6 of 12 Is me ooit verteld.
Heeft blijkbaar met de ontstekingshoek te maken, maar dat heb ik nooit begrepen. Iemand hier die dat wel weet?
Het heeft te maken met de massa van de zuigers en de tijd tussen twee ontstekingen.
Bij een zescilinder heb je elke 120 graden krukasverdraaiing een ontsteking, er zutten dus hele kleine loze momenten tussen de krachtontwikkelingen. Bij een viercilinder is dat 180 graden, bij een driecilinder zelfs 240 graden.
Dan heb je punt twee en dat is massa. Bij een zes en een driecilinder zijn die zo gelijk mogelijk verdeeld(elke 120 graden een krukwang, een drie en een zespitter zijn dus hetzelfde qua balans), een driecilinder en een zescilinder hebben namelijk 3 gelijke massapunten tijden een rotatie van de krukas. bij een viercilinder zijn dat er twee(slechts elke 180 graden een brok massa). Beetje moeilijk uit te leggen, maar plaatje erbij:
Driecilinder:
[img=300]http
/www.atzonline.com/cms/images/m05-13-01.jpg[/img]
Let op dat elke kruktap/contragewicht 120 graden verdraaid staat ten opzichte van zijn buurman. Het plaatje is een beetje misleidend omdat er twee zuigers op gelijke hoogte staan, maar het steekt hetzelfde in elkaar als je het plaatje van de zescilinder pakt en in het midden in tweeen zaagt.
Viercilinder:
[img=300]https
/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Engine_movingparts.jpg[/img]
Slechts twee massapunten per rotatie, de binnenste twee zuigers en de buitenste twee zuigers bewegen gelijk met elkaar.
Zescilinder:
[img=300]http
/www.sae.org/dlymagazineimages/web/516/7204_7447.jpg[/img]
In feite een dubbele driecilinder dus.
tl;dr
Een driecilinder en een zescilinder zijn qua massa verdeling bijna gelijk. Een zescilinder zal echter mooier lopen door de 2x zo frequente onsteking.