Wie heeft er winterbanden en hoe bevalt dat

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Sinds ik denk een jaar maakt in iedergeval een merk winterbanden voor motoren namelijk: heidenau

Ik ben benieuwd wat de ervaringen hier mee zijn met name bij vries weer en bij sneeuw.
 
Bij sneeuw zal het iets aan grip schelen door de kleine lamellen op het loopvlak.
Daarnaast blijft een winterband zachter tijdens lage temperaturen, zal dus iets meer plakken aan een koud wegdek dan een zomerband en zich zodoende ook minder stuiterig gedragen dan een door de kou beïnvloede zomerband.

Een winterband kan dus zinvol zijn, mits je veel kilometers zult rijden onder die omstandigheden.

[edit]
Ik heb ze zelf niet [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Heidenau K60 Snow. Bevalt prima maar is niet zaligmakend (ijzel is ijzel en dus spekglad, óók als je winterbanden hebt :) )
Met het losse blubbersneeuw heb ik met deze band wel een stuk meer grip dan bij de normale zomer straatbanden van mn andere motor. Naast het zachtere rubber, heeft hij een grof profiel.

De nadelen: Ze slijten een stuk sneller dan allround banden. Als ik het zo bekijk, denk ik dat mn achterband na 6000/7000km op is. Deze heidenau heeft een grof profiel wat je in de lange diepe bochten merkt (de band gaat iets dweilen) maar er zijn ook winterbanden met meer een straat profiel (deze is allroad)
Voor winters rijgedrag is hij perfect, maar in de lente komt er weer een normale K60 onder.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook winterbanden onder m'n GSX-R liggen en ik moet zeggen dat je het best goed kan merken hoor.
Rijdt een stuk relaxter :)
 
eingelijk is het wel logish mja bijna niemand heeft of doet het

bij auto zie het het steeds vaker
bij de motor nog niet zo veel ik ken persoonlijk ook geen groot banden merk dat het maakt die winter sokken
ik heb het zelf ook niet (of ik het zal doen wet ik ook niet)
rijd nu ook gewoon prima en als je zachtjes doet is het toch ook prima
ijzel is ijzel en als het vriest en er is niet gestrooit voetjes aan de grond en lekker rustig an doen
 
Heb er wel eens aan zitten denken, dat regenbanden het volgens mij prima zouden doen als winterbanden. Grote nadeel lijkt me wel dat je ze met een beetje redelijk weer, of snelwegritten snel aan gort rijdt.
 
Ik heb winterbanden altijd onzin gevonden, een marketingstunt. Vooral bij automoblisten is dat zo omdat ze vaak hun rijgedrag aan gaan passen naar het feit dat ze winterbanden hebben (beetje hetzelfde als toen ABS net kwam) en dat dus het effect weer opheft en je net zo goed op zomerbanden kunt gaan rijden.

Onder de motor kan het wat zinvoller zijn maar over ijzel glij je alsnog weg. Ik denk als je gewoon met zomerbanden rijdt en je doet gewoon voorzichtig is er niks aan de hand.

Buiten dat hebben we in ons klimaat geen winterbanden nodig, misschien in zwitserland of oostenrijk.
 
Op de auto zijn winterbanden zeker geen onzin.
Je hebt er bij slecht en glad weer veel meer grip door.

Bij ons gaan elke winter de winterbanden er weer netjes onder. Rijdt veel prettiger (ja, met dezelfde rijstijl als in de zomer).

Tevens voel je zeer zeker dat je gewoon meer grip en controle hebt dan met zomerbanden bij slecht weer. Ook niet meer dan logisch.
 
Hoewel ook bij auto's het verbeteren van de grip zijn grenzen heeft, kan ik je verzekeren dat de grip op sneeuw veel beter is en je dus niet zo snel van de weg afglijdt. Je hebt ook minder snel last van aquaplanning bij regen. Je kan dus inderdaad steviger doorrijden dan die sukkels met hun zomerbanden. Ha vorige week toen de sneeuw er lag konden, mijn buren de parkeergarage niet uit, terwijl ik gewoon de helling op kon rijden.
Maar on-topic, met de motor heb ik geen ervaring met winterbanden, die laat ik toch maar even staan met dit weer. Ik ga te voet of met de fiets naar het werk :)
 
Laatst bewerkt:
Nee er zijn meer. Je moet kijken naar het M+S keurmerk. Niet ieder merk noemt het 'winterband'

M+S betekent letterlijk wel mud en snow maar fysiek niet; dwz dat het over het algemeen noppenbanden betreft voor de all road modellen die door de toevoeging M+S onder deze motoren gemonteerd mogen worden met een snelheidsbeperking. de rubber samenstelling is bij bijna alle merken niet op koude temperaturen berekent. de heidenau K60 snow zou dit wel hebben, speciaal rubber mengsel, alleen is er veel verwarring over verkrijgbaarheid en of het wel een echte "snow"is. heidenau zelf geeft aan dat ze nog problemen met dit model hebben.
nu is een noppenband in de plaksneeuw echt wel lekkerder dan een gewone band maar is het weer nat en koud dan weer echt niet.
 
M+S betekent letterlijk wel mud en snow maar fysiek niet; dwz dat het over het algemeen noppenbanden betreft voor de all road modellen die door de toevoeging M+S onder deze motoren gemonteerd mogen worden met een snelheidsbeperking. de rubber samenstelling is bij bijna alle merken niet op koude temperaturen berekent. de heidenau K60 snow zou dit wel hebben, speciaal rubber mengsel, alleen is er veel verwarring over verkrijgbaarheid en of het wel een echte "snow"is. heidenau zelf geeft aan dat ze nog problemen met dit model hebben.
nu is een noppenband in de plaksneeuw echt wel lekkerder dan een gewone band maar is het weer nat en koud dan weer echt niet.

Klopt, er zit wel degelijk verschil tussen M+S banden en echte winterbanden. Winterbanden zijn ruimschoots voorzien van "lamellen", die ook bij glad wegdek nog enige grip bieden, M+S banden hebben dat niet of veel minder. Probleem is dat die lamellen de banden erg lawaaiïg en minder slijtvast maken.

De vraag is ook of het bij een motor wel zin heeft, het zou mensen de indruk kunnen geven dat je op twee banden best nog op ijzel of vastgereden sneeuw kunt rijden......
 
rij nu 2 jaar winters met de pirellie corsa banden op de motor.
en dat is een HEEL verschil met mijn zomerband ,hij loopt niet vol
met sneeuw ,net als mijn vrouw haar auto winter banden.
hij slijt wel wat snel , zacht rubber.
maar ik ben er weg van , en kan deze als het in je maat is aanraden.
en anders heidenau .
die heeft ook winterbanden voor de scooter ,maar mijn haddden ze toen
nog niet.
vandaar de pirellie corsa zachte nop met veel ruimte er tussen.
 
Leuk, maar een scootah rijdt nog een tikje anders bij ijzel en vastgereden sneeuw en is nog een beetje beheersbaar. Een motor van 200 kg + kun je daar van geen kanten mee vergelijken......
 
Leuk, maar een scootah rijdt nog een tikje anders bij ijzel en vastgereden sneeuw en is nog een beetje beheersbaar. Een motor van 200 kg + kun je daar van geen kanten mee vergelijken......

Je hebt wat meer ruimte nodig dan een scooter maar het kan best op vastgereden sneeuw, zelfs op zomerbanden. ;)

Bij ijzel moet je gewoon binnen blijven, hoewel ik met de brommert vaak het ijs op ging om te glijden.

Vaart maken, voeten strak op het ijs, gas geven en pirouettes draaien. *O*

Tot ik natuurlijk een vastgevroren ijsklontje raakte en alsnog plat op mijn bek ging. B| ;)
 
welk merk en type heb je gemonteerd

heidenau is dit het enigste merk met de winterband???

Nee Heidenau is niet het enige merk hoor, ik heb er Pirelli Angel onder liggen :)

Voor in de Zomer heb ik Pirelli Diablo Corsa.
 
Laatst bewerkt:
Die ene week per jaar dat hier sneeuw ligt mag ik de auto van m'n vriendin wel gebruiken.
Voor de overige 51 weken rij ik gewoon door met de MPR2 en diedoen het prima :)
 
Heb er ook de Heidenau K60 M+S onder gelegd voor de winter, nog geen seconde spijt van gehad!
Zowiezo bij lage temperaturen betere (en eerder) grip, in de sneeuw duidelijk meer grip.

Zoals al eerder opgemerkt: ijzel blijft ijzel.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan