Welke motorolie voor oldtimers

Géén (half)synthethische olie. Die maakt vuil in je blok los wat weer verstoppingen veroorzaakt. gewoon minerale olie gebruiken dus.

http://www.louis.de/_10013c8ad1f0a2...cle_big.php?IMG=10038454-55_10&TITLE=10038454
Hoe lang bestaat er al half syntheet?
En is het niet waarschijnlijk dat die er al lang in heeft gezeten de afgelopen pakweg vijftien jaar?

WB deed Aldi halfsyntheet in de XJ550, GS550, Trident 900, Trophy 1200, en SZR660.
Ook bij de 125 Pk van de Trophy geen problemen gehad.
Specs van de Shell motorolie werden vier jaar geleden zelfs nog overtroffen. :')
 
Louis. de heeft zelfs speciale olie voor klassieke motoren SAE 30 en 50:

B.v:

Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

Zelfs in een nostalgisch blik,
full
 
Tja wat is het begrip sportieve oldtimer?
Een Brough Superior uit 1929, een Vincent uit de jaren 50, de Black Bomber begin'70, of een naked van 1985. ;)
 
Laatst bewerkt:
ik kieper d'r Motul 5100 10W40 in 'technosynthese' . Op advies van de plaatselijke motorboer.

Denk dat het full-syntheet is. Heb het aan hem gevraagd en volgens hem loopt een jaren '70 fiets net zo goed op vol- als half-syntheet.

Makkelijk hoor, 1 pot voor de Fazer en de GS

Beide motoren lopen er als een zonnetje op.
En de GS vind het nog lekker ook :Y, hij eet het op.
Tenminste ik moet er af en toe een scheutje bij gooien. Maar dat geeft niks, als een mens oud wordt, dan verliest hij ook wel eens een druppeltje :+
 
Als je een beetje (maar dan ook maar een ietsiepietsie super klein beetje) verstand van olieën hebt, dan weet je dat je die singlegrade olieën gewoon niet meer moet gebruiken.
En nee, ook niet in oldtimers waar die vroeger voorgeschreven werd.


zelfs Motorex heeft geen single grade olie meer voor de motor.
Het type olie is afhankelijk van de opbouw van het motorblok.
Aparte bak, droge koppeling, glijlagers,kogellagers ( denk dan aan hoge puntbelasting!!).
Dus het begrip welke olie in je oldtimer is een beetje vaag.
 
Als je een beetje (maar dan ook maar een ietsiepietsie super klein beetje) verstand van olieën hebt, dan weet je dat je die singlegrade olieën gewoon niet meer moet gebruiken.
En nee, ook niet in oldtimers waar die vroeger voorgeschreven werd.
Ook niet in oldtimers waar het nog steeds in voorgeschreven wordt door de specialisten (Sunbeam S8 bijvoorbeeld)?
 
Als je ook maar een ietsiepietsie verstand en liefde hebt van oude motoren (voor 1940) dan weet je dat je daar nooit gedoopte olie in doet

Het gaat dus niet om de single of multi grade het gaat om de dope's die in de olie zitten
Dope's weken het vuil los en nemen dat mee naar het filter.......heel mooi als er een filter is gemonteerd
Zonder filter betekend dit dat het vuil aldoor door de hele motor wordt getransporteerd met alle risico's van dien (kan gaan ophopen op plekken die je niet wil)
Bij mijn Norton wordt het vuil verzameld in het krukas.bij een citroen B14 wordt het verzameld in het carter en bij mn FN ook
Bij alle oude 4 takt motoren is er wel zo'n plek ergens in de motor

Alle olie boeren zeggen dat het geen kwaad kan om gedoopte olie te gebruiken in een oude motor en er is geen een van die vlotte snelle roze Gastra mannen die ook garantie durven,willen of kunnen te geven als het wel fout gaat

Ik ken div gevallen dat het wel degelijk fout is gegaan en er goede motoren stuk zijn gelopen door een verkeerde olie

Vroeger kon met de oude slechte olie 100.000km rijden tussen revicie's en dat kan nu nog steeds

Waarom zou je het risico nemen?



Maar ik heb er gelukkig geen verstand van.....wat ik weet leer ik van wikipedia (en die hebben altijd gelijk) ;)
 
De B14 van Paps heeft nu zo'n 130.000 gelopen na de laatste revisie en we hebben nu alleen andere klepgeleiders in het blok gemaakt en de rest was gewoon nog goed en die draait alleen met ongedoopte olie

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ze doen met oude motoren en wat ze er in gooien
 
Leuk en leerzaam topic dit.
Ik dacht namelijk ook altijd dat je bij oldtimers beter geen (half-) synthetische olie kon toepassen maar juist wel weer minerale olie. Waarom dit was/is weet ik eigenlijk niet meer zo goed, eigenlijk helemaal niet moet ik eerlijk toegeven. :$

Maar even heel concreet nu:
Honda CBX1000 6-cilinder uit 1978. Met oliefilter.

Experts laat u horen:
(Half-) synthetische olie OF Minerale olie gebruiken?
En waarom dan wel of waarom juist niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan