vrachtwagen tip!!

nx250

MF'er
8 okt 2005
119
0
utrecht
beste mensen ik ben ben zelf chauffeur van een vrachtwagen (16.50) meter en ben zelf beginnend motorrijder.
ik lees en hoor vaak van mensen die klagen over vrachtwagen chauffeurs dat ze niet uitkijken.
maar hou er alsjeblieft rekening mee dat we in de ispiegels lang niet alles kunnen zien en de hele tijd in de spiegels loeren is zo rot voor je voorganger.
een goeie tip die ik kan geven is heel simpel als je de chauffeur kan zien zitten(gezicht) kan hij jou ook zien. het is heel simpel maar werkt dus echt en als wij de voorkant naar rechts draaien dan komt de kont van de auto iets naar links dus naar het midden van de weg..
ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
want dat is mijn grootste angst een Mf'er onder me wielen krijgen...het resultaat is dan altijd hetzelfde...
 
Als niet iedereen zo dom 5meter achter een vrachtwagen ging kruipen hadden jullie hetook makkelijker.. Blegh ik heb er ook zo'n schurft hekel aan, hou es afstand mensen denk ik dan. Naja. Ze denken soms ook, pff een vrachtwagen, zo zwaar, zo lomp, ik rem toch sneller af. Mjah kom je een keer achter. Heb er een zo onder door zien schieten.. Brrr... Ik rijd zelf met de auto het liefste een meter of 80 achter mijn voorganger, waarook dankbaar gebruik van word gemaakt door lease-gepeupel wat door het verkeer wil zoeven. Maar ach. Hou afstand mensen en leer verdomme es dat je in een cabine geen binnenspiegel hebt. ARGH! Ohjah, nogmaals AFSTAND houden en zien en gezien worden!

:}


Tis raar om te zien hoe mensen hun 5 meter territorium soms willen bewaken als ze in de auto rijden ehehe. Chill out denk ik dan. Mjah het liefste vermijd ik snelwegen hier in nl. Vooral op werkdagen en de spits.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever vrachtauto's passeer in de file dan koekblik of bestelbusjes :(

9 van de 10 vrachtauto's maken altijd ruimte voor je ;) flink erachter heb je meestal al oogcontact met ze, ze kijken tenminste goed in de spiegels zelfs tijdens de file. Die k*t bussen zien je nog niet eens als je naast ze rijdt.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever vrachtauto's passeer in de file dan koekblik of bestelbusjes :(

9 van de 10 vrachtauto's maken altijd ruimte voor je ;) flink erachter heb je meestal al oogcontact met ze, ze kijken tenminste goed in de spiegels zelfs tijdens de file. Die k*t bussen zien je nog niet eens als je naast ze rijdt.

Wat is er mis met bestelbusjes O-) Ik maak altijd plaats voor motoren in de file. Is toch logisch ik wel zelf ook langs de file als ik motor rij *O* *O*
Ik denk dat je beter tegen de bazen van de bestelbuspiloten kan klagen, want die jagen hun personeel vaak op. Ik zie altijd van die koeriersbusjes langsvliegen :( of bouwvakkers op weg naar een klus 150 km verderop
 
Ik heb liever met beroepschauffeurs te maken dan met huisvrouwtjes in het verkeer.
 
Wat is er mis met bestelbusjes O-) Ik maak altijd plaats voor motoren in de file. Is toch logisch ik wel zelf ook langs de file als ik motor rij *O* *O*
Ik denk dat je beter tegen de bazen van de bestelbuspiloten kan klagen, want die jagen hun personeel vaak op. Ik zie altijd van die koeriersbusjes langsvliegen :( of bouwvakkers op weg naar een klus 150 km verderop

Ben zelf ook bestelbuspiloot bij een koeriersbedrijf maar
diegene waar jij het over heb rijden zelf geen motor. Sta
elke dag bij A'dam in file (2x) en hou er wel degelijk
rekening mee.

En die dwazen in de liesauto's zijn het ergste. |( |( |(
 
Mijn grootste angst is niet een M-Fer onder de wielen te krijgen, die kan tenslotte zelf ook opletten. Mijn grootste angst is een klein kind onder de wielen te krijgen '(

Maar...Buschauffeurs..die zijn nog veeeeeel ergerder !!! :Y :Y




Alle categoriën weggebruikers "storen" zich aan de andere categoriën.
Niet omdat t zo hoort, maar door onbekendheid met die categorie en de daarbij behorende specifieke voor-en-nadelen van de voertuigen.
Die onbekendheid betekend ook een risico aangezien je je niet kunt verplaatsen in de chauffeur en niet weet hoe hij wel of niet kan en zal rijden.
 
ik heb helemaal niks tegen bestel bussen!!
alleen als een motor tegen jullie knalt is er nog kans knal je tegen een vrachtwagen op dan is het over..
en wat ik er nog ff bij wilde zeggen idd over dat afstand houden..
en voor de mensen die denken mijn remmen zijn beter.....
de remmen van een vrachtwagen zijn gemaakt om 50.000kg tot stilstand te brengen binnen de wettelijke norm..
als zo'n ding leeg is weegt hij 15.000kg.. dat remt bijzonder hard hoor kan ik je zeggen
 
Mijn grootste angst is niet een M-Fer onder de wielen te krijgen, die kan tenslotte zelf ook opletten. Mijn grootste angst is een klein kind onder de wielen te krijgen


dat ben ik helemaal met je eens maar op snelweg lopen niet veel kleine kinderen *O*
 
Persoonlijk vind ik ook dat de vrachtwagen chauffeurs beter opletten dat menig figuur in een koekblik of een bestelbus...

Okay.. tuurlijk zijn er ook figuren in koekblik/bestelbus die wel goed opletten..

Vergeet ook niet dat er figuren zijn die express motorrijdertje gaan pesten.. :( Zulke mensen kennen geen fatsoen en geen respect, en zullen dat dus van mij ook verminderd terug krijgen. Heb lang genoeg fatsoenlijk gedragen tegen zulke mensen, die een hekel aan motorrijders hebben... :( Heb daar dus geen zin meer in (laat maar gaan/zoek het maar uit, met zulke gasten), want dat heeft geen zin met zulke mensen..
Kende zo'n iemand op me werk (vorige werkgever, paar jaar terug) : "Die dat ie wel even z'n deur open doet of de ruimte tussen hem en 't voertuig dicht rijdt, alleen om motorrijder te pesten en op te houden
Heb 'm vriendelijk doch dringend gewaarschuwd dat ie mij maar beter niet tegen moet komen in de file... Heb 'm daarna daarover nooit meer gehoord... Kennen zij mijn blik genoeg... Hoor wel vaker dat mijn boze-gezichtsuitdrukking nog net niet kan doden...

Nog iets : Loopt een vrouwtje een hond, die ik wel eens tegen kwam. [ ik kom haar nog wel eens tegen maar zeg niets meer tegen haar dat "hoi" ofzo.. Verder : "ignore-modus" aan bij zulke mensen..]
Hadden het eens over verkeer en motorrijden. Zij had een instelling : "Ik mag toch rijden waar ik wil. Als ik helemaal rechts tegen de middenlijn aan wil rijden op de rechter baan in de file doe ik dat. Jammer dan voor de motorrijder."
(Kijk : dit zijn dus de mensen met een :"Ik-rij-toch-hier" instelling... B| Dat soort mensen zij alleen met hun zelf bezig, op een hele verkeerde manier, want het is ten koste van anderen! Eigengereidheid, heet dat geloof ik.)
Heb alleen gezegt dat ze zich erg egoistisch gedraagd in het verkeer, want er zijn ook nog andere mensen in het verkeer, waaronder ook de motorrijders en motorrijdsters!
Daarna heb 'r niet meer over gehoord die dag...

Maar goed : Gelukkig zijn er ook mensen die wel goed opletten en rekening houden met andere verkeersdeelnemers... Zoals motorrijders/motorrijdsters :]

Groetjes.
 
Persoonlijk vind ik ook dat de vrachtwagen chauffeurs beter opletten dat menig figuur in een koekblik of een bestelbus...

Okay.. tuurlijk zijn er ook figuren in koekblik/bestelbus die wel goed opletten..

Vergeet ook niet dat er figuren zijn die express motorrijdertje gaan pesten.. :( Zulke mensen kennen geen fatsoen en geen respect, en zullen dat dus van mij ook verminderd terug krijgen. Heb lang genoeg fatsoenlijk gedragen tegen zulke mensen, die een hekel aan motorrijders hebben... :( Heb daar dus geen zin meer in (laat maar gaan/zoek het maar uit, met zulke gasten), want dat heeft geen zin met zulke mensen..
Kende zo'n iemand op me werk (vorige werkgever, paar jaar terug) : "Die dat ie wel even z'n deur open doet of de ruimte tussen hem en 't voertuig dicht rijdt, alleen om motorrijder te pesten en op te houden
Heb 'm vriendelijk doch dringend gewaarschuwd dat ie mij maar beter niet tegen moet komen in de file... Heb 'm daarna daarover nooit meer gehoord... Kennen zij mijn blik genoeg... Hoor wel vaker dat mijn boze-gezichtsuitdrukking nog net niet kan doden...

Nog iets : Loopt een vrouwtje een hond, die ik wel eens tegen kwam. [ ik kom haar nog wel eens tegen maar zeg niets meer tegen haar dat "hoi" ofzo.. Verder : "ignore-modus" aan bij zulke mensen..]
Hadden het eens over verkeer en motorrijden. Zij had een instelling : "Ik mag toch rijden waar ik wil. Als ik helemaal rechts tegen de middenlijn aan wil rijden op de rechter baan in de file doe ik dat. Jammer dan voor de motorrijder."
(Kijk : dit zijn dus de mensen met een :"Ik-rij-toch-hier" instelling... B| Dat soort mensen zij alleen met hun zelf bezig, op een hele verkeerde manier, want het is ten koste van anderen! Eigengereidheid, heet dat geloof ik.)
Heb alleen gezegt dat ze zich erg egoistisch gedraagd in het verkeer, want er zijn ook nog andere mensen in het verkeer, waaronder ook de motorrijders en motorrijdsters!
Daarna heb 'r niet meer over gehoord die dag...

Maar goed : Gelukkig zijn er ook mensen die wel goed opletten en rekening houden met andere verkeersdeelnemers... Zoals motorrijders/motorrijdsters :]

Groetjes


Mijn Hemel...
:W :W
 
Ach, laat ik dan ook maar eens...

Ik ben dus ook chauffeur. En ook ik stoor me wel eens aan medeweggebruikers. En niet 1 groep in het algemeen. Aan elke groep wel eens. Dus ook "wij" motorrijders, (figuur wat me via de rechts via vluchtstrook inhaalt op een afrit van de ene snelweg op de andere die maar 1 baan is) net als collega chauffeurs (met 0,3km/h verschil inhalen en dan zo snel naar rechts gaan dat ik ze dan meestal vraag of ze mijn ruitenwisser erop willen laten zitten) en zo kan ik bij elke groep wel een paar verhalen bedenken.

Waar ik echter groot voorstander van ben is het verplichten van in elke voertuig een uurtje of 2/3 rijden als je welk rbw dan ook haalt. Ja de kosten gaan omhoog, maar het begrip voor elkaar ook. (hoop ik)

Verder tips, waar het eigenlijk omging die voor elk voertuig gelden:

- Kan jij de chauffeur zien? Kan hij jou zien.
- Wil een vrachtwagen jouw rijbaan op? Geef een seintje dat hij kan.
- Gaat een vrachtwagen naar links zodat jij rustig kan invoegen? Ga dan wat verder naar achteren als je bent ingevoegd en niet zoals ik zo vaak zie dat je net 1 meter overhoud als de truck weer naar rechts komt.
- Houd afstand, een truck kan in een noodstop sneller stilstaan dan een motor!
- Rij in zijn spiegels zodat wij kunnen zien wat jij doet. Ook op 2 baans wegen ga ik dan extra richting berm rijden zodat jij er goed langs kan kijken om in te halen.

En in het algemeen geef richting aan, nix zo irritant als 40/50 ton voor nix stil zetten. Slecht voor het milieu en kost veel tijd.
 
Stadsbussen, bestelbussen, taxi's en de standaard huis-tuin-en-keuken blikkers
genoeg
maar ik moet m'n eerste 'niet oplettende vrachtwagenchauffeur' nog tegenkomen
 
Wat is er mis met bestelbusjes O-) Ik maak altijd plaats voor motoren in de file. Is toch logisch ik wel zelf ook langs de file als ik motor rij *O* *O*
Ik denk dat je beter tegen de bazen van de bestelbuspiloten kan klagen, want die jagen hun personeel vaak op. Ik zie altijd van die koeriersbusjes langsvliegen :( of bouwvakkers op weg naar een klus 150 km verderop


Die kom ik bijna nooit tegen die bestelbusjes....


Ik heb liever met beroepschauffeurs te maken dan met huisvrouwtjes in het verkeer.


Nog erger geen enkele vrouw achter het stuur van een auto horen achter het aanrecht.... })


Ben zelf ook bestelbuspiloot bij een koeriersbedrijf maar
diegene waar jij het over heb rijden zelf geen motor. Sta
elke dag bij A'dam in file (2x) en hou er wel degelijk
rekening mee.

En die dwazen in de liesauto's zijn het ergste. |( |( |(


Ik rij ook elke dag op de motor van Lelystad naar Amsterdam maar die bestelbus piraten zijn verschrikkelijk, bijna net zo erg als een vrouw achter het stuur :X


Mijn grootste angst is een klein kind onder de wielen te krijgen '(

Maar...Buschauffeurs..die zijn nog veeeeeel ergerder !!! :Y :Y

Die kom ik gelukkig op de snelweg bijna nooit tegen... O-)


Alle categoriën weggebruikers "storen" zich aan de andere categoriën.
Niet omdat t zo hoort, maar door onbekendheid met die categorie en de daarbij behorende specifieke voor-en-nadelen van de voertuigen.
Die onbekendheid betekend ook een risico aangezien je je niet kunt verplaatsen in de chauffeur en niet weet hoe hij wel of niet kan en zal rijden.


Ik stoor me niet aan ze, maar let alleen extra op bij bestelbuspiloten en vrouwen achter het stuur })

ik heb helemaal niks tegen bestel bussen!!
alleen als een motor tegen jullie knalt is er nog kans knal je tegen een vrachtwagen op dan is het over..
en wat ik er nog ff bij wilde zeggen idd over dat afstand houden..
en voor de mensen die denken mijn remmen zijn beter.....
de remmen van een vrachtwagen zijn gemaakt om 50.000kg tot stilstand te brengen binnen de wettelijke norm..
als zo'n ding leeg is weegt hij 15.000kg.. dat remt bijzonder hard hoor kan ik je zeggen



Wat denk je dat eerder stil staat bij een noodstop een motorrijder of een vrachtauto van 50k :? Het antwoordt post ik later nog wel ;)


Voor de rest stoor ik me niet aan welke weggebruiker, maar bij sommige moet je gewoon beter opletten die doen gewoon soms rare dingen. Dit geldt overigens ook voor sommige motorrijders, maar na een paar meter die te zien rijden weet je wat voor vlees je in de kuip hebt.. ;)

Ik vind vrachtauto's altijd :} op de weg die zien me tenminste... :+
 
Laatst bewerkt:
Testje, wat denk je dat eerder stil staat een motorrijder of een vrachtauto van 50k :? Het antwoordt post ik later nog wel ;)


Voor de rest stoor ik me niet aan welke weggebruiker, maar bij sommige moet je gewoon beter opletten die doen gewoon soms rare dingen. Dit geldt overigens ook voor sommige motorrijders, maar na een paar meter die te zien rijden weet je wat voor vlees je in de kuip hebt.. ;)

Ik vind vrachtauto's altijd :} op de weg die zien me tenminste... :+

Dat testje benieuwd wat je nu zelf dacht, want krijg het idee dat jij het nu verkeerd gaat zeggen/denken. Opletten moet je bij iedereen, ook bij chauffeurs. Dat is een kwestie van anticiperen wat je pas goed kunt als je de nodige km's gemaakt hebt. De 1 wat sneller dan de ander, dat wel.

En vrachtwagens zien je zolang je er maar naar rijd. Ben me ook wel eens de tering geschrokken omdat er 1 ghostrider style langs komt. Voordeel is dan wel dat ik dan zoiets heb van ah wel lekker geluidje :P
 
Maar...Buschauffeurs..die zijn nog veeeeeel ergerder !!! :Y :Y



Gaat het inmiddels al weer een beetje Baksteen ??? Kan je je boosheid nu een beetje kwijt of moeten we je aan nog een andere doelgroep helpen om te bashen ?
Kijk wij gewone MF ers kunnen plisie bashen, maar dat mag jij natuurlijk niet erg frustie denk ik. Vroembert vindt buschauffeurs wel een mooie doelgroep om te bashen *O* *O*
 
Persoonlijk vind ik ook dat de vrachtwagen chauffeurs beter opletten dat menig figuur in een koekblik of een bestelbus...

Okay.. tuurlijk zijn er ook figuren in koekblik/bestelbus die wel goed opletten..

Vergeet ook niet dat er figuren zijn die express motorrijdertje gaan pesten.. :( Zulke mensen kennen geen fatsoen en geen respect, en zullen dat dus van mij ook verminderd terug krijgen. Heb lang genoeg fatsoenlijk gedragen tegen zulke mensen, die een hekel aan motorrijders hebben... :( Heb daar dus geen zin meer in (laat maar gaan/zoek het maar uit, met zulke gasten), want dat heeft geen zin met zulke mensen..
Kende zo'n iemand op me werk (vorige werkgever, paar jaar terug) : "Die dat ie wel even z'n deur open doet of de ruimte tussen hem en 't voertuig dicht rijdt, alleen om motorrijder te pesten en op te houden
Heb 'm vriendelijk doch dringend gewaarschuwd dat ie mij maar beter niet tegen moet komen in de file... Heb 'm daarna daarover nooit meer gehoord... Kennen zij mijn blik genoeg... Hoor wel vaker dat mijn boze-gezichtsuitdrukking nog net niet kan doden...

Nog iets : Loopt een vrouwtje een hond, die ik wel eens tegen kwam. [ ik kom haar nog wel eens tegen maar zeg niets meer tegen haar dat "hoi" ofzo.. Verder : "ignore-modus" aan bij zulke mensen..]
Hadden het eens over verkeer en motorrijden. Zij had een instelling : "Ik mag toch rijden waar ik wil. Als ik helemaal rechts tegen de middenlijn aan wil rijden op de rechter baan in de file doe ik dat. Jammer dan voor de motorrijder."
(Kijk : dit zijn dus de mensen met een :"Ik-rij-toch-hier" instelling... B| Dat soort mensen zij alleen met hun zelf bezig, op een hele verkeerde manier, want het is ten koste van anderen! Eigengereidheid, heet dat geloof ik.)
Heb alleen gezegt dat ze zich erg egoistisch gedraagd in het verkeer, want er zijn ook nog andere mensen in het verkeer, waaronder ook de motorrijders en motorrijdsters!
Daarna heb 'r niet meer over gehoord die dag...

Maar goed : Gelukkig zijn er ook mensen die wel goed opletten en rekening houden met andere verkeersdeelnemers... Zoals motorrijders/motorrijdsters :]

Groetjes.
Niou zit ik als randstedeling dagelijks in de spits op de motor maar ik kom ze niet of nauwelijks tegen hoor.......Misschien is het toch waar dat wat je uitstraald ook aantrekt?? ;)
 
ik ben heel benieuwd naar het antwoord van je..
en ik had het niet over een truck van 50.000 die idd volgens de weteelijke norm stil moet staan binnen de eissen..
maar ik had het over een truck met remmen voor 50.000kg maar dan leeg is en dan weegt hij +- 15.000kg dan heb je je heel veel rem capassieteit. veel meer als een motor
 
Hier nog een mother-trucker!
Iedere groep weggebruikers heeft wel zijn gebreken. Die bouwvakker-busjes zijn niet alleen een gevaar op de weg. Ook bij tankstations tussen 6 en half 8 laten zij zien niet onder te doen voor de gevestigde terroristen-orde!


Zelf vind ik rijden met een vrachtwagen erg rustgevend, je zit hoog, je ziet alles, je gaat toch niet hard dus waarom je druk maken!?!?! Daarom kan ik me in de vrachtwagen altijd goed concentreren.
Rijden op de motor dat doe je voor de ontspanning. Je zit laag maar hebt geen beperkingen anders dan hoe ver je je nek kunt bewegen qua overzicht.
In het koekblik daarentegen zie je geen hol, je precies op de verkeerde hoogte, je ziet nergens fatsoenlijk waar je voertuig begint of waar het op houd. Er zitten te weinig spiegels in. Je ervaart absoluut niet wat het weer doet met het verkeer, je zet de verwarming aan of anders de airco. Of de weg nat, glad, vochtig of kurkdroog is daar heb je geen notie van.
Oftewel de auto is gewoon een gevaarlijk kutding. Ben blij het kreng te hebben verkcoht.
 
ik ben heel benieuwd naar het antwoord van je..
en ik had het niet over een truck van 50.000 die idd volgens de weteelijke norm stil moet staan binnen de eissen..
maar ik had het over een truck met remmen voor 50.000kg maar dan leeg is en dan weegt hij +- 15.000kg dan heb je je heel veel rem capassieteit. veel meer als een motor

:^

+ ABS + 12 banden om af te remmen ipv 2...

Zelf vind ik rijden met een vrachtwagen erg rustgevend, je zit hoog, je ziet alles, je gaat toch niet hard dus waarom je druk maken!?!?! Daarom kan ik me in de vrachtwagen altijd goed concentreren.
Rijden op de motor dat doe je voor de ontspanning. Je zit laag maar hebt geen beperkingen anders dan hoe ver je je nek kunt bewegen qua overzicht.
In het koekblik daarentegen zie je geen hol, je precies op de verkeerde hoogte, je ziet nergens fatsoenlijk waar je voertuig begint of waar het op houd. Er zitten te weinig spiegels in. Je ervaart absoluut niet wat het weer doet met het verkeer, je zet de verwarming aan of anders de airco. Of de weg nat, glad, vochtig of kurkdroog is daar heb je geen notie van.
Oftewel de auto is gewoon een gevaarlijk kutding. Ben blij het kreng te hebben verkcoht.

Nou, ik ben veeeeel alerter op de motor dan waar in of op dan ook. Tijdens motorrijden ben ik alleen aan het motorrijden. Nix anders. Kop leeg en alleen op het verkeer aan het letten. In de truck ben ik wel erg relaxt omdat ik er zo 1 ben van cruisecontrol op 82 en laat ze maar inhalen als ze zo nodig harder willen. Maar ben wel meer in gedachten verzonken. Als ik iets in gedachten heb kan ik hele scenarios gaan uitdenken onder het rijden. Snel weg heb ik het dan over. Normale wegen ben ik druk genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik ben veeeeel alerter op de motor dan waar in of op dan ook. Tijdens motorrijden ben ik alleen aan het motorrijden. Nix anders. Kop leeg en alleen op het verkeer aan het letten. In de truck ben ik wel erg relaxt omdat ik er zo 1 ben van cruisecontrol op 82 en laat ze maar inhalen als ze zo nodig harder willen. Maar ben wel meer in gedachten verzonken. Als ik iets in gedachten heb kan ik hele scenarios gaan uitdenken onder het rijden. Snel weg heb ik het dan over. Normale wegen ben ik druk genoeg.

Zelf heb ik 5 jaar internationaal gereden en toen gold hetzelfde voor mij. Tegenwoordig rijd ik met een frontlader door de stad om bedrijfsafval op te halen en moet je dus heel de dag bij de les blijven.

(toen ik internationaal reed smeerde ik boterhammen tijdens het rijden op de 61......... over je aandacht op verkeerde dingen richten gesproken!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan