Wat is leuke tourmotor?

Ik zie nogal vaak de HONDA CBF 600 als suggestie passeren ... zéér persoonlijk, maar dit vond ik een der onaangenaamste en saaiste motoren in de (te) lange rij van brommers die ik reeds heb gehad...

Toen ik hem na korte tijd -als nieuw- weer inruilde, kocht iemand anders 'm onmiddellijk van mijn dealer... en vroeg na een weekeindje toeren, of-ie de koop ongedaan mocht maken...

Er moet toch iets zijn met die fiets...
 
F 650 GS is er sowieso als de 650 cc ééncilinder en als 800 cc tweecilinder. Totaal verschillend motorkarakter. Of de tweepitter beschikbaar is voor het budget van TS weet ik niet. Verwacht dat het met goed zoeken en onderhandelen zou moeten lukken.

Een eencilinder als toermotor zou ik zeker niet aanbevelen. Een tweecilinder is al beter.
Een driecilinder combineert volgens mij de voordelen van een tweecilinder en de voordelen van een viercilinder, zonder hun nadelen over te nemen. Het is niet voor niets dat Yamaha de mosterd bij Triumph is gaan halen voor zijn driepitters :Y
 


Het is niet voor niets dat Yamaha de mosterd bij Triumph is gaan halen voor zijn driepitters :Y

Yamaha bouwde al 3 cilinder voor de wederopstanding van Triumph.....

Maar je keus : budget 3-4k, zwaar, makkelijk rijden. Kijk eens bij een Yamaha Diversion 900. Dan houd je nog wat van je budget over, ideaal om weer ervaring op te doen, en over een jaar of 2 een motor voor wat langere termijn te kiezen.
Ik raad niemand aan om gelijk iets "definitiefs" te kiezen. Kies nu iets waar je goed mee uit de voeten kan en kijk over een paar jaar weer verder.
 
Kijk eens bij een Yamaha Diversion 900. Dan houd je nog wat van je budget over,
Lest best op mijn lijstje van een paar dagen geleden *D
Gezien de leeftijd is er met dat overgebleven budget nog wat achterstallig onderhoud te verhelpen en/of versleten onderdelen (b.v. remleidingen en schokdempers) te vervangen.
 
Nu heb ik mijn gpx'je drie weken geleden, noodgedwongen, ingeruild voor een vfr750 uit 94, dus viel mij daarom op dat deze in de rijtjes mist. Proef gereden op een veel modernere cbr600f en een cbr1000, maar de eerste vond ik saai en niet leuk en de tweede vond ik heel erg zwaar aan voelen en is een stuk minder zuinig. Voor het voorgestelde budget kan je een hele mooie vfr800 kopen. Dan zit je rechtop en kan je vriendin meteen al lekker rijden aangezien die in de hele toeren range genoeg power heeft, je dus prima met (eigenlijke te) lage toeren een bochtje pakken en voor jou zelf valt er ook nog flink mee te knallen.

Mooie dingen ook (persoonlijk natuurlijk) en voorzien van allerlei nieuwerwetse snufjes. Kmstand hoef je dan ook meteen niet heel erg meer op te letten, want ze staan er bekend in enkele tonnen te kunnen draaien. (Google maar eens, is de populairst motor onder bezorgers in Engeland waar dat veel met de motor wordt gedaan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan