Oh ja: er was ook nog iets met versnellingsbakken:
Allereerst heb ik alle tandwielen, het huis etc netjes schoongespoeld in petroleum en daarna de tandwielen per as weer geassembleerd. daarna heb ik de nieuwe lagers er op geperst. Van dit deel heb ik helaas geen foto's: wegens te veel vakantiefoto's zat de camera zonder stroom. Wel werd er op dat moment geladen, zodat op zijn minste een deel van het montageproces in beelden gevangen is.
Ik haak in op het moment dat ik het eerste probleem tegen kom met monteren:
In het voordeksel van de versnellingsbak zit een extra ontluchtingskanaaltje. heel handig, maar er zijn twee types deksel-pakking te krijgen voor Dnepr versnellingsbakken: eentje voor deksels met een andere vorm (dat is een moderner type met achteruitversnelling er op) en pakkingen waar dit kanaaltje buiten valt...
dat gaat dus niet werken, al lost het natuurlijk wel een ander probleem op. Wat nu?? In zo'n geval gebruiken we dan maar dit:
In de ogen van sommige merk-liefhebbers waarschijnlijk een soort heiligschennis om dit in een oude Rus te gebruiken en eigenlijk heb ik een grote hekel aan dit soort vloeibaar vervang-spul, maar voor deze gelegenheid is hoge kwaliteit vloeibare pakking heel handig. Net een soort sterke silliconenkit, maar dan benzine-proof en temperatuur-bestendig.
Dun aanbrengen: anders zit het straks overal:
En er op met die deksel:
Nieuwe keerring voor rond de prise-as (dat is de inkomende as vanaf de motor voor de niet-ingewijden, en is die stervormige as in het midden op bovenstaande foto). Voor het monteren: flink invetten en deze kant moet naar de binnenzijde van de versnellingsbak wijzen:
Het lager van de uitgaande as wordt voorzien van shims en een afdekplaatje:
en ten slotte dit luikje om de hele handel op zijn plaats te houden:
Met dank aan een tweetal luikjes aan de zijkanten van de versnellingsbak kun je ook prima de werking zien in dit stadium, al hebben de twee schakelvorken hier wel "handbediening"
werking: De schakelvorken (daar zit mijn duim tegen aan) schuiven een getande bus over de kleine "tandjes" die naast ieder tandwiel zitten. Die tandwielen kunnen in principe vrij draaien op de uitgaande as en grijpen voortdurend in andere tandwielen die op de prise-as zitten. midden tussen de tandwielen zit een bus met vergelijkbare tandjes vast op de uitgaande as. Als de getande bus door de schakelvork over de flens met tandjes van een tandwiel wordt geschoven dan koppel je dat tandwiel door naar de uitgaande as. in bovenstaande foto zie je van links naar rechts de tandwielen van versnelling 1 tm 4 (meer heeft 'ie er niet). de linker schakelvork staat in neutraal (getande bus loopt midden op de tanden van de uitgaande as en koppelt geen van beide tandwielen door), terwijl de rechter dat juist wel doet: derde versnellingstandiwiel is ingeschakeld. Uiteraard werkt dit principe alleen als je maar 1 tandwiel tegelijk doorkoppelt, anders blokkeert de versnellingsbak en staat de hele handel vast.
Normaliter worden de schakelvorken tijdens het rijden in de juiste stand gebracht en gehouden door de schakelplaat:
het "balletje" helemaal rechts naast de plaat wordt met behulp van veerdruk in een van de nokjes gehouden en daarmee wordt de schakelplaat gefixeerd in die bepaalde stand. door de vorm van de openingen worden de schakelvorken in de juiste stand geschoven/gehouden. in bovenstaande foto staat de bak in zijn vrij. Bij het inschakelen van de eerste versnelling gaat de plaat 1 stand omhoog (balletje komt net "onder de plaat terecht) en wordt de linker schakelvork naar links verplaatst, terwijl de rechter vork zijdelings niet verplaatst.
Terug naar het opbouwen:
Aan de uitgaande as komt een nieuwe keerring:
westers, en dus om de een of andere reden voorzien van een hip kleurtje.
Maar als je deze jongen er daarna op monteert....
....zie je daar gelukkig niets meer van.
Omdat de as vrij lang uitsteekt kun je er niet goed met een dopsleutel bij. gelukkig had ik ook een passende pijpsleutel liggen:
En om het af te maken moet er nog een splitpen door:
Aan de linker zijde van de versnellingsbak komt ten slotte het schakelpedaal-mechaniek.
Om te voorkomen dat je schakelpedaal bij iedere versnelling in een andere stand staat zit hier een slim mechaniekje in dat de as van de schakelplaat beweegt:
(dit is trouwens een wat oudere foto van de demontage, vandaar het wat smerige uiterlijk er van)
Hierna heb ik nog wat zitten stoeien met een onwillige kickstarter-veer die op spanning moest worden gebracht. Helaas heb ik daar geen foto's van: Ik had er beide handen veel te hard bij nodig...
Op het monteren van de koppelstift en het druklager na heb ik nu dus een werkende versnellingsbak. En hij draait nog lekker soepel ook
Wordt vervolgd!!