Welke olie achterschokbreker XR600

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.405
476
Frl
Ik ben dus de vering van mn oude XR600 (1985) aan het aanpakken. Staan er bekend om slap te zijn, nu reageerde deze schokbreker ook niet meer goed op de clicks vd rebound. Toevallig had ik nog een schokbreker liggen, deze had hetzelfde probleem.

Nu staat er in het handboek min of meer dat je deze niet uit elkaar moet halen. Bij het handboek van het 88-90 model staat de beschrijving wel (iets ander type). Daat staat in als olievoorschrift ATF or equivalent. Nou denk ik dat de ATF olie in de laatste 30 jaar misschien wel wat gewijzigd is en dat er betere alternatieven zijn.

Schokbreker staat er dus bekend om slap te zijn. (Origineel afgeveerd op 75kg)

Ik heb een andere veer gevonden die meer geschikt is voor mn 100kg maar twijfel over welke olie ik moet gaan gebruiken. Een vorkolie 5w of 7,5w? Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken.

Ik wil de originele schokbreker behouden. De originele olie zat er nog in denk ik, leek meer op water dan olie. Dus het zal in ieder geval beter worden, heb alleen weinig zin om hem nog een keer open te trekken
 

Bijlagen

  • 20191230_154111.jpg
    20191230_154111.jpg
    187,6 KB · Weergaven: 21
Mijn gevoel zegt dat met 10w de rebound nog steeds slecht/te sloom zal zijn. Ik ga de volgende keer voor 5w en als dat te is dan maar voor de 10w.

Eigenlijk overal (voor andere modellen) lees ik dat er 2.5w /3w/5w voor zulke shocks gebruikt wordt.

Ik ben nog onderzoekende maar ik zou misschien een shim verplaatsen(een weghalen en nieuwe plaatsen) van de rebound naar compressiestack.

Persoonlijk zou ik die shims laten zitten zoals ze zijn en met olie spelen. Shims kunnen het karakter van vering erg veranderen en hebben effect op specifieke segmenten zoals initiele gebied, middengebied en dergelijke. Met diktes van olie maak je de vering trager en sneller, en de hoeveelheid harder en zachter. De rebound is met olie te regelen, als je maar in een bepaalde bandbreedte komt zodat je met je clickers de boel kan regelen. Maar ja, dat is mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik die shims laten zitten zoals ze zijn en met olie spelen. Shims kunnen het karakter van vering erg veranderen en hebben effect op specifieke segmenten zoals initiele gebied, middengebied en dergelijke. Met diktes van olie maak je de vering trager en de hoeveelheid harder en zachter. De rebound is met olie te regelen, als je maar in een bepaalde bandbreedte komt zodat je met je clickers de boel kan regelen. Maar ja, dat is mijn mening.

Ik zit eraan te denken om beide schokdempers weer dicht te bouwen met 5w olie en kijken wat het resultaat is.

Met de 15w zat ik gewoon compleet uit de bandbreedte waarin ik wil zitten. Bij de uiterste instelling (stand 4) had ik nog steeds een trage rebound, was niet in de buurt van acceptabel.

Dan heb ik wel vergelijkingsmateriaal en kan ik dan altijd nog shims uit gaan wisselen als dat nodig blijkt te zijn.
 
Ik zit eraan te denken om beide schokdempers weer dicht te bouwen met 5w olie en kijken wat het resultaat is.

Met de 15w zat ik gewoon compleet uit de bandbreedte waarin ik wil zitten. Bij de uiterste instelling (stand 4) had ik nog steeds een trage rebound, was niet in de buurt van acceptabel.

Dan heb ik wel vergelijkingsmateriaal en kan ik dan altijd nog shims uit gaan wisselen als dat nodig blijkt te zijn.

Goed idee denk ik
 
Proper, gflater, gassen en deavano allemaal bedankt! Ik heb weer een goede rebound:) ik kan hem nog zo stellen dat hij aan de langzame kant is. Heb er nog niet eens de benodigde stikstofdruk in maar hij springt weer vrolijk in het rond!

Morgen stikstof bijvullen en de sag ed afstellen. Afstelling voor in het veld komt later.

Ik heb de rechter shimstack gebruikt en 5w olie nu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan