Voorste ketting tandwiel los

Fazerrob

Rookie
5 jun 2006
5
0
Oegstgeest
Hallo allemaal,

Ik heb naast de fazer ook een diversion 600. Daarvan heb ik vandaag de ketting willen vervangen. Nadat ik het voorste deksel had losgehaald en alle drab netjes had weggehaald wilde ik de tandwielmoer losmaken. Dat hoefde dus niet,hij was al los ;( . de borgring hield hem op zijn plaats en verder zal ie gewoon los. Na vervangen van de ketting( achterbrug eruit gehaald) en alls weer op zijn plaats zat wilde ik het voorste tandwiel vast zetten met het juiste moment. Tot mijn stomme verbezing kon ik die moer dus gewoon oneindig door blijven draaien... de as en het schroefdraad zien er op het oog goed uit.. de moer eigenlijk ook. Ga toch maar een nieuwe moer halen en hopen dat ie dan wel vast wil. anders ben ik ff helemaal niet blij geloof ik... Iemand zoiets wel eens meegemaakt? graag suggesties als ik met een nieuwe moer de boel niet vast krijg.

gr Rob
 
Laatst bewerkt:
achterbrug eruit gehaald :?

Yep, why not. Natuurlijk kon ik de oneindige ketting eerst breken en dan opnieuw klinken maar nu kon ik alles eens goed schoonmaken, de vorige eigenaar was niet zo zuinig op zijn motor... en je bent van de straat.maar goed het probleem met d emoer was er al,die had niets met de achterbrug te maken hoor.

gr Rob
 
Had je geluk....


Ik moest bij de mijne een pijp van 1,5 m op het wringijzer zetten en toen nog met alle kracht erop ... Ik trok de fiets bijna uit de paddockstand ...

en toen .... sprong ie met een klap los


vastzetten ging gelukkig eenvoudiger ...


maaar zoals hierboven gezegd ... de moer dient slechts om het tandwiel niet te verliezen...
de kracht wordt overgebracht door de spie banen. dus je zou de moer met een lasje op de as kunnen plakken ...

NIET op het tandwiel vastlassen :X :X |( |( |(
 
Laatst bewerkt:
Neem geen ENKEL risico !!!!

Bij m'n oude Kawa 1000 is de moer ook een keer los gelopen door veel afremmen op de motor en daarna weer gas geven (passen Zwitserland). Op de terugweg vloog het tandwiel van de as, hapte in de achtervork en m'n achterwiel stond stil. Gelukkig net op een afrit met 100 kmh., kon met tegensturen de boel omhoog houden.

2 minuten eerder reed ik rond de 200 op een bochtige autosnelweg. "Slik...."
 
Nou het was dus gewoon toch de moer, een nieuwe moer van mnr Yamaha gehaald a 13 euro!!!! en alles kon gewoon normaal op moment worden vastgezet... toch zag je het niet aan de draad van de moer.

gr Rob
 
Als ik jouw was zou ik hem toch vast lassen. Tis het werk niet en als het goed is hoef je een hele tijd niet bij je tandwiel als je net je ketting hebt vervangen.

Succes ermee.
 
.....tandwiel-borging moet vast zitten , maar het hoeft niet rete-strak te zitten, zoals ik wel eens meer meemaak |(
( sommige moeren zitten zó vast gedraaid!, alsof het nóóit los hoefde te komen..)

Zelf zet ik ze handvast...omslaan borgplaatje...klaar!

Bij jouw is de draad dus danig naar de klóte,.....ik zou proberen om een gaatje in die as te boren met een carbide of titanium-gecoate boor.
Splitpen er door (voor de ring en tandwiel) en het is opgelost!
Andere oplossing zou een lichte 'zaagsnede' zijn in de as,...en hierin een passende borg/klemring die een axiale verplaatsing v/h tandwiel tegengaat.
 
Bij mijn oude GSX 1100F kwam de moer ook wel eens los.

Nu zet ik em netjes vast met locktite 243.

Dat is goed los te krijgen en nu nooit geen problemen meer.

Ik heb twee keer de ravage gezien (bij een ander) wat er kan gebeuren.
Geloof me daar wordt je niet vrolijk van.
 
Nadat ik mijn R6 2ehands had aangeschaft, besloot de moer van mijn tandwiel vooraan na 18000km ook plots voor een nieuw leven. Tandwiel is hierbij gewoon over de schroefdraad geschoven waardoor ik geen aandrijving meer had. Mezelf afgevraagd hoe dit plots kon maar dan gewoon een nieuw borgplaatje en moer besteld. Nu zondag, na enkele 1000en km kom ik hetzelfde tegen. Terug moer en plaatje weg. Balen. Heb deze week een nieuwe kettingset geplaatst en de moer ditmaal ook met locktite vastgezet. Hopelijk blijft hij ditmaal wel zitten en hoef ik em pas na 20 a 30 duizend km terug los te draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan