Oké...allereerst..mochten er staks "......" zijn die zeggen dat als je je papieren niet bij je had en deze daardoor niet zijn ingenomen jij je nergens zorgen over hoeft te maken en gewoon door moet rijden en daarmee af.....NIET dus...ondanks dat jij je papieren niet bij had is e.e.a. wel verwerkt in de computer, doorrijden en dan toch gepakt worden dan ben je dus wel heel extra zuurMaar goed, waar het mij nu omgaat is het volgende;
Ik had foutieve verlichting volgens oom agent (en dat zal dan wel) en in principe is kentekenbewijs ingenomen (had hem niet bij mij) totdat ik langs kom voor een herkeuring.
Mijn vraag is nu wat mag nu wel precies en wat niet? Ter plekke niet veel zin om daarover in discussie te gaan in de stromende regen en gehamerd werd op de blauwe leds!
En hoe gaat zo'n keuring in zijn werk. Krijg je bij afkeuring een herkansing of is het weg papiertje en lopen?
Aan verlichting heb ik op mijn R1 2003 het volgende aangepast/geinstalleerd:
10 Watt oranje knippers voor i.p.v. stadslicht.
Ingebouwde grote oranje leds aan de zijkant voor.
Ingebouwde rode knippers in Ledboard achterlicht (geen speciale effectjes maar gewoon knipperend.
Blauwe leds als kentekenverlichting (hier weet ik het dus al van)
Nu ben ik ook al meerdere keren aan de kant gezet maar tot nu toe geen enkele agent die over de verlichting ook maar een woord gerept heeft. Is dit iets waar ik mee uit de voeten kan bij het schrijven van een protest aan de officier?
Alvast bedankt,
P
......
Ik heb er even geen beeld bij, maar het zou kunnen dat alle toegevoegde verlichting verwarrend kan werken. Succes.
klopt....eerst wouden ze roze....maar die kleur was al vergevenBlauwe lampjes zijn zowiezo "agentenmagneten" dan worden we erg jaloers...blauw is nl oa voor ons gereserveert...
klopt....eerst wouden ze roze....maar die kleur was al vergeven
Zo leuk vond ik 'm anders niet
Dacht opeens..piccie??
Door de wijzigingen aan je motor is hij niet meer in overeenstemming met de bepalingen in het voertuigreglement (permanente eisen), anders gezegd, hij is niet meer dezelfde als toen hij werd aangeboden voor de typegoedkeuring. In de permanente eisen dstaat omschreven wat er allemaal op- en aan je motor moet zitten. Ook bij een ongeval waarbij de motor is beschadigd kan het kentekenbewijs worden ingenomen. De zogenaamde 30-dagen regeling is dan van kracht. Als je je motor binnen die 30 dagen weer terugbrengt in de originele staat, krijg je direct je kentekenbewijs terug. De eenvoudige zaken (koplampglas is kapot, spiegel afgebroken, stuurhelft afgebroken) kan de politieagent in kwestie zelf beoordelen, voor de meer ingewikkelde zaken kan hij/zij je doorverwijzen naar bijvoorbeeld de technische dienst van het betreffende korps. Mocht het gaan om ingrijpende wijzigingen die mogelijk een gevaar kunnen opleveren (denk maar aan een voorvork die een meter langer is dan standaard en een remschijfje van een ATB-fiets in een Harley van 375 kg)of als het voertuig ten gevolge van een ongeval zeer zwaar beschadigd is,dan zal het kentekenbewijs worden opgestuurd naar de RDW en zul je daar langs moeten. Dit gebeurt ook als je niet binnen de termijn van 30 dagen verschijnt. Gewoon de lampjes verwijderen en de motor tonen. Ik heb er even geen beeld bij, maar het zou kunnen dat alle toegvoegde verlichting verwarrend kan werken. Succes.
Oké...allereerst..mochten er staks "......" zijn die zeggen dat als je je papieren niet bij je had en deze daardoor niet zijn ingenomen jij je nergens zorgen over hoeft te maken en gewoon door moet rijden en daarmee af.....NIET dus...ondanks dat jij je papieren niet bij had is e.e.a. wel verwerkt in de computer, doorrijden en dan toch gepakt worden dan ben je dus wel heel extra zuur!!!!!
Voor de rest je verlichting weer GEHEEL origineel maken en laten zien, je krijgt dan a la seconde je papieren terug en klaar. Mogelijk nog een bonnetje mee maar dat is er dan 1 die niet zo heel vreselijk aantikt...
Nee, je kan er niets mee dat andere agenten daar niets over gezegd hebben, hoogstens zal een rechter dan zeggen dat die agenten die je daarvoor sprak hun werk niet goed gedaan hebben.....Daar kun je echt geen rechten aan ontleden.
Sommigen denken soms dat ik vreselijk bevooroordeeld ben in het geven van dit soort adviezen maar dit is echt de enige weg.
Zijn al die streetfighters en customs dan in theorie ook in overtreding?
Schrijf denk ik toch die brief maar, al was het maar voor therapeutische doeleinden.
Na het hele gezeur werd namelijk nog eens zout in de wond gegooid door te zeggen dat ik te hard reed! 110... waar 100. Nou poepoe, ik deed een inhaalmanouvre. Dit zijn typisch agenten die het leuk vinden om motorrijders te pesten (ze zaten zelf warm in de auto). Als men zich nou eens druk zou maken over al die links(hard)rijders... Maar dat hoor je wel vaker zeker
Ervaring gelukkig niet. Maar als je bv "safety lights"Nummerplaatverlichting moet wit licht zijn, achterlicht moet rood licht zijn, dus..
Ik vraag me trouwens af als je motor niet voldoet aan de permanente eisen hoe het zit met de verzekering. Volgens mij kan dat nog wel eens problemen opleveren, zeker bij een ongeval in het donker. Iemand die hier iets meer van weet of ervaring mee heeft ?
Als je het dan echt wilt weten....(Bron: Voertuigreglement - Permanente Eisen)
Uiteraard moeten al die lampen dan weer voldoen aan de wettelijke voorschriften, maar dat zal ik je besparen; Als het een E4 keur heeft is het wel ongeveer goed, tenzij je je knippers in je naven monteert ofzo.
§ 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.4.51
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;
b. een of twee dimlichten;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets
d. een of twee stadslichten
e. een achterlicht
f. een of twee remlichten
g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
h. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
Artikel 5.4.53
1. De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2. De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.
3. De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.
4. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
5. De kentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
Artikel 5.4.55
4. Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg gelijke sterkte zijn. De op een motorfiets zonder zijspanwagen gemonteerde lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
Artikel 5.4.57
1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
b. een mistlicht aan de voorzijde van het voertuig;
c. een mistlicht aan de achterzijde van het voertuig;
d. waarschuwingsknipperlichten;
f. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;
Artikel 5.4.59
1. Het mistlicht aan de voorzijde, het richtlicht, het bermlicht en het stadslicht mogen naar voren niet anders dan wit of geel stralen.
Artikel 5.4.64
2. Motorfietsen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende verlichting.
Artikel 5.4.65
Motorfietsen mogen, onverminderd het in de artikelen 29 en 30 van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.52, 5.4.57 en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan.
Zo leuk vond ik 'm anders niet
PS, Dep...lees z'n onderschrift eens...