Welke manier van motorrijden is het moeilijkst?

Motorkunde top 5

  • Toeren

    Stemmen: 80 45,2%
  • Racen

    Stemmen: 34 19,2%
  • Offroad

    Stemmen: 7 4,0%
  • Crossen

    Stemmen: 11 6,2%
  • Trial

    Stemmen: 45 25,4%

  • Totaal aantal stemmers
    177
Lang geleden werd deze vraag (ik meen in Amerika) al eens gesteld. Hieruit volgde een kampioenschap dat de beste coureur overall zou bepalen...

Deze raceklasse is een stille dood gestorven door gebrek aan belangstelling (van publiek). Coureurs uit Europa die weer terug naar huis gingen namen de sport mee. In Frankrijk is deze uitgegroeid tot de sport die we nu kennen als: Supermotard.

Je zou dus kunnen stellen dat Supermoto de meest uiteenlopende eisen stelt aan mens en machine. Wil natuurlijk niet zeggen dat het de moeilijkste sport op twee wielen is, wel dat er het meeste skills (in de breedste zin van het woord) voor nodig zijn.
 
Lang geleden werd deze vraag (ik meen in Amerika) al eens gesteld. Hieruit volgde een kampioenschap dat de beste coureur overall zou bepalen...

Deze raceklasse is een stille dood gestorven door gebrek aan belangstelling (van publiek). Coureurs uit Europa die weer terug naar huis gingen namen de sport mee. In Frankrijk is deze uitgegroeid tot de sport die we nu kennen als: Supermotard.

Je zou dus kunnen stellen dat Supermoto de meest uiteenlopende eisen stelt aan mens en machine. Wil natuurlijk niet zeggen dat het de moeilijkste sport op twee wielen is, wel dat er het meeste skills (in de breedste zin van het woord) voor nodig zijn.

Ik durf niet te zeggen welke sport er het "moeilijkst" is, elke sport heeft zijn eigen uitdagingen. Of dat nu off-road, race of trial is.

Maar een tijd geleden ben ik eens naar een supermoto wedstrijd geweest, en wat mij heel erg opviel : Op het asfalt ging het allemaal heel hard , maar op het onverhard en de springschans zag je ineens heel goed wie er crosservaring had en wie niet. Sommigen liepen echt te sukkelen, anderen vlogen erover alsof het niks was.

Misschien dat degenen met "race"ervaring meer voordeel op het asfalt hebben, maar degenen met crosservaring weer op het onverhard.
 
Laatst bewerkt:
Zijspanrijden. Hoe langer je solo gereden hebt, hoe moeilijker het is. Voor het eerst 100km op een trail of een race motor zal iedereen hier wel lukken, 100km op een zijspan eindigt voor meer dan de helft op een andere plaats dan bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
Zijspanrijden. Hoe langer je solo gereden hebt, hoe moeilijker het is. Voor het eerst 100km op een trail of een race motor zal iedereen hier wel lukken, 100km op een zijspan eindigt voor meer dan de helft op een andere plaats dan bedoeld.

Je bent me net voor, maar ik post hem toch…… *D

Motor met zijspan rijden. Hogeschool.

Harde leerschool voor sommigen. Iedereen kan wel een beetje met een tweewieler rijden zonder eraf te flikkeren.

(voor de grapjassen onder u, die zonder twijfel het woord “steunwieltjes” gaan gebruiken, deze uitspraak is gebaseerd op 600.000 motorkilometers, podiumplaatsen en ervaring met al het soort genoemde motoren en gebruik hiervan).

Richard 8-)
 
Tja,

Als je naar wegrace kijkt dan is dat in principe 2 dimensies, links/rechts harder/zachter,
kijk je naar cross is er een derde omhoog/omlaag/landing.
Beiden echter zijn rondjes rijden, nou veranderd de baan met cross meer maar het blijft rondjes rijden.
Timing is dus heel belangrijk en elke keer hetzelfde doen, oftewel 'het trucje' leren en dan kun je constant hard rond op wegrace.

Offroad (dan denk ik ISDE/parijs dakar achtig) dan heb je en 3 dimensies, en continue nieuw/onbekend terrein, wat het voglens deze manier van redeneren moeilijker zou maken.

Trial vind ik niet echt onder 'racen' vallen, maar meer de kunstschaats/turnen categorie en imho dus lastig te vergelijken. evenwicht/timing/precisie heel belangrijk.
 
Als ik hier zo die horrorstories van beginners lees, lijkt lessen me verreweg het moeilijkste. Gelukkig mag je al die onzin weer vergeten.
 
Denk dat Enduro en trail rijden toch wel het pittigst zijn qua motorbeheersing. En daarnaast ook lichamelijk nog eens heel zwaar.
 
dat freestyle lijkt me toch het moeilijkst:

bovendien weet je zeker dat je heel wat botten breekt voordat je die stunts beheerst.
Naast dat ze moeilijk zijn moet je vooraf bereid zijn om als onderdeel van je training vaak het ziekenhuis van binnen te zien.

Maar het is ook de meest mooie vorm van motorsport om naar te kijken.

het meest simpele lijkt me dan circuit rijden/racen.
als je een flinke bankrekining hebt dan zou ik weinig angsten kennen en dus vol los gaan.
 
Crossen. Maar waarschijnlijk heeft 90% van dit forum nog nooit op een crossmotor gereden, laat staan op een crossbaan.
 
Maar dat is toch allemaal gewoon niet te vergelijken? en toeren ertussen zetten haha _O- dat is toch geen skill? Ja route lezen en houten kon krijgen enzo. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan