Welke mooie brik heb jij gespot?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoezo 'meer ook niet'? Een hele generatie frames is er van afgeleid, dubbele wieg en een super voorvork.

Heb je wel eens op een oude triumph of BSA cq AJS/Matchless gereden met zo'n enkele wieg?

Dan is het Norton frame een openbaring als je overstapt en daar gaat het om in het leven: openbaringen, vraag maar aan Max.

Ik ga hem uit de garage halen en er een stuk mee rijden en genieten van dat bommenwerpergeluid.
Ja, voor toen was het een prima frame. Zelfs veel later nog. Maar de limiet ligt toch ergens bij 50 pk. Maar toen de Japanners het gingen gebruiken met veel meer vermogen ging het toch echt niet meer. Ik heb ruime ervaringen met jaren '70 BMW's met een verbeterd Featherbed frame, die heten niet voor niets gummikuh. De Japanners gebruikten natuurlijk alleen het ontwerp. Maar dan met pisbakken buizen en pers stukken werd het niet beter. Gelukkig zijn die Jappen het aluminium brugframe gaan gebruiken.
 
Het echte featherbed frame is gemaakt met Reynolds 531 pijp en dat is niet gelast maar hardgesoldeerd met messing.

Je kunt er best een flinke motor in hangen, maar ergens houdt het op. Er zijn heel wat motoren in dat frame gemonteerd, inclusief Harley's, Vincent en natuurlijk vooral de heerlijk lopende Triumph blokken, al zijn die thermisch wat minder dan de originele Norton.

Maar nu vind ik het belangrijk dat een klassieker zo origineel mogelijk is, al lijkt me een Norton frame met een Vincent blok wel heel erg tof.

norvin3.jpg
 
Ik ben net terug en weer helemaal blij. Okay, hij mist de enorme trekkracht van de moderne motor, maar hij kan nog aardig vooruit komen en hoe dat stuurt, het is wonderbaarlijk dat een 61 jaar oude motor zo makkelijk stuurt.

Hij doet alles wat je wilt met het grootste gemak en je hoeft er niet op te werken zoals met een grote zware cruiser.

En dan dat geluid, onbetaalbaar. Mensen kijken om en er was zelfs iemand die een foto wilde maken.

En het leukste was een klein jochie van een jaar of tien. Die dacht dat het een nieuwe motor was.

Deze ouwe friedel kan weer ff vooruit en maak je geen zorgen, ik rijd nog net zo makkelijk motor als 50 jaar geleden.

Die heeft het dus niet begrepen.
 
Net terug van een uitstapje Durbuy met het vrouwtje (met de auto).

2 mooie brikken gespot.
full

full

Duidelijk, een Suzuki GS 550, en in uitmuntende staat :t




Maar, wie weet wat dit is?
full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is nou een CZ . :Y

Maar de tekst op de tank kan ik ook niet thuisbrengen. Misschien is 't Mooiebrik in het Tsjechisch? :?
 
Laatst bewerkt:
SOCOVEL
Socovel werd in 1941 opgericht door de gebroeders Maurice en Albert de Limelette. Maurice had Kunsten en Ambachten gestudeerd en zijn broer zat in de zakenwereld. Sinds de lente van 1940 was België bezet door de Duitsers en de benzine gerantsoeneerd. Dit bracht Maurice op het idee van een elektrische motor. Destijds werd de elektriciteit uit de Belgische steenkool gehaald en de kans op schaarste was dus klein. Maurice maakte dankbaar gebruik van zijn vrije tijd toen hij wegens een auto ongeval noodgedwongen in een ziekenhuis belandde om zijn ideeën uit te werken op papier. Hij woonde toen nog in de Condroz en zijn broer in Brussel. Er ontstond tussen hen een levendige korrespondentie over het ontwerpen van de elektrische motor.
Maurice de Limenette tekende een reeks van ontwerpen en bestelde de benodigde onderdelen bij kleine leveranciers en producenten. Albert nam de montage voor zijn rekening en probeerde in 1941 het eerste prototype uit. Natuurlijk waren er gebreken, o.a. te weinig vermogen. Verbeteringen werden doorgevoerd en de machine werd levensvatbaar geacht door de gebroeders. Socovel was geboren op 1 maart 1941. Officieel adres was; I. nuizalaan 359 te Brussel, het adres van Albert. De plaats waar de montage plaats vond was 16 Reu de Magistrat, het huis van Maurice de Limenette. Omdat het oorlog was, moesten de broers de toestemming hebben van de bezetter. De eerste 15 machines werden gebouwd. Deze waren gereed in juni 1941 en werden meteen verkocht. Tot het einde van 1942 zijn er bijna 400 motoren gebouwd. Aan het eind van 1945, in het begin van 1946 bouwde men de eerste motorfiets, de 125-9 D, met een benzine krachtbron. Men gebruikte hiervoor een Villiers motorblok. Men verhuisde intussen naar de Waterloose Steenweg 614. Daar begon men met de produktie van motoren met een 125 cc Villiers krachtbron en van Autobike bromfietsen van 98 cc met één versnelling. In 1949 breidde de modellenreeks zich nog verder uit met Villiers motoren van 98 tot 200 cc. Dit laatste model met een teleskopische voorvork en plunjervering. In 1951 presenteerde Socovel naast de bestaande produkten nu ook haar modellen met een Jawa tweetaktmotor, Schnurle omkeerspoeling, een vierversnellingsbak, teleskoop voorvork, plunjervering achter. Door het succes met de modellen met de Jawa motoren begon Socovel met de introduktie van een 150 cc model met een CZ motorblok in het frame. Deze was aanzienlijk goedkoper dan de Villiers modellen. Rond 1952 werkten bij Socovel zo'n 50 mensen en leverde de firma 170 motoren af per week. Men hield zich uitsluitend bezig met montage, fabriceerde niets zelf. In 1952 overleed ook Albert de Limenette. Dit werd erg betreurd, hij was het administratief en financieel brein achter de onderneming. Maurice interesseerde zich slechts voor de techniek. Het overlijden van Albert bracht een zware klap toe aan de firma. In 1954 hield men zich bezig met 2 aktiviteiten, enerzijds de invoer van de Tsjechische motoren CZ en Jawa, anderzijds de bouw van de Socovel modellen met de 100, 125, 200 cc Villiers of de 150 cc CZ krachtbron. En de sportieve modellen met 250 of 350 cc Jawa. In 1956 maakte Socovel een bromfiets van 49 cc, een tweezitter met teleskopische achterwielophanging in twee versies, normaal en luxe. Darnaast nog de motoren met 150 en 200 cc Villiers blok. Ook had men nog een model met een 200 cc Maico motorblok en de beide modellen van Jawa, 250 en 350 cc. De brommers hadden altijd ILO blokken van 49 cc. De prijzen varieerden van BEF 5900 tot 9900. Dan komt de tijd waarin het slecht begint te gaan met de motorenverkoop. Een paar mislukte types en de crisis waren de nekslag voor het bedrijf. Aan het einde van de jaren 50 besloot Maurice de Limenette het bedrijf te liquideren. In de zeventiger jaren overleed ook hij.
 
Zo een mooie GS550 heb ik sinds gisteren ook. Helaas niet met de originele dempers, maar wel met spaakwielen.
 
Zo een mooie GS550 heb ik sinds gisteren ook. Helaas niet met de originele dempers, maar wel met spaakwielen.
Nice! 8-)

Ik heb er natuurlijk geen idee van of de dempers op die dat ik in Durbuy zag al dan niet origineel zijn.

Het wad me ook niet opgevallen of het nu wel of geen spaakwielen zijn. Maar persoonlijk denk ik dat een klassieker als deze wel mooier is met spaakwielen.



Btw: op die veel oudere, die Socovel, staat op de koplamp zo een vleugelachtig ding, waarvan ik me herinner dat je dat ook op oude fietskoplampen had.
full

Dient dat om tussen dim- en grootlicht te switchen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan