Wat is leuke tourmotor?

Guillaumek

Rookie
19 mrt 2016
5
0
Assen
Hallo,

Ik ben op zoek naar een leuke tourmotor. 1 waar je recht op zit en waar zowel een beginner als meer ervaren motorrijder mee uit de voeten kan. Het moet geen "brommer" zijn. Het moet gewoon een zware motor zijn. Mijn vrouw is bezig voor haar rbw en ik heb rbw al 14 jaar en rij ook motor voor mn werk.
 
Hallo,

Ik ben op zoek naar een leuke tourmotor. 1 waar je recht op zit en waar zowel een beginner als meer ervaren motorrijder mee uit de voeten kan. Het moet geen "brommer" zijn. Het moet gewoon een zware motor zijn. Mijn vrouw is bezig voor haar rbw en ik heb rbw al 14 jaar en rij ook motor voor mn werk.

CBF600! *O*
 
Yamaha Fazer.

Suzuki v-strom 650 of 1000.
 
Laatst bewerkt:
Budget? Maakt nogal verschil of je 20 ruggen hebt liggen of dat je met moeite 1200 bij elkaar kunt schrapen ;)
 
Welkom op MF.

en ik lees met belangstelling mee...

sommige antwoorden kan je trouwens aardig voorspellen...

- ga proefrijden
- "mijn motor"
- een Busa (een rode, die gaan sneller)
- ...etc..
 
:^

Punt is namelijk dat vrijwel elke motor geschikt is om te toeren, de een ligt hooguit wat meer voor de hand dan de ander.

- Wat versta je onder toeren, de één zoekt de kleinste weggetjes uit en heeft genoeg aan credit card en tandenborstel, de ander blijft op de grotere wegen, wil via de snelweg naar het zuiden en neemt bij voorkeur de halve huisraad mee.

- gaat het in een (zeer) vlot tempo of wat meer touristisch

- moet een tourmotor per definitie een cardan hebben? Of is ketting met middenbok of smeersysteem ook goed?

- 1, 2, 3, 4 of 6 cilinders?

Ik gooi eens wat willekeurige modellen in de ring:
- BMW K75 / K100 / K1100
- Ducati ST2 ST3 ST4, Multistrada 1000
- Honda NT650V deauville, ST1100 Pan European, GL1200 - 1500 Goldwing
- Kawasaki Z750, Versys 650, GTR1000
- Suzuki GSR750, V-strom 650, Bandit
- Triumph Daytona, Tiger
- Yamaha FJ1200, FJR 1300, Diversion 900

En zo nog tientallen andere merken en honderden andere modellen, voor elk wat wils :)
 
Voor 3 a 4 k moet je een CBF600 vanaf 2008 kunnen krijgen met ongeveer 30-40k km op de teller. Die heeft injectie (te zien aan het zilvergrijze blok), rookglazen knippers en doorgaans C-ABS.
 
niets ten nadele, dit is weer een topic waar iedereen zijn eigen (tour-)motor aanprijst als de beste keus ;)

een prettige tourmotor, maar wel wat zwaar misschien, passend in je budget, is de Honda Pan European. er zijn twee versies: de 1100 carburatie met 100pk en de 1300 injectie met 10pk meer. mensen die beide motoren hebben gereden hebben een lichte voorkeur voor de 1100. voornaamste reden is dat het zwaartepunt van de 1100 met volle tank wat lager ligt dan bij een 1300 met volle tank. die zit bij de 1100 onder de zitting en achter het motorblok, en bij de 1300 deels op de plek waar je 'm bij iedere andere motor vindt: bovenop, tussen stuur en bestuurder. een 1300 met volle tank is dus 'topzwaarder' dan een 1100 met een volle tank.
wellicht is de 1100 te oud voor je, deze werd namelijk geleverd van 1990 tot begin 2001.

ik zei het al: zwaar. reken voor een 1100 op een rijklaargewicht van tegen de 300kg. de 1300 zal misschien nog wat zwaarder zijn. misschien geen motoren voor een beginnende motorrijder, denk je? ik kocht mijn Pan E. binnen een jaar na het behalen van mijn rijbewijs. dat-ie 300kg weegt, merk je eigenlijk allen als je stil staat en als je ermee moet manouvreren. beide motoren kunnen hoge kilometerstanden aan. mijn 1100 staat net op een ton, die kan dus nog even mee. een collega van mij heeft een jaar of 2 geleden zijn Pan 1300 bij 250.000km ingeruild op een BahMW K1600.

nadeel van een 1100 is dat het blok een distributieriem heeft in plaats van een ketting (bij de 1300). voorschrift van Honda is dat de riem bij 100.000 gecontroleerd wordt en bij 150.000km vervangen. maar of je 'm nou vervangt of controleert, het werk is hetzelfde. en dan is de keuze vrij simpel (vervangen bij 100.000km). verbruik is uiteraard zeer persoonlijk. ik heb tussen aanschaf in jl. juli en stalling voor de distributieklus, jl. december, een gemiddeld verbruik gehad van rond de 1:19.
 
Laatst bewerkt:
Om een zinnig antwoord te geven, als het moet dienen om te toeren ...

Een motor met cardan (riem mag ook, maar cardan is beter)
 
Om een zinnig antwoord te geven, als het moet dienen om te toeren ...

Een motor met cardan (riem mag ook, maar cardan is beter)


Het voordeel van cardan is toch een beetje overroepen hoor. De eeuwige welles/nietes discussie. Laar nooit een leuke motor staan omdat ie toevallig een ketting heeft.
Overigens toch weer typisch dat vooral Jappies de revue passeren.
 
niets ten nadele, dit is weer een topic waar iedereen zijn eigen (tour-)motor aanprijst als de beste keus ;)
Nou nee, maar TS wil meerdere eisen in 1 motor verenigen en dan kun je wel allerlei kanten op natuurlijk. De vrouw is beginner en hij wil geen brommer. Dan wil je niet te zwaar maar wel pit. De ~600cc tourklasse is dan volgens mij het meest geschikt en de CBF600 is een hele fijne allemansvriend, voor beginner als gevorderde/heropstapper. En gunstig in verhouding qua prijs, betrouwbaarheid, veiligheid.
 
Als de zithouding belangrijk is, begin dan eens de genoemde motoren op cycle-ergo.com naast elkaar te zetten, aangepast aan jullie respectievelijke lengte.

Ik geloof nooit dat je met zo'n topic verder komt. Zoals Bendevanmarx al aangaf, je wordt bedolven onder de opel kadetjes. Maar ja, als je dat net zoekt ;)
 
Wat een prachtige adviezen allemaal!!!! Ik vind de V Strom mooi en de Honda CBF ook. Ga eens goed kijken on me heen. Bedankt allemaal!!!!
 
tiger 955i
Eens je op een driecilinder gezeten heb, krijgen ze je er nooit meer af.
Ik vind het een heerlijk ding, vooral met de Triumph koffers erop. Voldoet ook zeker aan de eis van TS voor een zware motor :+

Het moet gewoon een zware motor zijn.
Wel even om rekening mee te houden, dat gewicht draagt ie gevoelsmatig ook nog vrij hoog en het zadel is redelijk hoog.

tiger20131.jpg
 
Nu zakken we van een Kadetje al naar een Daciaatje ;)

rijdt wel probleemloos over de Transfagarasan...


een BMW F800ST trouwens ook.

Vooruit, ff patsen dan maar..

2014: Belgrado - Helsinki - Transalpina - Sofia (in die volgorde)

reisadviezen oost europa gevraagd.

Kort daarna nog een keer op en neer naar Croatie.

En weer 2x in 2015:
Plof... Even naar Plovdiv.

Tussendoor ook wat stedentrips en veel woon-werk verkeer...
Dit alles met het equivalent van een "dacia/kadettje"...

(maar ik ga niet expliciet roepen dat _mijn_ motor de leukste tourmotor is - da's persoonlijk)
 
~

rijdt wel probleemloos over de Transfagarasan...


een BMW F800ST trouwens ook.

Vooruit, ff patsen dan maar..

2014: Belgrado - Helsinki - Transalpina - Sofia (in die volgorde)

reisadviezen oost europa gevraagd.

Kort daarna nog een keer op en neer naar Croatie.

En weer 2x in 2015:
Plof... Even naar Plovdiv.

Tussendoor ook wat stedentrips en veel woon-werk verkeer...
Dit alles met het equivalent van een "dacia/kadettje"...

(maar ik ga niet expliciet roepen dat _mijn_ motor de leukste tourmotor is - da's persoonlijk)~


Dat deden in de jaren zeventig mijn schoonouders ook met hun Trabantje. Met een grote Klappfix erachter en vier man aan boord. Het karretje redde het, maar het bleef een Trabantje ;)
Alle gekheid op een stokje. Er is toch niets zo persoonlijk als de keuze van een motorfiets!
 
F 650 GS is er sowieso als de 650 cc ééncilinder en als 800 cc tweecilinder. Totaal verschillend motorkarakter. Of de tweepitter beschikbaar is voor het budget van TS weet ik niet. Verwacht dat het met goed zoeken en onderhandelen zou moeten lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan