weigerend remsysteem BMW

Een merk als BMW maakt zichzelf stuk op deze wijze, die gasten zijn niet slim bezig. Wie koopt er nou nog zo"n motor. Vorig jaar nog een proefrit opgemaakt. GS 1200, gelukkig maar niet gekocht. Mijn god ik moet er niet over nadenken.
GIZMO
 
Zie ook: Motorfreaks: ABS problemen bij BMW?

Het betreft hier dan ook twee verschillende 'problemen'. Het eerste is dat er een uitval is van de bekrachtiging en het ABS nadat er meerdere malen tot in extreme het remsysteem is beproefd (circuitrijden en/of meerdere noodstops bij een rijvaardigheidstraining), dit in combinatie met een matig geladen accu. Dit kun je dus voorkomen door te zorgen dat de motor (incl. accu) in optimale staat verkeert.
Zoals in bovenstaande link te lezen is, kan het ook voorkomen tijdens een noodstop, als je al vol in de ankers zit en het ABS grijpt in. Lekker moment om je rembekrachtiging te verliezen. :X

En ja, je hebt gelijk dat je het grotendeels kunt voorkomen door je motor goed te onderhouden. Maar een motorfiets waarbij het uitvallen van het remsysteem de eerste indicatie is van een slechte accu ... :N

Het tweede probleem is wat de LT rijder in MofkaP's link ervaren heeft. Deze sukkelaar heeft waarschijnlijk nog nooit z'n gebruikershandleiding gelezen en is zo met de motor na aflevering mee gaan rijden. Het 'probleem' zit 'm in de afstelling van de vering. Als de veervoorspanning te laag staat afgesteld, heeft het achterwiel geen optimale tractie en kan het contact met de weg verliezen. Als dit tijdens een remactie gebeurt, dan staat het achterwiel direct stil. De rembekrachtiging valt dan uit en zul je harder op de rempedaal (volintegraal -> rempedaal = beide remmen) moeten stampen om de zaak tot stilstand te brengen. Het systeem doet hier exact waartoe het is ontworpen. Optimaal afstellen van de veervoorspanning is dan ook noodzaak. Ik heb dit in het begin ook enkele keren meegemaakt (knap beangstigend trouwens), maar na het instellen van de vering is het niet meer teruggekomen.
Ook bij een goed afgestelde fiets kun je het achterwiel los remmen. Ik vind het ronduit bizar dat het remsysteem dan vervolgens de voorrem lost. :X
Als dat zo idd zo is, is de in het stukje beschreven man geen sukkelaar, maar is het ontwerp van het remsysteem gewoon bagger. :X
 
Ja dat zou ik ook wel willen weten, hoeveel????? Ik ken er in ieder geval geen!

Is het een minder erge ontwerpfout als er maar tien gecrashed zijn dan wanneer het er 50 zijn? Overigens, als je het Duitse TV-filmpje bekijkt, zie dat er enkele gecrashten aan het woord komen.
 
Onnodig te zeggen dat ook ik zéér geïnteresseerd ben. Ik heb net een email naar een officiële BMW dealer gestuurd, maar eens kijken wat hier voor reactie op komt.
 
Ik heb een F650gs met abs.

Ik heb gisteren 15 maal achter elkaar de ABS getest, ging allemaal goed.
Mag ik hieruit concluderen dat mijn accu nog goed is :+

Ik heb het filmpje ook gezien op de Germaanse tv, vond het hier en daar een tikkie vaag, maar dan vooral van BMW uit.

Groeten Jan Willem
 
Ik heb een F650gs met abs.

Ik heb gisteren 15 maal achter elkaar de ABS getest, ging allemaal goed.
Mag ik hieruit concluderen dat mijn accu nog goed is :+

Ik heb het filmpje ook gezien op de Germaanse tv, vond het hier en daar een tikkie vaag, maar dan vooral van BMW uit.

Groeten Jan Willem
:o je leeft nog *O*


snel verkopen :Y :Y :Y
 
Is het een minder erge ontwerpfout als er maar tien gecrashed zijn dan wanneer het er 50 zijn? Overigens, als je het Duitse TV-filmpje bekijkt, zie dat er enkele gecrashten aan het woord komen.


Nee zou niet uitmaken!
Mag niet voorkomen, ben ik met je eens.
Ik rij al jaren BMW, nog nooit problemen met het remmen gehad!
Al 4 jaar is dit remsysteem op de markt. ( was het niet zo dat het de fietsen betreft vanaf 2001??)
En nu pas komen er klachten en zou het een zeer slecht en onbetrouwbaar systeem zijn???????

Hoe lang gaan accu's mee eigenlijk?

Ik rij een R1150R, bewust ZONDER ABS !! Ik vind ABS niets op een motorfiets, maar dat is iets persoonlijks!

Trouwens, hoe staat het met de wiebelende Pan Europeans??
 
Tjsa BMW he... Ik durf er bijna niet meer op te rijden... Ook zoals vandaag, maak je n proefrit op de R1200ST, blijkt ie véél beter te remmen dan mn oude RS'je... Levensgevaarlijk joh! Ik had wel om kunnen donderen zo snel stond ie stil!!! Ik schrok me wezenloos te pletter zeg! :r

Stel dat mn ABS daarbij was uitgevallen .... '(

Maar ja die bochten doet ie dan wel weer goed zeg. Lekker vlot en stuurt direct. En het 1200 boxerblok trekt als n lier.

Ach wat. je leeft maar 1 keer met of zonder ABS. Heb hem gewoon gekocht. Voor mn volgende toertocht sluit ik dan wel n extra levensverzekering 8-)
 
Vreemd toch dat op zo'n serieus onderwerp nauwelijks wordt gereageerd. Als ik zo'n BMW had zou ik onmiddellijk in de boom klimmen!
Overigens: met de kop 'geluidscontroles' of 'ik begrijp het niet, ik reed maar 130 km te hard en nu ben ik m'n rijbewijs al kwijt' had het er vast anders uitgezien......... :9 :)
BMW rijders blijven geloven in de superioriteit van hun motorfiets.......
 
tsssss, jullie bekijken het HELEMAAL verkeerd, stelletje prutsers...

BMW heeft gewoon een RILJANT zelfdiagnose systeem gemaakt.

1 stukje rijden met 3 keer remmen laat je meteen weten of je accu nog in goede staat is
Een paar ritjes leren je de vering afstellen )gewoon net zo lang aan de vering blijven prutsen tot ie altijd remt :+

Kom daar maar eens om bij die Hitech jappenfietsen!!!








:+
 
Kan me ook voorstellen dat het electrisch systeem van de gemiddelde BMW af en toe flink moet zwoegen als ik zie wat voor rijdende electronica winkel het af en toe is:

- Handvat verwarming
- Intercom
- Radio-cd speler
- GPS
- Mistverlichting

etc etc.
 
Zelf rijd ik een R1150RT in de lease en deze heb ik nu iets meer dan drie jaar. Het remt perfect met dat integrale ABS. Als je veel rijdt - en ik heb er nu een ton op staan - dan ga je heel anders met je remmen om. Stoppies maken bij ieder stoplicht, op het laatste moment inremmen voor bochten etc. Supersportief dus.

Ongeveer anderhalf jaar geleden moest ik afremmen voor een t-splitsing. Een vrachtauto stond al stil voor de splitsing en ik reed er op af. Ineens merkte ik dat ik geen remdruk meer had en ik kon gelukkig naar rechts ontwijken en op de motor afremmen. De lampjes knipperden druk op mijn dashboard aangevend dat er iets met de remmen miswas, maar dit zag ik pas naderhand. Deze storing is ineens tijdens het rijden opgetreden. Nadat ik mijn kontakt uit- en weer aangezet had deden de remmen het weer normaal, maar ik was al het vertrouwen kwijt tot hij de garage weer uitkwam.

BMW Dealer de Jong in Alphen aan den Rijn heeft deze storing uiterst serieus met BMW Nederland opgenomen, nadat ze de gegevens uit de motor gehaald hadden. De rembekrachtingsunit onder de tank is preventief onder garantie vervangen door een vernieuwd exemplaar. Nadat deze vervangen is, is het probleem niet meer opgetreden en ik vertrouw weer op mijn remmetjes.

Het zou super zijn als BMW een extra alarmbel inbouwt, zodat bij een verstoring niet alleen de lampjes gaan knipperen, maar ook een extra bel afgaat.
 
Zelf rijd ik een R1150RT in de lease en deze heb ik nu iets meer dan drie jaar. Het remt perfect met dat integrale ABS. Als je veel rijdt - en ik heb er nu een ton op staan - dan ga je heel anders met je remmen om. Stoppies maken bij ieder stoplicht, op het laatste moment inremmen voor bochten etc. Supersportief dus.

