Oeroude autotechniek:
Enkele carburateur: 80PK
Identiek motorblok met dubbele carburateurs: 108PK
Identiek motorblok met dubbele Webers (dus eigenlijk 1 carb per inlaatkanaal) 125PK
Dit is een oud gietijzeren stoterstangen blok en de vermogenswinst tussen enkele carb en dubbele Webers is al meer dan 50%. Stel je voor wat er over blijft als je je 1000cc viercilinder motorfietsje aansluit op een enkele carburateur
Mijn kever had dubbele webers
daarvoor moet je de historie of Honda in de wegracerij gaan lezen, helaas alleen in Engels en Japans
edit en ik ben het daar dus mee eens.
De voornaamste reden is gelijke (hoge) prestaties van iedere cilinder, en een snelle gasrespons. Bij een 4 cilnder met een enkele carburateur hebben de buitenste cilinders langere inlaatkanalen (met daardoor grotere weerstand dan de 2 binnenste cilinders. Door het gemeenschappelijke spruitstuk beinvloeden de cilinders tijdens iedere inlaatslag elkaar. De inlaatstroom wordt constant verstoord door de pulserende onderdruk die tijdens iedere inlaatslag op 1 van de 4 inlaatkanalen ontstaat. Bij een 4-carburateurs set-up is van die verstoring geen sprake. Je ziet dit trouwens ook bij het uitlaattraject waarbij de fabrikanten proberen om de aparte pipen van het uitlaatspruitstuk een gelijke lengte te geven zodat ieder cilinder ook hier gelijk presteert.
Kwenie, er zaten twee grote luchtfilters bovenop, die mocht ik er van mijn pappie niet afhalen om te zien wat er onder zat. Ik denk dat ik toen 16 was. Was een heel mooie auto, reed lekker, is totallos gegaan op Zandvoort.
Zoiets was het:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/457/861/38640430023_original.jpg
Filters zijn kleiner dan ze in mijn herinnering waren.
Ja, dat zijn dubbele Webers, maar of dat er standaard op hoort? Ik weet het niet. Hij zal er wel lekker op gaan.
omdat er ongeveer altijd wel een cylinder aan het zuigen is.
Ik heb hier wel wat moeite mee. Inderdaad is de bekende dubbele Weber een ooit veel gebruikte carburateur in de racewereld, maar ik denk niet dat je er zoveel vermogen mee wint.
Als er dubbele Webers op werden gezet kreeg de motor gewoonlijk ook andere nokken en hoge compressiezuigers. Maar met alleen de beste carburatie denk ik niet dat je de 50% gaat halen, daar is een turbo bij nodig denk ik.
Ik vind het verhaal van Mauschen hierboven een prima verhaal.
Edit: op de vorige pagina dus.
Mijn broertje had problemen met het injectiesysteem van z'n 205 1.9 GTI, had er daarom maar 45mm dubbele webers (goed excuus om ze aan te schaffen) opgezet.
Dat maaakte zeer zeker wel verschil!! Onderin toeren raakte je wat vermogen/koppel kwijt, maar dat kreeg je bovinin 3 dubbel en dwars terug!
Maar dat is waarschijnlijk wel een ''four barrel''
De carburateurs van een Suzuki Samurai (auto) worden soms ook wel eens vervangen door carburateurs van een Suzuki GSXF600(foto). Schijnt inderdaad bizarre resultaten te behalen op de dyno
Nu is de carburateur van mijn auto (800cc) helaas ook versleten. Reserveonderdelen niet meer te leveren, etc...
Aangezien injectie niet eventjes achteraf in te bouwen is, zit ik er serieus over te denken om de carburateurs van bijv. een ZXR400 in het ding te plaatsen, puur omdat ik veel meer verstand heb van die materie. Iemand enige ervaring hier mee met zo'n project en wat te verwachten?
Mijn motor heeft helemaal geen cilders. Is dat een probleem?
Als je één carburateur op een meercilinder zet heb je een spruitstuk nodig. Daarin zitten bochten en dat betekent weerstand in de gasflow en dus minder vermogen.