Ja hoor, de aandrijving is beter dan de beste benzinemotor met de beste automatenbak ooit kan zijn... En veel eenvoudiger....Ben je er tevreden mee? ....
Het aantal kilometer op een lading zit meest zo rond de 140 bij normaal woon-werk gebruik.....Hoeveel km maak je gemiddeld op 1 lading? Ben je er ook ooit mee naar het buitenland geweest?
En wat is een powertank? :p ....
Mijn startmotor is elektrisch, telt dat ook?
En dat is voorlopig nog een groter nadeel dan de relatief beperkte autonomie. Je krijgt, zoals je zelf stelt, "een Spartaans uitgeruste motorfiets met niets te veel aan" en daar vragen ze dan een prijs voor gelijkwaardig aan een full option hoogpoter van de duurdere klasse. Of m.a.w. je koopt er een offroad hoogpoter voor lange reizen mee + een betere naked voor de mooie dagen en je houdt nog wat budget over en je bent niet beperkt door een stopcontact noch in hoeveelheid bagage, noch door het weer, noch door het soort weg. Of e-rijden de toekomst wordt valt niet te zeggen wegens gebrek aan glazen bol (tegen de tijd dat hij op punt staat en aan een aanvaardbare prijs kan verkocht worden mag je misschien helemaal niet meer individueel rijden). De e-bike voor WW verkeer waarschijnlijk nog eerder dan de e-car. Maar zeker niet (massaal) de eerste jaren.Verder is het een eenvoudig fietsje, bijna spartaans, er zit niets teveel aan.
....En dat is voorlopig nog een groter nadeel dan de relatief beperkte autonomie. Je krijgt, zoals je zelf stelt, "een Spartaans uitgeruste motorfiets met niets te veel aan" en daar vragen ze dan een prijs voor gelijkwaardig aan een full option hoogpoter van de duurdere klasse....
....Of m.a.w. je koopt er een offroad hoogpoter voor lange reizen mee + een betere naked voor de mooie dagen en je houdt nog wat budget over en je bent niet beperkt door een stopcontact noch in hoeveelheid bagage, noch door het weer, noch door het soort weg....
...Of e-rijden de toekomst wordt valt niet te zeggen wegens gebrek aan glazen bol (tegen de tijd dat hij op punt staat en aan een aanvaardbare prijs kan verkocht worden mag je misschien helemaal niet meer individueel rijden). De e-bike voor WW verkeer waarschijnlijk nog eerder dan de e-car. Maar zeker niet (massaal) de eerste jaren....
Bij mijn laatste all in vergelijk (tussen een Street Triple en een Zero) in 2016 duurde het achttien (18!) jaar voor de Zero voordeliger werd. Er van uitgaand dat de Zero (of zijn batterijen) het zo lang kosteloos zouden uithouden. Ik rep daar dus hier best niet over.Hybride schreef op 22 december 2017 @ 16:47~[/message]:~[/b]
Je hebt het alleen over de aanschaf maar je rept niet over de kosten daarná.
Er is niets conservatief aan een kosten/baten analyse. Gewoon een kwestie van een beetje gezond verstand.Hybride schreef op 22 december 2017 @ er is geen conservatiever volk dan motorrijders.
Kom aan zeg een beetje serieus blijven. Wat sleur je er nu allemaal bij? Maar als het echt moet. Sinds wanneer wordt elektriciteit met lucht aangemaakt? In feiten is het meestal nog altijd met een stoomturbine zo vooruitstrevend is dat dus niet. En waar wordt die stoom mee opgewekt? Lucht? Het zal eerder via een energetisch verlieslatende omweg met gas, bruinkool of kernenergie zijn. Allemaal heel zuiver en vooruitstrevend dus. Ik weet niet hoe het in NL zit maar hier in België zijn de tankstations al jaren overdekt en worden ze schoon gehouden (in tegenstelling tot de wegen waar we allen over moeten) en ben je binnen de vijf (5!)min., ruim genomen, weer weg. Spijtig genoeg noemen ze in België de elektriciteitsfactuur tegenwoordig een belastingfactuur (80% van de prijs bestaat uit belastingen en accijnzen). Je sponsort er de staat dus even goed mee.Hybride schreef op 22 december 2017 @
Ik hóef niet eens tanken, ik hoef niet in de regen en de kou over dat vieze glibberige beton de staat en de terroristen sponsoren.
????Bovendien, maar dat is een persoonlijk gegeven, is voor veel motorrijders motorrijden een beleving, ttz. tijdig en op het juiste moment kunnen schakelen, combineren van verscheidene motorische handelingen, het geluid van de motor bij verschillende toerentallen....
.....wat prutsen aan je motor (een eventueel gebroken ketting kan je onderwweg nog zelf herstellen maar een gebroken kunststof aandrijfriem?) en niet aan een uit/aan hendel kunnen draaien om alleen op de sound van de rolweerstand van de banden van A naar B te geraken.???...
....Zijn he verwachtingen alleen toegespitst op het laatste geval heeft een e-bike idd een meerwaarde. Zo niet blijft het vooralsnog een batterijpack omhuld metplastic om het er enigzins als een motorfiets uit te laten zien en verder(vanuit ouderwets motorisch oogpunt bekeken) uitgerust met minderwaardige onderdelen voor de prijs van een premium bike.
Het zou een ding voor de toekomst moeten zijn. Ik begrijp dan ook niet dat de "nieuwe" spelers er zoveel moeite (en plastic) in steken om hem toch maar krampachtig op iets uit "het verleden" te laten lijken?
Maar waarom koop je die Zero dan ook nieuw ? Een elektrische motor kun je prima gebruikt kopen want er kan bij de vorige eigenaar niets misgaan met inrijden, koud gassen, afwurgen in een te hoge versnelling of overtoeren draaien. Verder zit er geen koppeling aan waarmee je de bak die er niet aan zit kunt mishandelen......Bij mijn laatste all in vergelijk (tussen een Street Triple en een Zero) in 2016 duurde het achttien (18!) jaar voor de Zero voordeliger werd. Er van uitgaand dat de Zero (of zijn batterijen) het zo lang kosteloos zouden uithouden. Ik rep daar dus hier best niet over.
....Kom aan zeg een beetje serieus blijven. Wat sleur je er nu allemaal bij? Maar als het echt moet. Sinds wanneer wordt elektriciteit met lucht aangemaakt? In feiten is het meestal nog altijd met een stoomturbine zo vooruitstrevend is dat dus niet. En waar wordt die stoom mee opgewekt? Lucht? Het zal eerder via een energetisch verlieslatende omweg met gas, bruinkool of kernenergie zijn....
....Gelukkig is dat bij jullie anders en kunnen jullie allemaal thuis elektriciteit tanken en kan je met de Zero daarna over verwarmde en overdekte wegen rijden (als 5 min. tanken al zo een probleem is durf ik me niet af te vragen hoe jullie zich bij regenweer op de openbare weg begeven of kan dat alleen bij goed weer in de zomer over fluisterasfalt?). Spijtig genoeg zijn we in B nog niet zo ver.
En thuis tanken is ook geen probleem hoor. Al van een jerrycan gehoord? Daar giet ik een tank in enkele min. mee vol ipv uren aan het stopcontact te hangen.
.
Ik weet niet hoe je bij 2 jaar komt ?.....Het is je goed recht om 100% voor een e-bike te gaan.
Maar gaan beweren dat de toekomst (binnen 1-2 jaar dan nog) aan de elektrische voertuigen is zonder enig voorbehoud getuigt van weinig doorzicht in de problematiek....
Excuseer, mij moet je niets over elektriciteit via PV leren. Mijn hele woning draait er al 6 jaar op. Of je hebt nog eens bijkomend geïnvesteerd in zeer veel dure home batterijen en je bent dus off grid of je bent gewoon je zelf iets aan het wijsmaken, zeker als je het jaar rond rijdt. Wat je vertelt is zonder duur extra batterijpack met externe generator gewoon onmogelijk. Hier heeft in de maand december tot nu toe de zon exact vijf (5!) uur geschenen.Mijn motor rijdt op kernfusie. Zonnestroom dus en daar komt geen turbine aan te pas, geen hoogspanningsnet, alleen een omvormer.
Omdat hij tweedehands nog meer kost dan een nieuwe atmosferische. En omdat het zwakke punt van een e-bike de batterijen zijn. Die wil ik dus al zeker niet tweedehands kopen omdat ik niet weet hoe de eerste eigenaar met het laden en ontladen is omgegaan. Bovendien is juist door de steeds verbeterende technologie een tweedehands e-bike altijd al achterhaald. Je koopt dus verouderde technologie voor een veel te dure prijs aan.Hybride schreef op 22 december 2017 @ 19:56~[/message]:~[/b]
Maar waarom koop je die Zero dan ook nieuw ?
Maar waarom koop je die Zero dan ook nieuw ? Een elektrische motor kun je prima gebruikt kopen want er kan bij de vorige eigenaar niets misgaan met inrijden, koud gassen, afwurgen in een te hoge versnelling of overtoeren draaien. Verder zit er geen koppeling aan waarmee je de bak die er niet aan zit kunt mishandelen.Nou, tanken is niet mijn hobby, nog afgezien van de bedragen die je moet afrekenen. Altijd glad, vies, oppassen dat je niet onderuit gaat.
En waar komt die olie vandaan ? Waar kwamen de meeste terroristen van 9-11 vandaan ? Is olieland Qatar niet de grote sponsor van IS ? Misschien komt het wel via via van IS.
De link met terrorisme is zeker niet vergezocht.
Mijn motor rijdt op kernfusie. Zonnestroom dus en daar komt geen turbine aan te pas, geen hoogspanningsnet, alleen een omvormer.
En zelfs al zou ik stroom van een kolencentrale gebruiken (doe ik niet) dan nog is de totale uitstoot lager dan bij een benzinemotor.Je begrijpt me niet.
Ik rijd zomer en winter in weer en wind. Soms is het een week lang nat weer, vind jij het dan leuk om onderweg een benzinestation op te zoeken, proberen niet onderuit te gaan op de vloeistofdichte vloer, in de nattigheid je handschoenen uit, dan tanken en voor het afrekenen ook nog de natte helm van je kop af en daarna alle natte troep weer aan ? Als het nat is wil ik niet stoppen en zeker niet bij een tankstation.
Ik ben heel blij dat dát niet meer nodig is. Nóg een aspect dat elektrisch rijden fijner maakt dan benzine.
Maar als jij graag meerdere keren met een jerrycan gaat sjouwen, prima. Maar waar komt de inhoud van die jerrycan eigenlijk vandaan ?
En wat is het probleem met laden ? Ik prik het snoer er in en klaar. Wat maakt het uit dat ie er wat langer over doet, ik ga er toch niet bij staan wachten ?!?Ik weet niet hoe je bij 2 jaar komt ?
In de autowereld gaat er binnen 2 jaar veel veranderen.
Bij de motorfietsen verwacht ik weinig, motorfabrikanten en motorrijders zijn veel te conservatief.
Ik ken jouw persoonlijke leefomgeving niet maar je verhaal herken ik niet in mijn situatie.Hybride schreef op 22 december 2017 @ 19:56~[/message]:~[/b]
Ik rijd zomer en winter in weer en wind. Soms is het een week lang nat weer, vind jij het dan leuk om onderweg een benzinestation op te zoeken, proberen niet onderuit te gaan op de vloeistofdichte vloer, in de nattigheid je handschoenen uit, dan tanken en voor het afrekenen ook nog de natte helm van je kop af en daarna alle natte troep weer aan ? Als het nat is wil ik niet stoppen en zeker niet bij een tankstation.
Nou lees er hier de commentaren van je mede enthousiastelingen eens op na.Hybride schreef op 22 december 2017 @ 19:56~[/message]:~[/b]
Ik weet niet hoe je bij 2 jaar komt ?
Moet ook niet. Jij maakt er blijkbaar wel een drama van dat ik om de 350 km vijf minuten moet gaan tanken. Ik kan die 350 km wel overal in lijn afleggen.Hybride schreef op 22 december 2017 @ 19:56~[/message]:~[/b]
En wat is het probleem met laden ? Ik prik het snoer er in en klaar. Wat maakt het uit dat ie er wat langer over doet, ik ga er toch niet bij staan wachten ?!?
Moet ook niet. Jij maakt er blijkbaar wel een drama van dat ik om de 350 km vijf minuten moet gaan tanken. Ik kan die 350 km wel overal in lijn afleggen.
Je vindt het een drama dat ik "op zoek" moet naar een benzinestation? We zullen het dan maar niet hebben over de beschikbare (of gebrek aan) laadpalen en de tijd die je daar staat te koppelen om je batterij vol te krijgen?
Maar in jouw redenering (je tankt dus blijkbaar alleen thuis met kernfusie) is je autonomie dus in het beste geval beperkt tot 100 km rond je woning (200/2).