Wie heeft er winterbanden en hoe bevalt dat

:^

Het verschil in remafstand is trouwens ook fenomenaal... Een auto met winterbanden zal bij 3° en regen bevoorbeeld maar een goede helft van de remafstand met zomerbanden nodig hebben!

Van mij mogen ze het ook hier verplichten voor auto's in de winter, zoals het al in vele landen terecht verplicht is.

Dit is grote onzin aangezien een winterband dan een langere remafstand heeft zoals ik al zei in mijn eerdere reactie.
Alleen bij 0 graden en minder ben je in het voordeel met winterbanden omdat deze alleen beter zijn in de sneeuw en op ijs.
Dan klopt het verschil in remafstand wel.
 
Laatst bewerkt:
Volgens deze redenering lassen we beter op ieder stuur een grote metalen punt, richting bestuurder.

Bij gelijke rijstijl biedt een winterband 's winters echt veel voordeel.
Een slechte winterband is dan al veel beter als een goede 'zomer'band.

Tuurlijk zal het zeker voordeel bieden, maar of dat ruim genoeg is voor alle moeite die het kost. Nu hebben we toevallig een strenge winter maar normaal hebben we van die druilwinters met 5/6 graden en regen.

De testen die je ziet zijn ook altijd op een sneeuw of ijslaag van 2 cm dik. Ik zou weleens een test willen zien bij +6 graden en regen.

En die pin op het stuur is voor sommige bestuurders zeker een goed idee :)
 
De testen die je ziet zijn ook altijd op een sneeuw of ijslaag van 2 cm dik. Ik zou weleens een test willen zien bij +6 graden en regen.
Dat heb ik als eerder gepost zelf gedaan op het testcentrum in Lelystad, en dat maakt een groot verschil.
 
Dat heb ik als eerder gepost zelf gedaan op het testcentrum in Lelystad, en dat maakt een groot verschil.

Die wegdekken daar zijn vergelijkbaar met de omstandigheden in sneeuw en op ijs.
Lees maar eens de verschillende bandentesten.
 
Dat heb ik als eerder gepost zelf gedaan op het testcentrum in Lelystad, en dat maakt een groot verschil.

Ja dat is slecht één test en een onofficiele met misschien heel andere omstandigheden dan op de normale weg (oa. de verfbaan).

Dat is hetzelfde als zeggen dat alle smurven rood zijn omdat je een keer een rode smurf hebt gezien. Ik bedoel meer meetbare gegevens, tests onder verschillende maar vooral duidelijke omstandigheden.
 
Dit is al officieel getest, kijk maar eens naar de winterbandentesten in de consumentengids en van de anwb. Daar heb ik ook uit dat een winterband alleen beter is op sneeuw en ijs.
Anderen zeggen maar lukraak wat.
 
Laatst bewerkt:
Geen winterbanden, maar de tuin is wel winterklaar gemaakt door twee deftige heren. Het gras bestrooit met neutronenkorrels, en de boompjes die al last kregen van takkenschurft zijn meegenomen. Dat alles voor het luttele bedrag van 500 euro, dat is toch een koopje!
 
Ik kan geen winterbanden vinden voor mijn F800ST, Ik heb er BT21's onder liggen en heb met de sneeuw 0,2 bar eruit gehaald (staat nu op 2.6 achter en 2.4 voor) in verse sneeuw is het prima te doen, aangereden zooi niet. Ik alleen ervaring met Metzeler Z6 (de orginele banden) icm sneeuw maar de bridgestones doen het beter....
 
Dit is al officieel getest, kijk maar eens naar de winterbandentesten in de consumentengids en van de anwb. Daar heb ik ook uit dat een winterband alleen beter is op sneeuw en ijs.
Anderen zeggen maar lukraak wat.

Ik lees het nu ook inderdaad.

Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

Winterbanden zijn dus zeker geen onzin, alleen de marketingtruuk van onder de 7 graden wel, daar komt het op neer.

Dus de conclusie is, als het dit weer is zoals nu leg je gewoon last minute winterbanden onder je auto/motor en bij de 9 andere winters waar het alleen maar regent blijf je gewoon op zomerbanden rijden.
 
Ik heb winterbanden altijd onzin gevonden, een marketingstunt. Vooral bij automoblisten is dat zo omdat ze vaak hun rijgedrag aan gaan passen naar het feit dat ze winterbanden hebben (beetje hetzelfde als toen ABS net kwam) en dat dus het effect weer opheft en je net zo goed op zomerbanden kunt gaan rijden.

Als het alleen maar een marketingstunt is, waarom passen automobilisten hun rijgedrag dan aan? Vanwege een soort van placebo-effect?

Immers gaan automobilisten hun rijgedrag toch alleen maar aanpassen vanwege het verschuiven van de risicoperceptie? Dus alleen als het gebruik van winterbanden het rijden (voor het gevoel) daadwerkelijk veiliger zou maken. In dat geval is het dus geen marketingstunt maar zou het bezwaar kunnen zijn dat het effect nihil is.
 
Geen winterbanden, maar de tuin is wel winterklaar gemaakt door twee deftige heren. Het gras bestrooit met neutronenkorrels, en de boompjes die al last kregen van takkenschurft zijn meegenomen. Dat alles voor het luttele bedrag van 500 euro, dat is toch een koopje!
Ja die had ik laas âhk an de duiâh. Zâhn klène en een lange slungel. En die klène maah roepe oh, oh, oh, oh, ik ziet ut al schuiâhgras!"
âHk bè mèn een kwestie van nùitrâhnenkorrels inzaaie, aahde rondom stupidère en verèke met bavianenprigment. 600 uirau kaupie zède ze nog.

âhja en ik hep âhk gèn wintegbande!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Smart (jaja }) )
En ik vond winterbanden ook altijd onzin ,vooral dat de grip bij kouder weer beter was
Nu heb ik 16 inch velgen met voor 195 en achter 205 breed ,
En ik kan je verzekeren dat je dan niet van zijn plek komt met een achterwiel aangedreven auto van een dikke 600 kg zwaar als er wat sneeuw ligt
Heb dus vorige week ook met met de mode mee gedaan en een setje velgen met winterbanden op marktplaats gekocht.
En nu geen probleem meer met sneeuw ,nu zijn de winterbanden ongeveer half zo breed als mijn zomerbanden
 
heb ook gezocht naar winterbanden maar voor de motor bestaan ze niet niet in maat 180/55/17

heb wel een goeie regenband gevonden dunlop d616 en voorband dunlop sportmax mutant
full
 
Winterbanden , probeerseltje

Nadat ik net als marve commentaar had op het gebruik/nut van winterbanden had ik besloten om het zelf eens te proberen. Met de motorscooter op winterbanden dus , camera staat wat laag dat weet ik :) Vanaf 2:40 ligt er ook redelijk wat sneeuw
 
Laatst bewerkt:
Het nut van winterbanden, en bij welke temperatuur het omslagpunt ligt is allemaal een beetje discutabel.

Op ijs bieden ze je beide even weinig grip, zonder spikes, sokken of kettingen. Waar de winterbanden wel in uitblinken is het 'lossen' van rommel uit het profiel. De groeven zijn zo ontworpen dat de vervorming van de band, bij het loskomen van het wegdek de rommel naar buiten duwt. Een regenband, ondanks dat er meer profiel opzit heeft die eigenschap gewoon minder. Een zomerband blijft lekker vol zitten met prut en bied helemaal geen grip meer in de drek.

Als je door de sneeuw/slush/modder troep gaat rijden zijn winterbanden zeker een voordeel, in het gebied waar we hier in nederland veel in zitten 0 tot +7 graden is het nut op een droge weg nog niet echt bewezen voor zo ver ik weet
 
De Angel is GEEN winterband. Het is niets meer of minder dan een goede sport/toerband. Hij zal het in de winter redelijk doen, maar niet vergelijkbaar met een winterband (als die er al zou zijn voor jouw motor).

Oh oke goed dat jij het zegt man, dan zal ik het verkeerd begrepen hebben :$
Maar ik merk wel een positief verschil, vergeleken met de Diablo Corsa's met deze omstandigheden. Hoewel ik hem de laatste 2 weken toch lekker binnen laat staan
De laatste paar wegen bij m'n stage zijn compleet ijs geworden :X
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Smart (jaja }) )
En ik vond winterbanden ook altijd onzin ,vooral dat de grip bij kouder weer beter was
Nu heb ik 16 inch velgen met voor 195 en achter 205 breed ,
En ik kan je verzekeren dat je dan niet van zijn plek komt met een achterwiel aangedreven auto van een dikke 600 kg zwaar als er wat sneeuw ligt
Heb dus vorige week ook met met de mode mee gedaan en een setje velgen met winterbanden op marktplaats gekocht.
En nu geen probleem meer met sneeuw ,nu zijn de winterbanden ongeveer half zo breed als mijn zomerbanden


De breedte van de band speelt ook een rol, zeker bij een licht auto'tje.
Het probleem met het wegrijden had ik zelf ook met m'n bestelblik, een beetje sneeuw en met je achterwiel aangedreven blik blijf je gewoon op de plek staan. Ik heb er echte winterbanden onderzitten, die een andere rubbersamenstelling hebben als de veelal voor winterbanden uitgescholden M & S banden, die wel een profiel hebben, dat sneeuw beter lost, maar niet per definitie een andere rubbersamenstelling. Er zijn M & S banden die onder winterse omstandigheden nog slechter presteren als zomerbanden. Op sneeuw gaat het dan nog wel, maar op nat en zelfs droog wegdek presteren ze bedroevend.
De vredestein band onder de bus doet het erg goed, zeker op sneeuw.
De pirelli M & S banden onder de auto van vrouwlief doen het goed op droog en nat wegdek, maar presteren matig op sneeuw en worden door een ander type vervangen, zodra ze op zijn.

De pirelli's doen het onder koude omstandigheden op een droog wegdek overigens een stuk beter als de zomerbanden. Op hetzelfde stuk weg, dezelfde dag, blokkeerde de boel bij stevig doorremmen al snel met de zomerbanden. (Die het bij wat hogere temperaturen overigens prima doen.) De Pirelli's gaven toen veel meer grip en ik kon de rem goed doortrappen.
De bus komt in de winter zonder winterbanden de weg niet meer op, waar je met winterbanden op sneeuw goed kan doorrijden, glij je met zomerbanden met een slakkegangetje zo van de weg af bij rotondes en dergelijke.
 
Verplichten? graag zelfs!

Als je daar dan achter rijd in je duurbetaalde privé auto op zomderbanden en er gebeurt iets met dit weer, dan zit je erop.

dat is natuurlijke pure koeienpoep, als je een beetje verstand heb pas je je rijdgadrag aan de weersomstandigheden aan, en hou je gewoon voldoende afstand, als je als een mongool rijdt gaan die banden je echt niet redden.
 
dat is natuurlijke pure koeienpoep, als je een beetje verstand heb pas je je rijdgadrag aan de weersomstandigheden aan, en hou je gewoon voldoende afstand, als je als een mongool rijdt gaan die banden je echt niet redden.


En wat doet de gemiddelde automobilist op een ondergesneeuwde weg ? Juist bij z'n voorligger ongeveer in de kont kruipen, omdat hij door de lage snelheid het idee heeft dat hij nog wel kan remmen. Dat dit een illusie is komt hij/zij wel achter als er een keer echt geremd moet worden.
Op gladde wegen zie je altijd van die treintjes met auto's vlak achter elkaar rijden.
Als de voorste op winter/sneeuwbanden rijd en de rest op glibberbandjes mag je een keer raden wat er gebeurd, als de voorste auto plotseling moet remmen.
 
dus we zijn het eens met elkaar? :)


Yep eigenlijk wel, want die bandjes gaan je niet redden van degene die glijdend bij je achterop knalt. Rij je op je winterbandjes achter iemand met glibberbandjes, dan kan je zonder schade uitstappen en vol medelijden vragen aan de puinhoop voor je of de winterbandjes soms op waren. ;)
 
Dag oma.

Met afgelopen winter in het achterhoofd een de winter die voor de deur staat dacht ik aan winterbanden. Heeft iemand al meer ervaring met de Heidenau K60 Snow?
 
Terug
Bovenaan Onderaan