Waar zijn de standaard klasse's?

M.i. is de beste optie voor een betaalbare standaard-klasse een ohvale/pitbike/R125 cup oid op outdoor kartbanen, 'echte' circuits rijden wordt altijd duur, hoe goedkoop de motor waar je op zit ook is.

Lijkt me leuk, volgens mij komen deze klasse ook niet echt van de grond in nl.
Kom denk mede doordat het moeilijk bekendheid aan te geven is.
 
Lijkt me leuk, volgens mij komen deze klasse ook niet echt van de grond in nl.
Kom denk mede doordat het moeilijk bekendheid aan te geven is.
En ik zie mij mezelf niet op zo’n brommer vouwen, hoe gaaf het ook kan zijn, het blijft klein. Leuk voor trainingen, maar een vol seizoen op een Ohvale is imo geen vervanger van (zo nu en dan) racen op een 600/1000.
 
En ik zie mij mezelf niet op zo’n brommer vouwen, hoe gaaf het ook kan zijn, het blijft klein. Leuk voor trainingen, maar een vol seizoen op een Ohvale is imo geen vervanger van (zo nu en dan) racen op een 600/1000.


Heb al enige moeite met mijn formaat op de huidige racers....
 
Het gaat toch niet alleen om de kosten laag houden? Ja intieel kost bijvoorbeeld een RS660 eeb hoop geld, maar daarna kost het alleen banden en inschrijving. De kwaliteit van een standaard klasse is dat iedereen op dezelfde fiets rijdt. In de ZAC zit er toch altijd iemand bij met de nieuwste BM M1000RR of Ducati V4R. Kom je aanzetten met je cbr600f uit 2000...
Dan kan je nog zo veel talent hebben, je zit lekker achterin de achterhoede.

Daarom zou een klasse zoals de stock supertwins of RS660 mij heel aantrekkelijk lijken voor de motivatie.
 
Er worden hier inderdaad 2 verschillende punten besproken:
-Zo goedkoop mogelijk competatief rijden
-Zo gelijkwaardig mogelijk competatief rijden

Niet te verwarren ;)
Want een RS660 cup, zal de eerste groep al direct uitschakelen door de opstart kosten.

Wat mij het mooiste lijkt is een youngtimer cup. Bijvoorbeeld: Bouwjaar tot 2000, 600cc en 1000cc gescheiden, voor de rest weinig regels.
Verschil in vermogen is dan nog klein, de echte pk kanonnen kwamen later. Op die manier geef je wel iedereen wat vrijheid, maar houd je het competatief.
 
Er worden hier inderdaad 2 verschillende punten besproken:
-Zo goedkoop mogelijk competatief rijden
-Zo gelijkwaardig mogelijk competatief rijden

Niet te verwarren ;)
Want een RS660 cup, zal de eerste groep al direct uitschakelen door de opstart kosten.

Wat mij het mooiste lijkt is een youngtimer cup. Bijvoorbeeld: Bouwjaar tot 2000, 600cc en 1000cc gescheiden, voor de rest weinig regels.
Verschil in vermogen is dan nog klein, de echte pk kanonnen kwamen later. Op die manier geef je wel iedereen wat vrijheid, maar houd je het competatief.
Dat laatste is toch al geprobeerd met de no-budget cup? Je zou kunnen uitzoeken waarom die ook alweer opgeheven is, er staat me bij dat het zowel niet gelijkwaardig als niet goedkoop was, maar lang geleden dat ik er wat over heb gehoord dus corrigeer me vooral als ik het mis heb.
 
Standaard Kawa Z900 klasse.
Populair model van Kawa,verkoopsucces.
Zijn betaalbaar zeker zonder kenteken.
Rijd zeer goed, vaak op gereden.
Strenge/controle regels, zelf de gearing mag niet veranderd worden.
Allemaal zelfde banden/remblokken.

Kawa Benelux porren voor een 😉👌cup.
Scherp prijsje neerzetten met een kawaservice bij elke raceweekend.
Etc.
 
Eerlijk gezegd vindt ik het allemaal wat overdreven. Als je een 1000cc hebt van zo'n 10 jaar oud, dan praten we over iets van 180pk aan de krukas. Hiermee kun je makkelijk onder de 1.50 rijden als je een beetje talent hebt, dus je kunt prima meekomen in de ZAC of OW cup.
Natuurlijk zullen er verschillen blijven, racers die;
- die hetzelfde talent hebben maar een dikkere fiets
- meer talent en een mindere fiets
- 95kg en 1,90 zijn
- 65kg en 1.70 zijn
- etc.

Als je gewoon lekker wedstrijdjes wil rijden met gelijk gestemden kan dat prima op een wat oudere motor . Plezier is nog groter als je dan een nieuwe motor inhaalt!


Voor de echte talenten en die er hun "beroep" van willen maken is het een ander verhaal.
 
Een standaardklasse met (bijna) nieuwe motoren is meestal niet low budget.
Amateurteams of -rijders, zonder ambitie om de top te behalen, zullen daar niet snel instappen.

Waarom niet een klasse met bv 600cc motoren tot bv 1998.
Met een paar veranderingen standaard vering en remmen e.d.

Dan koop je een CBR600f, een ZX6R, een SRAD of Thundercat
evt. remmen en vering reviseren, beurtje geven en racekuip erop en je bent voor 1500 euro raceklaar.
Een afspraak met een bandenleverancier zodat iedereen op dezelfde sportieve straatbanden staat, dus een reserve-set wielen voor regenbanden is geen noodzaak.

Of een echte standaardklasse met slechts 1 van bovengenoemde motoren
regels overnemen van de thundersport in de UK "golden era supersport" volle startvelden en dus wedstrijden kunnen rijden in de UK en Engelse rijders in Nederland. Maar dat zijn geen standaard motoren meer, wordt serieus getuned zowel blokken als vering end. Remmen en wielen zijn daar vrij. Gewoon zoals het in de eind jaren 90 was in de Supersport 600 dus.:}
Doordat je oudere fietsen goed betaalbaar kunt kopen wordt het leuk en betaalbaar.
 
regels overnemen van de thundersport in de UK "golden era supersport" volle startvelden en dus wedstrijden kunnen rijden in de UK en Engelse rijders in Nederland. Maar dat zijn geen standaard motoren meer, wordt serieus getuned zowel blokken als vering end. Remmen en wielen zijn daar vrij. Gewoon zoals het in de eind jaren 90 was in de Supersport 600 dus.:}
Doordat je oudere fietsen goed betaalbaar kunt kopen wordt het leuk en betaalbaar.


En de spare parts zijn er ook voldoende
 
Kwam net dit tegen :)
Moest ook meteen aan dit topic denken inderdaad 😂👌
 
Kwam net dit tegen :)
Kijk toch precies wat helemaal aan het begin werd genoemd. Heel leuk! Nu nog in NL
Jammer dat ze nog best veel vrij laten.
Collector had wat mij betreft standaard mogen blijven (of samenwerking met 1 specifieke leverancier).
Voor vering had er ook een cup pakket samengesteld kunnen worden wat mij betreft.
 
Kijk toch precies wat helemaal aan het begin werd genoemd. Heel leuk! Nu nog in NL
Jammer dat ze nog best veel vrij laten.
Collector had wat mij betreft standaard mogen blijven (of samenwerking met 1 specifieke leverancier).
Voor vering had er ook een cup pakket samengesteld kunnen worden wat mij betreft.
:N nee het is prima zo. Geluidsniveau is bepalend voor de uitlaat, dus lekker zelf fabriceren. En voor de vering geld hetzelfde, zo als ik het lees moet het uiterlijk in tact blijven dus kun je zelf intern nog wat rommelen, prima.
Zodra er weer allerlei leveranciers aan te pas komen, kost het weer meer geld. En het lijkt hier het doel om de kosten laag te houden en het plezier van het rijden zelf zo groot mogelijk.
 
:N nee het is prima zo. Geluidsniveau is bepalend voor de uitlaat, dus lekker zelf fabriceren. En voor de vering geld hetzelfde, zo als ik het lees moet het uiterlijk in tact blijven dus kun je zelf intern nog wat rommelen, prima.
Zodra er weer allerlei leveranciers aan te pas komen, kost het weer meer geld. En het lijkt hier het doel om de kosten laag te houden en het plezier van het rijden zelf zo groot mogelijk.
Ja en Nee.
Doordat het nu nog vrij is zal iemand met een groter budget wellicht een betere vering/uitlaat etc kunnen ontwikkelen.
Als je aangeeft dat standaard OF bijvoorbeeld x versie van producent y als upgrade is toegestaan krijg je een meer gelijk speelveld. (de upgrade hoeft niet meteen super duur te zijn maar door juist een bijvoorbeeld gemiddeld product te kiezen beperkt je mensen die Ohlins of andere onzin op de motoren gaan schroeven opzoek naar minimal gains)
 
Ze laten echt maar heel weinig vrij hoor, eigenlijk alleen uitlaat, achtershock en ergonomie.
De hele voorvork inclusief remmen moeten standaard blijven, je mag alleen veren op gewicht erin zetten.
Dan kun je er een Ohlins TTX achterop schroeven, maar dat is dan echt niet je beperkende factor
 
Ja en Nee.
Doordat het nu nog vrij is zal iemand met een groter budget wellicht een betere vering/uitlaat etc kunnen ontwikkelen.
Als je aangeeft dat standaard OF bijvoorbeeld x versie van producent y als upgrade is toegestaan krijg je een meer gelijk speelveld. (de upgrade hoeft niet meteen super duur te zijn maar door juist een bijvoorbeeld gemiddeld product te kiezen beperkt je mensen die Ohlins of andere onzin op de motoren gaan schroeven opzoek naar minimal gains)
:N Nee echt niet. Iemand met een groter budget zal het altijd makkelijker hebben. Maar iemand met minder budget die wel slim is, is niet direct kansloos. Er zullen altijd mensen zijn die zelf gaan rommelen of dure onderdelen kopen, dat is racen dat hou je moeilijk tegen. En dat is ook niet tegen te houden om dat als je met een motor wil gaan racen je nu eenmaal aanpassingen moet doen. En dit alleen al benadert iedereen weer anders, dus zullen fietsen altijd onderling verschillen. Logisch want iemand die 1,60 is rijdt liever op een iets andere motor dan iemand van 1,90. Iemand die altijd gecrost heeft wil weer andere dingen voelen dan iemand die alleen maar weg ervaring heeft. En deze kleine aanpassingen niet toestaan is eigenlijk ook weer niet eerlijk ect...
En wat jij dus voorstelt is een upgrade van een producent, om het veld gelijkwaardig te houden. Dit zijn dus extra kosten, ook als de kosten laag gehouden kunnen worden zijn het nog steeds extra kosten. Daarom ga je niet meedoen aan zo'n soort cup. Maar iemand met een ruim budget zal deze klasse ook niet snel interessant vinden. Ik denk dat dit meer liefhebbers van lichte simpele motoren trekt die voor weinig willen strijden op het circuit.
Zoals ik het begrijp moet het uiterlijk standaard blijven dus mag je al niet eens andere voorvorken of dure uitlaatsystemen gebruiken. Dus over dat gelijke speelveld is al goed nagedacht. De mogelijkheden worden dan al een stuk beperkt. Maar er zijn nog steeds mogelijkheden om zelf wat te doen tov een ander. Maar dit laatste blijft ook overeind als je jou voorstel zou hanteren. Dat wordt daar echt niet anders van, dat is gewoon nooit uit te bannen in de racerij. Gelukkig maar, naar mijn idee.
 
In mijn ogen zijn standaard klassen ideaal voor jong talent die met gelijkwaardig materiaal de strijd aan kunnen gaan. Hierdoor komen de echte talenten naar boven.
Voor amateurs zijn er genoeg mogelijkheden om te racen in de verschillende klassen in de IDC of ZAC. Wat ik begreep wordt er in de no budget ook met geld gesmeten, is dan wel een oudere motor maar goede vering is duur en extra pk's zijn ook niet goedkoop.
 
Ze laten echt maar heel weinig vrij hoor, eigenlijk alleen uitlaat, achtershock en ergonomie.
De hele voorvork inclusief remmen moeten standaard blijven, je mag alleen veren op gewicht erin zetten.
Dan kun je er een Ohlins TTX achterop schroeven, maar dat is dan echt niet je beperkende factor

Ik zie nu pas dat de CB500 zelfs nog stereo vering heeft. Dan heeft een diepte investering nóg minder zin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan