Waardoor stijve stukken in ketting?

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
1
Ik heb net voor iemand een ketting gesteld. Stap 1 is het stijve stuk opzoeken waar de uitslag het kleinst is. Bij m\'n eigen fiets loopt alles even soepel, maar bij deze zat er een behoorlijk stijf stuk in.

Weten jullie wat zijn de mogelijke oorzaken hiervan zijn, is het een probleem om er mee te blijven rijden en wordt de ketting weer vanzelf weer soepel na het stellen? Ik kon geen extreme slijtage of roest ontdekken en hij was lekker vet.
 
Effe kijken. (herriner ik mijn semi-cusus-tandwielen nog ? )

Je ketting en je tandwielen slijten niet gelijkmatig zoals aangegeven in een eerdere post. Je tandwiel is ,al bekijk je het zeer extreem, Ovaal. Dat is op zich niet zo erg.

Wat wel erg is is je ketting spannen op de slapste stand. Al draai je daarna je tandwiel door zal er te veel spanning op de ketting komen waardoor deze sneller zal slijten.
 
en om het makkleijk te maken .
span de ketting zo als voorgeschreven .
zaag daarna een blokje hout of iets dergelijks wat je nu tussen ketting en achterbrug kunt schuiven.
zo heb je in het vervolg altijd de juiste maat voor de speling
 
Ik heb net voor iemand een ketting gesteld. Stap 1 is het stijve stuk opzoeken waar de uitslag het kleinst is. Bij m\'n eigen fiets loopt alles even soepel, maar bij deze zat er een behoorlijk stijf stuk in.

Weten jullie wat zijn de mogelijke oorzaken hiervan zijn, is het een probleem om er mee te blijven rijden en wordt de ketting weer vanzelf weer soepel na het stellen? Ik kon geen extreme slijtage of roest ontdekken en hij was lekker vet.

Dat stijve stuk, scharniert dat slecht of staat de ketting dan strak?
 
Het stuk scharniert wel goed, het is alleen de spanning die erg veel verschilt als ik het wiel een 1/2 slag draait. Ik zat ook al te denken dat stap 1 altijd het opzoeken is van het strakste punt zodat dit klaarblijkelijk normaal is. Toch lijken me die spanningswisselingen tijdens het rijden niet ideaal. Ik heb de persoon in kwestie gezegd dat hij het kleine kettingwiel maar eens moest gaan controleren op slijtage. Als dat, en de ketting er nog goed uitziet, dan maak ik me niet al te veel zorgen, maar begrijpen hoe dat nu komt doe ik nog steeds niet.

Bedankt voor de tip Fazertje!
 
Het stuk scharniert wel goed, het is alleen de spanning die erg veel verschilt als ik het wiel een 1/2 slag draait. Ik zat ook al te denken dat stap 1 altijd het opzoeken is van het strakste punt zodat dit klaarblijkelijk normaal is. Toch lijken me die spanningswisselingen tijdens het rijden niet ideaal. Ik heb de persoon in kwestie gezegd dat hij het kleine kettingwiel maar eens moest gaan controleren op slijtage. Als dat, en de ketting er nog goed uitziet, dan maak ik me niet al te veel zorgen, maar begrijpen hoe dat nu komt doe ik nog steeds niet.

Bedankt voor de tip Fazertje!

Ketting/tandwielen vervangen, vóór \'t te laat is!
Er zit gewoon een slecht stuk in je ketting met meer speling, als dat op het achtertandwiel komt wordt je ketting daar bij elkaar getrokken door de tanden waardoor je ketting korter wordt, en dus strakker gaat staan.

Paul.
 
Het stuk scharniert wel goed, het is alleen de spanning die erg veel verschilt als ik het wiel een 1/2 slag draait. Ik zat ook al te denken dat stap 1 altijd het opzoeken is van het strakste punt zodat dit klaarblijkelijk normaal is. Toch lijken me die spanningswisselingen tijdens het rijden niet ideaal. Ik heb de persoon in kwestie gezegd dat hij het kleine kettingwiel maar eens moest gaan controleren op slijtage. Als dat, en de ketting er nog goed uitziet, dan maak ik me niet al te veel zorgen, maar begrijpen hoe dat nu komt doe ik nog steeds niet.

Bedankt voor de tip Fazertje!

Het is echt normaal hoor tot op zekere hoogte. Als hij echt op is kun je hem niet meer goed spannen en hem zo van het tandwiel oplichten. Je ziet het dan ook wel aan de tandwielen, want die oude ketting gaat natuurlijk ook je tandwielen verslijten. (haaietandjes). Maar met wat strakke punten kun je gerust rijden.

En hoe het komt: Als ik me niet vergis heeft het te maken met inveren en het blok(ééncilinders freten bijvoorbeeld relatief sneller een ketting, omdat ze \'snokken\' aan de ketting in vergelijking met bijvoorbeeld een soepele regelmatig ontstekende viercilinder).
 
Who\'s Mr. Zed?

Het is echt normaal hoor tot op zekere hoogte. Als hij echt op is kun je hem niet meer goed spannen en hem zo van het tandwiel oplichten. Je ziet het dan ook wel aan de tandwielen, want die oude ketting gaat natuurlijk ook je tandwielen verslijten. (haaietandjes). Maar met wat strakke punten kun je gerust rijden.

En hoe het komt: Als ik me niet vergis heeft het te maken met inveren en het blok(ééncilinders freten bijvoorbeeld relatief sneller een ketting, omdat ze \'snokken\' aan de ketting in vergelijking met bijvoorbeeld een soepele regelmatig ontstekende viercilinder).
 
Terug
Bovenaan Onderaan