeld maar thuis, je hebt toch motorlaarzen aan? En heb je die spijkerbroek écht nodig voor dat ene avondje aan de bar in het hotel? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan