Welke (SS) motor om mee te beginnen?

Ook zelf eerst een CBR gereden en nu de R6.

Het verschil tussen de motoren is echt mega (CBR was wel van '94) !!!

Als ik toen het geld had gehad voor een R6 had ik die zeker gekocht.
Je moet gewoon je hoofd er bij houden als je op een dergelijke motor begint maar dat is bij elke motor.
 
Maar ze zijn zooooo leuk als je ze enmaal doorhebt :) :) Mijn Blade was leuk, maar na een keer op de R6 gereden te hebben yummie... maar om op te beginnen, zou denk ik toch voor een Cbr600F gaan, die vergeven een foutje wat sneller dan een R6...
 
Zelf weer opgestapt op een fzr600 na 7 jaar niet gereden te hebben. Is mij prima bevallen. Waarom geen R6 direct gekocht dan? simpel. eerst weer leren rijden en dan naar een R6 over stappen.

De vraag is wat je zelf wilt: Leren rijden op een "makkelijke" fiets of op een "extreme" fiets. Bepaal voor jezelf je risico's en maak dan je keuze.

iig sterkte met je afweging
 
Ben momenteel weer terug bij mijn allereerste 'liefde' - een Ducati Monster Dark (600/750/900 ?). Ik voel me net een zwangere vrouw met deze 'moodswings en emoties' waar ik geen kant mee op kan |( ;)

Gelukkig mag ik morgenochtend weer anderhalf uur rijden :] :}

Iemand ervaring met een Ducati Monster? Ik zou er graag wat meer over horen.

p.s. Titel van topic klopt van geen kanten meer ;)
 
Laatst bewerkt:
Dus misschien toch maar eerst huren dan weet je welke moodswing het dichtste bij je echte wensen zat.

Mijn mening: je kunt overal op leren rijden als je je rechterhand maar onder controle hebt. MAAR motorrijden is 1000 x leuker als je op een motor rijdt/ leert rijden waarop je je vertrouwd voelt. EN als de berijder beter is, is een CBR 600 uit 91 nog sneller dan de nieuwste R6.

Testen en huren dus maar van de zomer. Het zou me overigens niet verbazen dat de CB 500 waarop je lest ook nog veel meer kan dan je denkt (en dan ik denk waarschijnlijk).
 
Testen en huren dus maar van de zomer. Het zou me overigens niet verbazen dat de CB 500 waarop je lest ook nog veel meer kan dan je denkt (en dan ik denk waarschijnlijk).

Heel goed plan, maar je denkt toch niet dat ik ga wachten tot volgend jaar hè? ;)
 
Ducati Monster :9 maar overweeg wel waar je hem voor wilt gebruiken. als je lange stukken over de snelweg wilt rijden, zou je beter voor een motor met kuip kunnen gaan?

ik zou trouwens zelf voor de 900 gaan. veel meer koppel als de 600.
 
Ik heb een Thundercat gehad en heb nu een R6...
En R6 is een, zeg maar iets minder gepolijste Thundercat.
Volgens mij even ongeschikt voor de term "beginnersfiets"
Een term die nu eigenlijk alleen maar rondvliegt als "minder dan 120 pk" oid

- laat of de term beginners fiets weg en koop wat je wilt
- of som de echte beginners fietsen op nl:

ER5
CB500
GS500
NTV650
:^ :}
 
tja een 400 supersport is natuurlijk erg leuk, maar ik mis nu ook al de power, alhoewel ik daar niet over mee mag praten als 25 kw rijder :+
 
Ik ben op een CBR600 begonnen, en heb nu een R6. Het verschil is gewoon extreem. De R6 vindt ik absoluut geen geschikte beginnersfiets. Deze geeft voor iemand met weinig ervaring gewoon niet aan wat mogelijk is. De eerste keer dat ik er op reed had ik het gevoel dat hij gewoon de bocht in viel. En de eindspurt is vele malen heftiger dan de CBR600.

CBR600 is ook niet echt een geschikte beginners motorfiets. Achteraf gezien voor mij dus niet. Ik had al mijn spaargeld in dat ding gestoken en niet All-Risk verzekert. Dus doodsbang om op mijn bek te gaan en al dat plastic te bederven. Rijdt je in je achterhoofd bang voor schade, dan houd je altijd te veel in, waardoor te snel en te veel voor een bocht op de rem gaat en het echte lekkere bochtenwerk gevoel wegblijft. (Terwijl wat inhouden altijd zeer verstandig is, maar niet te veel)

Heb je genoeg geld (om om te donderen), ga dan maar gerust voor de CBR600, en je zal er echt heel veel plezier aan beleven.

Is geld een probleem, ga dan voor een wat oudere naked bike, die gerust een krasje mag hebben.

Ga je wel voor de R6, dan kan ik je verzekeren (of je moet een natuurtalent zijn) dat je minder snel goed motorrijden leert (BOCHTENWERK) dan dat je voor de CBR600(of een nog betere beginnersmotor) gaat.

[edit] wat verduidelijkingen[/edit]
:^ kan ik als CBR rijder alleen maar beamen.
En ga voor een cursus (VRO bijv)
 
M'n verstand zegt dat het inderdaad slimmer is om een CBR600 (of zelfs iets van een CB600 ofzo) te kopen, alleen gaat 7500 EURO uitgeven voor iets waar ik eigenlijk niet helemaal achter sta nogal tegen mijn gevoel in.

Juist!
Koop dus gewoon wat je hebben wil, je hebt er niet voor niets hard voor gewerkt. :)
(Al zou ik je een >600cc supersport wel uit je hoofd praten..)

Nu heb ik eigenlijk niet gelezen of je al je rijbewijs hebt, maar ik zou zeggen ga eens rijden op een R6 en een CBR of ZX6R, dan merk je vanzelf wel of het bij je past of niet.

Net na mijn rijbewijs heb ik een stukje op een R6 gereden, ik kwam er geen bocht mee om, het ding kiepte al als ik aan een bocht dacht en hield totaal niet de lijn aan die ik in gedachte had. Ik kon er niks mee.

Mijn ZX6R stapte ik op en daar reed ik mee weg alsof ie op maat gemaakt was voor me. :] :]

Ik zou je een R6 zeker niet uit je hoofd praten, als jij dat lichte scherpe sturen lekker vindt rijden dan zou ik hem zeker kopen, hard gaan doen ze allemaal wel. :] :]
 
ik vind het een klein beetje onzin: ik ben er zo snel op uitgekenen en ik wen al zo snel aan het vermogen, het doet me niets meer...

zon motor kan VEEL en VEEL meer dan jij nu denkt dat ie kan...

je kunt het zelf alleen nog niet aan, ik zie dat zelf ook met lessen. je hebt hem lange na niet onder controle. tuurlijk je kunt er goed mee overweg en beetje aan het gas hangen stelt ook niet zo veel voor, maar ECHTE controle is iets anders, de grenzen van dat apparaat heb je nog lang niet opgezocht in een les...

enne over Ducati Monster.... :9~ die zijn mooi en met andere demper :9~ zeer mooi...
niet eens zo gek duur en dikke pret *D

je moet je ook niet zo blind staren op die SS's, tuurlijk ziet het er allemaal flitsend en strak uit, maar je hebt je hele leven nog om daar op rond te blazen, dit zijn ook mooie dingen en is zonde om over te slaan :P

je moet toch altijd iets blijven hebben om over te kunnen dromen....?
 
Koop of een CBR of een R6. Allebei makkelijk zat te rijden voor een rookie. Gewoon je verstand gebruiken bij het rijden, en je rijd wel mooi op een echte SS.
 
Ik ben zelf op een thundercat begonnen, geen problemen mee gehad hoor. (als je je zelf maar een beetje kan beheersen). Wel een voordeeltje was dat ik hem in moest rijden en tja dan mag je nog niet hard he.

Verder heb ik op een R6 gereden en naast het feit dat ie iets directer is en wat lichter is vond ik het verschil nou niet echt supergroot.
 
Wat ik even kwijt moet. We hebben het allemaal over "als je je rechterpols maar beheerst". Gedeeltelijk juist. Wat ook zeker telt, zijn de beginnersfoutjes, onoplettendheid, een fractie van een seconde waarin je afgestraft word. Neem eens een minirotonde en laat per ongeluk je gas schieten en zet t er weer op..FOUTje bedankt. Als ervaren rijder weet je dit op te 'pakken' door kalm en soepel door te rijden met sturen/ gas bijgeven. Maar als beginner moet je geen felle motor ineens gas laten geven, want dan krijg je echt een ruk in je stuur.

Met een gemoedelijkere motor word deze fout 'elastisch' opgelost. Je krijgt geen ruk aan het stuur (zelfde minirotonde kwestie bijvoorbeeld) maar een duw.
Zo ervaar je steeds meer van dit soort geintjes, en leer je er mee omgaan als zoiets nog een keer gebeurt. (of bij glad wegdek)

Eenmaal de motor onder controle, dan heb je weinig echte verassingen. Maar het blijft altijd spannend :p

Een paar weken geleden reed ik met mijn motor door mul zand, beetje verhard. Lekker glijden met de wielen en doorspinnen met het achterwiel. Maar wel de controle houden.. weer wat ervaring rijker hoe je dat met een chopper oplost.
Overigens gaat off-road rijden met een vulcan 800 lastiger dan met een vulcan 700 (maar daar had ik ook een cross0stuur op :+ )
 
Ik heb t idee dat de meeste ervaren motorrijders een beetje het feit uit het oog verliezen dat zij wel een motor snel aan kunnen voelen omdat ze ervaring hebben. Ik rij (pas) 5 jaar motor, maar ik moet er niet aan denken meteen op een R6 te stappen na het halen van een rijbewijs. Niet alleen vanwege het vermogen maar ook het rijwiel-gedeelte. Zoals de R6 eigenaars het met mij eens zullen zijn; gas en dat ding vliegt op z'n achterwiel. Dat is echt wel ff schrikken als je dat niet verwacht en niet meteen kan corrigeren!!! Hetzelfde geldt voor remmen, is teoch wel ff een ander kaliber als op die lesmotortjes, die vertragen. EEn gem. SS motor remt!!! Ik vond het verschil tussen een Africa-Twin en mijn huidige motor een SP-1 al opzienbarend en dan remt een AT al niet slecht!

Mijn advies, koop gewoon eerst een lelijk hok voor een paar honderd Euro, ga ermee raggen, scheuren weet ik het... dan leer je rijden en motorgevoel ontwikkelen, dat doe je echt niet met lessen. Ontwikkel een eigen rijstijl en koop dan een echte motor!!!
 
Met de laatste reactie ben ik het dus echt niet eens. Wanneer je een beetje gevoel voor motorrijden heb, kom je echt niet in de problemen op een Supersport. Ik heb mijn 600 nu een paar maanden, en mijn rijbewijs 2 jaar, maar ik kom echt niet in de problemen, in tegendeel!
 
Ja maar jij rijdt dan ook een Honda :P Die zijn volgens mij veel makkelijker in gebruik dan een R1/6 of een GSX ;)

Natuurlijk krijgen de meeste mensen geen problemen en rijden ze gewoon lekker weg op een SS motor maar..... je kan niet ontkennen dat een fout eerder afgestraft wordt op zo'n kanon!!!!
 
Je moet gewoon je kop er bij houden zelfs op een "600tje". Ze gaan allemaal godvergeten hard. Ik ben zelf op een Thundercat begonnen en dat beviel me prima. Echt genoeg power voorhanden. Zo'n ding gaat echt loeihard. Zeker als je nog geen ervaring hebt met het rijden van een SS. En hij zit nog lekker ook :P
 
Beste Niels,,

Ik zat met het zelfde probleem als jij, twee weken geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald ,en toen kwam het wat nu??
Het moest sportief zijn dat was duidelijk, liefst een Fireblade ,ZXR 750 of
Gsx-r 750 maar nadat vele mensen mij hebben afgeraden om dit te doen heb ik het volgende gedaan, Na enig speurwerk op internet voor !!!!!2000 euro!!!!! (het kan echt) een in perfecte staat verkerende GSX 750 F (Is natuurlijk geen SS maar wel S)heeft als grote voordeel ,kost weinig ,beginnersfoutje = !Jammerdan! ,Had nu ruim voldoende geld over voor een mooie Shoei helm ,SPIDI combi ,Dane handschoenen en Alpinestars Laarzen ,En in dit type werd in 1990 gewoon een maar heel iets geknepen GSX-R blok gehangen dat betekend dus 106 PK!! ,De remmen zijn ook rechtstreeks van de GSX-R afkomstig ,je zit net iets gemakkelijker maar toch sportief en je kunt rustig kijken en sparen voor je dromm motor en ondertussen lekker rijden en ervaring opdoen.!!

Greetz Marco.
 
R6 als eerste motor? doen!

Ik heb zelf ook net 3 maandjes het rijbewiijs en heb niet kunnen wachten totdat ik mijn r6 kon kopen! Dus mijn advies luidt: kopen die hap je went er waarschijnlijk net zo snel aan als iedere andere motor. Hij is natuurlijk wat aggresiever maar na enkele kilometers ben je dat gewend en kun je er heel veel plezier aan beleven. Ik heb er totaal geen spijt van en jij zult dat ook niet hebben, weet ik zeker. Als je een keer op een r6 hebt gereden :] wil je niets anders meer!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan