Als ik zou moeten kiezen tussen 2 motoren van het zelfde type, bouwjaar en km-stand etc., waarvan eentje standaard en de andere met special paint en meer aanpassingen aan pers. smaak, zou ik voor de standaard uitvoering gaan.
Dat hele opleuken kan zomaar gedaan zijn om een schade fiets een tweede leven te geven.
Wat ik toch wel kenmerkend vindt is dat vrijwel iedereen die rode R6 schitterend vindt, maar blijkbaar geeft niemand de voorkeur aan deze fiets als hij te koop zou staan tussen nog een paar originele R6-jes.....
Ik persoonlijk zou het ding absoluut wel kopen als ik op zoek was naar een R6, alleen al vanwege het spuitwerk.
Maar dat hier veel meningen over zouden ontstaan was me al duidelijk...
zoals rene ook al zei.. ook al ziet t er origineel uit dan is er vaak toch al een hoop aan bijgewerkt. Maar leken hebben er geen kijk op en zullen daar dus ook minder snel naar "zoeken".
Ik vind een candy rood dus echt wel op een racer thuis horen, er zijn trouwens ook genoeg candy kleuren op een standaard racefiets verwerkt.. en 3-4 laags systemen.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: Als je een custom paint ziet of Replica, kun je er juist vaak eerder van uit gaan dat zo'n fiets op en top verzorgd is door de eigenaar omdat die er veel in heeft geinvesteerd. Als je bang bent voor een schadefiets waar iedereen zo bang voor is.. dan wordt er dus ook alleen maar een reparatie aan uitgevoerd en niet meer gemaakt als noodzakelijk. Dat is ook logisch want je gaat onbeschadigde delen niet spuiten waar dat niet hoeft! Dan maak je de "reparatie" alleen maar duur en dat slaat nergens op.
Vaak is men ook bang voor "beun" werk. En dat daarom de motor slecht is gerepareerd... als ik zo'n R6 zie dan weet ik al dat dit zwaaar professioneel is gedaan want zoiets kan een doorsnee "beun" simpelweg niet!
Ik vind dat mensen teveel "vooroordelen" hebben. Maar het enigste waar ik het wel mee eens ben.. is dat als je zelf schade rijdt op zo'n motor dat t kut is om te laten repareren, dan moet je eigenlijk terug naar degene die hem heeft gespoten.. zodat je dezelfde verf kleur en technieken gebruikt zijn en je zo zo dicht mogelijk bij het "origineel" in komt!
Ik heb al zoveel "oudere" motors gezien.. zeg een jaar of 7 en ouder.. en als ik ga kijken zie ik gewoon op 80% dat er aan gerepareerd is... En eigenlijk het enigste wat je je af hoef te vragen... Ziet het er netjes uit?? Geen gebras.... waarom zou je m dan uberhaupt laten staan?
Want wat is nu mooier.. een paar krassen laten zitten of om hem helemaal netjes bijgewerkt hebben! Maargoed nu wijk ik eigenlijk al van het onderwerp af.. maar ik denk dat dit toch meestal de reden is waarom mensen huiverig worden
Als die R6 candy rood was , een mooie en diepe heldere kleur maar ZONDER motief o.i.d was de stemming waarschijnlijk wat anders. Hoe mooi een effekt ook is, zolang het ver afstaat van het origineel zullen de meeste mensen het wel mooi vinden, maar niet kopen. Veel gehoord argument is dat ze denken dat het al gauw verveelt en je erop uitgekeken raakt. Gek genoeg geldt dat blijkbaar niet voor het massa produkt.Wat ik toch wel kenmerkend vindt is dat vrijwel iedereen die rode R6 schitterend vindt, maar blijkbaar geeft niemand de voorkeur aan deze fiets als hij te koop zou staan tussen nog een paar originele R6-jes.....
Ik persoonlijk zou het ding absoluut wel kopen als ik op zoek was naar een R6, alleen al vanwege het spuitwerk.
Maar dat hier veel meningen over zouden ontstaan was me al duidelijk...
Veel gehoord argument is dat ze denken dat het al gauw verveelt en je erop uitgekeken raakt. Gek genoeg geldt dat blijkbaar niet voor het massa produkt.
Haha, ja daar heb je inderdaad een goed punt.
Iedereen z'n mening respecterend vindt ik zo'n custom paintjob toch wel waardeverhogend, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het gewoon mooi vindt om iets afwijkends te hebben.
Maar dat het vrijwel onmogelijk is om een custom paint te repareren is helaas ook waar, zeker als er candy's gebruikt zijn is dat bijna niet te doen. Waarschijnlijk alleen door de originele spuiter en dan nog alleen als het hele deel overnieuw gedaan wordt. (Denk ik...)
Dat klopt. Ik krijg regelmatig schadedelen die al eerder gespoten zijn en dan is het bij aansluitende kuipdelen al heel belangrijk ervoor te zorgen dat je het aansluitende deel of delen ook krijgt, ook al zijn ze niet beschadigt. Als deze eerder gespoten zijn moet je daar dus rekening mee houden, zoniet moet je zorgen dat je de originele kleur goed hebt. En voor candies ( en eigenlijk alle niet dekkende kleuren/ 3/4 laags kleuren) geldt dat je altijd het hele deel moet spuiten. Als het echt niet anders kan omdat een sticker bijvoorbeeld niet meer leverbaar is, zou je tot de rand van de sticker kunnen spuiten met de kleur. Maar uitspuiten op een vlak deel is bijna onmogelijk. En een candy, parelmoer of metallic custom kleur namaken is niet echt eenvoudig. Vaak is het wat tijd betreft beter alle aansluitende delen mee te spuiten, dat gaat sneller dan kleurstalen spuiten, zeker bij candies. Vraag is alleen wie dat gaat betalen: je hebt schade op het zijpaneel maar de topkuip en het andere zijpaneel moeten ook gespoten worden. Je kunt er alvast vanuit gaan dat er wel wat steenslag op de topkuip en het andere paneel zit, dus met alleen mat maken en kleur/blank spuiten ben je er niet. En uitspuiten kan niet....
het kleurverschil verhaal is er ook ( in mindere mate) bij originele kleuren, iedereen is dan ook zuur dat je niet de perfecte kleur kunt namaken en dat de aanliggende delen mee/uit gespoten moeten worden.
dat is natuurlijk complete bullshit, de meeste motoren die een glijer hebben gehad worden gewoon hersteld met de originele kappen/kleuren omdat dat goedkoper is dan een hele motor als replica of weet ik wat te spuiten, en als ik de diverse crash topics hier altijd lees heb je een vrij grote kans om een originele motor te kopen die op zijn kant heeft gelegen.In het algemeen: nee, geen meerwaarde, integendeel.
Een motor die niet meer de originele kappen heeft, herspoten is, etc, daar kan al vanalles mee gebeurd zijn: schuifschade die hersteld is, ...
Mensen hebben er ook al aan zitten prullen, vaker op een amateuristische manier dan
dat heb ik 1 keer gezien, ziet er op de foto leuk uit, in het echt is het nou niet iets om heel vrolijk van te worden vind ik.Ik laat m'n motor wrappen. Heb een vriend dat zien doen. Mocht je er niet tevreden mee zijn haal je het er zo weer af.
Wat ik toch wel kenmerkend vindt is dat vrijwel iedereen die rode R6 schitterend vindt, maar blijkbaar geeft niemand de voorkeur aan deze fiets als hij te koop zou staan tussen nog een paar originele R6-jes.....
Ik persoonlijk zou het ding absoluut wel kopen als ik op zoek was naar een R6, alleen al vanwege het spuitwerk.
Maar dat hier veel meningen over zouden ontstaan was me al duidelijk...