Voorrangs weg jij - iets komt van rechts

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is zeker prettig rijden met geel licht, fijner voor je ogen.
Het licht reikt wel minder ver dan Wit licht.. maar de keren dat ik echt 's nachts / 's vonds op de weg te vinden ben per jaar op de motor kan ik nu op 1 hand tellen.

(Nee ik voer niet constant de verstralers.. alleen even voor de foto 😄)

1bdc5b799ae3050102e5c0a3aafdf3d8.jpg
 
Rene, je snap niks van België, de nieuwere motards in België kunnen beter rijden dan de rest van Europa.
Die hebben een enorm zware opleiding gehad dat je niet zomaar haalt.
Het zijn echter de Belgen die VOOR 1990 hun rijbewijs gehaald hebben voor AUTO die er gratis A bij kregen en die massaal verongelukken.
We hebben een deel, jongeren die enorm goed rijden en helaas vele oudjes die geen reet van motorrijden snappen en een noodstop maken met de achterrem, laat staan dat ze iets snappen van motorrijden. Ja die verongelukken massaal door onkunde. Maar de rest komt (en ook) om door NIET GEZIEN.
En bij welke groep hoor jij als je al 600 miljoen jaar met geel licht rijdt? De jongeren of de oudjes?
 
Mijn ervaring als vrachtwagen chauffeur......politie motoren vallen altijd enorm op.
Je merkt het aan het gedrag van de coureurs om je heen. Lijkt wel of iedereen daar een soort radar voor heeft.
Dus ideaal....witte fiets met oranje en blauwe accenten, geel fluoriderende helm en dito jasje. (blauw zwaailicht achter op om het af te maken...)

Mijn ervaring als motoragent.... fluogeel gekleed op die rood/blauwe motoren.... degene die weten dat ze iets te vrezen hebben die letten wel op.
Ook sommige normale bestuurders zien het, volgens de oeroude instincten dat je op moet passen voor iets wat jou 'kwaad' kan doen.

Maar al met al.... word ik op een politiemotor net zo weinig bijna aangereden als op mijn eigen motor, geheel in het zwart.
Net zo weinig...? Ja, net zo weinig, door je positie op de weg constant aan te passen aan de situatie.

Eerlijk gezegd wilde ik alleen maar aantonen dat geel licht meer doet dan een fluovestje...

Doet het ook :Y maar niet zoveel als op je positie letten ;)
 
Gezellig hier!

Dat staat niet eens in onze wegcode!!!! Je mag van voor WIT of GEEL voeren, maar er staat nergens dat ze gelijk moeten zijn 8-)
Als het er staat zoals in jouw zin (en met jouw kennis en zorgvuldigheid ga ik daar blind van uit), staat het er wel. Wit OF geel, dat sluit uit dat je beide mag gebruiken. Anders zou er staan wit en geel, of wit en/of geel.
 
Wel dat is juist het probleem, en dat probeer ik duidelijk te maken.....je kan nog zoveel "eigen veiligheid" denken te hebben.
Zoals een fluo-vestje, maar als je je verstopt achter een witte (vooral LED) koplamp dan doet dat vestje niks.
Ja je kan nog zo goed ontwijken of sturen, maar als ze je missen omdat je wilt licht hebt en draaien af dan heb je niks te zeggen.

Het is helaas wel zo zwart-wit, want WIT maakt je onzichtbaar en GEEL niet.

Je hebt niks over je eigen veiligheid te zeggen, want ze zien je niet! Hoe dom moet je zijn dit punt te missen?
ALS ZE JE NIET ZIEN DRAAIEN ZE AF EN BEN JIJ DOOD! Hoe goed je ook kan rijden.

Ik rij al 10 jaar (of meer) met GEEL en heb sindsdien NOOIT nog een noodstop MOETEN maken voor afdraaiend verkeerd of verkeer dat de weg opdraaide. Helemaal nooit.

Marreke overigens ook nooit meer.

GEEL of je het leuk vind of niet, is AFDWINGEN van je VEILIGHEID omdat ze je ZIEN. Ja het is wel zo zwart wit.

En ik ga stoppen want jullie willen het niet snappen of moeten eens dringend een paar ongelukken hebben, ik heb er al een paar gehad met wit. De reden was steeds hetzelfde: Sorry ik had je niet GEZIEN!

Doe lekker door.....denk dat je kan rijden....GOED BEZIG!!!
Dat eerste heeft dus te maken met gebrek aan verkeersinzicht en niet anticiperen!

Ik heb ook al jaren geen noodstop meer moeten maken voor afdraaiend verkeer. Terwijl ik nooit met een gele lamp rij, dat komt door anticiperen en verkeersinzicht.....

Zolang er ambulances (die knalgeel zijn in NL) met blauwe flitslampen over het hoofd worden gezien, is de toegevoegde waarde van een gele lamp/geel hesje/gele helm ongeveer nul.
 
De keuringen komen eraan. Niet omdat de motoren onveilig zijn maar de vele doden.
Snap je dat niet?
Leg even uit, wat een keuring van motoren te maken heeft met on oplettende verkeers deelnemers?

Je kunt nog met zwaailamp rijden maar een medeweggebruiker die niet oplet zal die ook missen.

Dat gaat zelfs een keuring niet oplossen die on oplettend heid van mensen.
 
Dat eerste heeft dus te maken met gebrek aan verkeersinzicht en niet anticiperen!

Ik heb ook al jaren geen noodstop meer moeten maken voor afdraaiend verkeer. Terwijl ik nooit met een gele lamp rij, dat komt door anticiperen en verkeersinzicht.....

Zolang er ambulances (die knalgeel zijn in NL) met blauwe flitslampen over het hoofd worden gezien, is de toegevoegde waarde van een gele lamp/geel hesje/gele helm ongeveer nul.
Laten we eerlijk zijn, hoeveel hoeveel borden er wel niet vlak na elkaar langs de weg staan in sommige gebieden.
plaatsnamen reclames en dan nog de overigborden en onderborden.

Onbewust word je brein met best veel info overspoeld :X
 
Op mijn motortje. Vandaag weer een gevoel gehad dat ik moest remmen bij een weg kruising. En ja hoor, een auto van rechts stops half op de weg pas, nadat ie mij ziet. Ik reed op een voorrangsweg en hij kwam van rechts. Gelukkig niks gebeurd. Dit soort mensen kom ik zo vaak tegen buitenbebouwde kom. Ik rem alvast af en kijk wat ie doet. De vorige keer werd ik finaal omver gereden, bijna op hetzelfde stukje. Dat was een ongeveer een half jaar terug op mijn fiets. Had enkele gebroken ribben en een stijve schouder aan overgehouden. Soms vraag ik mij af of mensen nog ogen hebben....
Gisteren ook gewoon weer iemand die zo een voorrangsweg op knalt vlak voor me, ze volgde gewoon die auto voor haar, gelukkig zat ik in de auto. Ik snap echt niet waarom mensen niet beter kijken, het was avond en ik was de enige auto die ik zo snel zag een dan toch nog ervoor gooien, waarom voor die 3 seconden dat je moet wachten?
 
Gisteren ook gewoon weer iemand die zo een voorrangsweg op knalt vlak voor me, ze volgde gewoon die auto voor haar, gelukkig zat ik in de auto. Ik snap echt niet waarom mensen niet beter kijken, het was avond en ik was de enige auto die ik zo snel zag een dan toch nog ervoor gooien, waarom voor die 3 seconden dat je moet wachten?
Dat denken die lui die oversteken ook heb ik soms het idee, die er aan komt kan wel beetje remmen :X
 
Wat mij in toenemende mate opvalt is dat automobilisten wachten tot je eraan komt, de auto er dan voorgooien en vervolgens heel langzaam blijven rijden. Even inhalen kan je beter uit je hoofd laten. Het is namelijk ook trendy om van richting veranderen zonder richtingaanwijzing. (Automobilisten die hun knipperlichten wel gebruiken doen dit meestal na de richtingsverandering.) Er zit teveel speelgoed in die auto's, navigatie zit in het blikveld en de instrumenten zijn een spelcomputer geworden, erachter rijdend kan ik gewoon meegenieten. Wat zeg ik, die rommel zit tegenwoordig ook op motors en zwakzinnige testers klagen als het er niet op zit of zelfs als de kleuren niet fel genoeg zijn.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan