Welke (SS) motor om mee te beginnen?

Goed, heb nog nooit op een R6 (of andere SS600) gereden, maar toch mijn verhaal:
Ik ben begonnen met 35pk afrijden (wel met 50pk lessen -> CB500 "vol vermogen" :+ ), vervolgens 2 jaar niet gereden (het is echt een domme wet |( ) en daarna op de RF900R van m'n pa opgestapt. Geen SS of SBK, maar wel een redelijk sportieve zithouding en 135pk. :} Denk je dat ik kan motorrijden? Goed, ik ben intussen niet echt slecht meer, zeker niet nu ik een paar truukjes heb geleerd (b.v. tegensturen, licht inhangen e.d.) maar ik heb zoveel tijd verspild met deze zware, sterke motor die wel vergevingsgezind was maar toch te sterk en te zwaarlijvig (en te duur/niet van mij) om een opstapmotor te zijn.

Ik heb nu een Mille, hartstikke blij mee, maar mijn eerste proefrit ging van geen kant! :( Opeens had ik een extreme zithouding (grijp de vooras beet vanin het zadel en je weet hoe ik me voelde), extreme remmen (ik heb op een leeg weggetje eens hard geknepen en was bang dat ik voorover zou slaan, echt waar) en een grandioos sterk motorblok! Niet dat die Suzuki een slak is hoor, maar de koppelkromme is duidelijk minder breed dan die van de Mille. Alles was veel extremer dan op de sport-toer RF900R. Ik sukkelde de bochten door (ook omdat het vreemde weggetjes waren en met grind in de bocht e.d. :( ). Even aan het gas draaien en je voorwiel zit los. Erg leuk hoor, als het droog is en je rijdt rechtuit op asfalt. Op een vochtig klinkerweggetje een bocht nemen is heeeeeel andere koek, als je dan vanwege een hobbeltje of wat dan ook even op het gas leunt dan weet je als beginner niet wat je overkomt.

Later heb ik nog op wat Triumph Daytona's gereden, ook sterke motorblokken met een vergelijkbare zithouding. Na 2 proefritten op 1 dag ( :9 :] ) wilde ik weer wegrijden op de Soes en kreeg hem amper de bocht om, omdat ik nu zo gewend was aan de zithouding.

Verkijk je zeker niet op het vermogen, zelfs als je je in de hand weet te houden: als je alleen maar veel vermogen wil, koop dan een 2ehands Boss Hoss. Een dikke V8, vanaf 190pk, en de oudere modellen hadden zelfs een autoband achter. Weet je zeker dat je rechtuit speert en de eerstvolgende bocht moet afstappen. Op een circuit rijdt je zo'n motor er met het grootste gemak uit op een 500cc lesmotor. Die kan nl. de bocht om.

Motorrijden is een geheel pakket van stimuli, vermogen is er daar 1 van, lekker laat remmen en snel de bocht doorgaan zijn echter ook heel belangrijk om plezier te hebben in het motorrijden. De bevrediging van dat je veel uit je motor weet te halen is niet te vervangen door het "o wat ga ik hard als ik maar rechtuit ga want in de bochten haalt oma me zelfs nog in"-gevoel.

Oftewel: op een R6 kun je leren rijden, als je echt moet; op een kleine, vergevingsgezinde motor (of een kleine supersport) kun je leren rijden :] :] :] Vergeet niet dat de 400cc-SS'en al boven de 50pk zitten. Als je vrienden eens een keertje gaan sturen op een dijkweggetje of zo rijdt jij ze zo zoek. Als je op een R6 begint kun je ze niet bijhouden. Waar zij ook op rijden.

Mijn hemel, wat een lang verhaal. Nou ja, de laatste zinnen zeggen eigenlijk alles.
 
als beginner raak je niet uitgekeken op een motor, de motor wel op jou....
leer toch eerst eens rijden.
beetje lullig als je op je r6 door puch maxi's buitenom voorbij wordt geblazen.

een foutje is menselijk, wel zo fijn als die niet meteen fataal is.
 
Ik zou eerst je papiertje maar eens halen. Daarna staan er zeker te weten nog voldoende motoren te koop.
Als je nu een motor koopt kan je er moeilijk vanaf blijven, ga je rijden, maak je mischien wel schade, ben je niet verzekerd. Of stel dat er iemand bij betrokken is, kan je het helemaal schudden.

Lees op het internet, niet alleen postings, maar ook testen. Die staan er voldoende.
Een CBR600 en een R6 kan je kwa motor helemaal niet vergelijken. Een CBR is meer een sportieve fiets, de R6 een supersportieve.
Ik zou je aanraden nooit met een supersportieve fiets te beginnen.

Een monster ziet er mischien wel leuk uit, maar denk aan het onderhoud en onkosten. Da's duurder dan de jappen.

Waarom trouwens niet beginnen met een motor van pakweg 4000 Euro?
Dan kan je de rest van het geld gebruiken voor onderhoud als je echt gaat rijden.
Een setje banden voor een CBR600 kost al gauw 275,- euro (redelijke eigenschappen)
Ketting en tandwielen zijn ook niet voor niks.
Als je dan 1 a 2 jaar gereden hebt, kan je het geld bijleggen voor een R6 waar je dan al wel op proef gereden zult hebben.

Voordeel van een wat oudere motor is de verzekerinspremie. Zeker als je geen no claim hebt. Dan moet je voor de gein is opvragen wat je als rookie mag dokken voor een allrisk voor de R6, ben je snel genezen.
 
R6 als eerste motor? doen!

Ik heb zelf ook net 3 maandjes het rijbewiijs en heb niet kunnen wachten totdat ik mijn r6 kon kopen! Dus mijn advies luidt: kopen die hap je went er waarschijnlijk net zo snel aan als iedere andere motor. Hij is natuurlijk wat aggresiever maar na enkele kilometers ben je dat gewend en kun je er heel veel plezier aan beleven. Ik heb er totaal geen spijt van en jij zult dat ook niet hebben, weet ik zeker. Als je een keer op een r6 hebt gereden :] wil je niets anders meer!!!!
Op vrijdag 25 oktober 2002 12:42 schreef GuZ het volgende:
als beginner raak je niet uitgekeken op een motor, de motor wel op jou....
leer toch eerst eens rijden.
beetje lullig als je op je r6 door puch maxi's buitenom voorbij wordt geblazen.

een foutje is menselijk, wel zo fijn als die niet meteen fataal is.
:^

Ben het met GuZ eens, gelijk na je rijbewijs op een extreme en snelle SS stappen? Die motor rijdt jou ipv andersom. Leer eerst maar eens rijden.

Maar ja, zelf weten natuurlijk. Het is zo lullig om op je 120 PK R6 voorbij te worden gereden door een 50PK CB500tje.. of zelfs een 25Kw fiets op een bochtige weg. Ik ben zelf begonnen op een 60PK FZR400....en zonder eigenwijs te willen zijn, op het laatst was ik zo 1 met dat ding dat je gewoon motoren met meer dan 2x zoveel vermogen volledig zoek reed op op bochtige stukken, en bochten; daar gaat het nog altijd om bij motorrijden. Wil je alleen maar hard rechtuit, dan kun je idd ook een Boss Hoss kopen.
 
Laatst bewerkt:
Precies, ik ben het helemaal eens met bovenstaande postjes. Ik heb echt precies hetzelfde meegemaakt op mijn A-Twin. Ik reed alle sport machines helemaal zoek op dijkweggetjes. Die gasten op R6'en R1's etc wisten niet hoe ze het hadden. Op een nat wegdek was het helemaal dolle pret!!!! :]
 
Ik heb een RS250 (25KW). Ik heb mijn rijbewijs bijna 2 jaar( 19 decemeber) en ik rijd al sinds april 2001 op mijn RS. Ik ben blij dat ik niet direct op een 600 ofzo begin. Het valt nog best wel tegen om hem onder controle te houden. De zitpositie is behoorlijk extreem en hij is erg ligt. En het vermogen is begrenst bij 8000rpm, dus ik moet hem tussen de 6000 en 800 rpm houden anders valt er niet mee te rijden.
Ik heb mijn rijbewijs bijna 2 jaar( 19 decemeber) en ik rijd al sinds april 2001 op mijn RS. Ik ben blij dat ik niet direct op een 600 ofzo begin.

Heeft er iemand een idee wat goede banden zijn voor een motor met minder vermogen? En zijn er ook topics over uitlaten voor een RS250?

Marco
 
Wat een hoop reacties opeens :)

Ik heb afgelopen dinsdag mijn rijbewijs gehaald en ben natuurlijk direct op zoek gegaan naar een motor. Uiteindelijk een leuke gevonden: CBR600 uit 99 in de kleurstelling die ik wilde, 2100 km op de teller en een redelijke prijs van 7700 euro. Afgelopen woensdag wezen kijken, maar iemand had er al een optie op. Telefoonnummer achtergelaten en donderdag werd ik gebeld dat de persoon met de optie het financieel niet rondkreeg. Afgesproken dat ik zaterdag zou langskomen voor proefrit etc. Diezelfde middag een stukje op de CBR600 van een vriend gereden (precies dezelfde als waar ik op zoek naar ben). Reed fantastisch! Dat ritje maakte de keuze gelijk een stuk makkelijker.

Vandaag - ik kon niet wachten - met twee vrienden op de motor naar Piet Kruis in Arkel (uurtje rijden) om 'mijn motor op te halen'. Nou, niet dus. Net als de eerste keer dat ik Piet sprak begon ie gelijk op een hooghartige toon tegen me te praten. Ik zal jullie de ellende besparen, maar het kwam er op neer dat hij niet wilde zakken qua prijs, "omdat het al een aanbieding" was. Hoe de fuck moet ik dat nou weten man?! Daarna een hele preek over dat hij het maar vreemd vond dat ik er van uit ging dat er over de prijs nog te spreken viel bla bla bla (insert ex :j smiley here).

Uiteindelijk besloten dat ie in de stront kan zakken - bij iemand die op zo'n manier met z'n 'klanten' omgaat wil ik helemaal geen motor kopen. Dan maar iets meer kwijt zijn en bij een wat vriendelijkere zaak iets aanschaffen.

Ik ga me dus weer her-oriënteren, maar een CBR600 staat nog steeds bovenaan mijn lijstje.

D'r is ook nog goed nieuws trouwens: Vanmiddag heeft de makelaar gebeld, wat waarschijnlijk betekend dat er een maisonette vrij is gekomen die ik graag wil kopen. (Misschien moet die motor dan wachten ;) )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan