Welk licht?

De middelste heeft het bij zn dealer nagevraagd en die zei dat ze alletwee moeten branden. De gele heeft zn lampen nagemeten maar er stond geen spanning op het andere licht. Ik moet die van mij nog een keer doormeten. Zijn er nog mensen die zeker weten welke moet branden?
 
Niet 100% zeker, maar er was ooit eens een tijd dat de prent voor een defecte linker autokoplamp (ook achterlicht trouwens) duurder uitviel dan een prent voor het rechter exemplaar. Reden was dat de linker lampen (dichter tegen de wegas) belangrijker werden gevonden dan de rechter exemplaren. Tenslotte bevindt zich rechts van de linker koplamp "méér voertuig", dan links ervan. Nu kan ik me (zeker in de huid van een tegenligger) daar wel iets bij voorstellen ook.

Of dat nu nog steeds het geval is, weet ik niet. Ik kan er niets meer over terugvinden. De boetebase maakt iig geen verschil meer tussen links of rechts.
En als je het voertuigreglement erop naslaat, dan vind ik evenmin iets daarover terug. Wel zijn enkele artikelen (incl inhoud) geschrapt. Wellicht had één van die geschrapte artikelen hierop betrekking?

Wat die gele motor betreft: stel nou eens dat het een Engelse import is... ?
...ja, met rechts stuur :+
 
Bedankt voor je reactie, ik wist niet dat er verschil WAS in boetes voor links en rechts. Die gele komt uit Duitsland BTW, alle 3 zelfs volgens mij...
 
Nu weet ik niet meer precies welk jaar dat veranderd is, maar het is niet zo lang geleden.

Vroeger mocht een motorfiets maar één dimlicht voeren. Dat is nog steeds zo, alleen worden nu twee dimlichten die zich binnen een bepaald vlak bevinden ook als één licht gezien.

Het moeten dan wel twee echte dimlichten zijn. Wat je ook wel ziet is dat bij oudere fietsen in het grootlicht een duplolamp wordt gezet die dan samen met het dimlicht brandt. Dat mag niet, want het voldoet niet aan de eisen van het dimlicht (slijping van het glas). Bij een verlichtingscontrole heb je er absoluut een bon voor.

Voor Engelse fietsen brandde de linkerkant, voor continentale fietsen de rechterkant.
 
ik weet wat er fout is :P die linker en rechter motor staan verkeerd moeten ff van plek verwisselen dan is het plaatje goed :+

(of was dit de vraag niet O-) |( )

maar het is idd je linker koplamp
(vanaf dashboard gezien)
deze schijnt namelijk de linkerkant van de weg.
(en zoals we allenmaal weten rijden wij nlrs links in onze koekblikken dus is daar het licht het meeste nodig)

vandaar dat het linker licht altijd iets feller/breder is

dus bij motoren is dit vroeger een beetje overgenomen dus links

en in engeland weer rechts etc..


duitse auto's en regels ben ik niet bekend..

zo was het geloof ik..
 
Terug
Bovenaan Onderaan