vraag over terugschakelen voor de bocht

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
hey allemaal,

ik heb vorige week de film van keith code gezien, over hoe je nou het beste een bocht kunt nemen op je tweewieler.

in de film ging het ook even over het terugschakelen wanneer je aanremt voor een bocht. hierbij werd tijdens het terugschakelen steeds kort een rukje aan de gashendel gegeven.

zelf doe ik dit nooit.
ik schakel altijd gewoon terug en laat dan de koppeling langzaam opkomen.

kan iemand me uitleggen waarom er steeds een beetje gas word gegeven, en wat hier de voordelen van zijn?

alvast bedankt :P
(en sorry voor deze misschien hele stomme vraag:P)
 
Door het gas geven komt je blok al een beetje op toeren en is de remming van het blok wat minder groot/abrupt.
 
Door het gas geven komt je blok al een beetje op toeren en is de remming van het blok wat minder groot/abrupt.

okee,

dat zal voor mij wel een uitkomst zijn :P
gebeurt regelmatig dat ik een klap krijg vanaf de achterkant. ik dacht dat dit kwam omdat ik iets te snel wil terugschakelen.

maar hoe werkt dit? en wanneer geef je dit stootje gas?
 
op het moment dat je terugschakelt geef je tegelijkertijd een klein kort rukje aan het gas. dit noemen ze ookwel, tussengas geven.
 
okee,

dat zal voor mij wel een uitkomst zijn :P
gebeurt regelmatig dat ik een klap krijg vanaf de achterkant. ik dacht dat dit kwam omdat ik iets te snel wil terugschakelen.

maar hoe werkt dit? en wanneer geef je dit stootje gas?


Nou ik ben geen expert, maar je geeft wat gas net voordat je de koppeling op laat komen.

Voorbeeld:

Je zit in zijn 4.

-koppeling in
-naar de 3 schakelen
-beetje gas
-kopelling op laten komen.

Ik zie dat jij een 4 cilinder hebt dus mocht je geen gas geven dan is het vaak nog wel te doen maar bij een V-twin is de motorrem veel groter en heb je dus de kans dat je wiel even blokkeert en dat kan erg vervelend zijn. :+
 
op het moment dat je terugschakelt geef je tegelijkertijd een klein kort rukje aan het gas. dit noemen ze ookwel, tussengas geven.

dus terwijl je de koppeling nog ingetrokken heb, op hetzelfde moment als dat ik met mn voet terugschakel?
 
okee, super.

maar dit gaat wel in strijd met wat ik tijdens mijn rijles 2 jaar geleden heb geleerd.
daar zou dit niet eens mogelijk zijn aangezien ik met 4 vingers mn voorrem in knijp, en dan kan ik toch geen gas geven?
 
Hey,

Als je accelereerd neemt je toerental toe. Als je vervolgens schakelt zal je toerental iets afnemen zodat je verder kan accelereren. Dit heeft te maken met de tandwielverhoudingen in de versnellingsbak.

Als je afremt neemt je toerental af. Als je vervolgens terugschakelt zal je toerental iets verhogen. (Dit komt doordat de versnellingsbak een bepaalde vertanding heeft. Bij elke versnelling is bij een bepaalde snelheid een ander toerental nodig. Bijvoorbeeld bij 100km/h: versnelling 1=14500RPM, 2=11000RPM, 3=9000RPM, 4=8000RPM, 5=7000RPM, 6=6000RPM )

De snelheid van je achterwiel zorgt ervoor dat je motorblok meer toeren zal draaien.

Als je met een te hoog toerental terugschakelt kan je achterwiel niet genoeg kracht leveren om je motorblok op toeren te brengen. Hierdoor zal/kan je achterwiel blokkeren.

Door tussengas te geven hoeft je achterwiel het motorblok minder opo toeren te brengen.

Zeker bij oudere motoren is het verstandig om (bij sportief rijgedrag) tussengas te geven tijdens het terugschakelen.

Modernere motoren zijn steeds vaker uitgerust met een zogenaamde slippercluth, deze zorgt ervoor dat het achterwiel niet blokkeerd maar dat de koppeling slipt.(Er is dus kort minder motorrem mogelijk.)

Hopoelijk is het zo iets duidelijker voor je.

Greetz,
Roel
 
okee, super.

maar dit gaat wel in strijd met wat ik tijdens mijn rijles 2 jaar geleden heb geleerd.
daar zou dit niet eens mogelijk zijn aangezien ik met 4 vingers mn voorrem in knijp, en dan kan ik toch geen gas geven?

Tja, ieder zijn meug? Overigens kan ik echt wel wat gas geven terwijl ik rem. Maar wanneer je dit nou gaat oefenen dan zul je zien dat je je blok gaat gebruiken als rem. Dus wanneer je wat minder tussengas geeft zal je blok harder afremmen en heb je dus ook je voorrem minder nodig. Gebruik je nou helemaal geen rem dan krijg je dus dat je achterwiel weer zou kunnen gaan blokkeren en dat wil je ook niet. Dus je moet gewoon even de gulden middenweg daarin vinden.

Let wel het grootste effect bereik je het beste met een V-twin omdat de motorrem daarvan hoger is. ( Maar 2 cilinders i.p.v. 4)
 
Laatst bewerkt:
Schakelen gaat vaak zelfs zonder koppeling...wel op je toeren/belasting letten :Y
 
Hey,

Als je accelereerd neemt je toerental toe. Als je vervolgens schakelt zal je toerental iets afnemen zodat je verder kan accelereren. Dit heeft te maken met de tandwielverhoudingen in de versnellingsbak.

Als je afremt neemt je toerental af. Als je vervolgens terugschakelt zal je toerental iets verhogen. (Dit komt doordat de versnellingsbak een bepaalde vertanding heeft. Bij elke versnelling is bij een bepaalde snelheid een ander toerental nodig. Bijvoorbeeld bij 100km/h: versnelling 1=14500RPM, 2=11000RPM, 3=9000RPM, 4=8000RPM, 5=7000RPM, 6=6000RPM )

De snelheid van je achterwiel zorgt ervoor dat je motorblok meer toeren zal draaien.

Als je met een te hoog toerental terugschakelt kan je achterwiel niet genoeg kracht leveren om je motorblok op toeren te brengen. Hierdoor zal/kan je achterwiel blokkeren.

Door tussengas te geven hoeft je achterwiel het motorblok minder opo toeren te brengen.

Zeker bij oudere motoren is het verstandig om (bij sportief rijgedrag) tussengas te geven tijdens het terugschakelen.

Modernere motoren zijn steeds vaker uitgerust met een zogenaamde slippercluth, deze zorgt ervoor dat het achterwiel niet blokkeerd maar dat de koppeling slipt.(Er is dus kort minder motorrem mogelijk.)

Hopoelijk is het zo iets duidelijker voor je.

Greetz,
Roel


overduidelijk ;)
als het nog een dagje mooi weer is voordat de winter begint zal ik eens wat oefenen hiermee ;)

super bedankt
 
Volgens mij noemt Keith het "blipping" of zoiets. Ik vind het nog best lastig, maar met een dikke 2-cylinder wel noodzakelijk zonder slipper-clutch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan