Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Ik begrijp die "Voor de fun best wel. Ik bedoel er ook niet mee te zeggen dat je het niet moet doen, wel dat de oer-argumenten waarom er in het verleden zoveel Ural- en Dnepr-frames voor diesel projecten werden gebruikt (kost bijna niks, ruim voorradig) niet meer opgaan, dus als je het doet het je wat extra euro's kost.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht, ik vond ze er leuk uitzien en.. het karakter van het dieselblok spreekt me erg aan, ik rijd graag en veel op m'n enfield diesel en de mensen die ik sprak met een v-twin diesel in een Rus waren ook erg blij..:)
 
Ik denk dat het goedkoper is om een mislukt K100 project aan te schaffen en daar een dieselmotor in te bouwen.

En dan gelijk een 4cilinder turbo, zodat er ook lekker veel gang in zit.

Hmmm... Dat kan in deze tijd nog wel eens een heel interessant vervoersmiddel worden...
 
1646897217681.png

1646897247737.png

1646897307929.png
 
Was Ratman niet met zo'n project bezig? Ooit?
Die had altijd wel mooie projecten, maar die is volgens mij al een aardige tijd van het forum af.

Net als dat je twee broers had (Jozef ?) die hele mooie dingen maakten, maar die zien we helaas ook niet meer
 
De kinderen vonden bij thuiskomst ook de vlammen uit de rechter uitlaat, zo in de schemering, best mooi.......
:stampen:

Ik iets minder.....

De bougies zo zwart als kool.....
Ik had verwacht met de vlammen uit de uitlaat dat de rechter bougie (links op de foto) wel nat zou zijn, maar dat is niet zo.

Ik heb misschien 4 km gereden, halverwege moest hij op reserve, ik had het idee dat hij daarna begon te klapperen ( of erger dit begon te doen) en vlammen uit de uitlaat (rechts)
De temperatuur bij de voet bougie rechts bleef ook achter 85 graden tegen 115 links.

Zal ik de carbs maar weer eens uit kloppen zo na een winter stilstand? chocken duurde rechts ook nogal lang voordat er wat kwam, dus dat is denk ik mijn hoofdverdachte

1 bougies.jpg
 
Ik zie twee vrij zwarte pitten, maar na maar 4 kilometer rijden zegt dat niet schokkend veel.

Even het rijtje af:
1) Welk type bougie is het??
2) Hoe oud is de benzine die je probeert te verstoken?? ouwe meuk brandt slecht => Roetvorming
3) Ontsteking op tijd?? (te laat = zwarte pit)
4) Luchtfioter schoon, open en ontdaan van muizennesten??
5) Luchtschuif niet per ongeluk (deels) gesloten??
6) de laatste tijd voor je ging rijden veel proefgedraaid zonder rijden?? kort draaien geeft ook kool op de bougies(koud, choken) en in 4 km heeft 'ie die nog niet weggebrand. Daarentegen: als een bougie eenmaal doorslaat wordt 'ie alleen maar zwarter(en gaat 'ie nog beter doorslaan)

Van verstopping in een carburateur wordt het mengsel armer, dus een bougie in theorie minder zwart....
 
Bougie weet ik even niet uit mijn hoofd.

Benzine van tegenwoordig is wel meuk natuurlijk, zal er een paar liter vers bij kiepen.

Afstelling ontsteking blijf ik wel een beetje mee rommelen moet ik zeggen, zal hem eens iet terug draaien.

Luchtfilter zal ik sjekken

Schuif staat volledig dicht..... 😬
Ik dacht alleen bij echte koude deze te openen?

Mag ik de bougies voorzichtig schoon borstelen en ze dan terug plaatsen?
 
Bougie weet ik even niet uit mijn hoofd.

Benzine van tegenwoordig is wel meuk natuurlijk, zal er een paar liter vers bij kiepen.

Afstelling ontsteking blijf ik wel een beetje mee rommelen moet ik zeggen, zal hem eens iet terug draaien.

Luchtfilter zal ik sjekken

Schuif staat volledig dicht..... 😬
Ik dacht alleen bij echte koude deze te openen?

Mag ik de bougies voorzichtig schoon borstelen en ze dan terug plaatsen?
NGK B6HS op BP6HS.. als indicatie. Lengte van de schroefdraad in de gaten houden. sommige Dneprkoppen hebben langere schroefdraad. Ik weet niet waarom. Misschine weet @Benno123 dat, want die zit net iets meer in de Dnepr-kopkleppers dan ik. In dat geval een B6ES of BP6ES bougie nemen.
Benzine van meer dan een jaar oud dus.... Lekker vergomd/verharst en alle vluchtige bestandddelen zijn er inmiddels uit.... Er zijn motoren die daar niet eens meer op lopen ;) 🙄 :P

Afstelling Sovek-2 (heb je toch?? als ik het goed heb??):
Als je geen markeringen kunt gebruiken (of wel, maar ter "fine-tuning": draai de grondplaat in kleine beetjes linksom: de motor gaat "scherper" klinken, zonder noemenswaardig meer toeren te gaan maken. Als je abrupt gas geeft heeft de motor de neiging om stil te vallen zonder stotteren (timing te vroeg). van daar uit draai je voorzichtig rechtsom. dan wordt het geluid "softer", maar blijft de motor mat nagenoeg het zelfde toerental doordraaien. ga je nog verder dan zakt het toerental opeens sterk in. Geef he nu gas dan stottert de motor bij het opppakken en heb je de nodige zwarte rook (dat is te laat ontsteken) . Wat je wilt is de plaat vastzetten op het punt dat de motor in warme toestand zo "soft" mogelijk loopt, maar nog net niet inzakt qua toeren.

Schuif: ik neem aan volledig open (maximale luchtdoorlaat). anders weet ik wel waarom eea zo zwart is ;)
Schuif alleen (gedeeltelijk) sluiten bij de koude start als het buiten koud is. Verder vooral open laten.

Bougies voorzichtig schoonborstelen met een messingborsteltje is te proberen (en gewoonlijk succesvol). Houd er rekening mee dat sommige bougies een wat poreuze isolator hebben en nooit meer helemaal schoon worden als ze eenmaal een keer goed zwart/nat zijn geweest en dan altijd wat gevoelig blijven voor doorslaan. Bougies zijn disposable: Bij twijfel vervangen.
 
Laatst bewerkt:
De motor heeft in deze setting wel beter gelopen dan dit...
Edit: of hij is verlopen

Dus ik wijd het in eerste instantie aan de peut.

Ik zal hem ook open zetten.

Ik heb trouwens nog ergens een stroboscoop liggen, zou ik daar ook eens mee kunnen stoeien voor de afstelling?
Of gaat dat hier niet?
 
Ik vind het ook nog best lastig om nu te weten wat ik hoor (scherp, soft etc)

Maar is misschien een kwestie van blijven proberen
 
De motor heeft in deze setting wel beter gelopen dan dit...
Edit: of hij is verlopen

Dus ik wijd het in eerste instantie aan de peut.

Ik zal hem ook open zetten.

Ik heb trouwens nog ergens een stroboscoop liggen, zou ik daar ook eens mee kunnen stoeien voor de afstelling?
Of gaat dat hier niet?
Ik zou eens beginnen met alles te laten staan zoals het nu staat als hij zo goed gelopen heeft en het huidige spoelmiddel vervangen door verse benzine. Ik ben bang dat je anders aan het stellen blijft. Ook leuk als je er van houdt... maar volgens mij wilde je rijden ;)
 
Schuifje mag volledig openstaan. normaal is dat zoveel mogelijk rechtsom gedraaid anders choke je letterlijk de motor.

Vers sap om te beginnen kan geen kwaad alhoewel russen meestal op alles lopen wat brandt.

Verse bougies kan ook geen kwaad, schoonmaken kan en mag wel maar mijn ervaring is toch vaak dat ze er niet beter van worden. NGK wil nog wel eens problemen houden als de bougie een keer vetgeslagen is. Hier doen de antieke russische pitten het eigenlijk behoorlijk goed.

Verder heeft Dnepr inderdaad lange en korte bougieschachten in de koppen zitten (of beter gezegd dikke en dunne koppen). Dat is op zich goed te zien, als je de bougie uitdraait zie een mm. of 6 aan bougieschacht of 1,5 cm. Met lange schachten gebruik ik de BP7HS op de kopkleppers en een 5-6 op zijkleppers.

Stroboscoop kan wel helpen, op een kopklepper zit een mooi inspectiegatje aan de linkerkant van het blok. Bij gasgeven moeten de merktekens naar beneden zakken en uiteindelijk oplijnen met het streepje daar.

Als hij ermee goed gelopen heeft en je hebt er niets mee gedaan dan zou ik eerst de benzine verdenken of de vlotterbakken een keer schoonmaken, zeker als hij buiten staat kan er wel eens wat meer condens mee/inkomen dan je denkt.

Benno
 
Schuifje mag volledig openstaan. normaal is dat zoveel mogelijk rechtsom gedraaid anders choke je letterlijk de motor.

Vers sap om te beginnen kan geen kwaad alhoewel russen meestal op alles lopen wat brandt.

Verse bougies kan ook geen kwaad, schoonmaken kan en mag wel maar mijn ervaring is toch vaak dat ze er niet beter van worden. NGK wil nog wel eens problemen houden als de bougie een keer vetgeslagen is. Hier doen de antieke russische pitten het eigenlijk behoorlijk goed.

Verder heeft Dnepr inderdaad lange en korte bougieschachten in de koppen zitten (of beter gezegd dikke en dunne koppen). Dat is op zich goed te zien, als je de bougie uitdraait zie een mm. of 6 aan bougieschacht of 1,5 cm. Met lange schachten gebruik ik de BP7HS op de kopkleppers en een 5-6 op zijkleppers.

Stroboscoop kan wel helpen, op een kopklepper zit een mooi inspectiegatje aan de linkerkant van het blok. Bij gasgeven moeten de merktekens naar beneden zakken en uiteindelijk oplijnen met het streepje daar.

Als hij ermee goed gelopen heeft en je hebt er niets mee gedaan dan zou ik eerst de benzine verdenken of de vlotterbakken een keer schoonmaken, zeker als hij buiten staat kan er wel eens wat meer condens mee/inkomen dan je denkt.

Benno
Volgens mij staat/stond hij gewoon goed toch?

DSC_4647.JPG
 
Is je luchtfilter ook een beetje open of woont daar nog een familie muizen. Je weet het nooit he..
Even het deksel gelicht, niks geks.
Vlotterbakjes en bakje benzinekraan geleegd.

Bp6hs vervangen voor bp7hs ngk.

5 liter verse peut.

Verder door verjaardagen niet veel tijd, morgen maar weer eens aan slingeren
 
Terug
Bovenaan Onderaan