De buitenring is in dit geval teveel naar binnen gedrukt. Op te lossen door een paar slagen tegen binnenringen te geven. De buitenring wordt daardoor iets naar buiten gedrukt en hopelijk lopen de kogels dan weer gecentreerd.(In principe zit de buitenring van het lager in een kamer van het wiel op gesloten, en die passing is een middelpassing dus de buitenring zou moeten kunnen schuiven in de kamer. Maar toch kan dit gebeuren bij een slechte montage van het geheel)
Een paar tikken met een hamer en drijver tegen de buitenring helpt dan.
Oké, ik zat met mijn gedachten even andersom.De buitenring is in dit geval teveel naar binnen gedrukt. Op te lossen door een paar slagen tegen binnenringen te geven. De buitenring wordt daardoor iets naar buiten gedrukt en hopelijk lopen de kogels dan weer gecentreerd.
Nee, ik zou niet op de binnenring timmeren om de buitenring op te schuiven. Je gebruikt dan de kogeltjes om de kracht van de klappen over te brengen.De buitenring is in dit geval teveel naar binnen gedrukt. Op te lossen door een paar slagen tegen binnenringen te geven. De buitenring wordt daardoor iets naar buiten gedrukt en hopelijk lopen de kogels dan weer gecentreerd.
dat is de theorie. in de praktijk kunnen die echt wel wat hebben.Nee, ik zou niet op de binnenring timmeren om de buitenring op te schuiven. Je gebruikt dan de kogeltjes om de kracht van de klappen over te brengen.
Bedankt voor het aanbod, maar Bilthoven is niet helemaal in de buurtAls je in de buurt van Assen zit, kom gerust langs!
Ik krijg gezien de reacties niet het idee dat er iets mis is, maar vervangen is ook geen probleem - ging ik voor sowieso doen. De lagers waren al besteld voordat ik de vraag steldeWaarom niet preventief nieuwe lagers er in zetten?
Motor heeft 112k en de lagers zitten er 50k in.
Of wil je ter lering onderweg in je vakantie met een kapot lager staan?
Leef lekker verder in je eigen theoretische wereld
Dan weet je ook dat er lagermonteersetjes zijn.Dankje, dan combineer ik dat meteen met mijn 30 jaar ervaring in tandwielkasten ontwikkeling. En daar zitten ook lagers in.
Bij SKF zeggen ze altijd dat 99% van alle lagerproblemen ontstaan tijdens montage. Als ik dit topic lees besef ik dat ze gelijk hebben....
Natuurlijk zeggen ze dat bij SKF, anders zou het zomaar kunnen dat ze slechte lagers maken, en dat kan niet hèDankje, dan combineer ik dat meteen met mijn 30 jaar ervaring in tandwielkasten ontwikkeling. En daar zitten ook lagers in.
Bij SKF zeggen ze altijd dat 99% van alle lagerproblemen ontstaan tijdens montage. Als ik dit topic lees besef ik dat ze gelijk hebben....
Of een variant, zoals een dop uit de doppendoos, of een stukkie pijp.Dan weet je ook dat er lagermonteersetjes zijn.
Of een variant, zoals een dop uit de doppendoos, of een stukkie pijp.
Vetgedrukte deel:Dat is allemaal correct, en gebruikt om een lager op de buitenring in een boring te tikken. Dat gebruik ik en de rest van de wereld ook. Echter ik lees hier ook andere adviezen die heel wat discutabeler zijn, dat zal je toch met me eens zijn hoop ik.
Allereerst die eeuwige mythe over de binnenbus. Die is gewoon exact net zo lang als de afstand tussen de beide opstaande randen/borsten in de boring van je wiel. Als de lagers tot tegen de borst aangetikt worden zal de binnenbus er klemmend tussen zitten en kunnen de lagers nooit afgeklemd worden zodra je de asmoer aandraait en de binnenringen en bus axiaal opsluit. Hooguit is hij een paar honderdsten korter om het lager wat voorspanning en dus stijfheid mee te geven maar ik betwijfel of dat bij een motorwiel echt van belang is.
Meest gemaakte fout is een lager wat niet tegen de borst aangedrukt zit en onder spanning wordt gezet zodra de boel aangetrokken wordt. Vuil in de boring, braampje door scheve montage, allemaal mogelijk.
Ik lees adviezen dat het lager axiaal kan verschuiven in de boring, kom op zeg. Hoe blijft het wiel dan op zijn plek?
En zo makkelijk schuift een lager niet in een lagerboring, het is geen schuivende of losse passing. Zoek maar eens "roterende buitenringbelasting" op in een willekeurig lagerboek.
En op een binnenring meppen om de buitenring te verplaatsen is echt een recept voor beschadiging.
Misschien dat het niet kapot gaat binnen de garantietermijn van de reparatie, maar zoiets doe je gewoon niet.
En dat is geen theoretisch gelul, ik zit iedere dag in de kapotte lagers.
Dat van die boring/lagerpassing had ik inderdaad miet helemaal goed.Dat is allemaal correct, en gebruikt om een lager op de buitenring in een boring te tikken. Dat gebruik ik en de rest van de wereld ook. Echter ik lees hier ook andere adviezen die heel wat discutabeler zijn, dat zal je toch met me eens zijn hoop ik.
Allereerst die eeuwige mythe over de binnenbus. Die is gewoon exact net zo lang als de afstand tussen de beide opstaande randen/borsten in de boring van je wiel. Als de lagers tot tegen de borst aangetikt worden zal de binnenbus er klemmend tussen zitten en kunnen de lagers nooit afgeklemd worden zodra je de asmoer aandraait en de binnenringen en bus axiaal opsluit. Hooguit is hij een paar honderdsten korter om het lager wat voorspanning en dus stijfheid mee te geven maar ik betwijfel of dat bij een motorwiel echt van belang is.
Meest gemaakte fout is een lager wat niet tegen de borst aangedrukt zit en onder spanning wordt gezet zodra de boel aangetrokken wordt. Vuil in de boring, braampje door scheve montage, allemaal mogelijk.
Ik lees adviezen dat het lager axiaal kan verschuiven in de boring, kom op zeg. Hoe blijft het wiel dan op zijn plek?
En zo makkelijk schuift een lager niet in een lagerboring, het is geen schuivende of losse passing. Zoek maar eens "roterende buitenringbelasting" op in een willekeurig lagerboek.
En op een binnenring meppen om de buitenring te verplaatsen is echt een recept voor beschadiging.
Misschien dat het niet kapot gaat binnen de garantietermijn van de reparatie, maar zoiets doe je gewoon niet.
En dat is geen theoretisch gelul, ik zit iedere dag in de kapotte lagers.
Allereerst die eeuwige mythe over de binnenbus. Die is gewoon exact net zo lang als de afstand tussen de beide opstaande randen/borsten in de boring van je wiel. Als de lagers tot tegen de borst aangetikt worden zal de binnenbus er klemmend tussen zitten en kunnen de lagers nooit afgeklemd worden zodra je de asmoer aandraait en de binnenringen en bus axiaal opsluit. Hooguit is hij een paar honderdsten korter om het lager wat voorspanning en dus stijfheid mee te geven maar ik betwijfel of dat bij een motorwiel echt van belang is.