Ongeveer anderhalf jaar geleden moest ik afremmen voor een t-splitsing. Een vrachtauto stond al stil voor de splitsing en ik reed er op af. Ineens merkte ik dat ik geen remdruk meer had en ik kon gelukkig naar rechts ontwijken en op de motor afremmen. De lampjes knipperden druk op mijn dashboard aangevend dat er iets met de remmen miswas, maar dit zag ik pas naderhand. Deze storing is ineens tijdens het rijden opgetreden. Nadat ik mijn kontakt uit- en weer aangezet had deden de remmen het weer normaal, maar ik was al het vertrouwen kwijt tot hij de garage weer uitkwam.

BMW Dealer de Jong in Alphen aan den Rijn heeft deze storing uiterst serieus met BMW Nederland opgenomen, nadat ze de gegevens uit de motor gehaald hadden. De rembekrachtingsunit onder de tank is preventief onder garantie vervangen door een vernieuwd exemplaar. Nadat deze vervangen is, is het probleem niet meer opgetreden en ik vertrouw weer op mijn remmetjes.

Het zou super zijn als BMW een extra alarmbel inbouwt, zodat bij een verstoring niet alleen de lampjes gaan knipperen, maar ook een extra bel afgaat.

Wat moet dat schrikken geweest zijn! Gelukkig had je nog ruimte om e.e.a. te ontwijken, maar dat zo'n gebeurtenis het vertrouwen in je remmen op z'n minst tijdelijk zwaar ondermijnd, is wel duidelijk. Wat ik niet goed begrijp is dat een fabrikant als BMW er zo krampachtig over blijft doen en niet gewoon toegeeft dat er problemen zijn (en niet alleen na meer dan vijf noodstops........).
 
Ik weet er inmiddels alles van. Ik rij een R1150RT (aug 2003) en heb het al enkele malen meegemaakt dat de remdruk plotseling wegviel. Een bijkomend probleem is dat de waarschuwingslichtjes pas oplichten als je de rem inknijpt. Ik ben hiervoor enkele keren bij mijn dealer geweest (Van Harten in Amersfoort). Daar stelden ze vast dat de ABS-pomp een interne storing gaf. Toen het probleem zich bleef voor doen, hebben ze contact opgenomen met BMW Nederland. Afgelopen woensdag is de abs-pomp door een nieuwe vervangen - alles is als garantie uitgevoerd en een leenmotor (een R1200RT en geen huur!) meegekregen. Tot nu heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Nu maar hopen dat dat zo blijft...
 
Ik weet er inmiddels alles van. Ik rij een R1150RT (aug 2003) en heb het al enkele malen meegemaakt dat de remdruk plotseling wegviel. Een bijkomend probleem is dat de waarschuwingslichtjes pas oplichten als je de rem inknijpt. Ik ben hiervoor enkele keren bij mijn dealer geweest (Van Harten in Amersfoort). Daar stelden ze vast dat de ABS-pomp een interne storing gaf. Toen het probleem zich bleef voor doen, hebben ze contact opgenomen met BMW Nederland. Afgelopen woensdag is de abs-pomp door een nieuwe vervangen - alles is als garantie uitgevoerd en een leenmotor (een R1200RT en geen huur!) meegekregen. Tot nu heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Nu maar hopen dat dat zo blijft...
Hier hebben we iets aan!
Dus waarschijnlijk is het de ABS pomp die problemen geeft?
Moet BMW toch eens gaan denken aan het vervangen van al die pompen!

Ben wederom blij geen ABS te hebben !
 
Je bedoelt dat je ook blij zou zijn hélemaal geen remmen te hebben als er iets aan de hand is met gewone remmen???? :X :X
 
Hmm, ik lees nu op de site van Promotor dat BMW stelt dat dit soort problemen pas na 20 noodstops kunnen optreden.
Echter, er zijn motorrijders die al bij de eerste ferme remactie in de problemen komen......
In Duitsland is justitie in actie gekomen, ik blijf dit met meer dan normale belangstelling volgen.
 
BMW komt, zei het laat, met een controle actie. Alle motoren met een ABS met rembekrachtiging (servo) zullen worden opgeroepen voor een controle bij de dealer. Deze motoren zijn gemaakt vanaf 2001. Oudere ABS'en of ABS op de F650 hebben geen problemen. Sleutel ligt wat ik heb begrepen bij de accu. Als die slechter wordt kan hij herhaaldelijk remmen waarbij het ABS in werking treedt niet meer hebben. Dit komt omdat de bekrachtiger elektrisch is en niet, zoals b.v. in een auto, op vacuüm van de motor. Servo en ABS te samen vreten dan stroom, en als het systeem merkt dat de spanning onvoldoende is dan schakelt het zichzelf uit en blijft de onbekrachtige remdruk over (zonder ABS). Je kan wel remmen, maar het is slechts een schijntje van wat je normaal gewend bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan