Ippy
Rookie
Volgens het boekje moet er 15W50 in mijn BWM K100 RS maar in bij het pompstation zie ik alleen 10W40. Weet iemand od ik ook 10W40 kan gebruiken? Volgens het schema in mijn boekje is het in Nederland eigenlijk te warm voor die olie..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
dat lel van mij rijdt al jaren en jaren en jaren op 10w40, je weet wel, wat ook in elke auto zit.
tis toch ook een auto blok.
In mijn instructieboekje staat 20W50. R1100R.
Bij de dealer doen ze er ook 10/15 W50 in.
Een watergekoeld blok wordt zo'n 80-90 graden gemiddeld. de kop kan heter worden maar niet erg veel heter.
De lucht/olie gekoelde motoren kunnen wel 115 graden worden en dat is aan de buitenzijde op de cylinder gemeten. Als er dan 10W40 in gaat weet ik zeker dat het fout loopt.
Een K100R is watergekoeld dus het zal wel meevallen met de temperatuur.
Ik zou het bij twijfel bij de dealer vragen.
Gr,
Henk
maar de dealers gooien er gewoon 10W40 in.
Dat onder het mom: de 10W40 van tegenwoordig is "beter" dan de 20W50
van 5 jaar geleden.
En minder slijtage. Al merk je dat pas bij de revisie die een stuk eerder komt als je met te dunne olie rond blijft rijden.Merk trouwens wel een lager verbruik als ik er zelf 20W50 in gooi...
hallo, mijn gsx-f is dus lucht/olie gekoeld en als het warm buiten is, zo boven de 20 graden, en ik rijd normaal 120/130 op de snelweg dan loopt de olie temperatuur al snel op naar de 100/10 graden, ja ik heb zo'n olie temperatuur meter in het olievulgat hij staat iets te arm, dat verklaart misschien de hogere temperatuurDe lucht/olie gekoelde motoren kunnen wel 115 graden worden en dat is aan de buitenzijde op de cylinder gemeten. Als er dan 10W40 in gaat weet ik zeker dat het fout loopt.
maar ik heb dus ook 10w40 er in zitten ?! volgens het boekje gewoon. nu moet er over 1000km weer nieuwe olie in dus wat zou ik dan er in gooien??
wat geeft mensen het idee dat dikke olie beter smeert???
dat zeg ik toch, in het boekje staat 10w-40, maar misschien hoort ie standaard niet zo warm te worden (omdat ie te arm staat) dus misschien kan ik dan beter voor een dikkere olie gaan die niet zo dun word bij die temperaturen?Staat waarschijnlijk in het boekje.
Ik gok op 10W-40 overigens.
[maar de dealers gooien er gewoon 10W40 in.
Dat onder het mom: de 10W40 van tegenwoordig is "beter" dan de 20W50
van 5 jaar geleden.]
Ah en ook dikker natuurlijk. Logisch.
[Merk trouwens wel een lager verbruik als ik er zelf 20W50 in gooi...]
En minder slijtage. Al merk je dat pas bij de revisie die een stuk eerder komt als je met te dunne olie rond blijft rijden.