Warme startmotor draait langzaam

BbigMmac

MF veteraan
6 nov 2007
1.277
42
Avenhorn
Nadat ik een eind heb gereden en even heb stilgestaan draait mijn startmotor bijna niet rond. Koud enkele keren achter elkaar starten is geen probleem maar zo gauw alleswarm is, is hij niet rond te branden. Accu is nieuw, motor van B12 loopt ook als een zonnetje.....iemand een idee??
 
koolborstels versleten ? heb je vaak ook met boormachine's in begin doen ze het maar als je tijdje gebruikt en je houd hem over de kop(bijvoorbeeld) dan houden ze er mee op....
 
Slechte startmotor misschien? Of kabel er naar toe? Start-relais?
Als je motor warm is, moet de startmotor meer kracht leveren, dus dan kan dat allemaal mee gaan spelen.
Een startmotor heeft het juist het zwaarst bij koude motor...
Ik denk dat je koolborstels aan vervanging toe zijn.
Andere optie is dat je accu niet/slecht bij laadt.
Als de motor een tijdje stilstaat komt de accu weer wat op kracht.
Maar dan moet de motor er ook een keer vanzelf mee stoppen.
Is makkelijk te testen door een tijdje met uitgeschakelde verlichting te rijden en dan te kijken of het probleem zich nog steeds voor doet.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik weet precies wat er aan de hand is, dit probleem komt ook voor bij veel oudere v-maxen.
Het is een massa probleem, het metalen plaatje waarop de koolborstels zitten maakt geen goede massa.
dit plaatje is van staal en zit ingeklemmt in het aluminium startmotorhuis, als hij koud is maakt hij goed contact, wordt hij warm dan gaat het aluminium meer uitzetten dan het staal en komt het plaatje los te liggen waar door hij gaat vonken, hierdoor komt er zwarte aanslag op de aanlegvlakken, waardoor het contact steeds minder wordt.

wil je voorgoed van het probleem af dan moet je een draad van het stalen plaatje naar het huis van de startmotor maken en een extra aarde draad rechtsteeeks naar de accu pool helpt daarbij ook erg goed.

ik zelf had dit probleem nl ook en na deze oplossing rij ik al meer dan 7 jaar met prima werkende startmotor ook bij warme motor.

veel suc6 ermee groeten Carlow
 
Hallo, ik weet precies wat er aan de hand is, dit probleem komt ook voor bij veel oudere v-maxen.
Het is een massa probleem, het metalen plaatje waarop de koolborstels zitten maakt geen goede massa.
dit plaatje is van staal en zit ingeklemmt in het aluminium startmotorhuis, als hij koud is maakt hij goed contact, wordt hij warm dan gaat het aluminium meer uitzetten dan het staal en komt het plaatje los te liggen waar door hij gaat vonken, hierdoor komt er zwarte aanslag op de aanlegvlakken, waardoor het contact steeds minder wordt.

wil je voorgoed van het probleem af dan moet je een draad van het stalen plaatje naar het huis van de startmotor maken en een extra aarde draad rechtsteeeks naar de accu pool helpt daarbij ook erg goed.

ik zelf had dit probleem nl ook en na deze oplossing rij ik al meer dan 7 jaar met prima werkende startmotor ook bij warme motor.

veel suc6 ermee groeten Carlow

Lijkt me een beter antwoord dan de koolborstels vervangen.

Optie waar ik aan dacht is de start koppeling. Als deze uit zet door de warmte o.i.d en te vroeg aangrijpt dan is de aanloop stroom die nodig is veel hoger.

Hoe dan ook eerst Carlows oplossing uitproberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan