Welke olie achterschokbreker XR600

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.405
476
Frl
Ik ben dus de vering van mn oude XR600 (1985) aan het aanpakken. Staan er bekend om slap te zijn, nu reageerde deze schokbreker ook niet meer goed op de clicks vd rebound. Toevallig had ik nog een schokbreker liggen, deze had hetzelfde probleem.

Nu staat er in het handboek min of meer dat je deze niet uit elkaar moet halen. Bij het handboek van het 88-90 model staat de beschrijving wel (iets ander type). Daat staat in als olievoorschrift ATF or equivalent. Nou denk ik dat de ATF olie in de laatste 30 jaar misschien wel wat gewijzigd is en dat er betere alternatieven zijn.

Schokbreker staat er dus bekend om slap te zijn. (Origineel afgeveerd op 75kg)

Ik heb een andere veer gevonden die meer geschikt is voor mn 100kg maar twijfel over welke olie ik moet gaan gebruiken. Een vorkolie 5w of 7,5w? Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken.

Ik wil de originele schokbreker behouden. De originele olie zat er nog in denk ik, leek meer op water dan olie. Dus het zal in ieder geval beter worden, heb alleen weinig zin om hem nog een keer open te trekken
 

Bijlagen

  • 20191230_154111.jpg
    20191230_154111.jpg
    187,6 KB · Weergaven: 21
Bedankt voor de reacties.

Tussen ATF en 5wt zit volgens mij nogal wat verschil. Ik twijfel nog steeds, ATF zal prima zijn en dit is ook jarenlang gebruikt. Wat is me dan wel afvraag als ik voor een vorkolie moet gaan is welke dikte. ATF vind ik ook verschillende specificaties voor.
 
Bedankt voor de reacties.

Tussen ATF en 5wt zit volgens mij nogal wat verschil. Ik twijfel nog steeds, ATF zal prima zijn en dit is ook jarenlang gebruikt. Wat is me dan wel afvraag als ik voor een vorkolie moet gaan is welke dikte. ATF vind ik ook verschillende specificaties voor.

I changed the oil in my shock and put 20w in to try to increase the damping a little and it did help. I'm sure it needed to be disassembled and at least the piston band replaced but I never got around to it.
 
Dunste olie die er is "shock oil" is het beste te gebruiken voor de meeste shockdempers. En dat is 2,5


Ik ben bang dat die olie te dun is en ik stugheid van de demper in moet leveren.

Ik laat mijn bevindingen hier zeker achter. Mocht het niet naar mn zin zijn dan trek ik de andere schokdemper die ik heb ook uit elkaar om daar andere olie in te doen
 
Ik ben bang dat die olie te dun is en ik stugheid van de demper in moet leveren.

Ik laat mijn bevindingen hier zeker achter. Mocht het niet naar mn zin zijn dan trek ik de andere schokdemper die ik heb ook uit elkaar om daar andere olie in te doen

Zou kunnen dat 2,5 voor jou demper te dun is. Maar 10 is te dik denk ik.
En wat je ook gebruikt, ik zou wel fork olie gebruiken ipv atf.
Dat was jaren geleden misschien leuk als alternatief maar nu nergens meer voor nodig.
En ja ik weet dat het in oudere manuals staat.....
 
Waarom volg je de viscositeit van de olie niet zoals is voorgeschreven? Zit er ook een gas reservoir op die achterpomp trouwens?
 
Laatst bewerkt:
Een hoop verschillende geluiden. 2.5 gaat hem in ieder geval niet worden, denk dat ik toch voor Fork oil 10w ga (als vervanging van de voorgeschreven ATF).
Er zit inderdaad een stikstofreservoir aan vast, deze wordt ook weer bijgevuld.

Het wachten is alleen op de keerringen...
 
Kijk ook gerust zelf even hoeveel verschil in viscositeit er tussen de ene en de andere 10W zit.

De 46 Cst bij 40°C komt in mijn ogen het beste overeen met 15W minerale vorkolie.
Maar deze schokdemper staat niet echt bekend om zijn fijne demping.
Daarom zou ik voor 20W gaan, net zoals in het linkje van mijn eerste antwoord stond.

'm pretty sure the honda service manual specified ATF for the forks and the shock which would be equivalent to 10w I believe. I changed the oil in my shock and put 20w in to try to increase the damping a little and it did help. I'm sure it needed to be disassembled and at least the piston band replaced but I never got around to it. Clay
 
Ik zie het inderdaad, maakt nog wel wat verschil per merk.

20W ga ik er niet indoen. Ik heb een veer gevonden die volgens race tech geschikt is voor mijn gewicht. (10,6 kg/mm) Dit zou al een stuk moeten schelen. Om het dan nog een beetje in de buurt te houden van de originele specs ( ATF) zou ik 15w dan nog wel in overweging willen nemen.

Als ik bijv de 15w (hpx putoline) specs erbijpak:
Dichtheid bij 15 °C, kg/l0,887

Viscositeit 20 °C, mm²/s169,00

Viscositeit 40 °C, mm²/s66,80

Viscositeit 100 °C, mm²/s11,40

Viscositeitindex165

Vlampunt COC, °C225

Vloeipunt, °C-33.

Denk dat ik hier al duidelijk merkbaar verschil mee heb. Ik wil wel dat de boel goed omhoog blijft komen na inveren.

Het is jammer dat er verder weinig te vinden is op, een enkele ervaring van iemand met 20w erin, iemand die zegt dealer adviseert 5w. Het wordt proefsgewijs ondervinden denk ik. In ieder geval bedankt heren
 
Laatst bewerkt:
Zeker, moeten we ook een beetje rekening mee houden. Lijkt me best gevaarlijk op zo'n VX 800

Nou nu dus hetvolgende probleem. Ik ben aan het bellen geweest naar een bedrijf die stikstof bijvult in het reservoir (180psi).

Eerste was een die ombouw naar hyperpro doet maar die verklaarde me voor gek dat ik hem zelf uit elkaar had gehaald. Kon me niet helpen en heeft me doorgestuurd naar een suspension specialist.

Daar dus ook een belletje heengedaan. Die kan het wel doen maar wil het niet doen omdat hij de rest vh werk niet zelf gedaan heeft dan en geen garantie kan geven. Het gaat enkel om bijvullen op eigen risico maar daar wilde de best man niet aan beginnen. Zal wel geen geld mee te verdienen zijn.....


Dus als iemand nog suggesties heeft. Voorkeur regio Friesland/Groningen/Drenthe
 
Dan doe je er toch lucht in? Dat is ook 80% stiksstof en kan je er met een racefietspomp in krijgen. Of misschien een bedrijf dat vrachtwagenbanden doet, als ze stikstof hebben zal het vast in een fles met meer dan 12 bar zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan