Vraag over weerstand m.b.t. leds

Xandervdb

Die hard MF'er
12 apr 2010
323
0
Vinkeveen
Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen met het volgende:

Ik ben van plan een extra remlicht voor mijn motor (honda cbr 600 rr) d.m.v. leds in elkaar te solderen/maken. *D

Hiervoor heb ik 20 rode leds besteld inclusief bezels(houder voor de leds):

Ik zie op internet dat deze leds vaak in serie worden geschakeld, zoals op het plaatje onderaan is te zien.

Nu moet er een weerstand tussen de leds, zodat de boel niet doorbrand.

Weet iemand wat voor weerstand er tussen de leds moet en om de hoeveel leds?

Alvast bedankt,

Ik heb de volgende informatie van de bestelde leds

20 PCS HIGH POWER 1 WATT RED LED 8MM 140° STRAWHAT LED 300MA 210,000MCD

Source Material:InGaN !
Emitting Colour: 8mm 1 Watt 140° RED LED
LENS Type:Water clear
Luminous Intensity-MCD: Avg: 210,000mcd Max: 220,000 mcd
Reverse Voltage:5.0 V
DC Forward Voltage: Typical: 2.2 V Max: 2.4V
DC Forward Current:300mA
Viewing Angle: 140 degree
Lead Soldering Temp:260°C for 5 seconds
Intensely Bright
full
 
Laatst bewerkt:
De spanning over de leds is 2.35 volt
Bij 4 in serie is dat 9.4 volt
Uitgaande van een accuspannuing van 14 volt staat er dan 14-9.4 volt over de weerstand
U=Ixr 4,6 volt/0.3 ampere=15,3 ohm
P=UxI 4,6voltx 0.3 ampere =1.38 watt
Een weerstand van 15 ohm is riskant, ik zou dan voor 18 ohm gaan en 2 a 3 watt.
Nog beter is een constant stroombron.
De stroom is dan niet meer afhankelijk van de aangelegde spanning.
 
Bedankt voor je reactie! *D

Wanneer ik zorg voor een constante stroombron hoef ik dus geen weerstanden te gebruiken?

Hoe kan ik het makkelijkste zorgen voor een constante stroombron? Ik zie dat ze bij Conrad het e.e.a. verkopen:

1. Constante voeding voor LED's bouwpakket

De schakeling wordt in een leidingdraad van de LED aangesloten. Hierdoor kunt u de LED rechtstreeks op gelijk- of wisselspanningen van ± 3 tot 20 V aansluiten. Module, printplaat kant-en-klaar opgebouwd en getest.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=210959

2. TM constante stroombron voor LED's

Het component garandeert de constante stroomvoorziening voor de LED's. Daarmee wordt permanent gezorgd voor een constante lichtintensiteit van de LED's. Voedingsspanning: 5 - 24 V DC/AC. Max. stroomverbruik: 20 mA.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=497071

Dient een dergelijke spanningsregelaar ertussen te worden gesoldeerd en de leds gewoon in serie?
 
Laatst bewerkt:
Beide stroombronnen lijken mij niet geschikt voor de LED's die je hebt uitgekozen.
#1 levert ongeveer 25mA, staat in de datasheet
#2 levert maximaal 20mA, staat in de omschrijving.

De LED's die je hebt uitgekozen werken tot 300mA, bij 25 mA komt er dus bar weinig licht uit.

Het makkelijkste is het gebruik van weerstanden, een bereken tool vind je hier: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
of zie de post hierboven van v.d.v

Verder kan je dit topic wel eens doorlezen, staat een hoop informatie in over dit onderwerp.
http://www.motor-forum.nl/forum/lis...elfbouw-mini-LED-verstralers-3W-Luxeon-1.html
 
Laatst bewerkt:
Joost,

Wanneer ik de volgende waarde invul bij de bereken tool:

Voeding spanning: 14V
Led spanning: 2.3V
Led stroom 300mA
Aantal leds in serie: 20

dan krijg ik de melding:

De led stroom(if) is ongewoon hoog... :?
 
http://www.tomvanleeuwen.nl/led/

Hier lukt het wel! :Y

Te veel leds in serie zo te zien

Ik heb even de waarden ingevuld en kom bij 4 leds in serie inderdaad op afgerond naar boven uit om 18 ohm.

Dien ik uit te gaan van een werkspanning van de led van 2,35? (max 4?)

Volgens het schema kan ik maximaal 5 leds in serie doen met een weerstand.

Hierbij is de stroom 274 Ma bij 5 leds i.p.v. 255 Ma bij 4 leds.

Betekent dit dat bij een weerstand om de 5 leds van 8,2 ohm deze feller zullen branden?

Mocht dit zo zijn en ik dus weerstanden nodig heb van 8,20hm, hoe bereken ik hoeveel watt hierbij komt?

Mocht iemand hier het antwoord op weten en aan kunnen geven wat de voorkeur geeft, dan kan ik de weerstanden kopen. *D

2u7nkhv.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij meerder leds in serie valt er minder spanning over de weerstand.
Omdat de stroom door de weerstand hetzelfde is bij meer of minder leds is meer leds gunstiger want het vermogen van de werstand kan omlaag.
P=UxI vermogen= spanning x stroom
Echter bij meerdere leds in serie is de wisseling in de aangelegde spanning belangrijker.
Stel dat er nog 1 volt over de weerstand valt dan is bij een toename van de aangelegde spanning de stroom 2x zo hoog en bij een daliong van 1 volt 2x zo laag.
Ik zou daarom niet meer dan 4 leds in serie werken of een constant stroombron gebruiken.
Bij 3 leds valt er 7 volt over de weerstand, bij een wisseling van 1 volt veranderd er to.v. die 7 volt weinig.
 
Ben je echt van plan 20 van deze leds als remlicht te gaan gebruiken??? :? Wil je je achterliggers totaal verblinden? Besef dat er een krankzinnige hoeveelheid licht van deze leds afkomt. 2of 3 van dit soort leds is meer dan genoeg als remlicht en die kan je dan prima in serie schakelen met een stroombron van 300 mA. Denk er ook aan dat deze leds goed gekoeld meten worden, d.w.z. ze moeten op een koelplaat worden gemonteerd.
 
Ben je echt van plan 20 van deze leds als remlicht te gaan gebruiken??? :? Wil je je achterliggers totaal verblinden? Besef dat er een krankzinnige hoeveelheid licht van deze leds afkomt. 2of 3 van dit soort leds is meer dan genoeg als remlicht en die kan je dan prima in serie schakelen met een stroombron van 300 mA. Denk er ook aan dat deze leds goed gekoeld meten worden, d.w.z. ze moeten op een koelplaat worden gemonteerd.


Inderdaad. Een led is ruim voldoende als remlicht. Ik weet zeker dat er een waarschuwing bij de specs staat dat je NIET rechtstreeks in de lichtstraal mag kijken. Zometeen heb je een Scania op de achterband omdat de chauffeur niets meer zag nadat jij het remmetje aanraakte.




Ik heb de laatste keer voor een achterlicht 5 leds gebruikt (5 mA, bij 20 mA geven deze leds 450 mcd). Op deze motor worden 9 leds met 20 mA gebruikt als remlicht.

Deze lichtunit was eigenlijk al flink over de top: hij geeft toch wel erg veel licht. Nu was dit een show- (voornamelijk overdag) motor, als het een motor zijn die veel 's avonds gebruikt zou worden, had ik er iets aan moeten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan