Welk merk accu

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.524
612
Mokum
Moest vandaag aanduwhulp regelen vanwege een zo goed als lege accu.
Motor is een week of 3 niet gebruikt en de recente Varta AGM accu besloot om niet voldoende power te leveren.

Herstelvermogen van de accu is dan wel weer in orde, na even
wachten kreeg die het blok wel weer rond. Uiteraard niet snel genoeg om te kunnen starten.

Na ruim een half uur rijden zonder licht aan was het wel weer tikkie lopen bij het tankstation. Oplaadsysteem in de motorfiets is dus wel in orde.

Vertrouw Varta accu's dus niet meer, welke zijn wel goed.
 
Moest vandaag aanduwhulp regelen vanwege een zo goed als lege accu.
Motor is een week of 3 niet gebruikt en de recente Varta AGM accu besloot om niet voldoende power te leveren.

Herstelvermogen van de accu is dan wel weer in orde, na even
wachten kreeg die het blok wel weer rond. Uiteraard niet snel genoeg om te kunnen starten.

Na ruim een half uur rijden zonder licht aan was het wel weer tikkie lopen bij het tankstation. Oplaadsysteem in de motorfiets is dus wel in orde.

Vertrouw Varta accu's dus niet meer, welke zijn wel goed.

Hoe oud is deze accu?
 
Agm accu?
Hoe oud is de motor en accu?
In de auto's wordt deze alleen gebruikt in combinatie met smartcharge techniek en moet je de accu bij vervanging aanmelden in de ecu. Doe je dat niet onlaadt ie sneller en wordt ie nooit
100% geladen.
En zijn fix duurder.

Mijn brommers hebben gewoon yuasa accu's maar staan bij langere periodes van geen gebruik aan de druppel lader.

Zou zomaar kunnen dat ik het niet helemaal bij het rechte eind heb, maar dan is er altijd wel iemand die me verbetert.
 
Accu is nog geen jaar oud, is een Powersports AGM van Varta (9Ah 200A).
Vorige accu was ook een Varta, heeft het dan iets langer uitgehouden (3 jaar) maar niet zo lang als de originele (5 jaar en wellicht nog langer omdat deze accu al in de motorfiets zat toen ik hem kocht).

Ben dus helemaal klaar met Varta, maar welk merk dan wel.
 
Accu is nog geen jaar oud, is een Powersports AGM van Varta (9Ah 200A).
Vorige accu was ook een Varta, heeft het dan iets langer uitgehouden (3 jaar) maar niet zo lang als de originele (5 jaar en wellicht nog langer omdat deze accu al in de motorfiets zat toen ik hem kocht).

Ben dus helemaal klaar met Varta, maar welk merk dan wel.

Heb je dan geen garantie meer?
 
Mijn Yuasa is 9+ jaar oud en wil er maar niet mee ophouden. Doet het na 3 weken nog steeds al is dat soms wel met een humeur :P Capaciteit is ook minimaal geworden, een nette startpoging of 3 en dan zal hij leeg zijn.

Mijn volgende accu wordt weer een Yuasa. Staat al 2 jaar in de kast met een fles zuur ernaast te wachten tot dat kreng nu eindelijk eens de geest geeft :')
 
Dank voor de info.
Zal morgen even informeren naar een Yuasa accu bij de bandenboer.
Garantie lijkt me niet een optie, ben je dus tijdelijk acculoos.
 
Nog erger, het is een autobandenboer :+

Zit om de hoek bij mijn werk en kan op basis van kentekenpapieren de juiste motorfiets accu binnen een dag leveren. Via internet bestellen zal gerust een tientje goedkoper zijn, maar zie door de accubomen het bos niet meer..
Bij hen besteld weet ik dat de juiste accu geleverd wordt, correcte afmeting en +/- op de juiste plek.

Kijk de prestaties van de huidige accu nog even aan en indien die me niet bevallen gaat er een Yuasa in. Met vakantie voor de deur moet de accu in orde zijn.

Theorie over moeten doorstarten na 2/3 weken stilstand
Huidige motorfiets (Transalp 650) moet altijd doorgestart worden na meer dan 2/3 weken stilstand, vorige (CB750) startte zelfs na 6 weken stilstand nog met een lichte aanraking van de startknop. Het verschil is vacuumkraan vs mechanische. Vermoed dat de brandstof in de vlotterbakken deels verdampt is en de eerste omwentelingen gebruikt worden om de vlotterbakken te vullen.

Had dit doorstarten tot op heden geaccepteerd als aard van het blokkie, na verplichte conditietraning toch even over na gaan denken.

edit 1/10
Diepte-investering (€50) toch een paar maanden kunnen uitstellen :+
Vanochtend was het weer ochtendgymnastieken.

Had er eigenlijk meteen 2 moeten bestellen zodat er bij twijfel meteen een nieuwe in kan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan