Wat voor olie in BMW K100R?

Ippy

Rookie
1 feb 2002
18
0
Alphen (ZH)
Volgens het boekje moet er 15W50 in mijn BWM K100 RS maar in bij het pompstation zie ik alleen 10W40. Weet iemand od ik ook 10W40 kan gebruiken? Volgens het schema in mijn boekje is het in Nederland eigenlijk te warm voor die olie..
 
10W50 in het carter. Geen 10W40.

De cijfers achter de w geeft aan dat de olie zich gedraagd als een SAE50 resp. 40 als deze warm is. Dus de 50 blijft iets dikker.
De 40 zal bij warme motor te dun zijn en uiteindelijk verhoogde slijtage opleveren.
De 10 voor de W als de olie koud is. zomers kan volgens mij 20 en s'winters 10 of 15.

Gr,
Henk
 
In mijn instructieboekje staat 20W50. R1100R.
Bij de dealer doen ze er ook 10/15 W50 in.

Een watergekoeld blok wordt zo'n 80-90 graden gemiddeld. de kop kan heter worden maar niet erg veel heter.
De lucht/olie gekoelde motoren kunnen wel 115 graden worden en dat is aan de buitenzijde op de cylinder gemeten. Als er dan 10W40 in gaat weet ik zeker dat het fout loopt.

Een K100R is watergekoeld dus het zal wel meevallen met de temperatuur.
Ik zou het bij twijfel bij de dealer vragen.

Gr,
Henk
 
In mijn instructieboekje staat 20W50. R1100R.
Bij de dealer doen ze er ook 10/15 W50 in.

Een watergekoeld blok wordt zo'n 80-90 graden gemiddeld. de kop kan heter worden maar niet erg veel heter.
De lucht/olie gekoelde motoren kunnen wel 115 graden worden en dat is aan de buitenzijde op de cylinder gemeten. Als er dan 10W40 in gaat weet ik zeker dat het fout loopt.

Een K100R is watergekoeld dus het zal wel meevallen met de temperatuur.
Ik zou het bij twijfel bij de dealer vragen.

Gr,
Henk

Mijn R1100RT heeft ook 20W50 in het boekje staan,
maar de dealers gooien er gewoon 10W40 in.
Dat onder het mom: de 10W40 van tegenwoordig is "beter" dan de 20W50
van 5 jaar geleden.

Merk trouwens wel een lager verbruik als ik er zelf 20W50 in gooi...
 
Na dit verhaal krijg ik mijn twijfels. Als ook de dealer er 10W40 in doet.

Waarvoor dient dan de aanduiding W40/50 , dat doen ze toch niet voor niets.

De W40 is warm dunner dan de W50 of die olie nou beter is of niet. waar ik bang voor ben is dat je bij extreme situatie's zoals files etc. waarbij de temp. zeer hoog oploopt je olie echt te dun is en dan ook echt schade krijgt.
En als er eenmaal poep aan de knikker is , is niemand thuis,BMW niet ook de dealer niet want de oorzaak van de schade is zelf ook niet duidelijk.

Schade door te dunne olie begint met klapperende zuigers en een hoog olieverbruik. Het hele proces begint geleidelijk tot het duidelijk begint op te vallen.

Persoonlijk hou ik het bij 10/15/20 W50 ,dan heb ik minder slapeloze nachten.

Gr,
Henk
 
Denk dat het voor de lucht/olie gekoelde boxers (R-types) belangrijker is dat je er 20W50 in stopt dan voor de jouwe. Temperatuur blijft lager dus olie dikker. Mocht je ermee op wintersport gaan dan zou ik zeker geen 20W50 doen :)
 
De gemiddelde dealer is een prutser die het beter denkt te weten dan meneer BMW zelf. De (jawel, officieel bmw) dealer waar ik m'n R1150 heb gekocht gooide er ook 10W-40 in en na een beurt stond het oliepeilglas tot ruim boven de max gevuld. Iets wat volgens het instructieboekje 'ernstige motorschade' als gevolg kan hebben.

Als je dan ook nog merkt dat:
Kleppen te strak gesteld staan
Bougies van een verkeerd type gemonteerd worden
Na een afstelbeurt er een fikse braam zat op pasvlak tussen klepdeksel en kop
De synchronisatie van de gaskleppen blijkbaar op het gehoor gebeurd is
Een cardanlager er volgens de monteur prima uit zag maar bij eigen demontage ernstig verroest was...

.. dan is het verstandig om óf zelf aan het sleutelen te gaan óf een dealer te zoeken die nog echt dealer is en niet in een glaspaleis autodealertje aan het spelen is of een combinatie van die twee.

Gewoon er in gooien wat in het instructieboekje staat. Een beetje dealer besteld het graag voor je overigens, dus..
 
maar de dealers gooien er gewoon 10W40 in.
Dat onder het mom: de 10W40 van tegenwoordig is "beter" dan de 20W50
van 5 jaar geleden.

Ah en ook dikker natuurlijk. Logisch.
Merk trouwens wel een lager verbruik als ik er zelf 20W50 in gooi...
En minder slijtage. Al merk je dat pas bij de revisie die een stuk eerder komt als je met te dunne olie rond blijft rijden.
 
De lucht/olie gekoelde motoren kunnen wel 115 graden worden en dat is aan de buitenzijde op de cylinder gemeten. Als er dan 10W40 in gaat weet ik zeker dat het fout loopt.
hallo, mijn gsx-f is dus lucht/olie gekoeld en als het warm buiten is, zo boven de 20 graden, en ik rijd normaal 120/130 op de snelweg dan loopt de olie temperatuur al snel op naar de 100/10 graden, ja ik heb zo'n olie temperatuur meter in het olievulgat ;) hij staat iets te arm, dat verklaart misschien de hogere temperatuur

maar ik heb dus ook 10w40 er in zitten ?! volgens het boekje gewoon. nu moet er over 1000km weer nieuwe olie in dus wat zou ik dan er in gooien??
 
Elke motor wordt zo ontworpen dat een bepaald olietype gebruikt kan worden. Maar als in je instructieboekje staat 10W40 dan zou ik er geen 10W50 in doen om de reden dat de W50 olie iets dikker blijft. Andersom zou ik geen 10W40 olie in een blok gieten waarvan in het boekje bijv. 20W50 staat.
De motoren zijn voor de specifieke viscositeit van een bepaalde olie gemaakt.

Zowel de W40 als de W50 hebben een overlappingsgebied in gebruik. Dus het kan gewoon goed gaan als je beide olieen in je blok giet. Het punt is dat het fout gaat als de temp. van de motor buiten het gebruikstgebied van de olie komt. Dan smeert de olie onvoldoende en geruisloos (voorlopig) krijg je schade aan je motor door zeer snel slijtende zuigers.

Alle dealers ten spijt die wel andere olie gebruiken hou ik mij aan het boekje, net als mijn dealer.

Met zo'n ruim 16000-17000 km per jaar kan ik mij geen experimentjes veroorloven.
Een fout komt er gewoon binnen het jaar uit.

Als je 2500 km/jaar rijd dan komt zo'n fout er pas na zo'n jaar of 6-7 uit en is iedereen vergeten wat er fout is gedaan, of de fiets is al doorverkocht.

Gr,
Henk
 
[maar de dealers gooien er gewoon 10W40 in.
Dat onder het mom: de 10W40 van tegenwoordig is "beter" dan de 20W50
van 5 jaar geleden.]
Ah en ook dikker natuurlijk. Logisch.

[Merk trouwens wel een lager verbruik als ik er zelf 20W50 in gooi...]

En minder slijtage. Al merk je dat pas bij de revisie die een stuk eerder komt als je met te dunne olie rond blijft rijden.




De W in de benaming van de olie staat voor Winter. het geeft een viscositeitswaarde weer bij een bepaalde (lage)temperatuur. het 2e getal, we nemen even 50 als voorbeeld(10W50), geeft het SAE getal weer. Dit is de eigenlijke viscositeit van de olie, dwz een bepaalde dikte bij 100 graden celcius. Hoe hoger het SAE getal, hoe dikker de olie is bij diezelfde 100 graden.

50W is dus dikker is bij 100 graden dan 40W. Het overlappingsgebied ligt dus beneden de SAE 40 waarde van deze beide olieen.

Gezien de oliebedrijfstemperatuur meest wel tussen 80 en 100 graden zit in NL en dus redelijk constant in die zin, is het veel interessanter en belangrijker naar het W getal te kijken. 10W is namelijk net zo dik bij -20 graden als een 20W is bij -10 graden. Hoe lager dit getal, deste dunner de olie in koude toestand.(klopt nie helemaal maar als vuistregel :P ).
10W of 20W kiezen is dus zo klaar als een klontje. 40W of 50W is een ander verhaal.Ik rij zelf met 50W (K1100LT met normaal BMW verbruik dwz ltr per 20.000 km). Ik durf SAE50 aan omdat de olie iets dikker is en de Beemer al een ton gelopen heeft. Gezien dat de SAE dikte ligt bij 100 graden en de motorolie meest rond de 90 zal zijn verwacht ik geen smeringsproblemen.
In dit geval was de reden dat de 10W50 halfsyntheet van Castrol de helft goedkoper was dan normaal en ik goed ingeslagen heb :P . Normaal zou ik gewoon een 40SAE olie nemen.

De "verdikking" van de olie wordt geregeld door additieven die ervoor zorgen dat de oliemoleculen gaan klonteren en "balletjes/kluwen" vormen (ook om te voorkomen dat de moleculenketting niet gebroken wordt onder hoge wrijvingsdruk).

Conclusie:
10W40 is een dunnere olie dan 20W50. Als je dus slijtage ondervind bij het gebruik van SAE50 olie dan is de olie te dik en bereikt te weinig de plaatsen die het moet bereiken bij bedrijfstemperatuur, de nokkenas(sen) zijn dus dan het eerst aan de beurt :P





voetnoot: Ik rijd de laatste 33000 km met SAE 50 rond, ik heb nog geen verschil gemerkt qua slijtage. Het olieverbruik is redlijk stabiel nu hij bij 101.000 km ingereden is :P Ik rij 40dkm p.jr en gok wel es wat ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan