Welk Ketting smeersysteem te kiezen

Er zijn twee kampen: de puristen die het allemaal onnodige kosten en complexiteit vinden voor slechts eventjes de handelingen van het smeren (en reinigen). En dan heb je de motorrijders die het toch wel prettig vinden dat ze vrijwel geen omkijken hebben naar de ketting en daar graag het geld en eventueel het knutselwerk voor over hebben. Voor beide meningen is iets te zeggen. Kies zelf maar.
Waarom lees ik dan steeds dat die smeersystemen niet goed werken?
 
Waarom lees ik dan steeds dat die smeersystemen niet goed werken?
Ik rij ook met Osco, 80w90 versnellingsbak olie erin en om de paar honderd kilometer op middenbok en draai zelf wiel even rond en paar keer zwengel eraan. Rij dagelijks 100 km door weer en wind en in veel regen deze winter maar ketting blijft netjes vet en ziet er nog perfect uit. Wat ik vooral fijn vindt is dat de ketting mooi soepel blijft en de schakels goed vrij bewegen . Met kettingvet zoals S100 wordt een ketting als je hem niet schoonhoud door al het opgedroogde vet stug en stijf en gaan schakels zelfs vastzitten.door hard vet …..Is een kettingsmeersystheem nodig……??? Niet perse maar vet of olie opde ketting wel en kan zeggen dat mijn Osco wel verdomd handig is en mijn ketting wel degelijk beter onderhoud en veul makkelijker 😊😊
 
Hierboven lees ik dat er 2 kampen zijn.: voor en tegen Ik ben neutraal.

Ik heb 2 motorfietsen met een ketting. Vermeldenswaardig: Beide MET middenbok!
Bij de 1e spuit ik de ketting met een spuitbus. De andere heeft een Osco smeer-systeem.

Ik heb een Osco-oiler voor weinig kunnen overnemen en op zich werkt dat goed.
Maar of ik het systeem zou gaan kopen voor de volle prijs? Wrs niet!
Bij thuiskomst met spuitbus sprayen, terwijl motor op de middenbok rustig in de 1 loopt. Gaat uitstekend!

In een paar jaar tijd heb ik 2x storing gehad met de oiler.
Onderweg in de vakantie heb ik daarom een spuitbus moeten kopen vanwege defect.
Ik meende een paar keer gesmeerd te hebben, maar de ketting oogde extreem droog. Toen bleek dat ie niet werkte.

Voor mij is prettig dat Motofit-Veenendaal heel dichtbij is. Dus ik kan er snel even heen voor service.
Ik moet zeggen dat ik beide keren prima ben geholpen. Voor een paar centen was ie dan weer up-to-date.

Heb je een motorfiets zonder middenbok, dan kan een smeer-systeem wel heel prettig zijn.
Net voordat je thuiskomt of koffiestop even 1x aan hendeltje trekken en je ketting is gesmeerd.
Met spuitbus en alleen een jiffy is dat effe minder.......................

Verhalen over een smeerboel dat ken ik niet.
Ik druppel FZ750 iedere 400km als is droog weer. Bij regen iedere 200km.
Levensduur kettingen op de FZ (met Osco) 45k en 2e ketting zit nu op 32k. Die kan nog effe.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ja, dat was bij mij ook wel een dingetje!
Nu zit ie naast/ achter de radiateur. Niet een heel fijne plek, maar andere was er eigenlijk niet.
 
Dat is de reden dat ik mijn Scottoiler Xsystem gekocht heb. Je hebt geen ruimte nodig om aan een plunjer te trekken. Met wat moeite had ik waarschijnlijk wel ruimte kunnen vinden maar ik wilde het ding uit het zicht hebben. De Xsystem hoeft alleen aan de accu geknoopt te worden. Vervolgens kun je op het reservoir de druppel snelheid regelen en het ding activeert zichzelf als de motor in beweging is. En ja, het is extra complexiteit en het kan absoluut kapot maar ik hoop er het beste van. Ik las hier trouwens over storing aan een Osco; dat lijkt me echt zeldzaam. Aan zo'n ding kan bijna niets kapot. Het is een veredelde injectiespuit.
 
Hierboven lees ik dat er 2 kampen zijn.: voor en tegen Ik ben neutraal.

Ik heb 2 motorfietsen met een ketting. Vermeldenswaardig: Beide MET middenbok!
Bij de 1e spuit ik de ketting met een spuitbus. De andere heeft een Osco smeer-systeem.

Ik heb een Osco-oiler voor weinig kunnen overnemen en op zich werkt dat goed.
Maar of ik het systeem zou gaan kopen voor de volle prijs? Wrs niet!
Bij thuiskomst met spuitbus sprayen, terwijl motor op de middenbok rustig in de 1 loopt. Gaat uitstekend!

In een paar jaar tijd heb ik 2x storing gehad met de oiler.
Onderweg in de vakantie heb ik daarom een spuitbus moeten kopen vanwege defect.
Ik meende een paar keer gesmeerd te hebben, maar de ketting oogde extreem droog. Toen bleek dat ie niet werkte.

Voor mij is prettig dat Motofit-Veenendaal heel dichtbij is. Dus ik kan er snel even heen voor service.
Ik moet zeggen dat ik beide keren prima ben geholpen. Voor een paar centen was ie dan weer up-to-date.

Heb je een motorfiets zonder middenbok, dan kan een smeer-systeem wel heel prettig zijn.
Net voordat je thuiskomt of koffiestop even 1x aan hendeltje trekken en je ketting is gesmeerd.
Met spuitbus en alleen een jiffy is dat effe minder.......................

Verhalen over een smeerboel dat ken ik niet.
Ik druppel FZ750 iedere 400km als is droog weer. Bij regen iedere 200km.
Levensduur kettingen op de FZ (met Osco) 45k en 2e ketting zit nu op 32k. Die kan nog effe.
Met een zijstandaard heb je alleen een sjorbandje (toeclip) en een stukje hout nodig...
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Ik zoek trouwens nog een soort injectiespuit om het reservoir van mijn Scottoiler te vullen. Het is zo'n geknoei met dat flesje met slangetje, vooral omdat het reservoir nogal schuin (nog net niet horizontaal) gemonteerd is. Enige idee waar zon spuit te koop is? Ik heb ze in het verleden wel vaker gehad maar geen idee waar ze vandaan kwamen. In ieder geval niet van de plaatselijke verslaafden. Was een maatje groter.
 
Ik zoek trouwens nog een soort injectiespuit om het reservoir van mijn Scottoiler te vullen. Het is zo'n geknoei met dat flesje met slangetje, vooral omdat het reservoir nogal schuin (nog net niet horizontaal) gemonteerd is. Enige idee waar zon spuit te koop is? Ik heb ze in het verleden wel vaker gehad maar geen idee waar ze vandaan kwamen. In ieder geval niet van de plaatselijke verslaafden. Was een maatje groter.

Amazon.nl

de drogist.

Ikzelf gebruik gewoon een oliespuit. Oliespuit| Toolstation.nl
Elke bouwmarkt heeft die wel liggen.

Gewoon een scheut van je favoriete olie er in en dan kun je wel even vooruit.

Je kan ook in de BBQ/kook afdeling kijken naar een "spuit marinade in je vlees" spuit.
Marinade-injectoren koop je online bij Blokker

db
 
Thnx! Ik was nooit op de Blokker gekomen maar zo'n marinade ding lijkt me wel geschikt en zal waarschijnlijk een stuk beter bestand zijn tegen olie dan een spuit van de drogist.
 
Ik zoek trouwens nog een soort injectiespuit om het reservoir van mijn Scottoiler te vullen. Het is zo'n geknoei met dat flesje met slangetje, vooral omdat het reservoir nogal schuin (nog net niet horizontaal) gemonteerd is. Enige idee waar zon spuit te koop is? Ik heb ze in het verleden wel vaker gehad maar geen idee waar ze vandaan kwamen. In ieder geval niet van de plaatselijke verslaafden. Was een maatje groter.
Ja, bij iedere apotheek. Vragen om de grootste injectiespuit.
Wel krijg je mss de vraag WAT je er mee wil doen.
 
Ik ben het vierde kamp. Ik heb een Osco en kan gewoon geen goede plek vinden om hem te monteren _O- .
Ik het 5e . Ik plak scottoiler stickers op motorfietsen met cardan en dan maar wachten dat de ' ik weet alles beter types ' gaan zoeken waar die ' idiote ' eigenaar dat ding bevestigd heeft.

i9YAxL.gif
 
Ik zoek trouwens nog een soort injectiespuit om het reservoir van mijn Scottoiler te vullen. Het is zo'n geknoei met dat flesje met slangetje, vooral omdat het reservoir nogal schuin (nog net niet horizontaal) gemonteerd is. Enige idee waar zon spuit te koop is? Ik heb ze in het verleden wel vaker gehad maar geen idee waar ze vandaan kwamen. In ieder geval niet van de plaatselijke verslaafden. Was een maatje groter.
Misschien is een (kleine) knijpfles met zo'n tuitje wel zo gemakkelijk, gaat denk ik beheersder dan met een spuit. Ook gemakkelijker om eventueel mee te nemen. Zo'n houtlijm flesje of hobby verf?

Ps Ik lees nu pas dat je juist geen flesje wou maar kan het bericht niet weghalen...
 
Laatst bewerkt:
Scottoiler levert zelf een knijpflesje met slangetje en een soort kegelvormige aansluiting voor het reservoir. Alleen sluit dat niet echt goed aan. Als het reservoir min of meer rechtop staat gaat het wel maar als het bijna ligt is het nogal een knoeiboel. Vandaar die spuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan