postaldude
Die hard MF'er
- 1 okt 2010
- 995
- 5
Ik heb een probleem met de fiets van mijn vriendin.
Afgelopen jaar heb ik een YX600 Radian opgeknapt. Deze had al een zwaar lopend voorwiel.
Fiets had een aantal jaar stilgestaan. Heb toen de klauwen gedemonteerd en er was geen beweging te krijgen in de zuigers.
Ik kreeg ze er zelf niet uit dus heb hulp gevraagd van de lokale motoport. Die hebben de zuigers eruit gehaald en samen hebben we geconstateerd dat er geen stofringen inzaten. De zuigers zijn gereviseerd incl nieuwe ringen.
Daarna liep de motor als een zonnetje! Af en aan gereden en tussentijds veel geklust.
Mijn vriendin heeft sinds 2 week haar rijbewijs dus ik heb gisteren haar motor even gestart en wou een testritje maken. Na 10 min rijden viel mij op dat de voorrem steeds harder werd (hoefde hem maar aan te raken en remde al hard). Iets daarna merkte ik dat ik steeds meer gas moest geven om vooruit te komen. Toen was ik al onderweg naar huis.
2 straten voor mijn huis begon de motor te bokken en kwam ik niet verder. Ik stond midden op de weg dus heb met motorkracht de motor met veel moeite naar de zijkant gekregen. Handmatig was er geen beweging in te krijgen. Na 10 min wachten kon ik weer naar huis komen. Voor mijn huis blokkeerde het wiel weer.
Heb de hendel van de motor afgehaald (had ik nog niet gedaan) en er kwam veel troep af. Heb alles schoongeblazen en met een tang beweging gekregen in de hoofdcilinder. Voorwiel was weer vrij. Gisteren nog heel stuk gereden en geen problemen gehad. Toch een vervelend buikgevoel aan overgehouden.
Vandaag weer stukje rijden. Na 10 min merk ik dat mijn vriendin (ik reed achter haar) steeds meer toeren moet maken.
Nadat ik zeg dat ze aan de kant moet zijn de remmen weer heet. Teruggereden naar huis met alleen achterrem en rustig rijden.
Thuis dus de remmen leeg laten lopen. Hoofdcilinder los en is wat smerig. Wat harde gele/oranje troep maar niet heel veel.
Alles goed schoongemaakt (met veel moeite want deze zit vast aan het hoofdreservoir enz) en geen beschadigingen aan de cilinderwand en/of zuiger en rubbers. Alles weer in elkaar en remmen vullen/ontluchten. Ik heb geen luchtbellen meer maar de rem is toch niet hard. Hij remt wel goed maar je kunt de hendel richting stuur trekken de eerste paar keer pompen. Dit had ik de eerste keer ontluchten ook. Na een nachtje met hendel aan het stuur door een elastiek werd het beter. Dat heb ik nu ook maar gedaan.
Toch heb ik er een slecht gevoel over. Wat is te adviseren?
Als ik rem hoor ik wat gekraak van volgens mij de veer van de zuiger.
Ik heb niet het gevoel dat ik de oorzaak van het vastlopen heb weggenomen. De zuiger was lang niet smerig genoeg voor mijn gevoel. Een revisiekit voor de cilinder kost dik 60€ en ik twijfel of dit wel gaat werken.
Wat denken jullie met bovenstaand (lang) verhaal?
Afgelopen jaar heb ik een YX600 Radian opgeknapt. Deze had al een zwaar lopend voorwiel.
Fiets had een aantal jaar stilgestaan. Heb toen de klauwen gedemonteerd en er was geen beweging te krijgen in de zuigers.
Ik kreeg ze er zelf niet uit dus heb hulp gevraagd van de lokale motoport. Die hebben de zuigers eruit gehaald en samen hebben we geconstateerd dat er geen stofringen inzaten. De zuigers zijn gereviseerd incl nieuwe ringen.
Daarna liep de motor als een zonnetje! Af en aan gereden en tussentijds veel geklust.
Mijn vriendin heeft sinds 2 week haar rijbewijs dus ik heb gisteren haar motor even gestart en wou een testritje maken. Na 10 min rijden viel mij op dat de voorrem steeds harder werd (hoefde hem maar aan te raken en remde al hard). Iets daarna merkte ik dat ik steeds meer gas moest geven om vooruit te komen. Toen was ik al onderweg naar huis.
2 straten voor mijn huis begon de motor te bokken en kwam ik niet verder. Ik stond midden op de weg dus heb met motorkracht de motor met veel moeite naar de zijkant gekregen. Handmatig was er geen beweging in te krijgen. Na 10 min wachten kon ik weer naar huis komen. Voor mijn huis blokkeerde het wiel weer.
Heb de hendel van de motor afgehaald (had ik nog niet gedaan) en er kwam veel troep af. Heb alles schoongeblazen en met een tang beweging gekregen in de hoofdcilinder. Voorwiel was weer vrij. Gisteren nog heel stuk gereden en geen problemen gehad. Toch een vervelend buikgevoel aan overgehouden.
Vandaag weer stukje rijden. Na 10 min merk ik dat mijn vriendin (ik reed achter haar) steeds meer toeren moet maken.
Nadat ik zeg dat ze aan de kant moet zijn de remmen weer heet. Teruggereden naar huis met alleen achterrem en rustig rijden.
Thuis dus de remmen leeg laten lopen. Hoofdcilinder los en is wat smerig. Wat harde gele/oranje troep maar niet heel veel.
Alles goed schoongemaakt (met veel moeite want deze zit vast aan het hoofdreservoir enz) en geen beschadigingen aan de cilinderwand en/of zuiger en rubbers. Alles weer in elkaar en remmen vullen/ontluchten. Ik heb geen luchtbellen meer maar de rem is toch niet hard. Hij remt wel goed maar je kunt de hendel richting stuur trekken de eerste paar keer pompen. Dit had ik de eerste keer ontluchten ook. Na een nachtje met hendel aan het stuur door een elastiek werd het beter. Dat heb ik nu ook maar gedaan.
Toch heb ik er een slecht gevoel over. Wat is te adviseren?
Als ik rem hoor ik wat gekraak van volgens mij de veer van de zuiger.
Ik heb niet het gevoel dat ik de oorzaak van het vastlopen heb weggenomen. De zuiger was lang niet smerig genoeg voor mijn gevoel. Een revisiekit voor de cilinder kost dik 60€ en ik twijfel of dit wel gaat werken.
Wat denken jullie met bovenstaand (lang) verhaal?
Laatst bewerkt: