Blackbonkie
Die hard MF'er
hallo , wat smeren jullie op de nieuwe rubber afdichtringen van een remklauw voor dat het zuigertje terug geplaats gaat worden
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Volgens mij is de pasta niet hygroscopisch en trekt dus geen vocht uit de lucht aan, in tegenstelling tot remvloeistof.In het remsysteem moet alléén remvloeistof. Als je daar kopervet, zuurvrije vaseline of ander smeer middel in morst, dan loop je het risico dat je daarmee het kookpunt verlaagt.
Je mag de cupjes dus alleen smeren met Ate remcilinderpasta of remvloeistof of niks.
Ik smeer Ate remcilinderpasta op de omtrek van de remcilinders, niet op de achterkant. Als is de remcilinders dan in de klauw duw, dan veegt het rubber bijna alles er af. Dat blijft dus buiten. Het beetje dat naar binnen slipt had hij blijkbaar nodig om het rubber te smeren.
De remcilinderpasta die aan de buitenkant blijft zitten mag je wegvegen, heeft geen nut, want het is hygroscopisch. Na de eerste regenbui is het toch weg.
LOKALE CORROSIEVORMEN: SPLEETCORROSIE DEEL 1: HET MECHANISMESpleetcorrosie?
Je doet of je het middeltje kent?Nee, geen glijmiddel voor rubbers, maar vet tegen het roesten dat niet wegspoelt als het regent en niet smelt als je remt.
Dat kookpunt verlagen zal op zich wel meevallen mocht er een heel dun laagje achter op je cilinder zitten. Als je als straatrijder of hobbyracer last krijgt van een te laag kookpunt heb je je roeping misgelopen . Theoretisch klopt het, maar in de praktijk zal het wel los lopen.In het remsysteem moet alléén remvloeistof. Als je daar kopervet, zuurvrije vaseline of ander smeer middel in morst, dan loop je het risico dat je daarmee het kookpunt verlaagt.
Je mag de cupjes dus alleen smeren met Ate remcilinderpasta of remvloeistof of niks.
Ik smeer Ate remcilinderpasta op de omtrek van de remcilinders, niet op de achterkant. Als is de remcilinders dan in de klauw duw, dan veegt het rubber bijna alles er af. Dat blijft dus buiten. Het beetje dat naar binnen slipt had hij blijkbaar nodig om het rubber te smeren.
De remcilinderpasta die aan de buitenkant blijft zitten mag je wegvegen, heeft geen nut, want het is hygroscopisch. Na de eerste regenbui is het toch weg.
The brake cylinder paste is not splashwaterproof. Its use is therefore restricted to internal surfaces in protected or sealed installation positions.
Het spoelt er dus af in de regen.
Wat smeren jullie op het blootliggende deel van de remzuigertjes?
wederom : niksWat smeren jullie op het blootliggende deel van de remzuigertjes?
Nee, ik had er nooit over nagedacht. Ik heb er nog nooit iets op gedaan. Maar het rampscenario spleetcorrosie zette me aan het denken. Kopervet, keramische pasta, Eurol Marine Grease EP 2/3, ... ?Je doet of je het middeltje kent?
Ze noemen het Krytox en ik heb het in huis voor het onderhoud van de rubbers van m'n cabrio(Eos), het is behoorlijk prijzig dus het kopen alleen voor je rubbertjes van de remzuigers zou ik niet aanbevel, maar het is meer dan een glijmiddel.Nee, ik had er nooit over nagedacht. Ik heb er nog nooit iets op gedaan. Maar het rampscenario spleetcorrosie zette me aan het denken. Kopervet, keramische pasta, Eurol Marine Grease EP 2/3, ... ?
The brake cylinder paste is not splashwaterproof. Its use is therefore restricted to internal surfaces in protected or sealed installation positions.
Het spoelt er dus af in de regen.
Wat smeren jullie op het blootliggende deel van de remzuigertjes?
Krytox is een PFPE (fluor) olie met een PTFE verdikker en heeeeeeeel erg overkill voor je remmen. Maar op zich wel geschikt aangezien het geen kunststoffen en rubbers aantast en een volwaardig smeermiddel is.Ze noemen het Krytox en ik heb het in huis voor het onderhoud van de rubbers van m'n cabrio(Eos), het is behoorlijk prijzig dus het kopen alleen voor je rubbertjes van de remzuigers zou ik niet aanbevel, maar het is meer dan een glijmiddel.
M.a.w. contact corrosie?LOKALE CORROSIEVORMEN: SPLEETCORROSIE DEEL 1: HET MECHANISME
DEEL 1
Sterke plaatselijke aantasting doet zich vaak voor in spleten en aan andere afgeschermde delen van metalen oppervlakken die zijn blootgesteld aan een corrosief milieu. Dit type aantasting wordt doorgaans gekenmerkt door een klein volume stilstaande oplossing veroorzaakt door holtes, aanliggende metaaloppervlakken, oppervlakken onder pakkingmateriaal, overlapnaden en spleten onder bouten en klinknagels. Om deze reden wordt er gespoken van spleetcorrosie en soms van ‘under deposit attack’ (corrosie onder afzettingen). Spleetcorrosie is een verschijnsel dat zich niet tot roestvast staal beperkt en zich ook voordoet bij titanium-, aluminium- en koperlegeringen. Met name in zeewater is spleetcorrosie een veelvoorkomend probleem.
bron
één post op het net, waarin de schrijver duidelijk schrijftInteressante vraagstelling van de TS. Zat met dezelfde vraag voor mijn TDM achterremklauw. Ik ben gegaan voor Siliconenspray. De te gebruiken remvloeistof is DOT4, dus dat bijt elkaar niet. Aanleiding om siliconenspray te gebruiken was dit artikel: Brake Caliper Rebuild – Yamaha Triples en het feit dat ik geen hele tube wil kopen waarvan ik maar een doperwt van gebruik. Overigens zat bij de originele Yamaha revisieset geen zakje vet, wat ik elders wel heb gezien.
T'is verrot dus het resultaat is allebei hetzelfde.M.a.w. contact corrosie
Rommel insmeren met remvloeistof of ate verder niks. Tenzij je graag tegen een auto op klapt omdat je remmen straks niks meer doen