Vraag voor vfr specialisten

apeklootjes

MF'er
14 feb 2004
46
0
Tilburg
Ik rijd een 96 vfr.
Ik sta de laatste tijd nogal eens met een lege accu.
bij stationairloop meet ik 15.3 volt,bij 4 a 5000t/min 14.6 volt zonder verbruikers.
Is dit goed ?
De accu en de regelaar zijn beiden anderhalf jaar geleden vervangen.
Als ik de accu helemaal oplaad meet ik 12.5 volt.
Als ik een stukje rijd en ik zet hem af kan het zijn dat hij niet start.
De accu lijkt zijn spanning niet vast te houden maar ligt dit nu aan de accu of de regelaar.
De regelaar heeft de code sh 701-12 t2.3 191 en het symbool van 2 diodes met een cirkel erom.
Origineel honda of niet? :}
 
Ik rijd een 96 vfr.
Ik sta de laatste tijd nogal eens met een lege accu.
bij stationairloop meet ik 15.3 volt,bij 4 a 5000t/min 14.6 volt zonder verbruikers.
Is dit goed ?
De accu en de regelaar zijn beiden anderhalf jaar geleden vervangen.
Als ik de accu helemaal oplaad meet ik 12.5 volt.
Als ik een stukje rijd en ik zet hem af kan het zijn dat hij niet start.
De accu lijkt zijn spanning niet vast te houden maar ligt dit nu aan de accu of de regelaar.
De regelaar heeft de code sh 701-12 t2.3 191 en het symbool van 2 diodes met een cirkel erom.
Origineel honda of niet? :}


Ziet er uit alsof je een defecte accu hebt.

Mogelijk door langere tijd stilstaan?
Of vele korte ritjes?
 
Ik rijd een 96 vfr.
Ik sta de laatste tijd nogal eens met een lege accu.
bij stationairloop meet ik 15.3 volt,bij 4 a 5000t/min 14.6 volt zonder verbruikers.
Is dit goed ?
De accu en de regelaar zijn beiden anderhalf jaar geleden vervangen.
Als ik de accu helemaal oplaad meet ik 12.5 volt.
Als ik een stukje rijd en ik zet hem af kan het zijn dat hij niet start.
De accu lijkt zijn spanning niet vast te houden maar ligt dit nu aan de accu of de regelaar.
De regelaar heeft de code sh 701-12 t2.3 191 en het symbool van 2 diodes met een cirkel erom.
Origineel honda of niet? :}

Bij stationair lopen moet je ongeveer 13.8 volt meten en bij het oplopen van het toerental moet ook de spanning oplopen en niet afzakken. :)
 
Ik heb de accu wel eens opgeladen met een druppellader voor een motor.
Na alle negatieve verhalen over spanningsregelaars en accu begin ik er haast spijt van te krijgen dat ik weer een vfr gekocht heb.
Mijn accu en regelaar zijn anderhalf jaar oud en beide origineel honda.
Aansluitingen zijn goed.
Ik heb achter de regelaar een alu plaatje zitten van 4mm dik ,alles ingesmeerd met koelpasta en een fan van een pc erop en nog hou ik deze shit niet heel.
Wat kan ik dan nog meer doen om niet elk jaar de zaak te moeten vervangen.
Bij mijn dealer reageren zo van : das pech hebben.
Wel weer 190 euro voor een regelaar en 90 euro voor een accu.
Als ik het vfr forum er op na lees heeft bijna elke vfr rijder hiermee te maken gehad.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb de accu wel eens opgeladen met een druppellader voor een motor.
Na alle negatieve verhalen over spanningsregelaars en accu begin ik er haast spijt van te krijgen dat ik weer een vfr gekocht heb.
Mijn accu en regelaar zijn anderhalf jaar oud en beide origineel honda.
Aansluitingen zijn goed.
Ik heb achter de regelaar een alu plaatje zitten van 4mm dik ,alles ingesmeerd met koelpasta en een fan van een pc erop en nog hou ik deze shit niet heel.
Wat kan ik dan nog meer doen om niet elk jaar de zaak te moeten vervangen.
Bij mijn dealer reageren zo van : das pech hebben.
Wel weer 190 euro voor een regelaar en 90 euro voor een accu.
Als ik het vfr forum er op na lees heeft bijna elke vfr rijder hiermee te maken gehad.
Honda betrouwbaar,laat me niet lachen.
Honda SUCKS. :(

Ik zie nog geen rede om gelijk de regelaar de schuld te geven.
Op mijn VFR is de accu en de regelaar nooit kapot gegaan. Het kan dus wel heel blijven.

Eerder vroeg ik al of je vaak korte ritjes gemaakt had. De accu laadt dan niet goed op. Dit kan een rede zijn dat ie leeg raakt.
Als je hem na het rijden aan een conditie lader hangt, gaat mijn verhaal niet op.

Controleer of de accu klemmen goed op de accu zitten, liefst met kopervet of vaseline erop om goed contact te waarborgen. (er onstaat corrosie op de polen die geleiding slechter maken)

Meet niet alleen op de klemmen, maar ook op de accupolen zelf.
Ik heb ooit een spanningsverschil tussen de klem en accu gemeten van meer dan 1 volt. Dat is een enorm verlies.

Controleer de bedrading bij de regelaar (aansluitingen) ook gelijk.
En alle massa klemmen, dus ook die van het blok.
 
Ik heb het onderhoudsboek van haynes eens doorgekeken en er staat dat de regelaar 13.5 tot 16 volt kan leveren aan de accu bij 5000t/min.(het lijkt mij wat veel maar het staat er echt)
Is het zo dat bij stationair lopen de spanning hoger afgeregeld word dan bij 5000 t/min.
En heeft de conditie van de accu ook gevolgen voor de afgelezen waarde.
Deze vraag omdat niemand er volgens mij het fijne van weet.
Er zijn er die zeggen max 14 volt ,er zijn er die zeggen max 15.5 volt.
Deze vraag is dus ook voor vfr specialisten. *D
 
...
Deze vraag is dus ook voor vfr specialisten. *D

Ik ben geen VFR-inside-kenner, maar als de regelaar volgens Haynes tot maar liefst 16V afregelt, dan zal dat toch onder speciale condities moeten zijn (bijv. voor korte duur en zonder belasting). Staan die condities dan niet genoemd in je manual? Ik bedoel als je full-operational een boordspanning van 16V kunt krijgen, is dat gewoon knap ongezond voor je electrische installatie. Ook voor een VFR.

Voor je accu hoeft de laadspanning maar marginaal hoger te zijn dan 13.2V (6 cellen van 2.2v max elk). Laat ik zo zeggen: alles wat boven die 13.2V komt, zorgt ervoor dat het acculaadproces door blijft gaan. Je kunt een volle accu tijdelijk nog wel een paar tienden boven die 13.2V forceren. Maar als je doorgaans 15 à 16V erop blijft zetten kook je 'm per definitie kapot. Om van je lampen nog maar niet eens te spreken. VFR of niet.
 
1. Nee. Eigenlijk loopt je accuspanning door het laadproces op tot op het niveau van de geregelde boordspanning van pakweg max 14V. Als beide spanningen gelijk zijn, stopt het laden vanzelf: het benodigde spanningsverschil is er dan namelijk niet meer.

2. Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik denk dat dat afhankelijk van het (geplande) gedrag van de spanningsregelaar. Wellicht dat er spanningsregelaars zijn die als ze secundair (accuzijde) een lagere spanning opmerken, de laadkraan wat verder openzetten. Maar de opgegeven 16V zou ik (en m'n verlichting) niet blij mee zijn. Maar voor je accu kan het -zolag ie niet volledig is geladen- geen kwaad. Maar als ie vol is (>13.6V) wèl, want dan stopt het laden niet en kook je 'm op.
 
Als je accu leeg is -> hoog ampérage en lage(re) laadspanning
Als je accu vol is -> laag ampérage en hoge(re) laadspanning

Je accu kan op meerdere manieren stuk zijn,
Hij kan kortsluiten, waardoor er een hoog ampérage laadstroom blijft vloeien, waardoor de regelaar te heet wordt en stukgaat. (accu wordt nooit "vol" ) wat ook ervoor zorgt dat er te weinig startvermogen is na een tijdsduur.
Hij kan sulfaatvorming hebben, waardoor de inwendige weerstand toeneemt, en het ampérage daalt, daardoor loopt de spanning op, en dat is weer niet goed voor je boordnet, óók heb je dan verminderd startvermogen

Je accu laadspanning is dus wel degelijk afhankelijk van de conditie van je accu.
Ik kan het ook niet vaak genoeg zeggen, koop alléén yuasa accu's, en orginele regelaars, dan loop je de kleinste kans om voor verassingen te komen staan.
Veel mensen op 't forum hier zijn dit niet eens met mij, maar dit is gewoon mijn ervaring, dan denk ik maar van : :X en laat ze maar klooien., ze zitten zélf op de blaren.

Oh ja, als je bij 'n vfr het koelplaatje erachter zet (wordt standaard geleverd bij een nieuwe orginele regelaar) in combinatie met (voldoende) koelpasta voor én achter het plaatje, dan zakt de temperatuur van je regelaar van 65 naar 45 graden celcius, en daar gaat de regelaar niet stuk van, de ventilator is dan dus ook niet nodig, het is immers een gebruiker, en zal je regelaar extra belasten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde met m'n CBR gehad. Daar zit ook hetzelfde laadsysteem op (incl. de beruchte spanningsregelaar). Bij mij was dus de spanningsregelaar kapot :( .

Het was zo dat als ik met draaiende motor en de lichten UIT de spanning over de accu meette, dat de laadspanning wel boven de 13 Volt uit kwam, maar als ik de lichten AAN deed, dan zakte de spanning in tot de klemspanning van de accu (zo'n 12,5 Volt).

Ik heb via internet voor 50 euro een 2e handse regelaar van een 2003 CB600 (heeft ook hetzelfde blok+laadsysteem) kunnen kopen.
Voor jou is (als het tenminste je regelaar is) misschien verstandiger om een imitatie regelaar met koelribben te kopen. Rijd je soms veel in de stad van stoplicht naar stoplicht, zodat de rijwind de regelaar nauwelijks koelt :?


Iig. veel succes ermee en laat ons horen hoe het hele verhaal afgelopen is.


[edit] Oja en die regelaar van jou is idd. een originele regelaar van Honda [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ritzen,ik heb een fannetje erop zitten en deze zorgt voor een temperatuur van ongeveer 30 a 35C.
Dit ding gebruikt echt haast niets.
Omdat veel regelaars door temperatuur kapot gaan neem ik echt geen risico.
Ik heb mijn accu door de dealer na laten kijken en deze zegt dat hij matig is dus deze week even een verse halen .
Weer een yuasa dus.
Wat zou een originele kosten?
Daarna laat ik hem even checken bij de dealer.
 
Het lijkt me dat je laadsysteem niet goed is. Een Yuasa accu die naar anderhalf jaar stuk is, moet wel op een verkeerde manier geladen worden.

Wat ik zou doen is echt eerst een andere spanningsregelaar erop zetten (kan je die niet ergens lenen?) en dan te kijken of ie met licht AAN bij 5 duizend toeren een waarde van rond de 13,5 - 14 Volt geeft en dus niet de waarden die jij meette.

Bij mij was het zo dat ie met de lichten aan de accu leeg trok. Toen is er een nieuwe (Yuasa) accu ingezet => nog steeds hetzelfde probleem. Ik ben toen naar de Honda dealer gegaan (aangezien ik weinig vertrouwen meer in had dat die andere zaak die mij een nieuwe accu aangesmeerd had) Volgens die Honda dealer moest het de dynamo zijn, aangezien die volgens hun ook niet voldoende wisselspanning gaf.

Ik heb toen via internet iemand gebeld die veel onderdelen van Honda heeft (handelt in schade-Honda's) en die verzekerde mij dat als de dynamo stuk was, dat dan de spanningsregelaar ook ZEKER stuk was (dat was zijn ervaring in 18 jaar motormonteur-schap). Ik heb daar dus en een spanningsregelaar en een dynamo meegenomen (beide van een 2003 CB600).

Thuis was ik nieuwsgierig naar wat alleen de spanningsregelaar zou doen => Alles was weer in orde!!! *D Hij laadt weer fatsoenlijk bij en de motor valt niet meer stil onderweg. De bijna nieuwe dynamo ligt dus nog op het schap |(

Moraal van het verhaal => probeer eerst die spanningsregelaar, dan wordt je niet net zoals ik genaaid met allerlei nieuwe spullen, die achteraf niet nodig bleken te zijn :r


en nog een tip: koop een Optimate III druppellader om je oude accu weer in orde te krijgen. Je accu gaat ook nog eens veel langer mee, dus het geld (55 euro'tjes meen ik) haal je er zo weer uit :}
 
Paul, ik kan me bijna in je hele verhaal vinden, maar de quote wil er bij mij niet in :X .

Misschien wel als je uit de doeken kunt doen wat je onder een hoge(re)/lage(re) laadspanning verstaat? Aan welke range denk je dan?


De spanning van 13,2 volt lijkt me voldoende om de accu te laden. Elke hogere spanning wordt op den duur omgezet in warmte, door de spanningsregelaar wel te verstaan. Dus bij 16 volt krijgt dat ding 16 - 13,2 = 2,8 volt x stroom I te dissiperen. (P = U x I)
Afhankelijk van het vermogen wat door de dynamo geleverd kan worden onstaat er dus een ontwikkelde warmte.

Het koellichaam lijkt mij ontworpen voor een normale omgevingstemperatuur en een normale spanning van de dynamo.
Alle afwijkingen kunnen dus zorgen dat een regelaar of accu stuk gaat.

Belangrijk zijn de aansluitklemmen van het gehele electrische circuit.
Als er een slecht contact zit, heb je nog meer warmte ontwikkeling.
Nogmaals, check de aansluitingen op de regelaar en accu, maar ook op het blok (massa) en als je toch bezig bent, ook op de dynamo. Of meet de spanningen die van de dynamo afkomen.

Meten = weten....
 
Paul, ik kan me bijna in je hele verhaal vinden, maar de quote wil er bij mij niet in :X .

Misschien wel als je uit de doeken kunt doen wat je onder een hoge(re)/lage(re) laadspanning verstaat? Aan welke range denk je dan?

Heel eenvoudig gezegd:

Als je accu leeg is, dan is de inwendige weerstand lager, en vloeit er een hogere stroomsterkte doorheen, afhankelijk van de capaciteit v/d dynamo en het vermogen wat de regelaar/gelijkrichter aankan, zal de spanning gaan dalen.

Bekijk het een beetje als een sluis in een kanaal, het water wat door de sluis stroomt is het ampérage, de hoogte van het waterniveau (voor de sluis) is de spanning, de dynamo/regelaar voedt de watervoorraad voor de sluisdeuren.
Doe je de sluisdeur ver open, daalt het waterniveau (spanning), en is er veel stroom (ampéres)., staan de deuren op een kiertje, dan is er weinig stroom, en de spanning blijft hoog.....

Bij een lege accu kan de laadspanning dalen tot pakweg 12,5 volt, bij een volle accu kan de laadspanning stijgen tot pakweg 14,7 volt, ervan uitgaande dat er een goede én kwaliteitsaccu gebruikt wordt.

Het blazertje zou ik er tóch afhalen, ondanks dat 't weinig stroom verbruikt, als de regelaar zonder dat ventilatortje koel genoeg blijft, zal 't geen meerwaarde geven, en alleen maar energie verbruiken
 
Terug
Bovenaan Onderaan