Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Als je met klepslijppasta aan de gang gaat kun je wel kijken waar het wel/niet aanligt. Als je het vliegwiel op de tap legt, kan je'm dan nog 'kantelen', ook al is het maar een tiende?
De kruktap ziet er ook ruw/beschadigd uit?
 
Laatst bewerkt:
Wederom vliegwiel los , ook al zat die bout op 200nm+ vast :X en loctite 243 medium sterkte , maar kon hem met de hand losdraaien , conus en spiebaan krukas gelukkig nog goed .
Missschien een vreemde vraag, maar: hoe heeft die bout zich van je borgplaatje bevrijd?? of heb je dat wellicht niet gebruikt?? 🤔
 
Laatst bewerkt:
Ben het met Sammie eens die neus ziet er niet echt pasvorm correct uit .
En uitervaring met mijn draaibankje weet ik dat een conisch goed vast kan zitten zonder dat die met een een bout is aangetrokken ( headstock) .
En weet je zeker dat je vliegwiel niet tegen het lageraan vast getrokken wordt wand dan werkt die conisch ook niet meer en is het de positiespie die het moet doen
 
Dat laatste is zeker een optie. als het krukaslager niet ver genoeg erop geduwd is dan kan de conus nooit goed benut worden. Ik dnek ook aan pasvorm op de conus als een van de grootste problemen. Uit ervaring weet ik dat er meerdere conussen zijn voor verschillende vliegwielen. Wat nu de standaard is voor welk blok weet ik ook niet. Ik heb hier al vaker staan puzzelen met onderdelen om een set samen te stellen die goed past. Optimaal is als met een goede conus de krukas net iets onder het oppervlak ligt van het vliegwiel. dan met een borgplaatje de bout erin (eventueel met borgmiddel) en vastzetten. Ik zet gewoon de luchtsleutel erop, die komt toch niet over de 180 Nm heen.

Benno
 
Kun je met een schuifmaat de beide konusvormen opmeten/vergelijken, meten hoe ver het vliegwiel op de krukas gaat en of hij dan wel/niet tegen de stut aan rust?
 
Niet zuiver een halve mm opschuiven is al een afwijking in meten die je op het verkeerde been zet .
In dit geval rest alleen het schuren met slijppasta om een beeld te krijgen van pasvorm en daarbij zou de krukas net onder het buitenvalk van het vliegwiel moeten uitkomen .
De spie is niet om kracht over te brengen maar alleen om de positie van het vliegwiel vast te leggen
 
Mocht de neus van de tap wel uit steken, kun je altijd nog een ring maken die daar net omheen past en vervolgens met de originele bout ed de boel weer vast zetten. Mits er genoeg ruimte is voor en achter het vliegwiel
 
IMG20220627193607.jpg
IMG20220627193557.jpg
IMG20220627193550.jpg
IMG20220627193546.jpg



Conus vliegwiel is niet best , maar nader onderzoek is de krukas in dezelfde 'pitting' ,
Dus ik heb 2 opties , ander vliegwiel/krukas in toekomst . En deze nog 1x monteren , dan de moer erweer afhalen , rondom een kleine TIG rups leggen , en dan wanneer de krukaslagers gaar zijn , dan een vliegwiel en krukas vervangen. Het is geen goede oplossing , maar met deze pitting is het niet goed conus oppervlak

Optie 2, zoekdn naar beter vliegwiel en hopen dan krukasconus hem pakt , nu ff geen foto van maar is ook maan landschap.
 
ik snap het , maar ik heb (nu) geen nocht om weer het blok te demonteren , dan ga ik liever voor een 'russische' oplossing , en ik zie wel hoever we komen .
 
Je hebt toch andere motoren, zet dit aan de kant voor je het. Volledig verrot draait. Een stevige lasrups zal het spul zo heet maken dat je seal eruit fikt en het blijft een gebakje
 
kan ik ook nog proberen wellicht , ik heb op allegro (poolse ebay) een vliegwiel gevonden , NOS staat in de tekst , ik heb gelukig poolse collega's die gaan proberen hem daar te bestellen . en de krukas tjah , die is lang niet zo erg als het vliegwiel , maar wel enkele putjes . die wellicht opvullen met dat jb weld , dan glad maken en met NOS vliegwiel proberen ?
 
IMG20220713165545.jpg

Mijn poolse collega bracht net mijn nieuwe vliegwiel. Morgen maar ff passen :Y
Ziet er heel knap uit kwa conus en spiebaan . Monteren met bult groene loctite en hopen dat hij vast blijft zitten.
 
Hopen dat de conus ook klopt en dat je vliegwiel goed aanligt. Maar aangezien jij een zijklepper hebt, zit daar geen vilten ring in voor de afdichting krukas achteraan? Dit vliegwiel is nl. voor een later type met normale keerringen, zit geen oliegroef in.

Niet teveel loctite gebruiken. Vliegwiel moet pas aanliggen op de conus. Alleen loctite op de bout die e.e.a. op zijn plaats houdt EN een borgplaatje gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Dit was een' NOS ' uit polen .
Alle pennen zijn 'nieuw' geen ingeslagen spul gelukkig .
 
IMG20220720224649.jpgIMG20220720224729.jpgIMG20220720224749.jpgIMG20220720230658.jpg

Straks bak erachter en weer proberen . Nu hopen dat hij blijft zitten .
Wordt er steeds handiger in _O-
 
Waarom leg je een stukje krant onder de koppeling veren?

heb je nog controleert of de conus van het vliegwiel gelijk is aan die van de krukas?

Verder ben je goed bezig!
 
Dit vliegwiel had nog 2 mm ruimte op erop te schuiven , die andere was gelijk met de krukas , dus deze conus is zo ie zo strakker . Paar druppen groene 638 loctite en bout op standje volgas met de slagmoersleutel . We gaan het zien

Krant voor voor dat de veren blijven zitten tijdens montage , blok zit in frame
 
Terug
Bovenaan Onderaan