wat smeren jullie op nieuwe rubber afdichtringen van de remklauw

Blackbonkie

Die hard MF'er
26 aug 2008
521
41
Zalk
hallo , wat smeren jullie op de nieuwe rubber afdichtringen van een remklauw voor dat het zuigertje terug geplaats gaat worden
 
Het staat ook op de tube :+ :
geen mineraal olie of smeervet gebruiken

72A7B504-ACD3-4B8E-A096-E02DC311B422.jpeg
 
In het remsysteem moet alléén remvloeistof. Als je daar kopervet, zuurvrije vaseline of ander smeer middel in morst, dan loop je het risico dat je daarmee het kookpunt verlaagt.
Je mag de cupjes dus alleen smeren met Ate remcilinderpasta of remvloeistof of niks.

Ik smeer Ate remcilinderpasta op de omtrek van de remcilinders, niet op de achterkant. Als is de remcilinders dan in de klauw duw, dan veegt het rubber bijna alles er af. Dat blijft dus buiten. Het beetje dat naar binnen slipt had hij blijkbaar nodig om het rubber te smeren.

De remcilinderpasta die aan de buitenkant blijft zitten mag je wegvegen, heeft geen nut, want het is hygroscopisch. Na de eerste regenbui is het toch weg.
Volgens mij is de pasta niet hygroscopisch en trekt dus geen vocht uit de lucht aan, in tegenstelling tot remvloeistof.
Vocht wat tussen twee onderdelen zit veroorzaakt spleetcorrosie, meestal het einde van de cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Spleetcorrosie?
LOKALE CORROSIEVORMEN: SPLEETCORROSIE DEEL 1: HET MECHANISME
DEEL 1
Sterke plaatselijke aantasting doet zich vaak voor in spleten en aan andere afgeschermde delen van metalen oppervlakken die zijn blootgesteld aan een corrosief milieu. Dit type aantasting wordt doorgaans gekenmerkt door een klein volume stilstaande oplossing veroorzaakt door holtes, aanliggende metaaloppervlakken, oppervlakken onder pakkingmateriaal, overlapnaden en spleten onder bouten en klinknagels. Om deze reden wordt er gespoken van spleetcorrosie en soms van ‘under deposit attack’ (corrosie onder afzettingen). Spleetcorrosie is een verschijnsel dat zich niet tot roestvast staal beperkt en zich ook voordoet bij titanium-, aluminium- en koperlegeringen. Met name in zeewater is spleetcorrosie een veelvoorkomend probleem.
bron
 
In het remsysteem moet alléén remvloeistof. Als je daar kopervet, zuurvrije vaseline of ander smeer middel in morst, dan loop je het risico dat je daarmee het kookpunt verlaagt.
Je mag de cupjes dus alleen smeren met Ate remcilinderpasta of remvloeistof of niks.

Ik smeer Ate remcilinderpasta op de omtrek van de remcilinders, niet op de achterkant. Als is de remcilinders dan in de klauw duw, dan veegt het rubber bijna alles er af. Dat blijft dus buiten. Het beetje dat naar binnen slipt had hij blijkbaar nodig om het rubber te smeren.

De remcilinderpasta die aan de buitenkant blijft zitten mag je wegvegen, heeft geen nut, want het is hygroscopisch. Na de eerste regenbui is het toch weg.
Dat kookpunt verlagen zal op zich wel meevallen mocht er een heel dun laagje achter op je cilinder zitten. Als je als straatrijder of hobbyracer last krijgt van een te laag kookpunt heb je je roeping misgelopen :+. Theoretisch klopt het, maar in de praktijk zal het wel los lopen.

De omtrek van de cilinders kun je ook smeren met een siliconen gebaseerd vet, maar dan alleen als je DOT 3, 4 en 5.1 remolie gebruikt.

Maar siliconen is tuig, eenmaal aangebracht lastig te verwijderen.
 
Nee, ik had er nooit over nagedacht. Ik heb er nog nooit iets op gedaan. Maar het rampscenario spleetcorrosie zette me aan het denken. Kopervet, keramische pasta, Eurol Marine Grease EP 2/3, ... ?
Ze noemen het Krytox en ik heb het in huis voor het onderhoud van de rubbers van m'n cabrio(Eos), het is behoorlijk prijzig dus het kopen alleen voor je rubbertjes van de remzuigers zou ik niet aanbevel, maar het is meer dan een glijmiddel.
 

The brake cylinder paste is not splashwaterproof. Its use is therefore restricted to internal surfaces in protected or sealed installation positions.

Het spoelt er dus af in de regen.

Wat smeren jullie op het blootliggende deel van de remzuigertjes?

Bij nieuwe remblokken en schijven ligt er zo goed als niks vrij van de remzuigers.
Dan zou je voordat je de blokken gaat vervangen ze dus al een keer moeten verwijderen om iets op de zuigers te smeren?
Dat doe ik niet, ik smeer er dus niks op.
 
Ze noemen het Krytox en ik heb het in huis voor het onderhoud van de rubbers van m'n cabrio(Eos), het is behoorlijk prijzig dus het kopen alleen voor je rubbertjes van de remzuigers zou ik niet aanbevel, maar het is meer dan een glijmiddel.
Krytox is een PFPE (fluor) olie met een PTFE verdikker en heeeeeeeel erg overkill voor je remmen. Maar op zich wel geschikt aangezien het geen kunststoffen en rubbers aantast en een volwaardig smeermiddel is.
 
Interessante vraagstelling van de TS. Zat met dezelfde vraag voor mijn TDM achterremklauw. Ik ben gegaan voor Siliconenspray. De te gebruiken remvloeistof is DOT4, dus dat bijt elkaar niet. Aanleiding om siliconenspray te gebruiken was dit artikel: Brake Caliper Rebuild – Yamaha Triples en het feit dat ik geen hele tube wil kopen waarvan ik maar een doperwt van gebruik. Overigens zat bij de originele Yamaha revisieset geen zakje vet, wat ik elders wel heb gezien.
P1020715.jpg
 
LOKALE CORROSIEVORMEN: SPLEETCORROSIE DEEL 1: HET MECHANISME
DEEL 1
Sterke plaatselijke aantasting doet zich vaak voor in spleten en aan andere afgeschermde delen van metalen oppervlakken die zijn blootgesteld aan een corrosief milieu. Dit type aantasting wordt doorgaans gekenmerkt door een klein volume stilstaande oplossing veroorzaakt door holtes, aanliggende metaaloppervlakken, oppervlakken onder pakkingmateriaal, overlapnaden en spleten onder bouten en klinknagels. Om deze reden wordt er gespoken van spleetcorrosie en soms van ‘under deposit attack’ (corrosie onder afzettingen). Spleetcorrosie is een verschijnsel dat zich niet tot roestvast staal beperkt en zich ook voordoet bij titanium-, aluminium- en koperlegeringen. Met name in zeewater is spleetcorrosie een veelvoorkomend probleem.
bron
M.a.w. contact corrosie?
 
Interessante vraagstelling van de TS. Zat met dezelfde vraag voor mijn TDM achterremklauw. Ik ben gegaan voor Siliconenspray. De te gebruiken remvloeistof is DOT4, dus dat bijt elkaar niet. Aanleiding om siliconenspray te gebruiken was dit artikel: Brake Caliper Rebuild – Yamaha Triples en het feit dat ik geen hele tube wil kopen waarvan ik maar een doperwt van gebruik. Overigens zat bij de originele Yamaha revisieset geen zakje vet, wat ik elders wel heb gezien.
één post op het net, waarin de schrijver duidelijk schrijft

Disclaimer: I’m not a qualified brake expert so this instruction is for illustrational purposes only. Only attempt to rebuild your brakes if you know what you are doing and are prepared to take responsibility for the consequences.

en toch lijkt het jou een goed idee om siliconen te gebruiken ?
als je wat verder zoekt kom je te weten dat DOT5 op basis is van siliconen, en DOT4 en DOT5.1 niet. En dat DOT5 absoluut niet met 1 van beide gemengd mag worden, en wil je toch DOT5 gaan gebruiken je eerst moet zorgen dat je remsysteem volledig leeg en droog is.

mijn post is zonder disclaimer
 
M.a.w. contact corrosie
T'is verrot dus het resultaat is allebei hetzelfde.
In mijn beleving is contactcorrosie als je twee metalen met een verschillend potentiaal tegen elkaar monteerde (elektrolytisch edit; galvanische corrosie?) Hier hoeft niet eens vloeistof bij te zitten (land rover deuren).
Spleetcorrosie is meer als er een dunne laag stilstaande vloeistof tussen zit, gebeurt ook met dezelfde metalen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan