Wat zijn je motorvakantieplannen voor 2024?

Ik doe alles tegelijk!
bergen-steden-passen-kerken-bochten-kastelen
Als je meerdere weken gaat, kan dat.
Ik ben vorig jaar met een groepsreis (ex collega’s) naar Schotland geweest voor een week. Dan ga ik niet een dag besteden aan bv Edinburgh. Die stad is wel de moeite.
 
Ik hanteer het motto: als ik perse naar een stad wil, boek ik wel een citytrip O-)

Motorreizen doe je voor het landschap, wegen en bochten
Nou ja motor heeft toch voordelen in de stad.

Overal op de stoep parkeren en geen lokaal vervoer nodig.

Maar goed die afweging kan iedereen maken.
 
Ik doe alles tegelijk!
bergen-steden-passen-kerken-bochten-kastelen
voeg daar aan toe: dagje wandelen, ruïnes, begraafplaatsen en andere monumentale bouwwerken zoals aquaducten of het magalomane ex-graf van Franco in een natuurpark.
Klopt!
Komende zomer heb ik Budludzha (zie google) in Bulgarije op het programma staan.
In Roemenië een bezoek aan bijv kasteel van Dracula maar ook wanstaltig parlements-paleis van Ceaucescu.
En voor de ECHTE motorrijders: De Transfagarasan/ Transalpina met veel bochten (en met beren hoop ik) ga ik zeker niet vergeten.
 
Ik heb niet echt 'motorvakanties' gepland staan zoals Schotland af gelopen jaar, maar wel dingen die ik wil doen.

Allereerst wil ik met mijn pa samen een dag of 2/3 naar de ardennen en daar lekker touren. Belgie, Luxemburg, Duitsland.

In mei gaan we met de familiie naar noord Italie, als het kan wil ik zelf met de motor gaan, het liefst over de passen als die open zijn. Alleen het is nog niet zeker of ik dan met de motor, auto of vliegtuig ga. Al denk ik wel dat het de motor gaat worden.

Ik wil 'tussendoor' ergens waar mogelijk de motor pakken en 3 dagen naar Denenmarken rijden. Puur omdat het relatief dichtbij is maar ik er nog nooit ben geweest.


Inmiddels is het zeker, ik ga op de motor. Mijn vriendin vliegt maar we zakken daarna samen(zij achterop) langs de kust af naar Rome. Dan vliegt zij terug en ga ik met mach jesus naar huis omdat ik 48 uur later weer op werk moet zijn.

Screenshot_20240317_214334_Maps.jpg

Kan iemand mij vertellen hoe het in Frankrijk, Zwitserland en Italie zit met tolwegen op de motor?
 
Er is geen apart tarief oid voor motoren?

Ik heb toevallig van een autovakantie nog zo'n elektronisch kastje voor Frankrijk en Italie bedenk ik me net, misschien kan die ook met de motor.
 
Er is geen apart tarief oid voor motoren?
Italië weet ik niet, in Frankrijk wel. Maar dat werkt dan geloof ik niet met dat tolkastje. Maar als ik jouw route zo snel bekijk rij je maar een heel klein stukje door Frankrijk en een deel van de snelwegen is daar al zonder tol. Dus ik zou lekker dat tolkastje meenemen en zo de tolpoortjes vermijden.
 
Er is geen apart tarief oid voor motoren?

Ik heb toevallig van een autovakantie nog zo'n elektronisch kastje voor Frankrijk en Italie bedenk ik me net, misschien kan die ook met de motor.

Dat kan, afhankelijk van je tolkastje kan het zijn dat je online het kenteken van je voertuig aan moet passen .
Bij de oude kastjes hoeft dat niet.

Et voila,

Elektronische tolbadge voor motorrijders | Fulli
 
Mooi om te lezen al deze plannen. Ik ga al vrij binnenkort (13 april) en wil uiterlijk de 24ste terugkomen (langer heb ik geen vrij), qua plannen ben ik er nog niet 100% uit, ik dacht richting oostenrijk/Italië (dolomieten) te gaan, ken de gebieden daar redelijk goed en ik ben vooral gek op rijden in de bergen (zowel met 4 wielen als met 2 wielen), misschien een stuk via Frankrijk te rijden op heen of -terugweg.

Maar het moeilijkste vind ik in te schatten nog hoe de reis gaat verlopen, ik wil kampeerspullen mee, maar als het echt niet meezit, dan zoek ik wel een B&B of dergelijk op.

Met de Tracer heb ik eigenlijk nooit echt grote afstanden gereden en ik ben zelf fysiek wel wat achteruit gegaan de laatste jaren, dus ik zal vast last van mijn kont /houding krijgen, daar had ik op de SP vroeger niet zoveel last van, maar nu soms al met een ritje van 150km. Dat is ook gewenning en niet zeuren maar doorgaan.

Als hier nog tips zijn voor 11dgn inclusief heen en terugrijden (liefst geen snelweg), wat raad je dan aan halverwege april voor gebied?

Keuzes maken... lastig hoor. ps ik ga alleen
 
Mooi om te lezen al deze plannen. Ik ga al vrij binnenkort (13 april) en wil uiterlijk de 24ste terugkomen (langer heb ik geen vrij), qua plannen ben ik er nog niet 100% uit, ik dacht richting oostenrijk/Italië (dolomieten) te gaan, ken de gebieden daar redelijk goed en ik ben vooral gek op rijden in de bergen (zowel met 4 wielen als met 2 wielen), misschien een stuk via Frankrijk te rijden op heen of -terugweg.

Maar het moeilijkste vind ik in te schatten nog hoe de reis gaat verlopen, ik wil kampeerspullen mee, maar als het echt niet meezit, dan zoek ik wel een B&B of dergelijk op.

Met de Tracer heb ik eigenlijk nooit echt grote afstanden gereden en ik ben zelf fysiek wel wat achteruit gegaan de laatste jaren, dus ik zal vast last van mijn kont /houding krijgen, daar had ik op de SP vroeger niet zoveel last van, maar nu soms al met een ritje van 150km. Dat is ook gewenning en niet zeuren maar doorgaan.

Als hier nog tips zijn voor 11dgn inclusief heen en terugrijden (liefst geen snelweg), wat raad je dan aan halverwege april voor gebied?

Keuzes maken... lastig hoor. ps ik ga alleen
Veel passen zullen nog dicht zijn rond deze tijd, ook veel campings zijn nog dicht rond die tijd.
Hou daar dus rekening mee.
 
Goed zoeken welke campings je gaat bezoeken. De Archies app heeft een optie alleen geopende campings te tonen, en in de planning kun je ook aangeven camping tonen die op een bepaalde datum open zijn.
thx, ja de campings kom ik wel uit, mijn vraag was niet helder zie ik. Het gaat mij om die passen: hoe kom je daar achter van te voren? Kan je dat ook ergens teruglezen?
 
ohw crap, daar had ik geen rekening mee gehouden, dank voor de tip. Enig idee hoe je dit kan checken?
Daarom zou ik rond die tijd lekker naar de zuidkant van de Alpen gaan, het gebied zo van af Briancon richting middelandse zee.
Zijn er al passen open dan kan je die toch mee pakken maar ga er niet van uit.
 
Ik ga deze zomer 10.000 km afleggen en tussendoor kamperen. Nog nooit gedaan, maar ik heb super veel zin om door al die prachtige gebieden te rijden. Ik heb alleen we één vraag voor degene die er wellicht ervaring mee hebben. Heeft iemand al eens zijn spullen meegenomen in vacuumzakken en werkte dat goed? ik wil namelijk zoveel mogelijk meenemen voor de kleine mogelijkheden die er zijn.
Alvast bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan