Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zoals in bovenstaande link te lezen is, kan het ook voorkomen tijdens een noodstop, als je al vol in de ankers zit en het ABS grijpt in. Lekker moment om je rembekrachtiging te verliezen.Het betreft hier dan ook twee verschillende 'problemen'. Het eerste is dat er een uitval is van de bekrachtiging en het ABS nadat er meerdere malen tot in extreme het remsysteem is beproefd (circuitrijden en/of meerdere noodstops bij een rijvaardigheidstraining), dit in combinatie met een matig geladen accu. Dit kun je dus voorkomen door te zorgen dat de motor (incl. accu) in optimale staat verkeert.
Ook bij een goed afgestelde fiets kun je het achterwiel los remmen. Ik vind het ronduit bizar dat het remsysteem dan vervolgens de voorrem lost.Het tweede probleem is wat de LT rijder in MofkaP's link ervaren heeft. Deze sukkelaar heeft waarschijnlijk nog nooit z'n gebruikershandleiding gelezen en is zo met de motor na aflevering mee gaan rijden. Het 'probleem' zit 'm in de afstelling van de vering. Als de veervoorspanning te laag staat afgesteld, heeft het achterwiel geen optimale tractie en kan het contact met de weg verliezen. Als dit tijdens een remactie gebeurt, dan staat het achterwiel direct stil. De rembekrachtiging valt dan uit en zul je harder op de rempedaal (volintegraal -> rempedaal = beide remmen) moeten stampen om de zaak tot stilstand te brengen. Het systeem doet hier exact waartoe het is ontworpen. Optimaal afstellen van de veervoorspanning is dan ook noodzaak. Ik heb dit in het begin ook enkele keren meegemaakt (knap beangstigend trouwens), maar na het instellen van de vering is het niet meer teruggekomen.
Maar hoeveel motorrijders met een BMW zijn nu al gecrashed??
En hou óud waren ze
(ff een morbide score bijhouden)
Ja dat zou ik ook wel willen weten, hoeveel????? Ik ken er in ieder geval geen!
je leeft nogIk heb een F650gs met abs.
Ik heb gisteren 15 maal achter elkaar de ABS getest, ging allemaal goed.
Mag ik hieruit concluderen dat mijn accu nog goed is
Ik heb het filmpje ook gezien op de Germaanse tv, vond het hier en daar een tikkie vaag, maar dan vooral van BMW uit.
Groeten Jan Willem
Is het een minder erge ontwerpfout als er maar tien gecrashed zijn dan wanneer het er 50 zijn? Overigens, als je het Duitse TV-filmpje bekijkt, zie dat er enkele gecrashten aan het woord komen.
......................Trouwens, hoe staat het met de wiebelende Pan Europeans??
BMW rijders blijven geloven in de superioriteit van hun motorfiets.......Vreemd toch dat op zo'n serieus onderwerp nauwelijks wordt gereageerd. Als ik zo'n BMW had zou ik onmiddellijk in de boom klimmen!
Overigens: met de kop 'geluidscontroles' of 'ik begrijp het niet, ik reed maar 130 km te hard en nu ben ik m'n rijbewijs al kwijt' had het er vast anders uitgezien.........
BMW rijders blijven geloven in de superioriteit van hun motorfiets.......
Pak de Stelvio maar eens lekker vlot naar beneden....Maar het lijkt me niet echt logisch dat je 5 noodstoppen maakt in korte tijden. Behalve bij VRO cursussen ofzo.
Zelf rijd ik een R1150RT in de lease en deze heb ik nu iets meer dan drie jaar. Het remt perfect met dat integrale ABS. Als je veel rijdt - en ik heb er nu een ton op staan - dan ga je heel anders met je remmen om. Stoppies maken bij ieder stoplicht, op het laatste moment inremmen voor bochten etc. Supersportief dus.
Ongeveer anderhalf jaar geleden moest ik afremmen voor een t-splitsing. Een vrachtauto stond al stil voor de splitsing en ik reed er op af. Ineens merkte ik dat ik geen remdruk meer had en ik kon gelukkig naar rechts ontwijken en op de motor afremmen. De lampjes knipperden druk op mijn dashboard aangevend dat er iets met de remmen miswas, maar dit zag ik pas naderhand. Deze storing is ineens tijdens het rijden opgetreden. Nadat ik mijn kontakt uit- en weer aangezet had deden de remmen het weer normaal, maar ik was al het vertrouwen kwijt tot hij de garage weer uitkwam.
BMW Dealer de Jong in Alphen aan den Rijn heeft deze storing uiterst serieus met BMW Nederland opgenomen, nadat ze de gegevens uit de motor gehaald hadden. De rembekrachtingsunit onder de tank is preventief onder garantie vervangen door een vernieuwd exemplaar. Nadat deze vervangen is, is het probleem niet meer opgetreden en ik vertrouw weer op mijn remmetjes.
Het zou super zijn als BMW een extra alarmbel inbouwt, zodat bij een verstoring niet alleen de lampjes gaan knipperen, maar ook een extra bel afgaat.
Hier hebben we iets aan!Ik weet er inmiddels alles van. Ik rij een R1150RT (aug 2003) en heb het al enkele malen meegemaakt dat de remdruk plotseling wegviel. Een bijkomend probleem is dat de waarschuwingslichtjes pas oplichten als je de rem inknijpt. Ik ben hiervoor enkele keren bij mijn dealer geweest (Van Harten in Amersfoort). Daar stelden ze vast dat de ABS-pomp een interne storing gaf. Toen het probleem zich bleef voor doen, hebben ze contact opgenomen met BMW Nederland. Afgelopen woensdag is de abs-pomp door een nieuwe vervangen - alles is als garantie uitgevoerd en een leenmotor (een R1200RT en geen huur!) meegekregen. Tot nu heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Nu maar hopen dat dat zo blijft...