Ik weet ook niet wat er mis is met Castrol TTS, bij mij smeerde hij prima, ik denk eerder dat het bij die gozer aan zijn afstelling lag van de motor dan Castrol TTS.Pas geleden las ik op het forum dat iemand zei dat Castrol TTS werd afgeraden, dit omdat het geen goede smeerfilm zou achterlaten op het big-end lager.
Ik zelf gebruik sinds kort de vervanger van TTS, omdat TTS niet meer leverbaar is bij onze oliehandelaar. Ikzelf heb nog nooit slechte ervaringen gehad met TTS en ook over de nieuwe ben ik goed te spreken..
Wat is van het verhaal waar en wat adviseren jullie voor 2-tact olie?
Ik zelf rijd trouwens een rm 250 van 1994.
Alvast bedankt
Ruben
Of een olie goed is of niet kan je pas zien wanneer je er de hele levensduur van de zuiger mee gereden hebt en het spul demonteerd.
En kahawa, ik was diegene die zei dat TTS brommerolie is. Waarom heb ik ook aangegeven.
Castrol TTX is de brommerolie versieTTS is de high performance als ik het goed heb. Ik denk dat je daarmee in de war bent. En ik heb de boel gedemonteerd, nadat ik TTS had gebruikt, en bij mij zat er degelijk wel een olie filmpje op.
ken het veel kwaad ? ik gooi in mijn cr5 gewoon brommer olie
Mocht je gezegd hebben "in mijn 125" had ik gezegd "neem volsynthetische"...maar de motor van een cr 500 ziet veel minder af, die kan best wel iets mindere kwaliteit hebben. Maar ik zou een goed merk nemen, en niet de goedkoopste ("brommer") van dat merk.
ik heb volsynthetisch, ik gooi het ook in mn 80cc crossert.
Probeer eens echt goede olie, je zult het verschil zeker merken. Ik weet uit ervaring dat wanneer het allemaal wat scherper staat TTS niet zo mooi meer smeert. Het is gewoon schraler in dezelfde mengverhouding als de betere olieen.
A747 is trouwens wel erg goed spul, maar voor cross gebruik een beetje te duur.
weet niet wie je dat verteld heeft, maar juist een CR5 of wat voor dikke 2T dan ook moet goede 2T olie hebben..
bij de zijspannen zie je niemand met half syntheet rijden..
vooral met enduro's als je aardig gang hebt en je doet even 't gas dicht, dan krijgt zo'n dikke prop aardig op z'n kloten, reken maar dat goeie olie gewenst is..
Daarom smeer je rijk genoeg...maar de kwaliteit helpt niet zoveel mee in dit geval. Een betere kwaliteit heb je vooral nodig voor de "performance", en een CR500 is niet echt getuned, het vermogen is maar iets meer dan dat van een 250.
Maar ik doe er zelf ook geen halfsynthetische in, dat verschil in kost maakt nu voor mij weinig uit.
Ik heb hier eens een topic gelezen over bakolie, daar blijkt dus ook veel commercie achter te zitten, en minder wetenschap. Olie is nogal een duistere business.
En wat rijden jullie zelf voor olie dan?
nee ik ben het totaal niet met je eens.. wat betreft kwaliteit en wat betreft performance en zeker niet wat betreft vermogen..
Met performance bedoel ik dan ook de toeren.
Een onderdeel is berekend om een bepaalde kracht te kunnen weerstaan. Dus bij een motor die veel vermogen/koppel levert zijn de onderdelen groter gedimensioneerd.
De slijtage van de onderdelen hangt niet af van de dimensionering, maar gewoon van het aantal bewegingen die ze te verwerken krijgen (bij ideale toleranties). Meer bewegingen, meer toeren, meer performance, allemaal hetzelfde uiteindelijk. De slijtage kan je vermijden door goed te smeren. Het verschil in halfsyntetische en syntetische 2T-olie kan als je logisch nadenkt enkel te maken hebben met het aantal bewegingen en tijdens hoeveel bewegingen de olie goed blijft...dus met performance wordt door de fabrikanten bedoeld : aantal toeren en ook temperatuursbestandheid van je olie.
Dus kan halfsynthetische veel kwaad in een CR500...volgens mij niet
Gebruik ik het zelf...nee, want het geeft zekerheid om een betere olie te gebruiken
Met performance bedoel ik dan ook de toeren.
Een onderdeel is berekend om een bepaalde kracht te kunnen weerstaan. Dus bij een motor die veel vermogen/koppel levert zijn de onderdelen groter gedimensioneerd.
De slijtage van de onderdelen hangt niet af van de dimensionering, maar gewoon van het aantal bewegingen die ze te verwerken krijgen (bij ideale toleranties). Meer bewegingen, meer toeren, meer performance, allemaal hetzelfde uiteindelijk. De slijtage kan je vermijden door goed te smeren. Het verschil in halfsyntetische en syntetische 2T-olie kan als je logisch nadenkt enkel te maken hebben met het aantal bewegingen en tijdens hoeveel bewegingen de olie goed blijft...dus met performance wordt door de fabrikanten bedoeld : aantal toeren en ook temperatuursbestandheid van je olie.
Dus kan halfsynthetische veel kwaad in een CR500...volgens mij niet
Gebruik ik het zelf...nee, want het geeft zekerheid om een betere olie te gebruiken
, en een CR500 is niet echt getuned, het vermogen is maar iets meer dan dat van een 250..