Vraag over corrosie

frank6892

Rookie
4 jun 2013
25
0
Beste mensen,

Hoe is het mogelijk dat zoon soort bout http://www.japparts.nl/images/rmcp/933443.jpg
in het inbus gat kan gaan roesten? Tussen schroefdraad ontstaat ook roest, maar dat is mogelijk door bijv galvanische corrosie.

Enige bekende, op bout staat S.B.E. 10.9. Ik kan er bijv een ander boutje in doen, maar ik ben benieuwd of iemand weet hoe dit mogelijk is.

Mvg,
Frank
 
Ja want als je je motor op de standaard zet blijft er vocht in staan, bijvoorbeeld

Tip: dichtsmeren met vaseline, werkt prima
 
Niet RVS? En bij het aandraaien wordt een eventuele roestwerende laag beschadigd? Maar wellicht blaat ik maar wat :)
 
Inbussleutel zal met het vastdraaien altijd iets beschadiging maken. Vanaf die beschadiging begint het proces. In RVS halen, problem solved.
 
Deze bout is een gelegeerd staal. Het is een bout van ongeveer twee weken oud, en nu vertoont het al de roest in het inbusgat.

Het is inderdaad mogelijk dat de coating oid beschadigt is waardoor hij is gaan roesten. Hoe zit dit dan met het schroefdraad, dat het hier gaat roesten, ook beschadigt?.

Na wat google werk zou dit galvanische corrosie kunnen zijn. Kan het zijn dat het inbusgat hierdoor ook is gaan roesten? Iemand hier iets van gestudeerd?
 
Ik heb me vergist in de kleur van de bout, het is geen zwarte zoals op de foto. Ik vermoed dat het gewoon een Rvs bout is aan de iets donkere kleur te zien. Hoe is dit dan toch mogelijk?
 
Het is gewoon een stalen bout. Het nummer geeft de hardheid van het staal aan. 8.8 is vrij standaard. 10.9 is een hogere kwaliteit staal, maar blijft nog steeds staal.

Afwerken met een lik vaseline om het roesten te voorkomen, of een RVS bout in draaien. Bij een RVS bout moet je weer een lik vet op de schroefdraad smeren om galvanische corrosie tegen te gaan. Let wel op dat RVS minder sterk is dan staal en de aanhaal momenten anders zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan