weigerend remsysteem BMW

Ik ben begonnen op een R27, en heb in de loop der jaren ervaring met bmw, R50, R100. Allemaal puike motoren, ik kon er op vetrouwen door dik en dun. Het liep altijd onder alle omstandigheden en goed ook.

Op die basis heb ik in 2000 ook een nieuwe bokser aangeschaft.

Maar het is net of het een ongeteste versie is. Niet 1 toevallig maar ook de 2de. Wat is er fout gegaan bij BMW in al die jaren. Moeten ze tegenwoordig soms deadlines halen in de ontwerpfase ? En worden sommige punten daarom niet goed getest of erger, verhuld.

Ik zou zeggen, terug naar de basis.
Ik ben het daar wel mee eens, ik heb als ouwe rot ook 17 jaar op BMW (overwegend lucht-boxers, een K100 en 2 vierkleppers) gereden, zowel prive als voor mijn werk. Moderne BMWs rijden heel erg goed en zijn wat betreft prijs ook veel concurerender dan vroeger maar de breekbaarheid van (vooral) de transmissies op mijn laatste 2 BMWs en de niet bepaald bijzonder goede afwerking "zoals vroegah" waren genoeg om ergens anders te gaan winkelen. M'n garage is nu gevuld met Japans, een Buell (ironisch genoeg) en binnenkort met een Guzzi... nog meer ironie?

Ik zou anders nog steeds interesse in een BMW hebben, niet ondanks- maar meer vanwege de remmen, erg effectief vooral in combinatie met hun prima voorwielophanging in plaats van antieke telescoop-vorken waar alle andere merken nog mee uitkomen. Bovendien lijkt BMW de (op een motor totaal misplaatste) rem-bekrachtiging niet meer te gebruiken, tenminste niet op een R1220R die ik laatst probeerde. Het wordt ooit nog wel wat met BMW :Y
 
op het gevaar af dat ik je grap verpest, fhm.

de luchtgekoelde tweeklepsboxers worden door de incrowd airheads genoemd.
de latere vierklepsboxers die gedeeltelijk oliegekoelde koppen hebben worden oilheads genoemd.
 
Laat me er nu dan even héél duidelijk over zijn, ondanks dat je het tussen de regels dénkt te lezen..... ik heb géén hekel aan bmw's !!!! maar waar ik wél moeite me heb, is het feit dat áls er wat is, er meteen de kop in het zand gestoken wordt en er dus ineens net gedaan wordt of het 'niks' is, waarop gelijk weer de trots van het merk opgepakt wordt.
hier :r ik van, als er iets is, mag dat gerust gezegd worden zónder de klokkenluider weg te honen, sterker nog, probeer het eens ter harte te nemen wat er gezegd wordt!
Ik heb het niet over dat voorval. Ik heb het over die keer dat je rotopmerkingen moest maken over een motor (BMW) waar niets mee aan de hand was. Gewoon een klant van je. Of ga je met alle klanten zo om?

Over de kop in het zand steken: lees het topic maar eens helemaal door vanaf het begin. Mijn vermeende kennis van toen komt niet overeen met mijn huidige ervaring.

En de rembekrachtiging maakt het remmen minder gevoelig dan zonder bekrachtiging. Als de rembekrachtiging ingrijpt, rem je soms meer af dan de bedoeling is. En het maakt een rotgeluid als je stilstaat en de rem ingedrukt houdt. Verder functioneert het uitstekend.


Hee, RR. Ook weer aan wal (je weet wel, de beste stuurlui .... )
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het niet over dat voorval. Ik heb het over die keer dat je rotopmerkingen moest maken over een motor (BMW) waar niets mee aan de hand was. Gewoon een klant van je. Of ga je met alle klanten zo om?

Over de kop in het zand steken: lees het topic maar eens helemaal door vanaf het begin. Mijn vermeende kennis van toen komt niet overeen met mijn huidige ervaring.

En de rembekrachtiging maakt het remmen minder gevoelig dan zonder bekrachtiging. Als de rembekrachtiging ingrijpt, rem je soms meer af dan de bedoeling is. En het maakt een rotgeluid als je stilstaat en de rem ingedrukt houdt. Verder functioneert het uitstekend.


Hee, RR. Ook weer aan wal (je weet wel, de beste stuurlui .... )

Ik maak geen rot opmerkingen :N ik maak wél een opmerking als er iets niet goed is, en dat kan wel als 'rot' opgevangen worden tewijl dit helemaal niet zo bedoeld is.
Vóóral als je niet wilt horen dat de motor waarvan je al zo vaak verteld is hoe gewéldig hij wel is, ineens een stuk minder geweldig is als je dacht.........
En als ik zeg dat er wat niet goed zit, geloof me, dan zít er ook iets niet goed !!
En als ik daarover twijfel, dan zeg ik dat ook!!
Als bij een bmw dealer daar anders over gesproken wordt, dan ligt dat niet aan het feit dat de motor ineens weer goed geworden is, maar meer in 't feit dat ze daar alles wat mooier kunnen/zullen vertellen, niet voor niks is de PR bij bmw een zéér belangrijke factor waar een bijna ongelovig hoog budget voor gereserveerd wordt.
Ik reserveer nul komma nul voor PR, en heb al heel lang geleden besloten om gewoon tegen de klant te zeggen wat er aan de hand is, klinkt vaak niet leuk, en het is wat ze idd liever niet willen horen, maar het feit is dat de staat van de motor op dat moment gewoon zo is, en ik kan het alleen maar veranderen door de motor te repareren.
Ook ik heb redelijk wat bmw klanten, en die zijn stuk voor stuk héél wat realistischer, en vinden het gewoon vervelend als er wat met de motor aan de hand is, bmw of niet.
Ik weet bijna zeker dat als ik ook bmw gereden zou hebben, en een reparatie moest doen en gelijk een modificatie aan zou brengen die ook daadwerkelijk zoden aan de dijk zet, en dat hier zou posten, dat er dan ineens héél anders gereageerd zou worden.
Ik mag kennelijk wel tegen mezelf zeggen "wat een k*t constructie" en het oplossen bij mijn eigen motor, maar ik mag het zo niet tegen een klant zeggen :? , nou jammer dan, de motor is van de klant, hij betaald de rekeningen, en hij is degene die moet weten waarom dat betaald moet worden, niks geen PR voor nodig!!
Goede PR is nodig om iets te kunnen verkopen wat het niet waard is, en liefst dat de klanten er dan ook nog trots op zijn ook! , als het nou motoren, matrassen of stoeptegels zijn, in dit geval is dat allemaal gelijk.
 
Nog een keer: er was met die motor technisch niets mis!

Verder begrijp ik je hele verhaal niet. Het heeft niets met mij of mijn postings te maken.

[off-topic]
Hoe kom jij aan je klanten? Via mond-tot-mond reclame? Is ook PR!
Jouw website: ook een reclame uiting.

Of zeg je nu dat je iets verkoopt wat het eigenlijk niet waard is?

Als u bij ons een nieuw uitlaatsysteem koopt, dan krijgt u er een gratis dyno-run bij! (voor én na run, dus eigenlijk 2 runs, zodat u het prestatieverschil van de uitlaten kunt zien.)
 
Ik rijd zelf geen BMW, heb het van een goede vriend (collega) die een kruising opreed terwijl hij de rem inkneep. Dit is een beer van een vent, zo sterk als een os. Neem aan dat hij kneep alsof zijn leven er van af hing _O- _O- . Kreeg hij de opmerking van de BMW dealer dat hij gewoon remmen had, maar dat hij iets harder moest knijpen. Hij had zijn zolen bijna versleten bij deze actie.

Begrijp hem wel nu hij geen BMW meer wil hebben.

Je vindt het niet erg dat ik dit plaats onder de noemer: een neef van een collega en daar de buurman van heeft een achternicht die van haar zoon heeft gehoord dat zijn leraar een vriend had met een BMW die ook zo waardeloos remde,kostte ,m z,nvoetzolen incl de schoenen, echt waar HOOR!!

:W
 
Nog een keer: er was met die motor technisch niets mis!

Verder begrijp ik je hele verhaal niet. Het heeft niets met mij of mijn postings te maken.

[off-topic]
Hoe kom jij aan je klanten? Via mond-tot-mond reclame? Is ook PR!
Jouw website: ook een reclame uiting.

Of zeg je nu dat je iets verkoopt wat het eigenlijk niet waard is?

Als u bij ons een nieuw uitlaatsysteem koopt, dan krijgt u er een gratis dyno-run bij! (voor én na run, dus eigenlijk 2 runs, zodat u het prestatieverschil van de uitlaten kunt zien.)

ff een tip Texan:

Je wint nooit een discussie van deze forummer, hij kiest n.l. voor z,n eigen gelijk ipv de klant z,n geluk en kan ontzettend goed krabbelen , maar andere meningen lezen? :N :N

Stop er geen energie meer in man, is de moeite niet waard.

Oh ja: ik vind de bekrachtiger erg prettig, zou ,m bijwijze van spreken bijbestellen als het er niet op zat :Y door de file met 1 vingertje en evt. 1 teentje aan de rem, jaja, het remt nog gecombineerd ook :o en hard :o en met gevoel :o en makkelijk :o en nog geen enkele storing gehad, noch des winters noch des zomers.

Snap ook niet waarom ze gewoon de klant de keus geven na een proefrit op beide versies :?
 
Ah, topic heeft weer leven gekregen! :P

Ik vind het wel raar dat 'iedereen' zeurt over de bekrachtiger, omdat ie zo gevaarlijk zou zijn, maar niemand reageert op het eerder geplaatste lijstje met daarin de remresultaten van diverse motoren...

Het schema laat wel zien dat de bekrachtiger vaker goed doet ipv slecht, maar schijnbaar gaan mensen liever op weg met een onbekrachtige fjr* die af fabriek niet remt ipv een bmw die wel remt maar waarvan de bekrachtiger eventueelwel eens zou kunnen weigeren...

Raar.. erg raar! :/

*als voorbeeld, heb niets tegen die motor! :+


En iedereen mag zijn eigen mening hebben over bmw/ander merk.
Ik kan wel vertellen dat ik ook al eens een aardig meningsverschil heb gehad met dit merk, maar mede dankzij de dure PR heb ik toch een splinternieuwe motor gekregen, en ik heb diverse dealers gesproken van andere merken, en die hadden zo'n oplossing nog nooit meegemaakt (wel de kwalen... ;( )
 
Zie het hele probleem niet. BMW probeert motorrijden juist spannender te maken! Zijn ze goed in geslaagd als ik het goed lees :)
 
Ik krijg ook nu precies de reacties die ik verwachtte, er wordt gelezen wat met wílt zien, niet hoe het is.
En ik vertik het om te gaan liegen voor de bestwil van een merk.
 
Als mensen kritiek op het merk BMW hebben, dan kun je proberen die kritiek onderuit te halen. Maar waarom wordt er dan gekozen voor de persoonlijke aanval? Of.... kan het zijn dat je dan misschien toch wat échte argumenten te kort komt?

Jammer dat een topic over een merk moet ontaarden in persoonlijk moddergooien naar mensen...... Je zou in plaats daarvan ook blij kunnen zijn dat je favoriete merk toch zoveel reacties oproept......
 
Je moet juist niet jezelf instellen op het ABS systeem, gewoon rijden en remmen zoals je zou doen zonder ABS, dan mis je ook niets.
ABS is alleen maar handig bij nat wegdek om meer remvermogen te hebben.
 
Jammer dat een topicmoet ontaarden in persoonlijk moddergooien naar mensen......
:^

Afgezien van de post waarmee StefVH dit topic weer oprakelde kan ik geen argumenten vóór of tegen zien, alleen maar egotjes die hun gelijk willen hebben.
Jammer -O-
 
Laatst bewerkt:
Ach... BMW rijders zijn dus niets anders dan Duc rijders, Yamaha rijders, Laverda rijders, KTM rijders of whatever.....

Iedereen vind zijn eigen merk zo'n beetje het meest geweldig.
Daarom heb ik er 4, van vier verschillende merken :P


Als ik overstap van de BMW K1200 met bekrachtiging op de Pan European zonder bekrachtiging schrik ik me de eerste keren remmen helemaal het zuur, alsof er helemaal niets gebeurd als je de rem inknijpt. Echt bizar.

Normaal gesproken sta je er niet bij stil dat de bekrachtiging het eens niet zou doen.
Als je dus remt en het systeem doet het niet... dan kan ik me voorstellen dat je behoorlijk schrikt en even de controle kwijt bent, hopelijk dan alleen psychisch gezien.


Al met al rij ik heel wat kilometers MET bekrachtiging en doe dat vaak onder zwaardere omstandigheden als de gemiddelde prive BMW rijder dat zal doen.
Fijn systeem, en ik denk dat ik er dusdanig vaak voordeel aan heb, dat ik de kans dat ik een keer verrast word op de koop toe neem.
 
Laat ik dan ook even vaststellen dat ik absoluut geen BMW adept ben.

Alleen maken zij momenteel motoren waarmee ik al m,n motorrijders wensen kan invullen.

Daarbij rij ik inmiddels 40 k met rembekrachigd EVO systeem en heb daarvoor 1 x ABS BMW oermodel(K1100RS) en 1 x ABS BMW (S uit 2001)gereden, ook zo,n 60k bij elkaar op niet ABS BMW,s dus heb toch wel enige gebruikerservaring.

Dat er dan vervolgens iedereen een mening over blijkt te hebben,via een vage achterneef fofzo }) , soms zelfs zonder er 1 meter mee gereden te hebben , ja dat roept reacties op.

@kofferrek: moddergooien is toch meer dat je mensen beschimpt of beledigt dan wel voor paal zet imo.


@baksteen: jouw kijk op deze kwestie is gelijk aan de mijne, alleen heb ik er maar 3 andere merken naast, helaas ;(
 
Laatst bewerkt:
Rij zelf GS met ABS en bekrachtiger,30k per jaar: helemaal geweldig

1: Het heeft me al een paar keer echt gered. en dan ga je het waarderen kan ik je verzekeren *D

2: negatieve dingen? koppelingsplaten waren al aan het slippen met 22k |(

:} :}

@kofferrek:

1: een goed argument in het voordeel van het systeem!

2: gewoon kritisch blijven op het merk!
 
Een heel topic over het rembekrachtigings-systeem wat BMW een tijd toegepast heeft.
Ja MF Oma gaf al aan dat het een oud topic is.

Wat ik apart vind: je ziet meerdere YT filmpjes waar ze het rembekrachting/abs systeem volledig afkoppelen (en ook dat storingslampje dan afdekken, verder wordt er niks veranderd)
En er wordt dan verder gereden ZONDER rembekrachtiging/abs, daaruit trek ik dan de conclusie dat de remwerking zonder dat systeem toch echt wel voldoende moet zijn, klopt mijn conclusie ?
Ja het is niet handig dat het systeem faalt en dat je dan meteen ook geen abs meer hebt. Kan me ook goed voorstellen dat je je flink schrikt dat je wilt remmen en dat je veel harder in het remhendel moet knijpen of op het rempedaal trappen. Maar eigenlijk hou je bij een falende rembekrachtiging nog steeds een 'normale' rem over zoals ook op andere motoren. Zeg maar zoals bij een auto waar de rembekrachtiging uitvalt, maar je nog steeds remmen kunt (en de remvertraging binnen de wettelijke normen valt)

Dus, zou je een dergelijke bmw willen kopen waarbij 'alles' naar je wens is, maar je twijfel hebt over dat rembekrachtigingssysteem, is dat dan een spelbreker ?

Er zullen er hier vast zijn die ooit een dergelijke bmw hebben gehad; ben benieuwd of dit nu echt zo erg is zoals wel wordt beweerd, of dat het allemaal wel meevalt en het eigenlijk een storm in een glas water is...
 
Maar eigenlijk hou je bij een falende rembekrachtiging nog steeds een 'normale' rem over zoals ook op andere motoren.

Dat laatste beetje rem wat overblijft na het uitvallen van de bekrachtiging is afdoende als je de motor lopend aan de hand aan het verplaatsen bent en je niet tegen het muurtje aan wil lopen, er mee rijden zou ik echt afraden tenzij je het leven zat bent.


Er zit een verschil tussen de ABS pomp er tussen uit halen en de rempompen direct op de remklauwen aansluiten en doorrijden met de abspomp nog tussen het wiel en regelcircuit.
 
die van mij heeft het laatst opgegeven en er is prima mee te rijden als je je er van bewust bent dat het niet functioneert zoals je gewend bent. normaal is een 1 vinger noodstop met storing een 4 vinger sponzige bende maar het vertraagd nog prima. maar omdat het sponzig is en de ABS meestal ook uitvalt (niet altijd) is op de limiet remmen een uitdaging. bij mij deed de ABS het nog wel maar door het ontbreken van de bekrachtiging worden de ingrepen traag en lomp waar het normaal bijna onmerkbaar is als de ABS ingrijpt.
wordt je er door verrast op het moment dat er nood aan de man is dan heb je een probleem wat meestal zal uitlopen op schade of erger.
haal je de bekrachtiger weg met de electronica op zijn plek dan kan je de leidingen aansluiten als een conventioneel remsysteem zonder ABS en dat remt prima al moet je iets meer kracht zetten (maar minder als met een niet werkend systeem) met een prima gevoel in de hendel en voetrem.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan