Voor zover ik begrepen heb....
Een tweetaktmotor heeft geen kleppen, enkel poorten. Standaard poorten: in- &uitlaat en spoelpoort(en). Zuiger boven: mengsel komt binnen via inlaatpoort(en) en wordt onder de verbrandingsruimte verzameld door onderdruk (zuigende werking v/d cilinder die naar boven gaat). Zuiger gaat naar beneden, uitlaatgassen boven de zuiger verdwijnen & het verse mengsel komt door de spoelpoorten boven de zuiger. Zuiger komt weer naar boven, comprimeert het mengsel & bougie vonkt...
Afgezien van allerlei ingewikkelde membraamsysteempjes & andere dingetjes is dit ruwweg de werking van tweetakt.
Nu het belang van de uitlaat: Een tweetakt verliest de uitlaatgassen in principe door onderdruk in de uitlaat en overdruk in de verbrandingskamer. De overdruk in de verbrandingskamer speelt alleen een kleinere rol dan bij viertakt, omdat bij een tweetakt de gassen moeten verdwijnen
tijdens de neerwaartse slag. Een viertaktmotor maakt een extra uitlaatslag, waardoor de uitlaatgassen extra gecomprimeerd worden & de overdruk in de verbrandingsruimte beter is.
In principe zou dit betekenen dat een viertakt een betere vullingsgraad heeft (want een tweetakt raakt minder van het verbrande mengsel kwijt).
Maar er zijn ook nog wervelingen in de uitlaat, die een soort zuigende werking kunnen hebben... Je snapt dat het belang van zulke zuigende wervelingen bij tweetaktjes groter is dan bij viertaktjes, die altijd al makkelijker het oude mengsel uitstoten richting uitlaat.
Het controleren en optimaliseren van deze wervelingen per cilinder is makkelijker en effectiever te realiseren door per cilinder een apart uitlaatsysteem te maken. Het extra gewicht is hierbij geen probleem, door de regels (min. 131 kg) en omdat de gewichtstoename niet opweegt tegen de vermogenswinst.
Bij een viertakt speelt de winst een kleinere rol & is het nadeel van het gewichtsverschil groter dan het voordeel van de marginaal betere wervelingen.
Bron: kennis van pa & ma die zelf handmatig uitlaten voor tweetakten maakte & ook altijd voor het principe 1 uitlaatsysteem per cilinder koos... Nu onderhoudsmonteur bij de vrienden v/d KLM... Grooooote uilaten
...