Welk merk/type motor???

Pieters86

MF'er
27 apr 2020
174
96
Ik kreeg onlangs een foto waar mijn betovergrootvader op staat met zijn motor.

Ik zou graag willen weten welk merk en model motor het is. Iemand enig idee?

48F8815C-857A-443A-8B9C-8BE61755FB08.jpeg
 
Fout; het is een 990 cc/ 61ci Harley-Davidson J van ik denk rond 1915 met kopzijklep motor ('F'-head).


Heeft opa hem nog in de schuur staan? 😉
 
Laatst bewerkt:
Fout; het is een 990 cc/ 61ci Harley-Davidson J van ik denk rond 1915 met kopzijklep motor ('F'-head).


Heeft opa hem nog in de schuur staan? 😉

Was het maar zo’n feest. Ben al heel erg blij met de foto:X
 
Iedereen bedankt voor de info :}

kans lijkt me zeer klein,... maar is er op basis van kenteken nog te zien of hij nog bestaat?
 
Waarom zo specifiek? Die dingen zijn tien jaar lang gemaakt. Als ik de foto bekijk zie ik een tank met afrondingen, dat hou hem minimaal 1916 maken.

Volgens mij tikte ik in mijn eerste bericht ook 'rond 1915'...
Na 1919 zit er een andere tank en koplamp op.
De tank op de foto lijkt inderdaad ronder dan die van het 1915 model, hoewel de inhammen in de tank voor de kleptuimelaar minder diep lijken dan de rondere tank had..
Whatever...
 
Ah, in ieder geval een vroeg model dus. Opa had muntjes en was een early adopter. Tenzij de foto van 1930 is, dan reed opa gewoon op een brik.
 
Gezien de staat van voorband en - spatbord, is de motor ten tijde van de foto al niet nieuw meer..

Ik zie trouwens nu pas de wormbediening van de koppeling achter de kickstart; die werd ná 1917 al niet meer toegepast...
 
Als ik de mensen op de foto bekijk was opa ook niet de eigenaar van de motor. Op de achtergrond staan zelfverzekerde witte mannen. Opa heeft arbeiderskledij en een tintje. Ik vermoed dat dit in een voormalige kolonie was en opa tot het personeel behoorde.
 
Foto is vermoedelijk in indonesie gemaakt (1932).
Het is onbekend of het zijn eigen motor was of niet.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de mensen op de foto bekijk was opa ook niet de eigenaar van de motor. Op de achtergrond staan zelfverzekerde witte mannen. Opa heeft arbeiderskledij en een tintje. Ik vermoed dat dit in een voormalige kolonie was en opa tot het personeel behoorde.

Ja precies, zulke plaatjes waren ook nogal eens in scene gezet.

Mijn schoonouders hebben ook zo'n soort foto, waar zij als klein meisje met haar vader op een zijspan zit, haar vader heeft helemaal nooit zelf een zijspan gehad....


Als iemand vraagt of zijn kind even op je motor/zijspan mag zitten, en daar wordt een foto van gemaakt, dan is dat kind ook niet ineens eigenaar van die motor.. :+:P
 
Als ik de mensen op de foto bekijk was opa ook niet de eigenaar van de motor. Op de achtergrond staan zelfverzekerde witte mannen. Opa heeft arbeiderskledij en een tintje. Ik vermoed dat dit in een voormalige kolonie was en opa tot het personeel behoorde.
Zo lijkt het inderdaad. Maar het schijnt anders te zijn. Ik heb begrepen dat hij daar een eigen drukkerij had, en niet bij iemand in dienst was.
 
In die tijd werd een voorrem als lévensgevaarlijk gezien..
Bovendien nauwelijks verkeer, en wegen die je dwingen op bromfietssnelheid te rijden..
 
Mooi zo'n foto, ik heb zelf ook een paar foto's van een H-D zijspan , mijn opa van moeders kant had er ook 1 en was een bekende verschijning in vooroorlogs Soerabaya in Nederlandsch Indie..zal em eens posten via mijn telefoon.
Mijn vader en zijn familie hadden na de oorlog ook motorfietsen trouwens, BMW 1 en 2 cilinders, 1tje is na repatriëring zelfs meegekomen naar NL, maar het motorrijden hier vond mijn vader te koud dus verkocht..
 
Mooi zo'n foto, ik heb zelf ook een paar foto's van een H-D zijspan , mijn opa van moeders kant had er ook 1 en was een bekende verschijning in vooroorlogs Soerabaya in Nederlandsch Indie..zal em eens posten via mijn telefoon.
Mijn vader en zijn familie hadden na de oorlog ook motorfietsen trouwens, BMW 1 en 2 cilinders, 1tje is na repatriëring zelfs meegekomen naar NL, maar het motorrijden hier vond mijn vader te koud dus verkocht..

De foto is inderdaad in Soerabaja genomen. Ben benieuwd naar je foto :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan