Welk Ketting smeersysteem te kiezen

Ik had het rechts gemonteerd, ook omdat de ketting rechts zit.
Ook te zien is de ty wrap bevestiging zodat het makkelijk te bedienen is met handschoen
1000000084.jpg
 
Mwah, ik heb 2 Japanners een Italiaan en een Duitser. Allemaal hun voordelen, allemaal mooi. Ik vind de bmw bijvoorbeeld heel doordacht, was ik niet gewend van de andere motoren.
Vroeger heb ik ook veel kwaad gesproken over BMW's maar toen wist ik nog niet dat ik er zelf eentje zou kopen, nu weet ik beter...
 
Mijn Osco zit links met 80w90 gearbox oil. Kom thuis of op werk aan, ketting is dan lekker warm . Motor op de middenbok , ruk aan de plunjer er een zwier met de hand aan het achterwiel tot de plunjer weer omlaag is en meestal nog een keertje ….olie kost geen drol en ketting is goed gesmeerd en kan lekker intrekken daarna. Geen gedoe met gestuntel met koppeling in , plunjer zoeken en dan stapvoets balanceren ……op middenbok is makkelijker maar moet je natuurlijk niet nee door de poep gereden hebben ….:)
 
Ik heb geen middenbok en dat is de reden dat ik in eerste instantie een OSCO heb gekocht. Maar als ik ooit een ketting motor met middenbok koop gaat daar inderdaad ook eeen OSCO op want dat lijkt me ook een makkelijke manier van smeren.
 
Laatst bewerkt:
Als ik thuiskom en de ketting moet gesmeerd, dan zet ik FZ op de middenbok.
Motor in de 1 en rustig laten lopen. Effe de Osco uittrekken en de ketting is weer klaar.

Maar het kan net zo goed ook tijdens het rijden. Max 10kmh.
 
Ik had het gevoel dat er nog een aan het lijstje (Osco, Scottoiler, Nemo 2, Nemo van Ali, Tutoro en Pro-Oiler) ontbrak. Klopt, ik was McCoi vergeten. Lijkt een overleden project te zijn waar een opvolger voor is uit Germanië:
MOFESSOR - The Chain Oiler

Ga ik ook eens bekijken. Er ligt toch nog sneeuw hier dus tijd zat.
De CLS chain oiler heb ik hier ook nog niet voorbij zien komen. Ik heb er sinds kort een, de basic. Lekker simpel automatisch systeem met alleen een draaiknop voor de instelling.
Eerder 2x een Scottoiler e-system gehad, die waren kwalitatief dramatisch slecht. Telkens problemen met het display.
 
Er zijn een hoop oilers te koop tegenwoordig, hier ben ik begonnen met een osco, doet wat hij moet doen, elke tankbeurt trek je aan de plunjer en gaat er een dosering naar de ketting. Voor mijn gevoel is hij dan even heel vettig en daarna zit de olie voornamelijk op je velg die je daarna weer kan afvegen met een in lampolie gedrenkte doek.
Er is wat handigheid en inzicht vereist om dit systeem te monteren, op sommige mensen kan het zelfs als eng overkomen aangezien er in de vacuümleiding gesneden moet worden. Er is niks engs aan als je weet wat je doet toch? En dat weet ik best wel.
Dit systeem stel je in en je gaat rijden, de smering is met kleine drupjes continu en stopt zodra de motor gestopt is met draaien, het vacuüm valt dan weg en de klep sluit het reservoir dan af.
Op basis van recensies en mijn gezonde verstand heb ik deze gekozen, geen dure gps of dergelijke aanpassingen aan maar gewoon op basis van vooringestelde onderdruk. Je moet nog wel uitvogelen hoeveel klikjes je nodig heb.
Zodra je weet wat je wil kun je zo’n ding bestellen, dan een beugel maken zodat je het doseren kan bijstellen zonder allerlei kapjes weg te nemen. Ik heb dit voor mij zo gedaan dat wanneer ik eenmaal de juiste instelling heb maar de omstandigheden zoals van droog naar nat, dan kan ik hem één of twee klikjes rijker zetten. Zodra het dan weer droog is zet ik hem weer terug naar de eerdere instelling.
Het systeem kost wel een beetje, zo’n €120 voor dit model. Zie je een goedkopere dan is dat waarschijnlijk een ander model, let daar dus goed op.
En als je onzeker bent dan moet je hem door een monteur laten installeren, vraag eerst wat ze daarvoor vragen, ik denk dat een pro er met een half uurtje mee klaar moet zijn en dan zal dat zo’n €40 extra kosten.


plaatje.

IMG_6561.jpeg
 
Er zijn een hoop oilers te koop tegenwoordig, hier ben ik begonnen met een osco, doet wat hij moet doen, elke tankbeurt trek je aan de plunjer en gaat er een dosering naar de ketting. Voor mijn gevoel is hij dan even heel vettig en daarna zit de olie voornamelijk op je velg die je daarna weer kan afvegen met een in lampolie gedrenkte doek.
Er is wat handigheid en inzicht vereist om dit systeem te monteren, op sommige mensen kan het zelfs als eng overkomen aangezien er in de vacuümleiding gesneden moet worden. Er is niks engs aan als je weet wat je doet toch? En dat weet ik best wel.
Dit systeem stel je in en je gaat rijden, de smering is met kleine drupjes continu en stopt zodra de motor gestopt is met draaien, het vacuüm valt dan weg en de klep sluit het reservoir dan af.
Op basis van recensies en mijn gezonde verstand heb ik deze gekozen, geen dure gps of dergelijke aanpassingen aan maar gewoon op basis van vooringestelde onderdruk. Je moet nog wel uitvogelen hoeveel klikjes je nodig heb.
Zodra je weet wat je wil kun je zo’n ding bestellen, dan een beugel maken zodat je het doseren kan bijstellen zonder allerlei kapjes weg te nemen. Ik heb dit voor mij zo gedaan dat wanneer ik eenmaal de juiste instelling heb maar de omstandigheden zoals van droog naar nat, dan kan ik hem één of twee klikjes rijker zetten. Zodra het dan weer droog is zet ik hem weer terug naar de eerdere instelling.
Het systeem kost wel een beetje, zo’n €120 voor dit model. Zie je een goedkopere dan is dat waarschijnlijk een ander model, let daar dus goed op.
En als je onzeker bent dan moet je hem door een monteur laten installeren, vraag eerst wat ze daarvoor vragen, ik denk dat een pro er met een half uurtje mee klaar moet zijn en dan zal dat zo’n €40 extra kosten.


plaatje.

Bekijk bijlage 1967176

Er zijn een hoop oilers te koop tegenwoordig, hier ben ik begonnen met een osco, doet wat hij moet doen, elke tankbeurt trek je aan de plunjer en gaat er een dosering naar de ketting. Voor mijn gevoel is hij dan even heel vettig en daarna zit de olie voornamelijk op je velg die je daarna weer kan afvegen met een in lampolie gedrenkte doek.
Ik heb de afgelopen 20 jaar tussen de 25000 en 30.000 km per jaar gereden met een Osco, maar jouw verhaal herken ik niet.
Misschien te hard gereden tijdens het smeren? Osco adviseert stapvoets rijden...
 
De CLS chain oiler heb ik hier ook nog niet voorbij zien komen. Ik heb er sinds kort een, de basic. Lekker simpel automatisch systeem met alleen een draaiknop voor de instelling.
Eerder 2x een Scottoiler e-system gehad, die waren kwalitatief dramatisch slecht. Telkens problemen met het display.
Wat was er met het display van het e-system en na welke tijd?

Enige wat ik er mee had was dat ie een keer in stressmodus sloeg en doorbleef pompen. Dat was oogelost met een pool even los halen.
 
Bij Louis zie ik ook heel veel klachten over het Scottoiler Xsystem. Veel problemen met lekkages aan het reservoir en te royaal smeren ondanks de laagste instelling. Over het E-system wordt minder negatief geschreven. De CLS oiler kende ik nog niet, net even opgezocht. Prijzig...... Lijkt overigens weer op het Scottoiler X system en de Mofessor. Elektronisch activeren bij wegrijden maar ik zie geen snelheidsafhsnkelijke smering. Of heb ik dat gemist?

Snelheidsafhsnkelijke smering doen alleen het Scottoiler e-system en de Pro-Oiler en dan zit je al snel over de €300.
 
Bij Louis zie ik ook heel veel klachten over het Scottoiler Xsystem. Veel problemen met lekkages aan het reservoir en te royaal smeren ondanks de laagste instelling. Over het E-system wordt minder negatief geschreven. De CLS oiler kende ik nog niet, net even opgezocht. Prijzig...... Lijkt overigens weer op het Scottoiler X system en de Mofessor. Elektronisch activeren bij wegrijden maar ik zie geen snelheidsafhsnkelijke smering. Of heb ik dat gemist?

Snelheidsafhsnkelijke smering doen alleen het Scottoiler e-system en de Pro-Oiler en dan zit je al snel over de €300.
E system werkt niet snelheids afhankelijk.

Je moet de gevoeligheid van het apparaat zo instellen dat hij vanaf 50 kmh begint te smeren.
 
Wat was er met het display van het e-system en na welke tijd?

Enige wat ik er mee had was dat ie een keer in stressmodus sloeg en doorbleef pompen. Dat was oogelost met een pool even los halen.
Ik was indertijd een van de eersten met het e-system. Daarvan is bekend dat het display niet best is. Die nu gebruikt worden zijn de verbeterde versie als ik het geloven mag. Bij mij kwam er vocht in, de volgende viel gewoon uit, de volgende ging wel aan, maar ging niet smeren... het werd allemaal wel keurig opgelost door scottoiler, ik moest de defecte opsturen, en kreeg dan weer een nieuwe terug.
Maar na een tijdje wordt je het gewoon zat.
 
Bij Louis zie ik ook heel veel klachten over het Scottoiler Xsystem. Veel problemen met lekkages aan het reservoir en te royaal smeren ondanks de laagste instelling. Over het E-system wordt minder negatief geschreven. De CLS oiler kende ik nog niet, net even opgezocht. Prijzig...... Lijkt overigens weer op het Scottoiler X system en de Mofessor. Elektronisch activeren bij wegrijden maar ik zie geen snelheidsafhsnkelijke smering. Of heb ik dat gemist?

Snelheidsafhsnkelijke smering doen alleen het Scottoiler e-system en de Pro-Oiler en dan zit je al snel over de €300.
De scottoiler e-system kost volgens mij iets van 300 euro, de cls was 220 geloof ik.
Super simpel ding, je stelt zelf met een draaiknop in hoeveel ie moet pompen, maar dat doet ie wel continu, dat vind ik een verbetering tov de Osco.
Van CLS zijn verschillende uitvoeringen leverbaar, die van mij was, zoals het een Hollander betaamd, de goedkoopste uiteraard. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan