Vraagje voor ervaren regenrijders

niek1

Rookie
21 apr 2005
21
0
Wie kan mij vertellen hoever je kan gaan in de bochten op een nat wegdek.
Ik ben eigenlijk een mooi weer rijder en weet dan ook hoever ik met mijn motor kan gaan, hij begint vanzelf te driften in de bochten en dan weet ik dat ik aan de grens zit.
Ik heb altijd het gevoel dat ik dat op een nat wegdek niet moet uitproberen omdat ik bang ben dat ik niet die waarschuwing krijg, en dat ie in een keer onderuit gaat.
Met nat weer rijdt ik dus als een out wijf door de bochten. :?
Wie kan mij vertellen hoe ik dat moet aanpakken zonder gelijk onderuit te gaan.
 
Welke motor heb je en welke banden heb je erop? :)

In ieder geval, kan je in de regen beter hebben dat je achterband een zwiepert geeft met hoge snelheid.. met rustig het gas doseren trek je dat wel recht.

Een rotonde met 10km/u en dan een zwiepert resulteerd bijna altijd in een gedeukt ego.

maar als je hard wil in de regen raad ik aan om maar eens een set pirelli wet/rain banden te kopen. Hiermee kan je in de regen nog gewoon knallen. :)
 
he niek1

ik denk precies hetzelfde als jij over dit geval, en ben dus ook benieuwd naar de reacties,
ik hou het ff in de gaten hier :Y
 
Steeds een beetje harder. Hoe meer je in de regen gaat rijden hoe makkelijker het gaat he. Al is de grip wat minder dan als de weg droog is. Maar je kan een heel eind gaan hoor.
 
maar als je steeds iets harder gaat, heb je dan op een gegeven moment niet dat ie ineens schmak doet i.p.v eerst te driften? :?
 
alles ligt aan hoe vloeiend jij remt en gas geeft. je kan vrij hard en vrij plat gaan, punten zijn goede banden, lef, en een erg vloeiende rijstijl. voor de rest is het gewoon een kwestie van aftasten. kijk voordat je gaat rijden (in de regen) wanneer je voorwiel blokkeert, of rem ff hard met je achterrem.

nogmaals, vloeiend remmen/gas geven.
 
Als je in de eerste regenbui na een lange droge periode rijdt is het altijd glibberig door "opborrelend" vuil en olie: niet de beste gelegenheid dus om de grenzen op te zoeken want die kunnen willekeurig veranderen van bocht tot bocht.

Als het al erg lang lang geregend heeft kun je erg ver gaan, alleen opgeplakte strepen en putdeksels zullen nog glad zijn. Ook "sportieve" (trackdag) banden kunnen moeite hebben in de regen om op temperatuur te komen dus daarmee ook oppassen. Met moderne (toer)sport banden kun je desnoods de voetsteunen aan het asfalt rijden op nat wegdek als je maar gelijkmatig het gas doseert.
 
rustig aan proberen, tenminste rustig op het gas gaan denk ik zo.

maar volgens mij zit het meeste tussen de oren ofnie, ik rij ook het hele jaar door. Bij bijzondere verrichtingen moest je dezelfde ook gewoon in regen goed doen, ging ook prima.
Het is de gedachte dat het gladder maakt dan het is denk ik, (ja is natuurlijk wel wat gladder met aanremmen en ga natuurlijk wel wat langzamer door bochten)
maar ik zou er niet teveel aan denken dat het superglad zou zijn als het regent, gaat het bij mij een stuk beter.

maar rustig aandoen en niet teveel aan denken, gewoon proberen lekker te rijden.
(ik vind in regen rijden best leuk eigenlijk, getik op je helm altijd aardig naar me zin :) )


edit: wat bobbel boven mij zegt, noemen ze in australie "black ice" dacht ik? na lange droogte als het regent, dat het dan wel gladjes wordt.
 
ik rij met pilot-roads waar je best redelijk mee door de bochten kan .
veel grip op nat wegdek.
maar zoek nooit de grens op met nat weer , zeker niet na een droogteperiode .
want dan is het echt spekglad door alle troep die uit het asfalt omhoog komt drijven.
tijdens de terugtocht van de motorbeurs Utreg ook gigantisch veel regen gehad ,
ik reed gewoon door 2cm water op het wegdek .
maar kon toch nog redelijk gassen in de bochten en op de snelweg.
ben maar 1 keer aan het glijden gegaan , dat was na een rotonde op een wit vlak van een zebrapad.
lijmsporen en witte vlakken in de weg zijn levensgevaarlijk als het regent.
 
tijdje terug mpp voor erop laten zetten, morgen ook achter,
ff wat kilometertjes rustig aan doen en dan kijk ik wel even wat ze doen,
ik hou het in de gaten hier...
 
Grens rustig opzoeken en verleggen. Zaak is alles op tijd af hebben en vloeiend rijden. Hanging off techniek doet hier uiteraard wonderen doordat de motor rechterop kan blijven waardoor je het vermogen beter kwijt kan aan de weg. Rij nu zelf op bt002's en moet wel zeggen dat dat nog wel ff aftasten is waar de grens ligt. Bij regen iig een band met voldoende profiel of een echte regenband (op het circuit) gebruiken. Zelfs kneedown behoort tot de mogelijkheden in de regen!
 
en pas op met wildroosters
die zijn echt glad bij regen dus niet accelereren op zo,n ding
ga je van links naar rechts.
 
Als boven geschreven, ga rustig in de regen de grenzen van je motor/banden/zelf verkennen. Je heb in theorie (en op schoon asfalt, met goede banden) 90% van de grip die je onder droge omstandigheden heb.

Kijk heel goed uit naar de wegdek voor evt deksels, vuil, olie, trambanen, markeringen enzo. Alles dat niet asfalt is, bied minder grip, zeker in de regen.

Als je rijstijl in de regen ondramatisch en vloeiend is, gaat de motor meestal eerst glijden voordat je alle grip verliest. Neem dit als een waarschuwing. Dus geen haastig insturen, accelleren of remmen.
Als je rijstijl schokkerig en vol drama is, heb je veel minder kans om grip-verlies te corrigeren.

ABS is handig, maar zou je niet in elke situatie redden.

Denk eraan dat koekblikkers veel minder zicht hebben in de regen. (of ze wil gewoon niet naar buiten kijken ;) )
 
het probleem is zoals je leest vaak niet dat het 99 keer goed gaat, maar je hebt idd gelijk dat het de 100e keer fout kan gaan.

kou samen met regen is het ergste dat je kunt hebben. in de winter heb ik met mijn zx een keer gas gegeven terwijl ik een heeeeeel licht bochje nam. en dan bedoel ik niet vol gad, maar gewoon iets vlotter optrekken. het was nat en mijn achterwiel schoot een halve meter naar links. het was bovenaan een oprit, net het laatste bochtje naar rechts waar de blokken beginnen. ik denk dat het zon 4-6 graden was.

maar in de zomer is het wat meer afhankelijk van je banden en hoe 'hoekig' jij rijdt. als je geen snukken aan je gas geeft, valt het reuze mee
 
ik zal heel eerlijk zijn. Ik rijd heel het jaar door, door weer en wind. Zelfs regen. Maar ik rijd ook gewoon als een oud wijf bij nat wegdek. Ondanks een BT020 bandje. Veiligheid gaat boven alles! En soms roept deze rijstel irritatie bij autorijders op. Dikke sch*t voor hen. Gewoon je eigen tempo rijden. Hierdoor ben ik nog nooit op m'n snuffert gegaan.
 
ik zal heel eerlijk zijn. Ik rijd heel het jaar door, door weer en wind. Zelfs regen. Maar ik rijd ook gewoon als een oud wijf bij nat wegdek. Ondanks een BT020 bandje. Veiligheid gaat boven alles! En soms roept deze rijstel irritatie bij autorijders op. Dikke sch*t voor hen. Gewoon je eigen tempo rijden. Hierdoor ben ik nog nooit op m'n snuffert gegaan.
:^ heb gereden in regen sneeuw hagel enz maar ik ben nog steeds een schijterd in de regen... als je dan sommige mensen ziet gaan... maar zoals in bovenstaande post wordt gezegd, laat je iig niet opfokken en steeds ietsje verder, dan merk je op een gegeven moment wel waar de grens ligt (ja ook zonder dat je op je plaat gaat)
 
Als je in de eerste regenbui na een lange droge periode rijdt is het altijd glibberig door "opborrelend" vuil en olie: niet de beste gelegenheid dus om de grenzen op te zoeken want die kunnen willekeurig veranderen van bocht tot bocht.

Als het al erg lang lang geregend heeft kun je erg ver gaan, alleen opgeplakte strepen en putdeksels zullen nog glad zijn. Ook "sportieve" (trackdag) banden kunnen moeite hebben in de regen om op temperatuur te komen dus daarmee ook oppassen. Met moderne (toer)sport banden kun je desnoods de voetsteunen aan het asfalt rijden op nat wegdek als je maar gelijkmatig het gas doseert.
:^

Gevoelsmatig is daarbij de "waarschuwingsmarge" bij schoon-maar-nat wegdek iets groter al kan dat natuurlijk ook aan mij liggen.

Wel om op te letten: olie en dieselsporen vallen op nat wegdek een stuk minder op......
 
In de regen komt het erop aan om voor de bocht te vertragen en niet in de bocht.
Ook is het af te raden om in de bocht te accelereren. Samengevat houd een constante snelheid aan in de bocht, en er kan weinig fout gaan :W
 
ik zou de grens maar niet opzoeken. niet zo´n lekker idee. weet ik uit eigen ervaring :X

Bij de motogp gaan er ook altijd meer mannen op hun snuffert bij regen, dan bij normaal weer. dat is niet voor niets. zij zoeken de grens op, en die is minder makkelijk te bepalen bij regen.
 
ik zou de grens maar niet opzoeken. niet zo´n lekker idee. weet ik uit eigen ervaring :X

Bij de motogp gaan er ook altijd meer mannen op hun snuffert bij regen, dan bij normaal weer. dat is niet voor niets. zij zoeken de grens op, en die is minder makkelijk te bepalen bij regen.
:^

De 'grens' kan van plaats tot plaats en van (soort) wegdek tot (soort) wegdek nogal verschillen bij regen. Beter iets verder er vandaan blijven dan onverwachts eroverheen. Dat wil niet natuurlijk niet zeggen dat je als een (nat) pluisje moet gaan rijden. Er kan nog best veel in de regen. Maar tis wel verstandig om wat (meer) marge aan te houden.
 
In de regen komt het erop aan om voor de bocht te vertragen en niet in de bocht.
Ook is het af te raden om in de bocht te accelereren. Samengevat houd een constante snelheid aan in de bocht, en er kan weinig fout gaan :W
Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Uiteraard hoort vertragen vòòr de bocht; ook bij droog wegdek voor een optimaal grip-gebruik. accelereren kan echter wel degelijk, doch met mate. Al vanaf het begin van de bocht rustig aan wat versnellen en dat "geleidelijk versnellen" de hele bocht volhouden zorgt voor een zo optimaal mogelijke gewichtsverdeling over de beide banden en dus voor de meeste grip.
Als je met accelereren echter het gasopenrukken in het laatste 1/3 van de bocht bedoelt dat sommige rijders beoefenen dan wordt het een ander verhaal. Bij nat wegdek is dat moordend...
Ook belangrijk: voel je geglibber dan is dat doorgaans je achterband. Stop dan met versnellen door iets gas terug te nemen (precies genoeg om de motor alleen maar door te laten rollen)MAAR GOOI NOOIT JE GAS DICHT!!. In dat laatste geval krijg je een sterke drukverplaatsing naar je voorband te vergelijken met een remactie met het risico dat ook je voorband begint te schuiven en je ongecontroleerd onderuit gaat. Een iets schuivende achterband zal ook op nat wegdek binnen zekere marges in staat zijn zichzelf weer te corrigeren mits behandeld op bovenstaande wijze
 
Ik kreeg het voor elkaar om hierover uit te glijden met de motor _O-
full


Achterkant koos een bredere weg dan de voorkant.
Ondanks dat ik het gas (misschien iets te veel??????) erop had gehouden.

Hiermee wil ik overigens niet beweren dat ik ee nervaren regenrijder ben O-)
 
Ik kreeg het voor elkaar om hierover uit te glijden met de motor _O-
(Afbeelding)

Achterkant koos een bredere weg dan de voorkant.
Ondanks dat ik het gas (misschien iets te veel??????) erop had gehouden.

Hiermee wil ik overigens niet beweren dat ik ee nervaren regenrijder ben O-)
Gezien de naam van die foto:

Bij gezeik wil er wel eens vaker vuil komen boven borrelen :Y

:+
 
Laatst bewerkt:
Bij gezeik wil er wel eens vaker vuil komen boven borrelen :Y

:+
:+ was een beetje slootwater.
kan er nog kwaad om worden, 27 graden, de bocht al 10 keer genomen en de laatste keer glij ik uit over een vlekje van 30 bij 30 cm _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan