Vuil peilvenstertje motorolie..

Anonymouse

Rookie
1 mei 2009
3
0
Hi,

Mijn kijkvenstertje (om de peil van mijn olie te weten) is volledig vuil.
Ik weet niet meer juist hoeveel olie er in zit...
Hoe kan ik dit reinigen zonder de moter open te gooien?
De moter is een Ducati Monster 900.

Met dank!
Thomas
 
Eh..... tenzij dat vuil aan de buitenkant zit, niet dus......
Ja, je zou kunnen gaan pielen met een stokje oid met een lapje er aan, via de vulopening. Maar lijkt me niet handig, als je al bij het venster komt op die manier.
Die kijkvenstertjes zijn gewoon niet zo handig als het lijkt. Honda had er een oplossing voor, een soort ruitenwissertje.
Ik heb ook zo'n venster. Is nog wel schoon, maar evengoed niet écht practisch vind ik. Die ouwe peilstok is achteraf toch handiger........
 
Heb ik geprobeert om via het vulgaatje het vensterje te reinigen...
Ik kan er niet aan.

Het vuil is een soort witte pap. (zoals bij een auto als er water bij de olie is)
Bestaat er misschien een reinigingsprodukt?

Thomas
 
Je moet ff dat smurrie bakje onder je zadel legen die het vocht uit je olie trekt zal wel volzitten met smog.
Dat is een slang die je blok inloopt.
Volg die even naar het bakje haal het bakje eraf leeg de smog die erin zit.
Zelf ook last van gehad (lucht gekoelde motor)
Dat smog zit ook in de slang die ook loshalen en reinigen.
 
Laatst bewerkt:
Foto-YNB3JMPV.jpg

Foto-LGUZDKKO.jpg

Foto-Q3TMB3BP.jpg
 
@ xt660xdennis; noem het beestje aub bij z'n juiste naam: sludge, smog is een luchtvervuiling :+
En white sludge (want dat is het hier) is een olie/water verbinding welke ontstaat als het blok niet voldoende opwarmt en zodoende de condens die in het blok ontstaat niet kan verdampen.
Elke motor die niet voldoende opwarmt (enkel korte stukjes, minder als ca. 50km, rijden), maar over het algemeen hebben luchtgekoelde blokken daar inderdaad wel sneller last van.
 
Stuk gaan rijden en goed warm laten worden, is het zo weg.
Is vocht..meestal veroorzaakt dor korte ritten.

Klopt. Het is "white sludge", een mayonaise-achtige smurrie. Het is een mengsel van olie en condensvocht, dat ontstaat doordat de olie over meerdere ritten niet warm genoeg wordt. Het vocht komt er in door onder meer koude starts (water condenseert dan in het blok). Dat spul is ook slecht voor je blok, omdat het voor geen meter smeert.
Oplossing: regelmatig langere rit maken, daardoor verdampt het vocht uit de olie. Beste oplossing: de motor niet voor korte stukjes gebruiken.

Edit: is toch de eerste keer dat een Magnarijder me te snel af is...... :+
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Het is "white sludge", een mayonaise-achtige smurrie. Het is een mengsel van olie en condensvocht, dat ontstaat doordat de olie over meerdere ritten niet warm genoeg wordt. Het vocht komt er in door onder meer koude starts (water condenseert dan in het blok). Dat spul is ook slecht voor je blok, omdat het voor geen meter smeert.
Oplossing: regelmatig langere rit maken, daardoor verdampt het vocht uit de olie. Beste oplossing: de motor niet voor korte stukjes gebruiken.

Edit: is toch de eerste keer dat een Magnarijder me te snel af is...... :+


Als het bakkie bomvol zit gaat het echt neit weg bij de duc na 200 300 km rijden.
Zou dus zeker wel het bakkie cleanen en daarna inderdaad een stuk rijden dan is het gegarandeerd weg :)
 
Klopt. Het is "white sludge", een mayonaise-achtige smurrie. Het is een mengsel van olie en condensvocht, dat ontstaat doordat de olie over meerdere ritten niet warm genoeg wordt. Het vocht komt er in door onder meer koude starts (water condenseert dan in het blok). Dat spul is ook slecht voor je blok, omdat het voor geen meter smeert.
Oplossing: regelmatig langere rit maken, daardoor verdampt het vocht uit de olie. Beste oplossing: de motor niet voor korte stukjes gebruiken.

Edit: is toch de eerste keer dat een Magnarijder me te snel af is...... :+
Zo'n 1100 trekt best flink hoor :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan