Welke 2-tact olie?

Meer mengolie betekend ook dat het mengsel wat minder brandbare stoffen bevat (dus ook armer). Maw ook als je vetter gaat mengen moet er voor een grotere sproeier gekozen worden. Combineer dit met de winterse temperaturen en je kunt alvast een zuiger bestellen. Ligt er ook allemaal maar net aan hoe je rijd, continue vol open op de crossbaan of rustig tokkelend over de akker. Maar een gewaarschuwd mens...............

2Takt is bijna rocketscience :+
 
Laatst bewerkt:
Zo kan je amper rijden zonder het verrot te maken lijkt het wel haha.
Mengen zal ik gewoon rond de 1:45 doen 'just to be safe' en dan goede olie.
verder netjes afstellen en dan moet het gewoon blijven draaien toch?
Of ik hem dan een heuvel opjaag of op de baan rijd of een akker, kan toch niet zo zijn dat je voor elk rondje een nieuwe afstelling en mengverhouding kan gaan toepassen.. of toch wel?
 
Nou, flink met de motor bezig geweest en ook de cilinder eraf gehaald.
Wel wat sporen?, zuigerveren zijn echter nog gewoon los en niet half versmolten met de zuiger zoals ik eerder een keer had met een warmloper.
Voel de verticale strepen niet echt duidelijk ofzo, blijkbaar toch voldoende om compressie te verliezen?

full

full

full
 
(je zuiger is ook niet zo netjes meer) in mijn wphb staat dat ik 1:35 moet mengen is dat niet een beetje veel gaat over een cr 250 1995
 
Nou, flink met de motor bezig geweest en ook de cilinder eraf gehaald.
Wel wat sporen?, zuigerveren zijn echter nog gewoon los en niet half versmolten met de zuiger zoals ik eerder een keer had met een warmloper.
Voel de verticale strepen niet echt duidelijk ofzo, blijkbaar toch voldoende om compressie te verliezen?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


Zuiger heeft redelijk op zijn donder gehad . . Die is niet vers!

En als ik je kop zo zie, dan heeft die ook al een leventje achter de rug hoor.

Smering moet je gewoon consequent in zijn: 1:45 blijft 1:45.

Vandaar uit ga je dan je afstelling regelen. Inderdaad niet de ene dag 1:35 en de andere dag 1:50.

Als het kouder is, dan regel je d.m.v. je sproeierbezetting dat hij meer brandstof krijgt ( en dus beter smeert) en niet d.m.v. olie dat hij minder snel vastklapt.

2T is inderdaad bijna rocketscience! :P
 
Laatst bewerkt:
Om even op de vraag aan het begin terug te komen, Castrol TTS (tegebnwoordig Power RS) is gewoon zeer goede volsyntethische tweetaktolie. Heb er met de Zabel 700 in een zijspan mee gereden, met een 125cc en nu met een CR250, gewoon goed. Nooit problemen mee gehad en zuigers zien er altijd perfect uit bij verwisseling.
De beste tweetaktolieen zijn overigens Castrol A747 en Motorex cross power 2T, maar die zijn ook een stukje duurder. TTS doet daar niet heel veel voor onder. Ik snap ook nooit waarom mensen met een tweetakt van die goedkope meuk kopen. Uiteindelijk kost het op de lange termijn alleen maar meer geld....
 
Terug
Bovenaan Onderaan